Vierailija

Mistä voi johtua käsieni tärinä? Olen vähän päälle parikymppinen nuori nainen ja minua on viimeisen puolen vuoden aikana vaivannut tärisevät kädet tehdessäni jotain tarkkuutta vaativaa. Harrastan paljon käsitöiden tekoa ja askartelua ja nyt yksityiskohtien tekeminen on melkein mahdotonta esim. kortteihin, koska käteni alkavat vapista.

Kärsin myös jonkinlaisesta sos. tilanteiden kammosta, jonka oireena myös käsien vapina. Syön tähän vaivaan propralia ja lääke pitää oireen poissa. Tämä yksityiskohtaisiin askareisiin liittyvä vapina on kuitenkin toisenlaista: siihen ei auta propral, enkä koe tuolloin jännittäväni mitään, olenhan yksin. Harmittaa kovasti kun tämä vaiva vaikettaa minulle tärkeää harrastustani :(

Kommentit (11)

Saattaa olla hermo puristuksissa ja aiheuttaa näin tärinää.

Ei kannata lääkärille mennä, vaan tuut sitten taas vuoden päästä täältä kyselemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sille on tyypillistä, että vapina ilmenee liikkeen aikana, selvimmillään

kannatusasennossa, kuten eteen ojennetuissa käsissä. Psyykkinen jännitys lisää vapinaa (ns. kahvikuppineuroosi). Vapina pahenee käden tarkkuutta vaativissa tehtävissä (esim. nimikirjoitus) ja kuvaamasi pikkutarkkaan näpräämiseen liittyvä vapina sopisi tähän.

Periytyvä ongelma, jommaltakummalta vanhemmistasi pitäisi löytyä sama ongelma. Propralin pitäisi auttaa, mutta aina se ei tehoa.

Itselläni oli vastaavaa vaivaa muutama vuosi sitten, jolloin kärsin vakavasta ahdistuksesta. Kävin jonkin aikaa psykiatrin luona ja muutenkin sain käsiteltyä ongelmiani, ahdistus helpotti ja oirekin katosi. Psykiatri selitti, että kyseessä voi olla liika happi! Ahdistuneena ihminen hengittää voimakkaammin ja kärsii ikäänkuin jatkuvasta hyperventilaatiosta, joka aiheuttaa mm. vapinaa, huimausta yms tyypillisiä psykosomaattisia oireita.

Ja kiitos teille vastanneille. Vaiva tosiaan koskee kumpaakin kättä ja nimenomaan tehdessäni jotain tarkkuutta vaativaa työtä. Etsin juuri netistä tietoa tosta parkinsonin taudista ja oireina mainittiin nimenomaan lepovapina, tällaista minulla ei ole.

Lääkäriin menoa olen toki miettinyt, mutta jotenkin tuntuu siltä, että ei ole mitään " näkyvää" vaivaa (kuten korkeaa kuumetta) niin mietin että menenkö sitten turhaan. Tai otetaanko tällaista asiaa näin nuorella edes vakavasti ja lähinnä mietinkin että minkälaisia vaihtoehtoja on käden vapinan aiheuttajaksi.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat