Vierailija

- - - * tausta:

pyörin pienenä pelinappulana isommissa kuvioissa, mutta pistää miettimään, kun on kuitenkin työsuhteestani kyse. olen nyt tehnyt viisi vuotta pätkätöitä tutkimuslaitoksessa. vuoden tai kahden pätkiä peräkkäin. tämän pienen tutkimusryhmän asema on nyt vaakalaudalla. ratkaisua yritetään hakea mm. yliopistoyhteistyöllä siten, että minun työsuhteeni siirrettäisiin yliopistolle. yliopiston kautta voisin saada projekteilleni nykyistä suuremman julkisen tuen osuuden ja yritysten rahaa vaadittaisiin vähemmän.

veikkaan, että yliopistoyhteistyömallissa saisin vielä nykyistä lyhyempiä työsuhteita, kun nykyiseltä työnantajalta sain mm. jatkosopimuksen, vaikka oli etukäteen tiedossa, että tulin kyseisen vuoden olemaan suurimmaksi osaksi äitiyslomalla. ja veikkaan, et yliopistolla minut lomautettaisiin, jos ei olisi projektia meneillään, kun nykyisellä työnantajalla olen saanut jatkaa ja valmistella uutta projektia, vaikka ulkopuolinen projektirahoitus on välillä katkennut. toisaalta yliopistotyösuhdekin olisi varmasti parempi kuin ei työsuhdetta ollenkaan.

- - - * - - - kysymys:

onko antaa vinkkejä, mitä minun pitäisi ottaa huomioon, kun uutta työsopimusta minulle esitetään?

Kommentit (7)

vai pomo tullut ajatuksiin, et mut on siirrettävä toisiin hommiin?

en ymmärrä miksi, koska aiemmin olen saanut pomolta hyvää palautetta.

Sinuna ottaisin vähän etäisyyttä työhön, lähtisin reisuun ja katselisin työpaikkoja netistä/Hesarista. Voisiko sittenkin löytyä joku vielä mukavampi vaihtoehto kuin tutkijan ura? Jos se tutkijan ura tuntuu edelleen ainoalta oikealta, niin tutkimustakin voi tehdä niin monessa eri paikassa.

Katsele avoimin silmin ympärillesi, kyllä niitä hommia riittää!

T. DI, ex-tutkija

Sisältö jatkuu mainoksen alla

DI:n papereilla varmaan löytyisi muitakin töitä, jos nykyisessä paikassa meinaa tulla seinä vastaan. Toisin kuin monilla muilla tutkijoilla...

tutkimuslaitos on saanut uudelle projektille ulkopuolista rahoitusta, mutta pomo ilmoitti, ettei mun osaamista/panosta tartteta siinä projektissa. en jaksa ymmärtää miksi ei, koska vaikka projektin aihe ei ydinosaamistani olekaan, niin mielestäni pomo ajattelee kapea-alaisesti, koska projektin aihealue on kuitenkin hyvin lähellä spesialiteettiani.

ap

> mun osaamista/panosta tartteta siinä projektissa

ja ainakin kuvittelen omahyväisesti, että olisin todella varteenotettava vaihtoehto tutkijaksi ko. projektiin verrattuna siihen, mitä tarjolla muuten on.

itse asiassa olin projektin alkuvalmisteluissa mukana ja ajattelin silloin, et jes, kerrankin päästään tutkimuksessa uudelle tasolle tai ainakin eteenpäin, käyttämään uusia tutkimusmenetelmiä jne. vaan nyt mua sit ollaankin hyllyttämässä. hieman kolaus itsetunnolleni.

Olen itsekin tutkija, jatkuvasti vaan pätkätöitä tai apurahapätkiä. Kuinka olet voinut kuvitella, että työsuhteesi jatkuisi? Nykyään tutkijan on aina varauduttava pahimpaan, ja jos nyt tietäisin tämän ammatin mustan puolen niin olisin opiskellut jonkin muun ammatin. Väikkäri on kuitenkin lähes valmis, jonka jälkeen voinkin varautua työttömyyteen, koska töitä ei ole ja kukaan ei halua tohtoria ns. normaaliin työhön. Yliopistossa elämä on nykyään kaikkea muuta kuin turvattu ja avoimista viroista on hurja taistelu. Tervetuloa todellisuuteen!

tutkimus on kuitenkin asia, jonka olen luullut jotenkin osaavani/jossa kuvittelen olevani melko hyvä/jonka luulen soveltuvan minulle melko hyvin. Verrattuna joihinkin muihin asioihin, joita voisin nykyisellä perustutkinnollani (DI) tehdä. Väikkäri on vielä vaiheessa, ja olen kyllä tullut miettineeksi, et väikkäri voisi vain heikentää työnsaantimahdollisuuksia jatkossa. Pitäen mielessä teollisuuden tarpeet.

mut silti mua kaivelee, etten ymmärrä, miksi tuntuu, et mua ollaan nyt hyllyttämässä. vaikea sanoa, voisiko joku yrityskumppaneiden edustajista olla tyytymätön tekemisiini.

ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat