Seuraa 

Voisiko joku auttaa?

Asumme Ruotsissa ja vauva syntyi viime viikolla.

Olemme kuitenkin suomalaisia ja vauvalle tottakai suomen henkilöllisyystunnus etc.

Mutta meneekö ilmoitus automaattisesti suomeen, vai pitääkö minun itseni toimittaa paperit väestörekisterikeskukselle tai jollekin muulle?

omko verotoimistolla tai kelalla tekemistä asian kanssa?

Pitäisihän minun tietää tämä, kun lapsia on jo useampi mutta kun ei taas jaksa muistaa tätä käytäntöä ja paperisotaa...

Kiitos etukäteen.

Kommentit (2)

Itse tein niin, että otin Skatteverketistä tulleesta rekisteröinti paperista kopion ja lähetin sen omaan (entisen kotikunnan) maistraattiin. Vaihtoehtoisesti voi soittaa skatteverketiin ja pyytää heitä lähettämään se maistraattiin (anna osoite heille). Maistraatit löytyy täältä http://www.maistraatti.fi/

Suomessa ei siis verotoimisto ole " se" vaan maistraatti ja Kela taas toimii maistraatin tietojen perusteella (tai ei toimi ollenkaan jos on muuttanut ulkomaille eikä kuulu suomalaiseen sos.turvaan)

Riesa:

Lainaus:

Voisiko joku auttaa?

Asumme Ruotsissa ja vauva syntyi viime viikolla.

Olemme kuitenkin suomalaisia ja vauvalle tottakai suomen henkilöllisyystunnus etc.

Mutta meneekö ilmoitus automaattisesti suomeen, vai pitääkö minun itseni toimittaa paperit väestörekisterikeskukselle tai jollekin muulle?

omko verotoimistolla tai kelalla tekemistä asian kanssa?

Pitäisihän minun tietää tämä, kun lapsia on jo useampi mutta kun ei taas jaksa muistaa tätä käytäntöä ja paperisotaa...

Kiitos etukäteen.

mutta täällä Saksassa toimitaan siten, että mennään lähimpään konsulaattiin ja siellä täytetään valmis lomake (mukana pitää olla täältä Saksasta saatu lapsen syntymätodistus). Konsulaatti hoitaa sitten paperit eteenpäin ja näin lapsi on " kirjattu" Suomeen ja on saanut Suomen kansalaisuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat