Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

En ole koskaan moista tehnyt ja kaupan valmiit hiutaleet ei innosta. Tuossa yhdessä ketjussa näyttäis olevan että ihmiset syö viikottain perunamuussia jollain lisukkeella.

Innostuin, mutta resepti puuttuu.

Kommentit (16)

ensinnäkin, en ole lapsena syönyt perunamuussia! En ole suomalainen (hui)enkä asunnut Suomessa (perunan luvatussa maassa)lapsena.

Nykyään syödään toki perunaakin, mutta keitettynä tai uunissa valmistettuna.

Eikö olekkin ihmeellistä, että kaikki maailman ihmiset eivät syö samoja ruokia.

t. ap

....Näistä viesteistäkö sulle selvisi, että muusiin laitetaan maitoa? Eikö teillä lapsuudessa sitä koskaan syöty?....

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

Siinä on maitoa ja voita!!!! ;(((((

Blääääh, meijän muksut on allergisia maitoprotskulle ja kananmunalle.

Voiko muussia tehdä ilman maitotuotteita?

t. ap

Näistä viesteistäkö sulle selvisi, että muusiin laitetaan maitoa? Eikö teillä lapsuudessa sitä koskaan syöty?

Minä käytän usein kaikkienkin syöjien muusiin keitinvettä osaksi ja kermaa osaksi nesteenä. Näin ei keitinveteen liuenneet ravintoaineet mene hukkaan. Kerman laatu taas riippuu sitten syöjistä, maitoallergisille lapsille tosiaan kaurakermaa, minulle laihduttajalle niin vähärasvaista kuin suinkin tai pelkkää keitinlientä, sitten erilaisia ruokakermoja. Sopivasti suolaa, rasvaa ei minun mielestäni tarvitse lisätä, mitä turhia lisärasvoja vielä, maistuu se ilmankin.

TOiset tykkää täysmaidosta. Toiset laittaa kermaakin sekaan.

Mausta: suolaa, valkopippuria ja silputtua sipulia. Sipulin voi jättää pois, jos on pieniä lapsia, jotka ei syö sipulia tuoreena. Itse lisään sipulijauhetta (tykkäisin tuosta sipulisilpusta, mutta lapset ei sitä syÖ).

Hyvistä perunoista tulee hyvä muusi. Huonoista ei saa hyvää millään.

tulee tosi hyväksi kun laittaa hyla-maitoa (on hieman makeampi) ja oikeaa voita (reilusti) sekä lopuksi suolaa. Itse tykkään että on sellaista suht notkeaa eli ei mitään klimppimuusia.

Jauhoisia perunoita (noin kilo?), maitoa (n 3dl), pari rkl margariinia tai voita ja suolaa.

Kuori perunat ja keitä ne hyvin kypsiksi (itse keitän usein palasina, kypsyvät nopeammin). Kun ovat kypsiä, kaada vesi melkein kokonaan pois, voit jättää pienen tilkan vettä muusiin. Lisää margariini ja (lämmitetty) maito vähitellen, muusaa perunanuijalla tai tehosekoittimella (hätätilassa voi muussata esim puhtaalla viinipullon pohjalla tms.). Pidä silmällä koostumusta, kun alkaa olla sopivaa, lopeta maidon lisääminen. Mausta suolalla.

Tarkkaa maidon määrää on vaikea antaa, se riippuu perunoiden laadusta tai jostain.

Joskus silppuan perunamuusini joukkoon raakaa sipulia, minusta se on hyvää, mutta lapseni tietysti vihaa sitä.

eli sellaisen tikun, jonka toisessa päässä on leveä reikäinen levy. Keität perunat, kaadat veden pois, lisäät kattilaan vajaan teelusikallisen suolaa ja margariinia oikein kukkuraisen lusikallisen ja sitten lorauttelet maitoa ja muussat perunanuijalla. Arvioi maidon määrää siinä samalla kun muussi alkaa siletä.

Itse en tykkää perunamuussin kanssa kastikkeista, mutta perinteiset lihapullat ym. sopii.

t. ap

Vierailija:

Lainaus:

t. ap

Voi tehdä. Korvaat vain maidon vedellä. Jos haluat " kermaisuutta" makuun, voit käyttää jotain ei-maitopohjaista rasvaa tai rasvan korviketta. Perunan keitinvettä voi myös käyttää, kunhan varoo ettei mene liian suolaiseksi.

Vierailija:

Lainaus:

ensinnäkin, en ole lapsena syönyt perunamuussia! En ole suomalainen (hui)enkä asunnut Suomessa (perunan luvatussa maassa)lapsena.

Nykyään syödään toki perunaakin, mutta keitettynä tai uunissa valmistettuna.

Eikö olekkin ihmeellistä, että kaikki maailman ihmiset eivät syö samoja ruokia.

t. ap

....Näistä viesteistäkö sulle selvisi, että muusiin laitetaan maitoa? Eikö teillä lapsuudessa sitä koskaan syöty?....

Kyllä sitä perunamuusia muuallakin kuin Suomessa syödään. Mutta eipä tuossa mitään, toivottavasti saat muusisi tehtyä ilman maitoakin.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat