Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

tietäisi missä mennään?

Sivut

Kommentit (78)

Vierailija:

Lainaus:

Istuisin pojan kans alas, ja keskustelisin. Pyytäisin nähdä tekstiviestit, mutta eihän niitä pakolla voi katsoa. Pojalla olisi vielä mahdollisuus poistaa viestejä, ellei halua niitä näyttää. Se kertoisi kyllä minulle jostain luvattomasta..

mihin poikasi kirjoittaa tai soittaa. Muutaman viimeisen numeron operaattori peittää, mutta ehkä jotain osviittaa saat.

Alaikäinenhän ei saa itse avata liittymää, joten sinä vastaan puheluista ja tekstareita loppujenlopuksi. Jos lapsesi tekee jotain luvatonta, niin sinä huoltajana vastaat. Kyllä olet oikeutettu katsomaan lapsesi kännykän viestit ja puhelut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nehän on kaksi aivan eri asiaa... PÄiväkirja on jokaisen henk. koht. juttu, eihän nuori päiväkirjan avulla voi saattaa itseään vaaralliseen tilanteeseen, olla yhteydessä epämääräisiin nettituttavuuksiin tms. Kännykkä on PUHELIN! Kyllä ennenkin perheen puhelimeen sai vastata kaikki.

muuta henkiköä, leiki että olisit soittanut väärään numeroon....kysy esim mirjaa rovaniemeltä ja ihmettelee suuresti että minnes tämä puhelu tuli.

Muistakaa nyt, että lapsi on lapsi ja vanhempiensa vastuulla. Vanhemmat asettavat ne rajat ja säännöt. Vanhempihan sen kännykkäliittymän ottaa, lapsi vain on käyttäjä/haltija.

Jos yhteiset pelisäännöt eivät sovi teinille, niin silloin taitaa olla niin salamyhkäistä puuhaa taustalla, että vanhemman onkin syytä huolestua. Sääntö voi olla vaikka juuri se, että vanhemmalla on oikeus katsoa viestit ja puhelutiedot milloin tahansa.

Ja kyllä, olen paljon tekemisissä teini-ikäisten lasten kanssa ja heidän vanhempiensa kanssa.

Ja jos nyt mietitään sitä, kuinka huonosti yläasteikäiset lapset voivat nyky-yhteiskunnassa ja mistä se johtuu.... Niin yhtenä syynä on (ihan tutkimustuloksissakin) on se, että yläasteikäiseltä odotetaan hirveän paljon. Vastuuta on paljon, liikaa. Hänen odotetaan käyttäytyvän ja ottavan vastuuta itsestään kuin aikuinen, koska vanhemmat eivät sitä vastuuta ota riittävästi. Tosiasia kuitenkin on se, että yläasteikäinenkin on vielä vanhempiensa vastuulla ja lapsi. Hänellä kuuluu olla säännöt, säännöllinen elämä ja aikaa vanhempien kanssa. Hänen ei kuulu tehdä kaikkia päätöksiä vielä koskien omaa elämäänsä. Toki onhan sen ikäinen eriasemassa sääntöjen ja päätösten suhteen kuin pieni lapsi, mutta rajat ne on silti oltava. Teini-ikäisenkin on tunnettava olonsa turvalliseksi, tiedettävä mikä on sallittua, mikä ei. Silloin hän pystyy kasvamaan tasapainoiseksi aikuiseksi ja ottamaan vastuuta pikkuhiljaa enemmän ja enemmän itsestään ja teoistaan.

Netti on hulluja täynnä. Sinuna lukisin ne viestit salaa. Ota puhelin ja lue ne, ettei poika ehdi poistaa viestejä. Ja pidä huoli siitä, ettet jää kiinni!

Vierailija:

Lainaus:

Poika on netin kautta jollain keskustelupalstalla antanut numeronsa ja sen tyypin kanssa joka väittää olevansa 14 kirjoittelee myöhään. Eikö ole aihetta epäilyyn?

Katsoin poikani tiedot fonectasta. Poikani on 12 v. Minun tietojani ei tule poikani numeron tiedoissa, joten sen voi myös laittaa niin ettei vanhemman tietoja tule alaikäisen numeron tiedoissa. Muistaakseni sen sai valita...

joutua namusetien kynsiin. Jos et yhtään seuraa lapsiesi puhelimenkäyttöä, niin varaudu siihen että lapseni lähtee treffeille ja millanes se 16 v ujo tyttö olikaan......63 v irstas äijä.

Vanhemman velvollisuus on antaa lapselle vastuuta ja luotta lapseen.

Taidat itse olle vielä pienen vauvan äiti, eikä sinulla ole mitään kokemusta isommista lapsista?

t. 60

Vierailija:

Lainaus:

Juuri noin. En ymmärrä näitä yksityisyyden jankuttajia. Vanhemman VELVOLLISUUS on seurata mitä lapsi tekee.

Älä välitä numerosta 60. Hän ei ole vieläkään varmaan ymmärtänyt mitä vanhemmuus tarkoittaa.

viestejä ja haluaisin tietää mitä siihen aikaan, sen verran kertoi, että joku nettituttu liittyy nettipeleihin (aloitin jo yhden aiheen asiasta).

Olen sitä mieltä, että lapsellakin tulee olla yksityisyytensä, mutta vanhempana mullakin pitää olla joitain oikeuksia, jos epäilen jotain kummaa.

Se on ainakin varma, että jos tutkit lapsen kännykän, hän opettelee pitämään asiansa paremmin salassa. Avointa ja luottavaista ilmapiiriä tuollaisella ei ainakaan saavuteta.

Jos poika maksaa itse puhelinkulunsa, sinulla ei ole kännykälle mitään asiaa, jos ei ole todella aiheellista epäillä jotain epämääräistä....

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat