Seuraa 

Meneillään on eka IVF, huomenna olisi edessä punktio ja olisi kiinnostavaa tietää mitä edessä on. Pieni paniikki alkaa siis hiljalleen nostaa päätään.. Lääkäriltä tuli jotenkin niin epämääräinen selostus, että kaipaisin muitten omakohtaisia kokemuksia ja vastauksia muutamiin kysymyksiin..

Miten homma siis etenee?

Laitettiinko teille kanyyli ja sitä kautta kipulääkitys?

Koskiko punktio kipulääkityksestä huolimatta?

Kuinka kauan ko. toimenpide kestää?

Minkälainen olotila sinulla oli punktion jälkeen, entä seuraavana päivänä?

Jouduitko käyttämään paljon särkylääkettä kotosalla?

Vastauksista kiittäen Mette

Kommentit (2)

Vai on teillä nyt sitten punktio edessä, onnea matkaan ja reipasta mieltä mukaan!

Meillä meni punktio syksyllä niin että ensin asetuttiin siihen omaan koppiin, mitattiin verenpaine, piti käydä laittamassa suppo, sitten laitettiin kanyyli valmiiksi ja jäätiin odottelemaan omaa operaatio-vuoroa. Toimenpidehuoneessa tuli tosiaan lisää puuduketta ja turruttavat pistettiin virtaamaan. Mua pyörrytti tosi pahasti enkä voinut itse katsella punkteerausta ruudulta. Silmät kiinni makoilu oli kivempaa. Mulla vasemman puolen punkteeraus tuntui hieman ilkeältä, mutta kyllä siinä pää on niin pehmeä ettei siitä mulle ainakaan kovin pahaa muistoa jäänyt. 15-20min. meni meilläkin itse operaatioon. Mä voin aika huonosti sen jälkeen, siis en pystynyt itse kävelemään 5m matkaa omalle sängylle kun pyörrytti ja oksetti, omassa sängyssä sain sit tipasta jotain ja aika pian olo parani siinä makoillessa. Eli n. 30min päästä oli jo nälkä ja eväsleivät maistui. Mä toivuin ehkä reilun tunnin siellä klinikalla ennenku päästivät lähtemään. Loppupäivä meni makoillessa, mutta kipulääkettä ei tarvinnut ottaa et aikasta hyvin voin kuitenkin. Munasoluja meillä tuli ~13kpl (rakkuloita oli muutama enemmän).

Tsemppiä!

Tässäpä yksi punktion kulku. Minullahan homma meni varsin hyvin ja itselleni ei jäänyt mitään erityistä kammoa hommaa kohtaan jos nyt siitä ei voi sanoa pitävänsäkään.

Minulle laitettiin kanyyli käteen ja sitä kautta sitten annettiin tarvittaessa kipulääkettä. Lääkäri aloitteli toimenpiteen ultraamalla (tarkasti rakkuloiden tilanteen) ja sitten laittoikin puudutteen emättimen pohjaan. No siitäpä ei sitten kauan kulunutkaan kun lääkäri aloitti neulan viemisen ultraääni ohjauksella munarakkuloihin. Siitä ultrasta sitten pääsi seuraamaan kun rakkulat tyhjenivät labratuubeihin. Hoitaja vähän painoi noita munasarjoja, etteivät luisu pois alta. Minulla vasemman munasarjan puolella tuntui sellaista tylppää jomottavaa kipua vähän enemmän (miehen kättä oikein piti puristaa), mutta kyllä senkin vielä jaksoi kestää. Siitä sitten könysin ylös ja hiippailin hiljaksiin saattajien keralla pötköttelemään sängylle.

Tuohon itse punktioon kului ehkä 15 - 20 min (tätä on vähän vaikea arvioida, kun en katsonut kelloa ja kuitenkin se lääkityskin vie vähän ajan tajua. Sanoisin kuitenkin ettei siinä puolta tuntia pidempään mennyt millään). Ja saman verran sitten huilailin sängyllä. Otin sinä päivänä yhteensä 3 Panadolia. Kaksi klinikalla ja yhden sitten kotona.

Punktio päivä meni lepäillessä, mutta toisena päivänä jo hissuttelin hiljaksiin kotihommia. Siirtopäivän olin jo töissäkin..

Niin että rennosti vaan. Toivottavasti olet yhtä kivuton tapaus kuin minä!! Mutta lääkärikin sanoi, että nämä ovat kovin yksilöllisiä juttuja!

Tsemppiä

Leia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat