Vierailija

9-vuotiaalla pojallani asuu ihan lähietäisyydellä hänen bg-isänsä, jonka kanssa olimme yhdessä vajaat kaksi tuskaisaa vuotta lapsen syntymän jälkeen ennen kuin päätin lähteä. Eron jälkeen isällä on ollut pari kautta joina hän on tavannut lasta tapaamissopimuksen mukaisesti, mutta enimmäkseen tapaamiset ovat olleet tosi vähissä. Vuoden aikana saattavat tavata esimerkiksi alle 10 tuntia. Meillä on kuitenkin yhteishuoltajuus, josta isä ei halua luopua. Meillä on riitaiset välit, ja isällä ymmärtääkseni jonkin asteinen alkoholiongelma.

Pojalla on myös isäpuoli, jonka kanssa olemme olleet yhdessä melkein erosta asti, sekä pikkuvelipuoli. Isäpuoli ei ota vastuuta pojan kasvattamisesta juuri sen enempää kuin isäkään, koska " paperilla ei ole mitään" . Isäpuoli kyllä viettää aikaa pojan kanssa jonkin verran, mutta kaikki kasvatusvastuu on minulla. Niin kauan kuin hän ei ole lapsen huoltaja, hän ei halua olla lapselle täysipäiväinen isä ja kasvattaja, näin hän on sanonut.

Minä taas en jaksaisi olla yksin vastuussa pojasta, kun sillä on kuitenkin kaksi " isääkin" .

Mitä olette mieltä, pitäisikö minun tyytyä tilanteeseen, vai yrittää saada yksinhuoltajuus ja sitten antaa miehen adoptoida poika? Tästäkin vaihtoehdosta on ollut puhetta. Bg-isän kunnostautumiseen en jaksa enää uskoa, sitä on odotettu niin kauan ja huonommaksi vain menee.

Kommentit (13)

Kaksi luuseria, jotka eivät kumpikaan välitä lapsesta!

Miten ihmeessä isäpuolikin voi olla noin välinpitämätön, vaikka on käsittääkseni kuulunut perheeseenne jo vuosikausia? Miten kuvittelet tilanteen muuttuvan jos hän muuttuisikin viralliseksi huoltajaksi lapsellesi? Mitä yksi paperinpala tekee jos tunteet puuttuvat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kyllä lasta kasvattaa se joka lapsen kanssa on joka päivä, oli sitten isä, mummo, hoitaja, äitipuoli tai mikä tahansa!

Toi on lapsen kannalta vaarallinen tilanne kun hän saa kokemuksen että miehet vaan hengaa ja kukaan ei ota lapsesta vastuuta. Naiset sitten kantaa käytännön vastuun, kasvattaa ja komentaa. Puhumattakaan kuinka epäreilu avomiehesi on sinua kohtaan, mitä rakkautta ja tukemista tuo on jos jättää sut ihan yksin!

Menneet on menneitä ja menneisyydessä tehdyt virheet on vaan jokaisen hyväksyttävä. Tätä päivää pitää aikuisen pystyä elämään sen mukaan mikä on tilanne.

Poikasi isä on vaan bioisä, henkiseksi isäksi hänestä ei ole. Hyvä kuitenkin että edes jotenkin ovat väleissä, se on poikasi kannalta erittäin hyvä. Älä yritä turhaan viedä mieheltä siteitä poikaansa.

Isäpuoli taas on läsnä arjessa joka ikinen päivä ja häneltä pitää tulla pojalle se miehen malli ja aktiivinen miehinen kasvatus jota bioisä ei pysty tarjoamaan.

Isäpuoli on erittäin tärkeässä roolissa poikasi psyykkiselle kehitykselle, nyt asiat tärkeysjärjestykseen. Paperit on vaan papereita eikä lapsi kysele papereita vaan henkistä kanttia ja läsnäoloa arjessa! Onko miehesi rakkaus sinua kohtaan papereista kiinni?

T. kaksi sukulaislasta omiensa lisäksi kasvattanut ja mitään papereita ei koskaan tehty eikä tarvittu! Rakkaus riittää.

Mielestäni isäpuolen pitäisi katsoa peiliin. Miten voi kohdella eriarvoisesti kahta perheen lasta? Luulen että isäpuoli vain haluaa luistaa vastuusta eikä adoptio muuttaisi tilannetta, niinkuin joku sanoi, ei se paperi tuo tunteita ja jos tunteita olisi nyt ei hän pystyisi käyttäytymään niin kuin nyt käyttäytyy.

Sehän mutkistaa asioita vielä entisestään.

Olen kyllä ihan kurkkuani myöten täynnä etenkin bg-isää. Ärsyttää raahata elämässä mukana sellaista riippaa, joka ei tee mitään lapsensa eteen, mutta jaksaa humalassa soitella kuinka on täydellinen isä ja kuinka minä olen hirveä äiti.

Mieheni taas on ihan hyvä isä, mutta vain omalle lapselleen.

En nyt viitsisi erotakaan hyvästä miehestä tämmöisen asian takia, jäisi toinenkin isättömäksi.

Pitääkö vain tyytyä tilanteeseen..? Enää jäljellä 9 vuotta että poika on täysi-ikäinen...

ap

Vierailija:

Lainaus:

Miten ihmeessä isäpuolikin voi olla noin välinpitämätön, vaikka on käsittääkseni kuulunut perheeseenne jo vuosikausia? Miten kuvittelet tilanteen muuttuvan jos hän muuttuisikin viralliseksi huoltajaksi lapsellesi? Mitä yksi paperinpala tekee jos tunteet puuttuvat?

Enkä sanoisi, että välinpitämätönkään. Kuitenkin viettää pojan kanssa aikaa, mutta se yhteinen aika on sellaista kaverillista, ei isä-poika-yhdessäoloa. Kaikki kasvattaminen, huolenpito, läksyjen tarkastaminen ja viralliset asiat jäävät minun vastuulleni. Isäpuoli vain pelailee jalkapalloa ja pleikkaria ynnä muuta, mikä on hauskaa.

Sepä siinä onkin, kun en tiedä, muuttaisiko " paperinpala" tilannetta mitenkään. En sitten tiedä, että maksaako vaivaa ryhtyä moiseen. Siksi kaipaan mielipiteitä.

ap

Vierailija:

Lainaus:

Toi on lapsen kannalta vaarallinen tilanne kun hän saa kokemuksen että miehet vaan hengaa ja kukaan ei ota lapsesta vastuuta. Naiset sitten kantaa käytännön vastuun, kasvattaa ja komentaa.

Tämä ja muutkin viestissäsi olivat minusta hyviä kommentteja. Kun vain miehenikin sen ymmärtäisi.

ap

Minustakin tuntuu pahalta se, että pikkuveljellä on isä mutta pojalla itsellään ei. Olen itkenyt monet, monet itkut sen vuoksi.

Asiaa ehkä havainnollistaa parhaiten se, että olen tietoisesti järjestänyt pojalle paljon isomman tukiverkon kuin pikkuveljellä on: poika tapaa säännöllisesti isän puolen isovanhempia, kummisetäänsä, kummipariskuntaansa... Ja lisäksi vielä minun ja mieheni sukulaisia. Pikkuveljen läheisverkosto on paljon suppeampi ja tapaamiset harvempia.

Ja tämä siksi, että olisi edes muita läheisiä, kun ei kerran isää ole.

ap

Sitä sinun poikaasi ei voi adoptoida vaikka olisit yksinhuoltaja. bg isältä pitää saada kirjallinen suostumus. En kommentoi nykyistä miestäsi. Olen itse eronnut mies ja pidän kyllä huolta lapsistani.

Minun pojallani on biologinen isä ja minulla yksinhuoltajuus. Poika ja bg isä näkevät n 6 kertaa vuodessa. Pojallani on myös isäpuoli, jota myös kutsuu isiksi ja isipuoli ottaa ihan yhtä lailla vastuuta poikani kasvatuksesta, vaikka mitään ei olekkaan " paperilla"

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat