Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen usein miettinyt että miten esim. miehelläni on kunto melko huippuluokkaa. Siltikin hänellä on ehkä 5-10 kiloa ylimääräistä kropassaan mm. vyötäröllä, vatsaa siis löytyy... Sama juttu äidilläni. Ylipainoa löytyy mutta kuntotesteissä saa hyvät paperit. Itse olen ollut hoikka lapsesta lähtien eikä kuntoni ole koskaan ollut sitä luokkaa kuin esim. miehelläni on! Vaikka mies kuntoilee säännöllisesti niin siltikin häneltä löytyy jotain muutakin kuin pelkästään lihasta ;)

Jotenkin vaan tuntuu niin oudolta että miten toiset voi olla fyysiesti hyvässä kunnossa, veriarvot yms. kunnossa ja siltikin heillä on ylimääräisiä kiloja? Ja sitten taas jotkut hoikat voi olla ihan rapakuntoisia, kolesterolit yms. päin peetä!!! Eihän paino tietenkään kerro koko totuutta ihmisestä mutta yleensä niin kuitenkin ajatellaan. Että jos sinulla on läskiä niin silloin olet sohvaperuna, syöt epäterveellisesti ja olet tietenkin huonossa kunnossa kaikin puolin!

Kommentit (18)

Joten lihava voi olla varsin hyväkuntoinen. Esim jotkut jooga- tai vatsatanssiopettajat saattavat olla vähän ylipainoisia eikä se tahtia haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

siis selkeästi hänellä on liikaa painoa, mutta niinpä vain vetää niin rautaiset jumpat, että normaalipainoisten päätä huimaa. Sanoisin siis, että ap:n huomio on aivan oikea.

Minulla itselläni on taipumus pyöristyä silloin kun liikun paljon. (en silti ole ylipainoinen, en edes lähelle) Samassa tahdissa liikunnan lisääntyessä kasvaa nimittäin myös ruokahalu. Olen kiinnittänyt asiaan huomiota ja nykyään saan proteiinilla ruokahaluni kuriin.

Mulla painoindeksi 30 ja aika huono kunto kylläkin mutta silti ratsastuksenopettajani ihmetteli kun vaikutan kuulemma hyväkuntoiselta ja oli odottanut, että olisin paljon rapakuntoisempi painon takia. Ja olemme siis kaveruksia jotka puhuvat asiat suoraan kainostelematta.

Veikkaanpa että on sillä mitaten normaalipainoinen, ylipainoisilla tarkoitetaan yleensä vähän muuta kuin 5 kg ja vähän rasvaa vyötäröllä...

ovat todella hoikkia etten sanoisi laihoja.

Ei ole juurikaan lihaksia eikä kestävyyskuntokaan ole parempi kuin minulla.

Mulla se 10kg ylimäärästä.

Esim. sulkapallossa yms. eivät jaksa. Ja lyöntivoima heikko.

En nyt varmaan mikään hyväkuntoinen ole mutta en rapakunnossakaan.

Paremmassa kuin moni laiha ystävä.

Käyn päivittäin pitkillä kävelylenkeillä lasten kanssa. Rattaissa nuorempi ja isompi ajaa vierellä. Pyöräilen paljon. Syön vain enemmän kun liikun.=(

Katselin joskus jumpassa, kun pari 90-100 kiloista noin 50v maatalon emäntää hyppii ja hyppii, nuoremmat on siinä jo ihan puhki. Heillä painosta huolimatta on mieletön kunto, varmaan johtuen jo fyysisestä työstä.

Ja kyllä me molemmat hämmästyttiin kuinka hyvin hän pärjäsi (ei niin totisessa) työpaikkojen välisessä hiihtokilpailussa. Siellä oli kuitenkin mukana nuoria miehiä, jotka harrastavat hiihtosuunnistusta ja sitten nelikymppisiä entisiä kilpaurheilijoita. Ihan samaa vauhtia veti mun ukko kuin nää kovakuntoisetkin. Ihmeellistä oli.

Selittävinä tekijöinä mietittiin sitten, että mä olin voidellut miehen sukset tosi hyvään kuntoon, luisti kuulemma tosi hyvin. Jotkut menivät perinteisellä tyylillä, useimmat, kuten miehenikin, luistelivat. Miehelläni löytyy kohtalaisen kunnon lisäksi myös paljon voimaa, ja hän pystyi hyödyntämään siinä maastossa käsivoimiaan ja meni paljon tasatyöntöä.

Eli hyvä tulos ei ollut vain hyvän kunnon merkki, vaan tulos kertyi eri teikjöiden summasta. Mutta suorituksestaan mieheni oli todella ylpeä, ja aivan syystäkin!

Tosiaan 5 kiloa ei ole kovin paljon. Itsellä ylipainoa reippasti enemmän, silti kolesteroli, sokeri yms. arvot erinomaisia kuten työterveyshoitja sanoi. Olen aina liikkunut paljon ja syönyt monipuolisesti vaikkakin sitten on tullut syötyä herkkujakin mutta itsellä kunto huimasti parempi kuin esim. laihalla siskollani, joten näinhän se on. Mutta pointti on siinä että LIIKKUU!!!!!!

Vaikka tietysti painavaa kroppaa on raskaampi liikuttaa kuin kevyttä. Mutta jos liikkuu sännöllisesti, pysyy kunnossa. Ja jos syö suhteeessa niin apljon, että kulutus ei laihduta, läski pysyy.

Monet lihavat ovat muuten tosi vahvoja esim jaloistaan, ja onhan se selvä, että ei arkielämästä selviä heikoilla lihaksilla, jos kantaa muutamaa kymmentä lisäkiloa mukanaan.

Kesäisin pyöräilee sellaisia 100 kilometrin lenkkejä päivän aikana. Ei tietenkään joka päivä tee vastaavia lenkkejä mutta useita kuitenkin. Ei kyllä minulta onnistuisi!!! Ja talvella esim. hiihtää Finlandia hiihdoissa ja pärjää ihan kivasti. En vain voi käsittää että miten sen vatsa ei katoa mihinkään????? Kyse ei ole siitä ettenkö pitäisi mieheni vartalosta vaan ihan vain ihmetyttää....

ap

olisi hyvä kunto.

Töissä tehtävät testit on mitoitettu aika laiskan väestön mukaan, niissä minustakin tehdään huippu-urheilija vaikka olen vain ns. aktiiviliikkuja.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat