Seuraa 

Hei,

Olemme muuttamassa syksyllä Britteihin, ja olen tässä katsellut asuntoilmoituksia vähän sillä silmällä, että missä hinnoissa vuokra-asunnot ovat. Pari ilmoituksissa ollutta termiä kaipaisi vähän selvennystä tosin. Mitä tarkoittaa " fitted kitchen" ? Joissa on esim. mainittu " modern fitted kitchen" .

Entä minkälainen on " cloakroom" ? Kuvittelin sen ensin olevan vaatehuone, mutta sitten jossain oli " cloakroom wiht a shower" ja mulla meni ajatukset ihan sekaisin =)

Kiitokset avusta jo etukäteen.

Sivut

Kommentit (27)

ilonaOM:

Lainaus:

Fitted kitchen tarkoittaa sitä, että edellinen asukas ei ole muuttanut pois keittiönkaapit kainalossa (mikä on hyvin yleistä muualla Suomen ulkopuolisessa Euroopassa, l. jokainen hankkii oman keittiönsä ja muutossa ottaa sen mukaansa), vaan keittiöstä tosiaan löytyy kaapit ym. paikoiltaan. Ja cloakroom on vessa.

Tiesinkin tuon, että muualla useinkaan keittiöt eivät kuulu asuntoihin kiinteinä. Mutta voiko siis vuokra-asuntokin olla ilman keittiönkaappeja?

Kaikki ne brittitalot, joissa itse olen vieraillut ovat olleet mielestäni siistejä. Ja olen tietoinen ja varautunut myös siihen että meidän asumisen taso laskee kun muutamme. Ei tällaista isoa omakotitaloa isolla tontilla siellä todellakaan ole varaa ostaa tai vuokrata. Ja huoneetkin ovat oman kokemukseni mukaan pienempiä kuin Suomessa.

Kiitokset selvennyksestä cloakroomin suhteen. Nyt tuo " cloakroom with shower" onkin ihan järkeenkäypä =)

Me asuttiin Britanniassa Manchesterin seudulla pari vuotta, ensin n. satavuotiaassa town housessa (4 bedrooms, kolmessa kerroksessa) ja sitten 80-luvulla rakennetussa paritalossa (3 bed). Molemmissa oli keittiöt, mutta ei tiskikonetta (" ei sitä kukaan vuokralainen ole koskaan halunnut" ), yksi vessa, jossa amme ja suihku sen yhteydessä jne.

Meillä ei ollut kuivausrumpua ja muutamaa erikoisen kosteaa talviviikkoa lukuunottamatta pyykit kuivuivat ihan siedettävästi telineissä. Edellisellä asukkaalla oli ollut kuivausrumpu portaiden alla olevassa komerossa (sehän sitten onkin turvallista, kun vessaan ei sitä saa laittaa...). Meillä siellä oli pieni arkkupakastin.

Huonekaluja vietiin mukana vain sängyt (haluttiin oma sänky), takaisin tuli 21 kuutiota tavaraa. uutena ei ostettu juuri mitään, mutta car boot sale:issa tekee joskus ohittamattomia löytöjä, myös huonekalujen suhteen. Eniten niissä tietysti on vaatetta, lelua, kirjoja ja taloustavaraa. Suosittelen lämpimästi, jos vain kirppareita sietää. Hinnat ovat tosi matalat ja myyjiä riittää. Tietoa noista löytyy esim paikallislehdistä, tämän kesän sesonki on jo varmasti alkanut.

Kokolattiamattoa ei kannata pelältä. Me vuokrattiin höyrypesuri, jolla ne sai puhtaaksi muutamalla kympillä, meni kyllä viikonloppu, kun piti antaa aina parin huoneen kuivua ennen seuraavien pesemistä. Mutta tuli raikasta.

Yksinkertaiset ikkunat oli toinen jota kauhisteltiin siinä jälkimmäisessä kämpässä alkuun. mutta kun on paksut verhot, jotka nostaa ikkunalaudalle alaosastaan, ne toimivat melkein tuplalasina.

Voi kun tulee ikävä Cheshiren maisemia, iltapäiväteetä kavilassa ja meidän kylää kesälauantaisin... Jopa täpötäysi klo viiden Metrolink 30 asteen helteellä raidevian takia puoleksi tunniksi pysähtyneenä tuntuu kivalta muistolta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lontoomami:

Lainaus:

vaan ystävällismielistä hörähtelyä moisesta optimismista :-) mutta niinkuin sanottu, teillä voi käydä tuuri ja löytyä aivan kiva koti jos vaan jaksat etsiä! tsemppiä!

Arvelinkin kodinhoitohuoneen olevan lähinnä utopiaa =) Mutta kaverilla oli joskus Lontoossa yhden makkarin kämpässä hirveän iso kylppäri, johon olis ongelmitta sopineet sekä pesukone että kuivausrumpu ja vaikka mitä muuta lisäksi.

Sitä kaasuhellaa muuten kovasti odotan. Ongelmia tuottanee juuri keittiön pienuus. Ja miten ihmeessä sellaiseen yhteen pieneen jääkaappiin saa lapsiperheen kaikki ruoat... Erilaista tulee olemaan ja sopeutumista vaaditaan. Mutta silti odotan innolla muuttoa! Joskin aina välillä kauhunsekaisin tuntein =)

Eli täällä maksetaan kunnallisvero asuntokohtaisesti, lähiöstä ja asunnon koosta riippuen. Me esim. maksetaan nyt 4h+kk £160/kk, 10kk/vuosi. Että siitä tulee ihan kiva lisä vuokran päälle. Heittelee paljon kuntien sisällä, meillä esim. tuplaantui kun viimeksi muutettiin. Yleensä ilmoitetaan mihin " Band" iin asunto kuuluu jo sitä mainostettaessa ja netistä voi tsekata paljonko on Council Tax vuodessa.

me muutimme juuri isoon asuntoon ' terraced house' ja alakerrassa on keittion jatkeena ' utility room' eli kodinhoitohuone, on tosin kylma ja rahjainen, mutta ainakin paikka pesukoneelle ja kuivausrummulle.

ekassa asunnossa kuivausrumpu oli keittiossa, kyllahan se sita vahaista tilaa vei, mutta oli sen arvoista. ensimmaisessa asunnossa meilla oli myos pienessa olkkarissa pieni ruokapoyta ja tuolit. keittio oli niin typerasti suunniteltu, etta sinne poyta ei sopinut vaikka olisi saattanut jonkinlainen sopia toisella suunnittelulla.

nykyisessa asunnossa mahtuu keittioon iso ruokapoyta ja tuolit. olohuone voi siis olla olohuoneena. taalla pohjoisessa vuokrataso on halvempi, joten voi viela asua keskustan tuntumassa kohtalaisen kokoisissa tiloissa.

me emme muuttaneet suomesta mitaan huonekaluja ja hyva etta emme. olisivat olleet turhan hyvia tanne (ja menneet huonommiksi muuttelussa ja naissa taloisa ja ilmastossa) ... taalla on kuitenkin ikeaa ja ilvaa ja oxfamia ... ja nextia.

Fitted kitchen tarkoittaa sitä, että edellinen asukas ei ole muuttanut pois keittiönkaapit kainalossa (mikä on hyvin yleistä muualla Suomen ulkopuolisessa Euroopassa, l. jokainen hankkii oman keittiönsä ja muutossa ottaa sen mukaansa), vaan keittiöstä tosiaan löytyy kaapit ym. paikoiltaan. Ja cloakroom on vessa. Varaudu hieman " erilaisiin" asuntoihin kuin Suomessa... (mutta vanha ja ränsistynyt ei ole välttämättä negatiivista, sehän lisää vain asunnon " character" , niinkuin enkkulaiset itse sanoo). Ei vaan, hyviäkin asuntoja on, ja kummasti niitä ränsistyneempiäkin vaan aina välillä on ikävä, nyt kun en itse enää enkkulassa asu.

Kannattaa selvittaa onko tuleva asuntonne kalustettu vai kalustamaton? ainakin taala skotlannissa kalustamattomia vuokra-asuntoja on todella erittain harvassa!

kalustetussa asunnossa onkin sitten kaikki, huonekalut, astiat, verhot, haarukat, hyllykot... ja yleensa esim seiniin ei saa kiinnittaa mitaan omia juttuja, ei edes sinitarralla! (mua kerran kiellettiin laittamasta tyton piirustuksia seinalle...). Sellaiseen paikkaan ei teidan omat huonekalunne mahdu...

Varastotilaa voi kylla vuokrata, mutta se on aika kallista; viimeksi itse maksoin £150 kuussa yhdesta kopista.

pangolin:

Lainaus:

monissa asunnoissa ei ole paikkaa ruokailua varten koska on yllattavan yleista etta ihmiset syovat iltaruuan olkkarissa pehmustetut tarjottimet sylissa.

Tuokin on muuten yksi " huolenaiheeni" ,joka on ollut tiedossa. Tarvii vissiin jättää meidän massiivinen väh. 8 hengen ruokapöytä pois ainakin ekasta muuttokuormasta. Keittiöt todellakin on omankin kokemuksen mukaan pieniä niin ettei sinne mahdu juuri minkäälaista ruokapöytää eikä olohuoneeseenkaan.

Mutta ruokailutilan teen jonnekin vaikka väkisin. Meillä ei nimittäin sohvalla syödä.

Hyvä kun mainitsit tuon. Täytyy tehdä oikein lista, mihin kaikkiin asioihin pitää muistaa kiinnittää huomiota kun asuntoja katselee. Eikä vaan niin että " kivalta näyttää" .

Täällä säännöt sanelee, että kylppäreissä ei saa olla lainkaan sähköpistokkeita. Eli siksi pesukoneet on sijoitettu yleensä keittiön puolelle. Keittiöissä taas harvoin on tilaa pyykinkuivauskoneelle, eli käytännössä monet tosiaan kuivaavat pyykkinsä makuuhuoneissa tms. Mutta onneksi pian on tulossa kesä, ja pyykit voi kuivata omalla pikku pihalla, jollainen löytyy lähes jokaiselta tässä pientalojen luvatusta maasta.

Meillä on pieni jääkaappi, eli me käydään kaks kertaa viikossa ostoksilla. Pienuus ei minua huoleta, vaan kyykkiminen.

Lontoossa keskiluokkainen kansalainen asuu varsin hienoissa kämpissä. Ei muuta kuin Foxtonsin kataloogia selaamaan niin johan löytyy hienoja kämppiä. Sisustusmaku on ihan toista kuin Suomessa. Sinne vasta rantautuvat keittiön teräspaneelit ja lasikaapit. Sitä paitsi kokolaittiamatot alkaa olla historiaa täälläkin. useimmissa taloissa missä minä olen kyläillyt on puulattiat.

me ostettiin pesukone jossa samassa kuivausrumputoiminto.Oikein loistava ratkaisu pieneen keittiöön, löytyy useita merkkejä.

Meillä ylin kerros n. 150-vuotta vanhassa talossa ja meillä on kuitenkin tuplaikkunat eikä kylmä koskaan.Lämmitys uusittu ja toimii hyvin, parketti olohuoneessa, ja keittiössä, laattaa kylppärissä, muualla kokolattiamatto. Tilaa on hirmu vähän, tosin ullakko ahkerasti käytössä. Mutta, mutta. Meidän muuttaessa tähän omaan niin osa huonekaluista ei fyysisesti mahtunut kapeasta ulko-ovesta sisälle vaikka olisivatkin huoneeseen mahtuneet. Sohvaa sai sahata kahteen osaan ja sängyn rungon lahjoittaa hyväntekeväisyyteen.....mitään kun ei täällä standardimitoiteta, edes ulko-ovia.Eli jos tosi isoja huonekaluja niin kantsi katsella ulko-ovi ja käytävät etukäteen.

Meillä on erilainen asenne auttanut. Täällä asutaan näin ja jos ei miellytä niin sitten tarttee tehdä jotain. Suomessa en näin pienessä asuisi ikinä mutta täällä se jotenkin sujuu :) Hassu juttu.mutta mä rakastan meidän vanhaa viktoriaanista kämppä kaikista sen järjettymyyksistä huolimatta (miljoonat portaat, pienet tilat, keittiö kokoluokkaa tulitikkurasia, ei kaappeja jne jne)

p.s brittiläisittäin jos kämppä on " cosy" niin se on sitten aivan julmetun pieni ja kokolattiamatolla vuorattu.Ja tosiaan termi " luxurious" voi tarkoittaa ihan mitä vaan, samoin kun " stunning" voi myös olla synonyymi niin hirveälle ettei sanotuksi saa :)

hah hah haaa :-) hauska juttu kun asunnoista puhutaan. Taloissa sellainen voi vielä ollakkin, siis isoissa taloissa, mutta kun pesukone on keittiössä ja keittiö usein sellainen pieni ulokeboxi taloissa, niin tuskin sinne edes kokosuurta jääkaappia mahtuu, saatika mitään kuivausrumpua...

poikkeuksia toki löytyy, mutta nyrkkisääntönä pitäisin että astu 30 vuotta ajassa taaksepäin ja voit odottaa sellaista kodin varustelutasoa, niihin asuntoihin kun ei näet mahdu nykyajan mukavuuksia kun ovat rakennettu silloin kun ensimmäinen tv tuli taloon ...

Moderni todella tarkoittaa suomen 90-luvun ja jopa 80-luvun omistusasuntojen varustelutasoa. Mutta uusissa brittiasunnoissa on exclusive sitä ja executive tätä, eli kolmioissakin voi olla 2xensuite bathroom ja muita typeriä luxus ratkaisuja tekemään siitä modernia ... eli toimivia isoja perheasuntoja en ole kyllä nähnyt.

Meillä oli vuokra-asunnossa tuliterä fitted kitchen (joka oli toimiva ja hyvä, mutta niin kovin pieni että sinne mahtui ns puolikas jääkaappi ja, pikku astianpesukone ja pesukone, ja työnjälki oli huteraa ja kaappien ovet eivät oikein sopineet kiinni ... ja vasta rempattu kylppäri/vessa. Mutta suihkua esim, ei ollut, sen asentaminen olisi kuulemma tullut niin kalliiksi ... eli oli vain amme missä erilliset hanat kuumalle ja kylmälle vedelle ... what fun pestä hiuksia siinä, mutta kaikkeen sitä tottuu.

Ainoa mitä itse kaipaan englantilaisesta asumisesta on kaasuhella!

Ranskassa vuokrakämpässä oli ainoastaan pesuallas, kaikki muut piti hankkia itse, eli kyllä nää hullut muuttaa pitkin eurooppaa keittiöt mukanaan ...

vapaat kuukaudet nähtävästi vaihtelee, mutta taitaa olla aina tossa keväällä, ehkä riippuen missä kuussa on muutettu asuntoon. saa myös maksaa kerralla koko vuoden. Ja kuukausittaisessa maksupäivässä taitaa olla 4 eri vaihtoehtoa, eli haluaako maksaa kuun alussa, puolivälissä vai lopussa.

oli pakastin autotallissa ja sielta hakivat tarveen vaatiessa.

Yksi mita kukaan ei ole viela maininnut ja minakin yllatyin tasta kun etsimme asuntoa vuosi-pari sitten: monissa asunnoissa ei ole paikkaa ruokailua varten koska on yllattavan yleista etta ihmiset syovat iltaruuan olkkarissa pehmustetut tarjottimet sylissa.

MiniK:

Lainaus:

Meillä on erilainen asenne auttanut. Täällä asutaan näin ja jos ei miellytä niin sitten tarttee tehdä jotain. Suomessa en näin pienessä asuisi ikinä mutta täällä se jotenkin sujuu :) Hassu juttu.mutta mä rakastan meidän vanhaa viktoriaanista kämppä kaikista sen järjettymyyksistä huolimatta (miljoonat portaat, pienet tilat, keittiö kokoluokkaa tulitikkurasia, ei kaappeja jne jne)

Tässä on tullut monta hyvää pientä pointtia, mitä pitää ottaa huomioon. Sellaisiakin mitä itse ei ole tullut ajatelleeksikaan.

Tuo oma asenne onkin varmaan se tärkein juttu, millä kaikesta selvitään. Ollaan omasta mielestäni lähdössä oikealla asenteella. Ollaan kuitenkin molemmat asuttu ennenkin ulkomailla ja Briteissäkin jonkun verran lomailtu, joten kokemusta on muustakin kuin Suomen asumisen tasosta.

Vielä jos tulee jotain hyviä pointteja mieleen asumisesta, niin mieluusti otan vastaan.

Olemme asuneet useammassakin maassa, ja täytyy sanoa että aina on ollut onnistunut asuntovalinta, kun pääkriteerinä on ollut asunnon sijainti. Jos muut seikat ovat sekoittaneet pään, niin asunnon valinta on jäänyt harmistuttamaan.

Keittiön marmoritasot tai kylppärin iso koko ei paljon lämmitä, jos asuu metroraiteiden vieressä ja jyskytys on sen mukainen. Myös pitkiä työpäiviä on turha venyttää sillä, että käyttää pari-kolme tuntia päivässä matkustamiseen työpaikalle ja takaisin. Sen sijaan hieman vaatimattomampaan asuntoon silmä tottuu nopeasti, ja omilla tavaroilla ja sisustuksella saa paljon paranneltua. Mutta huonoa sijaintia ei voi korjata muulla tavalla kuin vaihtamalla asuntoa. Minusta kannattaa aina valita mielummin pieni ja nuhjuinen hyvältä paikalta, kuin avara ja fiini huonolta paikalta.

Kalustamatonta kämppää ollaan etsimässä. Olen netistä katsellut jo silloin tällöin kämppiä, ja olen ollut yllättynyt miten monet ovat ihan modernin näköisiä ja kylppäritkin laatoitettuja jne. Tosin on myös paljon sellaisia, joissa on kuva vaan ulkoa joten sisäpuolta voi vaan arvailla..... Ja paikanpäälle on sitten tarkoitus mennäkin asuntoja katsomaan. En uskaltaisi ottaa mitään näkemättä.

Ollaan sitten hulluja tai ei, niin aiotaan viedä omat huonekalut mukana, koska ollaan muuttamassa toistaiseksi. Maksan mielummin omien huonekalujen sinne muuttamisesta kuin niiden Suomessa varastoinnista ja sitten taas paikanpäältä uusien hankinnasta. Ja minusta ne omat huonekalut tekevät kodista kodin.

Me asuimme 70-luvun talossa, johon oli onneksi uusittu kaksinkertaiset ikkunat, yksiotehanat ja keittiössä oli sähköliesi. Keittiöön mahtui pieni pöytä, mutta vieressä oli ruokahuone. Olohuone oli sitten erikseen.

Kodinhoitohuone sijaitsi keittiön vieressä ja siellä olivat sulassa sovussa öljypoltin, pesukone, kuivuri ja ylimääräinen jääkaappipakastin.

Kokolattiamatto peitti lattiat lähes kaikkialla, mutta muuten asuminen oli siedettävää. Talomme ei ollut vetoinen vaan melko lämmin, mutta toki ikkunapuitteita koristivat mustat asiaankuuluvat homepilkut. Vuokra tietysti oli melkoinen.

tässä sen verran että jos olette muuttamassa " tänne" pidemmäksi aikaa, niin suosittelen kalustamatonta kämppää ja Ikeasta halvat huonekalut jne. tai käytetyt paikallisesta lehdestä. Me muutettiin vuosi sitten kalustetusta kalustamattomaan ja sai huomata että se hintaero ei ole ihan sen väärti. Meidän jenkki naapurit asuu kalustetussa, tasan samanlaisessa kämpässä ja maksavat siitä ilosta £155 enemmän kuukaudessa ja kalusteet näyttävät vielä pahemmilta/eksoottisimmilta kuin Ikean halvimmatkin mööpelit. Paikallisillahan on vielä aika" kodikas" sisustustyyli ja mun monet vuokrakämpät täällä Aberdeenissä on olleet vaalean keltaisen, punaisen ja beigen ydistelmiä ja aina on löytynyt joku mintunvihreä huone tai kylppäri.

Kivoja, moderneja vuorkakämppiä löytyy esim. www.ukhomelets.com joissa me asutaan ja on siistit ja viihtyisät kämpät, erittäin neutraalilla deco.lla... Tsemppiä vaan hakuhommiin, mä kun olin vuokraamassa täällä ekaa omaa kämppää niin kävin katsastamassa noin 10 ennenkuin kelpuutin niistä yhden ainoan, jossa sitten muutaman kuukauden päästä ilmeni kiva kosteus/homevaurio että kyllä se vähän lottoomista on täällä valitettavasti.

PIIVI ! Miten menee Pohjois-Karjalassa ? Onko jo Haggista ikävä ?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat