Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (61)

Onneksi olkoon tytöstä! Mä sit kerkesin lähteä päivää ennen kun sä tulit osastolle :), oltiin muuten tukisukkiksen kanssa huonekavereita :). Kylläpä meni sairaalassa olo aika kivasti, kun oli hyvä huonekaveri!

Mullakin on häpyluu kipeä, ei kyllä niin kipeä kuin sulla, mutta huomasin heti kun kotiin pääsin, että häpyluu kipeytyy enemmän, tää mamma kun ei malta levätä. Ja mä kun aivastan niin tuntuu että alakerta repee, mutta ajan kanssa nää kivut helpottaa. Jos tuo häpyluu on aivan mahdottoman kipeä niin käy vaan lääkärissä näytillä, onhan se voinut murtua synnytyksessä, vaikka tuo melko harvinaista taitaa ollakin...

Höh, miksei Puksu voinut olla vaan Puksu? En osaa ajatella sitä lainkaan Leeviksi.. :( Mulle on Puksu, piste.

Niin, sitteristä sen verran, että.. Kaupassa kun katseltiin miehen kanssa sittereitä niin yhdessä luki sitten, että 3kk tai 6kk (en tosiaankaan muista kumpi) iästä alkaen. Jäätiin sitä sit vähän ihmettelemään ja jätettiin tämä ostamatta.

Lastahan saa istuttaa vasta sitten, kun itse istuu ja blabla, mutta aikaisintaan kait puolen vuoden iässä. Näistä on niin montaa eri mielipidettä ja neuvoa, etten nyt siihen puutu, mutta..

Meidän sitterin saa siis ihan makuuasentoon niin siihen voi vauvan laittaa. On about sama kun ois vaunuissa köllimässä. Mut joitain malleja ei ilmeisesti saa niin suoraks ja niihin ei vissiinkään sitten suositella laittamaan lasta ennenkö vasta tietyssä iässä. Jos jotain sattuu niin eihän se sitterivalmistaja halua vastuuta ottaa jne.

Mut eiköhän muillakin oo neuvoja tästä ja ehkä vähän enemmän asiantuntemustakin. Mulla näitä ehkä-kait-luultavasti-juttuja.. =D

Mein jätkä on kölliny tuolla vaunuissa lenkin jälkeen jo kaks tuntia ja tässä jo mietin, että käynkö hakemassa syömään väkisin vai lypsänkö, kun täällä räjähtää tissit. Tai ainakin toinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

..mutta uskaltaiskohan tuohon luottaa ???

http://metku.net/~pesu/ehkaisy/tilanteet.php

eli tuolta kohta " synnytyksen jälkeinen ehkäisy"

siellä lukee näin:

" Imetys käy ehkäisystä kuuden ensimmäisen kuukauden aikana vauvan syntymästä edellyttäen, että

* vauvaa imetetään lapsentahtisesti, eli että lapsi saa rintaa aina kun itse tahtoo,

* äidin kuukautiset eivät saa olla alkaneet eikä lapsi saa saada lisäravintoa, niin äidinmaidonkorviketta kuin kiinteitäkään ruokia,

* imetysvälin tulee olla enintään 4 tuntia ympäri vuorokauden, siis myös yöllä.

Tästä menetelmästä käytetään nimeä LAM eli Lactational amenorrhea method. Sen varmuus on oikein käytettynä 98%. Kuitenkin tulee käyttää lisäehkäisyä heti jonkun kohdan, erityisesti kolmannen, täyttyessä puutteellisesti."

Voipi olla, etten minä ainakaan osaa tuollaiseen luottaa :/ Niin helpolta kuin se kuulostaakin ;) Tosin meillä ei ole vielä oikein ajankohtainen, kun itse kärsin nuista tikeistä ja vuodoista, ne ei varmaan koskaan lähde pois... :/ Luulin jo, että vuoto on loppunut, mutta tänään on sitten vuotanut nuiden vuotamattomienkin päivien edestä :(

t. väsynyt punkeli ja nukkuva poju (miksi en siis itsekkin mene nukkumaan :))

Tää meni synnytyspalstallekin, heh! Tietää, että on aika käydä nukkumaan.

siispä uusinta:

Möhkis

Oli meidän ilmoitus lauantain lehdessä. Olikos teidänkin? Jäi vaan mieleen, että jollakin oli siellä saman niminen lapsonen.

Kaupungilla kuljeskelin puolikkaan päivän tuhlaillen rahaa. Lapsille vähän vaatetta ym. mukavaa. Kyllä olikin ihanan rentouttavaa, pitkästä aikaa!

Kotona sain nukkua pitkät päiväunet ja puolen tunnin iltalenkki tehtiin koiran kanssa. Jospa huomenna tekisi sitten pidemmän lenkin.

Nyt nukkumaan!

Mitenkäs se nyt meni jos vauvan iho hilseilee?

Oltiin eilen kylvyssä ja nyt aamulla sitten huomasin et pienokaisen masu hilseilee aika kivasti.Annanko olla vai pitäiskö käyttä sellasta iho-öljyä?

Sitteristä:

Meidän sitterin saa myös makuu asentoon, joten tyttö on pieniä hetkiä siinä makoillut.Tykkää mielummin kyl olla sylissä, mutta yritän silti totuttaa tyttöä olemaan välillä siinä sitterissäkin eikä aina vaan äitin sylissä;)

Huomenna olis sitten ensimmäinen neuvola.Kiva nähdä sitä omaa neuvolatätiä nyt sitten oikein vauvan kanssa.

Oletteko te ostaneet jotain neuvolatädille nyt kun vauva on syntynyt?

Minä ajattelin viedä kukkia kiitokseksi kun kävi tämän raskauden minun kanssa läpi todella super hyvin::))

Tyttö on levoton täytyypi mennä.

Onnittelen viel tälläkin puolella kaikkia tuoreita äitejä!!!!! ONNEKSI OLKOON!!!

Hanan ja tyttö 11pvä

Laitoin uuden kasvupinon. Tuossa on linkki niille jotka tahtovat mukaan. http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9982325&p=1&tmode=1&smode=1

Hyvin onnistui eilinen imurointi neitin ollessa rintarepussa. Siinä se vaan nukkua tuhisi. Innostuin jopa leipomaan pitkästä aikaa. Ja siivoilin vähän muutenkin.

Tänään en sitten ole saanutkaan mitään aikaiseksi. Tuntuu aina menevän päivä sekaisin kun anoppi tulee kylään, eikä kerkeä tekemään samalla tavalla kun yksin ollessa.

Meilläkin on emman sitteri ja olen totutellut jo neitiä pikkuhiljaa siihen.

Ähke kuuluu....

Piti vielä kirjoitella, että joko olette kerennytmiettiä ehkäisy asioita? Mulle nimittäin iski ongelma... Kysyin eilen neuvolan tädiltä kierukasta ja täti snli, että se laitetaan vasta kun menkat alkaa! Joten vuodeksi pitäisi ehkäisy keksiä, mitkään hormooni valmisteet ei käy, toiset masentaa toiset aiheuttaa migreeniä jaminipillerit sotkee mun elimistö täysin + masentaa. Kumille olen allerginen ja erikoiskortsut maksaa mansikoita, eikä muutenkaan innosta ajatus... Kääk.

Päivät menee johonkin ihme sfääreihin; tuntuu, ettei mitään tapahdu, mutta silti on taas yksi päivä illassa. Hassua.

Meidän pimu jatkaa eloaan kuten tähänkin asti: kiltisti. Toki hän kiukkuaa ja kovasti, jos asiat eivät mene juuri niin kuin HÄN suunnitteli, mutta pääpiirteissään tyttö on ollut oikein kiltti. Vainoharhaisena äitinä mie vaan pelkään koko ajan, milloin ne kamalat mahavaivat ja huudot alkavat. Hullua, miksi sitä ei ihminen voisi nauttia juuri tästä hetkestä, kun kaikki on hyvin? Tyhmää pelätä jatkuvasti jotain sellaista, mitä VOISI tapahtua, mutta ei VÄLTTÄMÄTTÄ tapahdu ollenkaan... No, minkäs näille harhoilleen voi...

EPPARISTA: Mulle tehtiin epparileikkaus, joka ilmeisesti vielä repesi lisää vauvan tullessa ulos. Sitä ihanaa haavaa on nyt tässä paranneltu kohta kolmisen viikkoa enkä vieläkään pysty istumaan normaalisti tai kävelemään pitempiä matkoja tai kovempaa vauhtia. Tuntuu, että tikit ritisee samoin tein pois. Haava vuotaakin vielä uloimmasta päästä, kun on jatkuvasti liikkeessä. Ei kiva, ei... Saa nähdä, milloin sekin parantuu. Ja ylipäätään jälkivuodot laantuu. Hoitsut niin kertoilivat, että parin viikon sisään verinen vuoto päättyy, mutta karitsan villat! Pyh ja pöh se mitään pääty!

TUKKOISESTA NENÄSTÄ viimeksi kirjoittelin. Se vaivaa vieläkin meitä. Etenkin yöllä on inhottavaa yrittää tiputella suolatippoja toisen nenään, kun hällä olisi jo niin nälkä. Sitten tippojen päälle pitää vielä vähän aikaa odotella,että nenä aukenee ennen kuin syöminen onnistuu. Mutta mieluummin tämä vaiva, kun mahanväänteet!

Nyt taidan lähteä vähän paikkoja raivailemaan; illalla tulevat meidän ekat vieraat vauvaa katsomaan. Ollaan siis otettu pari viikkoa oikein hiljaisesti eikä olla vielä ketään meille päästetty. Se onkin ollut oikein hyvä ratkaisu, on saanut itse rauhassa opetella tähän uuteen elämään ja vähän parannella myös omaa oloaan. Mutta nyt, hommiin!

Raisa ja prinsessa 16 vrk

Sitähän mä just mietin että onko siitä Disflatylistä pienintäkään tehoa jos vain iltaisin antaa..eli siis kantsii antaa aamuin illoin ennemmin niin näkee varmasti hyödyn jos sen siitä saa. Joo katson tässä vielä muutaman illan/yön kun ei mitenkään niin paha ole, ei itkeskele kovasti tms. murisee vain ;) mutta jos ei nosta syliin niin huuto alkaa.. Mä joudun vieläkin antaa niin paljon korviketta pullosta että se tekee heti tuon.

Oisko teillä Herpun kans vaan syntynyt tämä " kakkahätä-viestintä" mistä jotkut puhuvat eivätkä käytä vauvoillakaan vaippoja lainkaan :) Herppu on niin fiksu ;)

-Sinna

Tappi rintarepusta kyseli: Meillä oli esikoisen kanssa käytössä siitä asti kun oli sen 53 cm pitkä ja painoi 3,5 kg niin kuin babybjörnin repun ohjeessa suositeltiin. Fyssarit sanoo yhtä, liinailijat toista ja toiset yhtä sun toista, mutta näin yhden lapsen otannalla ihan hyvin kehittynyt tyttö meille ainakin siitä huolimatta tuli. Neuvolassa aina kehuttiin miten jäntevä ja hyvin kehittynyt on ja on edelleen. Ja neiti siis nukkui repussa kaikki päiväunensa 4 kk ikään asti... Se on sitten eri asia mitä sun selkäsi siitä tykkää, mulla tuli aluksi selkä kipeäksi mutta kun lihakset vahvistui niin reppu tuntui tosi hyvältä ja tehtiin pitkiä kävelylenkkejä reppuillen, neiti kun ei vaunuissa viihtynyt vaan huusi kuin palosireeni ja naapurit katsoi että noin se sitä lastansa itkettää...

No mutta nyt sätkimään lattialle perheen iloksi.

Kaisu

Poika syntyi rv 42+1 imukupilla ja vauriot äidissä sen mukaiset =(

Nyt vasta sairaalasta kotiin ( viikko) ja yritetään toipua kokemuksesta.

Aia , neiti 2,5 v ja poju 1 viikko

MÖHKIS;

Kait se hymyilykin on yksilöllistä. Mein eka hymyili 7vkon iässä, toka 3vkon iässä ja tämä kolmas kyllä mun mielestä jo kans muutama päivä sitten hymyjä laukoi urakalla, kun lepertelin heleällä ja kirkkaalla äänellä. (Normiääneni on siis sellai matala ja miehekäs.. ;) )

HANAN;

On juu oikein ihanaa, kun poika hoitaa tarpeensa noinkin hienosti. Tiedän vaan jo valmiiks, että tää muuttuu ja sit on varmana tulevaisuudessa ihan sairaan vaikeeta saada sitä potalle oppimaan, kun näin päin menee tää juttu. :D

Meillä hikattiin viikko kymmeniä kertoja päivässä, sit se loppui kun seinään. Ihme homma. Eli ei neuvoja ole kyllä, mut ihan kamalaa se kyllä oli.

Voimia kaikille, jotka kamppailevat ties minkä asian kanssa. :) Mulla taitaa suurin murhe olla tällä hetkellä se, että pojalla nenä enempi ja enempi tukkoinen ja sieltä saa imeä sellasta vihreetä paksua räkää ulos ja tää tuleva yö nyt pelottaa. Onneks hän itse on ainut lapsi kotona niin ei muita herätä sitten, jos yön valvoo ja kitisee. Sipulia/valkkaria ei ole, joten tässä vielä kaupassa täytyy pyörähtää, että saa rohtoja sängynpieleen. Raasua sääliks käypi..

Lähden saunaan rentoutumaan. On siitä ollutkin jo monen viikon tauko. Miltäköhän mahtaa tuntua sekin puuha, kun ei enää olekaan raskaana siellä lauteilla keikkumassa hyvää asentoa etsien..? :D

Papu ja Hermanni

kun poju nukkuu pihalla jo toista tuntia ja itse mietin, että mitähän tässä uskaltaa alkaa tekemään, ennenkuin tuo poju tuolta heräilee. Isompi poju tuleekin tosin kohta koulusta/harrastuksista ja ehtii auttelemaan jos jää jotain pahasti kesken. Kävin kävelemässä tuntisen äsken pojua työnnellen, matka ei ollut kovin pitkä, mutta aikaa näytti menevän. Mun käskettiin rauhallisesti alotella liikunta, kun tuo selkä paukahtelee aikalailla ja lonkatkin tuntuu ihan löysiltä, nekin paukahtelee kävellessäkin. Poju on nyt nukkunut jo viikon verran joka päivä pitkät päikkärit ulkona ja joinakin päivinä kahdetkin.

Maitoa tulee ja poju pulauttelee aikalailla. Vaikea välillä sanoa, että onko poika nälkäinen vai onko syönyt liikaa kun masua kipristelee :/ Oltiin miehen kotona yökylässä viikonloppuna, eikä mulla ollut pumppua mukana ja tuntu, että poju pulautteli koko ajan, kun aina oli paita märkänä :( Itselle tulee vaan sellanen olo, että jäiköhän sinne mitään sisälle, kun niin paljon tulee ulospäin. Kotona pumppailen aina välillä hieman " vähemmäksi" , mutta eipä sitä tahdo tuolla pumpulla irrota niin paljoa. Mutta onpa poju kuiten kasvanut pituutta jos ei muuta, sillä joka pyykissä on jotain vaatetta mikä pitää siirtää pois käytöstä kun on jäänyt liian pieneksi. Meidän pojulla on muuten tajuttoman pitkä jalkaterä ja useimmat potkuhousut jää se vuoksi liian pieniksi.

Viikoloppuna hieman säikähdin kun jo parantunut napa alkoi vuotaa verta :( Niin kuulemma joskus vain käy, mutta hieman ihmetytti, että mikähän siellä navassa on rikki, kun ei mitään haavaa näkynyt ja silti joka kerta kun vaippaa vaihtoi niin oli kuivunutta verta tullut lisää. On aika pieni tuo napa, joten en viitsinyt venytellä kauheasti :/ Nyt veren tulo on kuitenkin loppunut ja en ole kauheasti uskaltanut puhdistella sitä napaa toistaiseksi.

Ristiäiset on tosiaan vasta myöhemmin, joten niihin ei vielä ole kiirettä. Oikealla nimellä poikaa jo tosin kutsutaan ja lähisukulaiset tietää nimenkin. Mutta nyt isoveli tuli koulusta ja minä pääsen rauhassa touhuilemaan kun on vapaaehtoinen lastenhoitaja paikalla ;)

t. punkeli ja poju 3vk ! ( joka muuten heräsi just samalla ....)

En ole aikoihin kirjoitellut mitään, on ollut sen verran kiireinen viikko takana, meillä on kastajaiset jo sunnuntaina ja sen vuoksi on pitänyt tehdä jonkin verran järjestelyjä.Mutta nyt alkaa näyttämään hyvälle. Meillä tarjoillaan karjalanpaistia +perunoita ja paria salaattia + leipää tietysti.Ja kakku kahvit tietysti.

Muuten neidon kanssa elämä on sujunut todella hyvin, syö ja nukkuu ja tietysti seurustelee tosi pitkiä aikoja. illat on tankkaus hetkiä aika pitkälti, mutta oikeastaan minä nautin siitä. Kolmen aikaisemman lapsen kohdalla imettäminen kun ei ole oikein sujunut tai siitä ei ole saanut nauttia kauaa. Yöt meillä nukutaan todella hyvin sellasta 7h ainakin tai enemmänkin.No siinä ajassa ehtii iskä ja äitikin lepäämään tosi hyvin.

Minulla tietysti asiat ovat sen puolesta tosi hyvin , kun mies on kotona kanssa ja auttaa lasten hoidossa tosi paljon.Tyttö on kietonut iskän jo sormen ympärille vaikka ikää on vasta vajaa 3 vk:a Mutta niin kai ne tytöt aina tekee.

Kun nla:n täti kävi punnitsemassa vk:n ikäisenä oli painoa tullut 450g sairaalasta lähdön jälkeen eli vajaassa viikossa. Mutta täytyyhän sen painon noustakin sellaisella syömisellä mitä tyttö pitää.

Jalan kipsaus hoidot ovat onnistuneet todella hyvin ja ensi viikolla olisi taas uuden kipsin vaihto. Ja tilanne on toivottavasti taas parantunut.

Mutta nyt pitää jatkaa järjestelyjä ja tehdä lapsille välipalaa.

Kaksosmamma ja tyttö

kuulostelen just nukahtaako poju sänkyyn vai nou..arvatenkaan ei.

PUNKELI;

Säkö mietit luottaako siihen imetyksen voimaan ehkäsynä..kaverin poika on imetyksen tulos. Ja ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan imetetty lapsen tahtisesti ja ilman lisäsafkoja sun muita. Älä siihen luota, älä.

Plaah..päivät kiitää niin ettei mukana meinaa pysyä. Mitään ihmeellistä ei tapahdu mutta silti päivät kiitää.

Meillä herätään vasta kymmenen tienoilla ja sen takia varmaan tuntuu että heti on jo puol päivä ja kohta ilta. Mutta kun Puksu-Leevi syö yöllä kahden-kolmen välillä ja sitte joskus 5-7 välimaastossa ni en millää jaksa sillon vielä nousta, sen jälkeen nimittäin nukutaan ne KUNNON unet sinne lähelle kymmentä.

Päivällä käydään koiran kera vaunulenkillä ja tehdään ruokaa ja siinähän se päivä sitte jo meniki..huisia.

Eilen käytii lastenpolilla kuulemassa " tuomio" sydämen sivuäänestä, eli vaaraton on niinkun epäilinkin, pari pientä reikää väliseinän yläosassa jotka menee umpeen sydämen kasvaessa. Vuoden kuluttua uusintatarkastus. Samalla mittailtiin poitsu..syntymäpainoon verrattuna painoa on tullu VAAN 40g!!! Ai iskikö paniikki että eikö mun maito riitä..mutta sit tajusin että kotiuttamispainohan oli n.100g alle syntymäpainon..eli kotona on paino noussu kuitenki 2,5vkon aikana sellaset 150g ainaki. Sen sijaan samassa ajassa jätkä on kasvanu pituutta KOLME (3) SENTTIÄ!! Ihmekö tuo jos ei energiaa riitä kertymää painoks jos tollasta kyytiä kasvaa pituutta. Sanovat kaiken olevan ok.

Ens vkolla onki sitte keskiviikkona neuvola.

RINTAKUMI;

Onko muita jotka käyttää rintakumia AINA imettäessä?? Mulla on niin matalat rinnanpäät ettei kakara saa kunnon otetta ja sen vuoks käytän aina rintakumia..tänään kokeilin kyllä ilmankin mutta ei sitä huutoa kestä kukaan. Jätkä on alusta asti kumin kera syöny ni vaikeeta on ilman. Tuntuu vaan jotenki kauheen hankalalta raahata sitä rintakumia joka paikkaan mukana ja asetella sitä paikalleen kun kaveri vielä kätösineen huitoo sen pitkin lattioita...oonko mä ainoo jolla on ongelmia näin yksinkertasen asian kanssa???

KANTOLIINA;

Möhkis, me ollaan sitte yhtä typeriä..tänää viimeks yritin - ja epäonnistuin. Sain sidottua liinan ihan ' oikein?' , mutta sen etuosan leveen kaistaleen kiristäminen saa koko liinan menemää myttyy. Sitte sen lapsosen sinne liinaa saaminen on yks ongelma..tänään sain takamuksen ja koivet ihan ok kohdalleen mutta miten hitossa se toinen puoli saadaan paikalleen...mättää mättää..mietin olisko se rengasliina sittenki tuota pitkää helpompi näin ekaks. Toiseksee ' Puksu-Leevi' tykkää olla pystyasennossa sylissä ja mietinki että mites sitte liinassa kun pitäs olla köllöttää sillee - sillee..vai pitäskö mun ootella että kakara kasvaa ja osaa kannatella päätään ja yrittää sitte pystyasentoa?! Vai pitäskö mun mennä jonnekin missä joku osaa neuvoa ja opettaa? Vai pitäskö mun viskata toi liina jorpakkoo?

Njääh, lootasta kuuluu kummaa vikinää..

VATSANVÄÄNTEET;

Mitä se rohto on mitä te aamuin illoin vatsavaivasille annatte? mihin se auttaa? mistä sitä saa?

Mä oon antanu iltapäivällä ja illalla ja yöllä sitä cuplatonta kun meill' ä huudetaan naama punasena ja selkä kaarella pitkin yötä että saadaan aikaseks meheviä pieruja..ja lopulta kunnon turaus. Mun mielestä toi ei ainaka oo juur auttanu, tuntuu että huuto jatkuu ihan yhtälailla anto sitä tai ei.

Syy väänteisiin taitaa olla siinä ettei tuo pikkuinen osaa puklata eikä röyhtästä (ellei tule hikkaa)..ei auta vaikka kantelee pystyssä ja taputtelee selkään, eikä auta vaikka kantelee käsivarrella roikottaen niin että masua ei paina..miten opetat röyhtäsemään nii?! Ja ilmaa vetää varmaan ton rintakumin takia - kun vähän väliä pitää taukoilla ja haahuilla ja sitte taas imeä niin rintakumissa on ilmaa aina jonku verran.

Oooo...kitinä yltyy huudoksi joutuu menee äkkiiiii

Tappert ja ' Puksu-Leevi' 20vrk

....saanko mä tulla jo tänne puolelle, vaikka ei vielä(kään) vauvaa olekaan..???? On niin turhauttavaa jutella itse itselleen tuolla maalismasujen pinossa ja huhtikuisiin tuntuu oudolta mennä, kun eihän sieltä tunne ketään! Mulla viikot tänään tasan 41, eikä synnytyksestä tietoakaan. Tiistaina äitipoli, jolloin kuulemma vielä helposti laittavat kotiin jos mulla ja vauvalla kaikki ok. Ennen viikonloppua kuitenkin kai käynnistelevät, jos ei muuten mitään tapahdu.

Vielä kerran hirvittävästi onnea teille kaikille maaliksille vauvoistanne, nauttikaa nyyteistä vaikka rankkaa onkin!!

tiiariikka rv41 POKS POKS

TIIARIIKKA JA UDIDI;

Senkun kuulkaas kirjotatte vaan..ei täältä ole tiettävästi ennenkään ketään pois potkittu, paremminkin on otettu avosylein vastaan :)

Tiedättekös, mun kamala pelko mummon tänne " muuttamisesta" on ollu ihan turha. Hämmästyin oikein itsekin kun hoksasin että mun äiti ei ole tosiaankaan käyny edes kylässä kun kaks kertaa tän parin vkon aikana!! Soitellu kyllä on likipitäin joka toinen pvä mutta tänne se ei ole muuttanut niinkun pahoin pelkäsin - wau! Ehkäpä on olemassa siis jonkinlaista luottoa mun vauvanhoitokykyihin. Oooh.

Sen sijaan anoppi..tekee musta hullun!! Siellä käyminen on tuskaaaaa...koko eilisen päivää hän kulki mun perässä ja kuunteli vauvaa, jokaista tuhahdusta, jokaista inahdusta..jokaisen trööt äänen jälkeen alko viiden minuutin jankkaus " tuliko kakka? tuliko? tuliko se nyt?? eikö tullu? tuliko?" ...jestas, ja tiedoks vaan että Puksun yleisin ääni taitaa olla tuo trööt, yleensä se on kuitenki vaan ilmaa. Huoh, mä niin odotan että miehen sisko saa lapsen niin me saadaan olla edes vähän enempi rauhassa siellä käydessä..vielä kuukauden päivät ni sitte.

RINTAREPPU;

Kertoo mulle he..sanotaan siis ettei pientä saa istuttaa - mutta mites rintareppu tai kantoliina pystyasennossa? Saako kantaa jos tietty pää on tuettu? Eihän se tavallaan ole istumista jos on tuettuna esim.rintarepulla jalkojen välistä ja selästä jne..vai onko? Millon sitä sitte saa käyttää??

Kun ei toi Puksuttiini tahdo olla liinassa tollee ' makuuasennossa' vaan tahtoo olla sylissäkin pystyssä..rintarepun sain siskolta ja se olis kyllä ehkä aika kätevä.

Tapperttiini ja Puksuttiini 3vkoa ja 1pvä

Mun maalismasusta synty huhtivauva, joten en ny tiiä, alkasinko tekeen tuttavuutta huhtisten kanssa, vai roikunko täällä tuttujen juttuja lukemassa. Onko meän syntyneet-listaa enää olemassakaan? Tässä nopeesti nää tiedot anoppilan koneelta:

Eli la oli 24.3. ja poika poksahti maailmaan aprillipäivänä rv 41+1, niinku olin pitkin raskautta vitsailluki! Painoa oli 3910 g ja pituutta huikeet 53 cm. Synnytyksestä enemmän myöhemmin.

Kotona on oltu nyt kolme yötä, joista ekat kaks meni enemmän tai vähemmän valvoessa. Tisseistä roiskuu veri, mutta periksi en anna. Nyt tuli kutsu. Palataan!

Udidi ja poika 6 päivää

Koskapa lopetin pillerit aika tarkalleen 10 kk sitten niin enpä taida uskoa siihen, ettei heti tärppäisi uudelleen ;) Haluaisin kuitenkin hieman isomman välin kuin 10kk-1v sisaruksille jo omankin jaksamisen takia ja tälle nykyiselle vaaville oman vauva/taapero ajan :) ( Ei ehkä kuitenkaan sitä melkein 11v kuten oli näiden kahden ensimmäisen välissä:P)

Meillä kasvetaan ja nukutaan hyvin, vaikkakin parhaat/pisimmät yöunet nukutaan äiteen ja iskän välissä sängyllä :/ (Ei tän näin pitäny mennä... ) Viime yönä poju oli hereillä reilun tunnin, jonka aikana itse torkuin, koska näytti niin tyytyväiseltä (no tietenkin miedän sängyssä oli koko ajan), olis kuitenkin kivempi jos nuo valvomiset osuis päiväsaikaan... Tämän aamun poju onkin sitten nukkunut.

Pääsiäinen me vietetään sukulaisissa, eli säästytään itse ruuanlaitolta ;)

Mutta nyt vaativa huuto kuuluu tuosta hälyttimestä...

t. punkeli ja poju

Vihdoin on sairaalakäynnit ohi - siis sydän ultra sekä keuhkoröntgen ja EKG..poju oli niiiiin kiltti ettei mitään :) Ultraavan lääkärin mukaan sydämen väliseinämässä on kaks pientä reikää, mutta ne on vaarattomia ja menevät umpeen n. vuoden kuluessa kun sydän kasvaa. Eivät vaikuta vauvan vointiin mitenkään..eli sama vaiva kun mulla oli vauvana - sukuvika kun ei suksi luista. Keskiviikkona olis vielä lastenpolille aika lääkärille joka kai sitte kertoo noi samat asiat uudestaan.

SITTERIT;

Minkä ikäsenä siihen sitteriin saikaan muksun istuttaa? Kun sanovat ettei kovin pienenä vielä kuitenkaan..eli??

MAITO;

Välillä tuntuu ettei maitoa riitä, mutta kai sitä sitte kuitenki tulee tarpeeks. Tänään kun imetin pikapikaa yhdeksän tienoissa ja seuraavan kerran vasta vaille yks niin rinnat oli räjähdys-täynnä, muuten ovat tollaset lölleröt vaan :( Muksu vetelee kerralla toisen tyhjäks ja toisesta vielä jonkun verran lisäks. Pumpulla en saa irti yhteensäkään kun about 20ml, mutta kun imettää niin kerääjään kertyy toisesta jo tuo parikytä milliä..aika hassua. Suihkun jälkeen kai kannattas lypsää kun sillon tuntuu olevan varsinainen suihkutissi.

PAINO...oma siis;

Mullehan kerty loppujen lopuks sitte neuvolakortin mukaan 21kg!! Vikat viis tais olla vaan sitä turvotusta jota oli pari vikaa viikkoa lisääntyvissä määrin.

Nyt lähtöpainoon olis vielä n.5kg...sairaalaa ei jääny kun n.10kg, kotiin tultua paino putos tähän asti nopeesti mutta nyt näyttää juuttuneen..ja kaikki mahdollinen löytyy röllykkänä tuosta vatsalta - ällöttävä taikina. Vaan kaipa nuo tuosta lähtee, lenkkeilty ollaan joka pvä 4-6km, hiljalleen matkaa pidentäen että menee sopivasti aikaa. :)

Jooh..nyt ehtii ehkä vielä viskata pyykit narulle ennenkun alkaa ähinä..

Voikaa hyvin äitiliinit :)

Tappert ja ' Leevi' 17pv

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat