Seuraa 

Hei vaan kaikille!

Ollaan lähdössä Turkkiin koko kesäksi.

Pieni vauva mukana ja matkatavaraahan riittää! :)

Tosin vaatteet ostan Turkista, otan minimaalisesti mukaan, yritän olla shoppailematta täällä Suomessa..

Onko kokemuksia vauvan ruokapuolesta ym. pieneen ihmiseen liittyvistä asioista?

Saako kaupoista hyviä valmisruokia, vellejä ym?

Vauveli on n 4kk kun lähdetään ja muutama kk ollaan " mummin luona" .

Jos vaan on kokemusta moisesta, ottaisin mielelläni vinkit vastaan.

Sitä vaan pelkää, ettei osaa vauvaansa hoitaa paikallisilla tuoteilla, mutta onhan niitä vauvoja Turkissakin :)

angut

Kommentit (20)

Se varmasti riippu kaupungista, me olimme Adanassa ja siellä on tosi pieni valikoima purkkiruosta. (1 purkki kanapata) Lähikauppassa oli jotai 5 purkki ja ostimme kaikki, ja lisä tule vasta seurava kuussa. Hedelmä soseita on tosi paljon. Ainakin " puuro" tosi makea, lapsini ei jaksaanut syö paljon, ja loppu loppuksi kyllästänyt. Minä en löytönyt sielä hiutaleita kaurapuuroa, ja siellä sukulaisiä eivät tiedä edes puurosta. :( Otta selvä kaikkista asijasta etukäten parempi. Ihovoide on siellä, mutta Suomesta parempi, vaikka alussa.:) Muuten Turkkissa aika kivaa on hygieniservetti lapsille (keltaiset, ankan kuva), mutta voimakas tuoksu. Pitäsi joskus ottaa rennosti vaikea tilanne. Yksi asja en ole varma, vaippat mitä on parempi, koska ostimme kuten " ylhällä vastaus" , mutta näin itse että turkilaset ostivat oma lapsille " Pampers" -vaipoja, ne olivat kallimpi kuin Suomessa, ainaki huosu-vaipat olivat kaikki kalleita. Hyvä jos otat muutama pakkausta " Panadolia" ja nenätippoja.

Turkissa ei enää halpaa mitään! Vaatteetkin myös ei ole halpoja ja mitä on halpa ei kestä kauan (basaarista). Meillä oli vaateet ihan turha ostettu, pesun jälkeen kun kirpiksiltä, ja saumat auki.

Muuten Hyvää matkaa! Nautkaa lomasta! :)

kesänä Alanyassa ja tyttö oli vuoden ikäinen. Puuroja ei syönyt, puurot oli semmosia jauheita, jugurtteja sitäkin enemmän. Mansikka/suklaajuomat meni hyvin, maitoa ei juonut ollenkaan. Ruokapurkkeja ei todellakaan ollut, tästä tietosena otettiin täältä mukaan joka päivälle 1 iso purkki. Vaippoja ostettiin paikallisia ja ne oli kyllä tosi hyviä, Pamperssit tosi kalliita.

Kosteus/hygieniapyyhkeet vietiin myös täältä, siellä kamalan voimakkaan hajusia. Tyttö teki periaatteessa stopin syömiselle. Olin onneks lukenu just jostain, että hätätilanteessa voi syödä myös taffeleita ja vaikka limua, jos ei muu mene. Meillä tyttö söi ensimmäisinä päivinä just taffeleita (ei ole niin suolasia kun täällä), ruokapurkista vähän kylmänä, lämpimänä ei ollenkaan. Sitten alkoi onneksi syömään jonkun verran meidän lautaselta aina ruokaa. Joi onneks tosi hyvin ja noita jugurtteja meni kyllä kamala määrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

muista että suomessa ja turkissa on erilainen ilmasto joten lapsi voi hyvinkin tehdä esim.ruokalakon joksikin aikaa tai syödä normaalia enemmän tai jotain tavallisesta poikkeavaa.. kokemusta omaavana 2 lapsen äitinä tiedän..

Kunnon " vauva-apteekki" on työn alla! :)

Kaikkea mahdollista koetan muistaa ottaa mukaan. Joku muisti nuo supot, kiitos!

Vaipat on Turkissa kai ihan ok, otan tosin mukaan muutamia, lennollekkin jo tarvitaan.

Ruokapuoli vielä mietiskelyn alla. Kai ainakin vellejä ja puurojauheita vähän otan mukaan. Turkissa on kuulemma tosi hyviä korvikemaitoja tullut. Mennään Ankaraan aluksi, joten siellä luulisi kaikkea olevan.

Vakuutus on otettu.

Kyllä alkaa jo jännittää, matka vauvan kanssa ja ollaanhan me monta kk reissussa. Josko vaikka tuon kielenkin oppisi :)

Kertoilkaahan lisää kokemuksianne ja vinkkejä " vauvamatkailusta" .

angut

Eilen ostettiin vellejä ja NANnia. Velleissä oli viim. käyttöpäivä tuonne elokuulle vaan ,joten eipä niitä kannata meidän raahata kuin vähän.

Mies on jo delegoinut kaikkia ketkä tulee Turkkiin kesällä...saavat tuoda vauvan vellejä mukanaan... :)

Ostin jauheitakin, onhan ne helppo tehdä, mutta nuo valmiit tetrat voi ottaa mukaan, ne säilyy, jos lähtee vaikka shoppailee..

Käytiin Helsingissä testailee matkarattaita, mukulakivikaduilla ei paljon eteenpäin päässy!!!! Aivan kamalaa jyräämistä oli.

Joten Vaunut lähtee mukaan, vauva tosiaan voi nukkuakin niissä,. Tuo kantokoppa on mainio vekotin.

Turvakaukalo otetaan myös. Meillä aika uusi auto siellä, joten ilmastointi löytyy. Matkanteko helpompaa, kaikilla.

Pikkuhiljaa matkakuume/kauhu iskee. Siitä on aikaa kun vauvan kanssa matkustin, n. 14v!

KAIKILLE OIKEIN HYVÄÄ KESÄÄ!

angut

Elikkä nyt vasta tajusin, että lapsesi on vasta noinkin pieni kun matkustatte. Sillon on kyllä tärkeintä se juomapuoli, eihän kyllä kovinkaan paljoa siellä tule varmaankaan kiinteitä syömään, eikä muutenkaan noista mun vinkeistä ole mitään hyötyä. Pystyisitkö vaikka vellejä viemään täältä mukanasi?? Silloinhan jäisi ostoksille enemmän tilaa matkalaukussa :D Olen monelta kuullut, että noin pienen kanssa on kaikkein helpointa matkustaa.

Itse olimme myös pienellä paikkakunnalla mieheni sukulaisissa jonkun aikaa ja siellä oli miljoona kertaa ihanampia lastenvaatteita kun Alanyassa. Nyt lähdetäänkin sillä periaatteella sukulaisiin, että tytöllä vaan matka/vara vaatteet mukana.

Turkin tv mainostaa korvikemaitoja.

On 1, 2, 3, ihan kuin meidän Nan, voisin kuvitella että samantyyppisiä olisivat, mausta en tiedä.'

Kuinkahan sokerisia ne ovat? Pelkään että vauva saa liikaa sokeria tai jotain muuta... Tosin aletaan pikkuhiljaa antamaan jo kiinteääkin ruokaa, puurolla voisi Turkissa aloitella. Mitenkähän niitten sokeri? Selviää tietysti maistamalla.

Pakko miettiä, ettei " pilaa" lastaan :)

Olisikohan jotain nettisivua josta vois lukea. Mieshän voisi mulle kääntää!

En ole vielä päättänyt, otanko oikeat vaunut mukaan joissa kantokoppa, vai matkarattaat, jotka saa makuuasentoon.

Velottaako lentoyhtiöt muuten vaunuista jotain?

Toisaalta kiva lähteä reissuun, onhan se miehelle ihana asia saada olla kotimaassaan pitemmän aikaa. Minäkin tykkään Turkista ja turkkilaisita paljon.

angut

Meillekin tulee tod.näk. syksyllä matka Turkkiin, mutta olemme max 3 viikkoa. Täytyy säilyttää nämä hyvät vinkit matkaa varten, kun mies on kuitenkin sitä mieltä, että kaikkea tarpeellista saa paikanpäältä:-) Ihan maaseudulle ollaan kaikenlisäksi menossa.

Meidän matkakaveri ei ole vielä edes syntynyt (la kesäkuun lopussa), mutta " näytille" lähdetään, jos kaikki menee hyvin. Kieli ei ole mullakaan hallussa, ei alkuunkaan. Kaipa se olis opittavissa, kun on kielipäätäkin suotu. Jotenkin en ole vaan saanut itseäni motivoitua, kun Suomessa kuitenkin asutaan ja pysytään. Ehkä se motivaatio sitten löytyy, kun olis mukava edes jotain pystyä isovanhemmille sanomaan..

Ota kunnon vaunut mukaan, niiden kuljetus ei maksa mitään. Ainakin vauvalla on sitten hyvä nukkumapaikka.

Maitojen maku on todellakin tosi erilainen eri maissa, vaikak olisi samaa merkkiäkin. Itse olen ottanut noin 4 vkon maitojauheet mukaan ja sekoitellut siihen hiljakseen paikallista jauhoa jotta lapsi on tottunut makuun. Et todellakaan voi kantaa 5 kk maitoja mukana :) Paitsi tissimaidot...

Kantoreppu/liina on meidän matkoilla osoittautunut ehdottomaksi välineeksi kun ei muualla maailmassa kadut ole aina kovinkaan ratasystävällisiä.

Muista suojata vauva auringolta! Paikanpäältä saat varmasti hyviä vaatteita siihen tarkoitukseen. Aurinkorasvaa einoin pienelle suositella.

Ennekaikkea ota avoin asenne ja iloinen mieli mukaan! Eteen saattaa tulla hankaliakin tilanteita mutta kaikesta selviää! Ei kannata miettiä että tämäkin on kotona paremmin .... asiat vana ovat erilaisia, ei niitä kannata arvottaa.

Hei sorry, minäkin en tajunyt että teiilä on vasta vauva :) Olisi vielä tärkeä jos otat " Microlax" , Suomessa aptekkissa on. Minun pojalla aina ongelma oli kova, siis tosi kova vatsa (ihan tukossa :)) matkalla Turkissa sekä kävimme monta kerta Viroon. Vaikka olimme käyttännyt vain pullotettu vettä. Sitten vauva on rauhaton koko päivä, siihen asti kuin homma tehty.:) Siis tä on todella ikävää juttu lapsille ja kaikkille. En tiedä onko Turkissa myyvät sellaisen lääke, mutta se ensi ja paras apu. (turvalinen)

Maitokorvikeet ovat erilaisia, sekä lisä aineita eriläiset, mitä voisi aiheutta allergia, kova vatsa, ripuli, vaikka oksentellu. Siis kuten kirjoitin ole valmis kaikkiin!

Miehelle ei saa uskoa kaikkin, kuten he ajatelevat " me olimme kasvanut siellä ja ei se mitään pärjätään nytkin" Ihan vääriin. Tutki kaikki itse.

En halua kirjoittaa vain huonoja asioja, muuten siellä aika kiva! :) Jokaisessa lentokentässä ja kaupassa ihan tuntematon ihmisiä ottivat syliin lapseni, pussasivat, kuin oli nukkussa varovaisesti siirrsivät metelinpaljastin kautta :) Yhden kaupassa kun minä olen sovittanut kenkiä yksi myyä soitti toiselle toiseen osastoon, ja hän tuli ottamaan poikani leikkimään. Minä olin shokkissa! Jos ei olisi mukana mistäni varmasti huusin sillä " Apua!" Oli aika paljon hauskoja juttuja, jotka minulle oli vaikea ymmärtä.

Kieli oli kaikeista iso ongelma, mutta varmasti minä en pysty oppia kieltä jos asun tällä. :(

Siis minun paras vinki että ottaa kaikki lääket varmudeen vuoksi, sitten ongelma ei ilmeistu. :)

Tovoin teille hyvä ja ongelmaton matka, vain nautikaa!

Minnepäin Turkkia mahdollisesti matkaatte? Taisit mainita Ankaran...? Kääk, matkakuume pukkaa tännekin... Me tosin ollaan tänä kesänä menossa vain viikoksi Alanyaan!! :( Matkassa mukana on 1.v 3kk vanha poikamme, joten ihan mielenkiinnolla luin tätä ketjua...

Viime kesänä meidän piti mennä Turkkiin silloin 4kk vanhan vauvamme kanssa, mutta sitten miehen vanhemmat tulivatkin tänne, joten ei tarvinnut stressata matkatavaroista vauvalle... Mutta niitä tuli silloin mietittyä sitäkin enemmän, joten tässä mun vinkit:

- Vaunut... Suosittelen, että otat HYVÄT matkarattaat, koska a) tavalliset vaunut on painavat, säilytys hankalaa ja voivat rikkoutua jo menomatkalla helpommin kun matkikset (kannattaa just miettiä missä siellä asuu, onko hissiä, missä säilyttää vaunut jne. Matkikset saa aina kasaan helposti) b) sun vauva on nyt lähdettäessä 4kk... Sanoit, että olette 5kk Turkissa, joten pian hän haluaa alkaa kuitenkin istua vaunuissa, niin en ottaisi isoja vaunuja mukaan, sillä koppa jää varmasti turhaksi kapistukseksi siellä ennemmin tai myöhemmin. Muista kuitenkin HYTTYSVERKKO!!!!!!!!!!!

- Turvakaukalo on ehdoton... Ottakaa oma mukaan tai lainatkaa sukulaisilta, mutta on ihan paras paikka vauvalle bussissa (pitkänlinjan etenkin) ja tietenkin autossa. Itse en Turkin liikenteessä kuljettaisi ilman.

- Kantoreppu tai liina

- Babybanz aurinkolasit (tai muut vastaavat)

- " aurinkopuku" vauvalle. En nyt kuolemaksenikaan muista kyseisen kapistuksen oikeaa nimeä (kuulin tästä juuri toukkiskerhossa), mutta on siis puku joka puetaan vauvalle aurinkoon, niin se suojaa uv-säteiltä, eikä tarvii aurinkovoiteita... Pitäs löytyä lastentarvikkeista, mut en nyt äkkiseltän googlettamalla löytänyt. Itse ajattelin katsastaa mokoman, mutta en tiedä viitsinko yhtä viikkoa varten hommata, mutta jos oltas parikin kuukautta, ni varmasti hankkisin.

- LAAJA matka-apteekki ja paljon sitä desinfioivaa käsijuttua

- Puurohiutaleet veisin suomesta mukaan, muut ostasin paikan päältä. Nan-jauhetta löytyy sieltä ainakin isommista marketeista ja apteekeistakin. Vellejä sä et tarvii ja velliä saat tehtyä kaurahiutaleitakin (tai mitä hiutaleita nyt sitten otatki mukaan), hankit vaan sinne sauvasekoittimen tai muun yleiskoneen ja sillä hiutaleet hienoksi ja puuroa keittelemään, niin syö ihan pienikin tavallisista jauheista tehtyä puuroa. Kaurahiutaleitahan voit ottaa vaan isoon pussiin koko lomaksi mukaan, ne ei paljon paina. Perunaa, porkkanaa ja muita vihanneksiahan voit siellä itse keitellä ja soseuttaa vauvalle, niin ei tarvii miettiä purkkiruokia. Jos paikassa mis asutte on viel pakastin, ni jääpala rasiassa voit niitä pakastaa tai sitten otat Suomesta nipun minigrip pusseja mukaan. Myöhemmässä vaiheessa sitten keität lihaa, kanaa ja kalaa kasvissoseen joukkoon. Hedelmäsoseita saa sieltäkin, mutta helpostihan sielläkin banaania, omenaa, päärynää ym soosaa vauvalle.

- Kertakäyttötuttipullo... On ihan ehdoton!!!!!!!!!!! Säästyt turhalta keittorumbalta siellä. Ronskisti vaan niitä pusseja siihen mukaan.

- Maitohappobakteerivalmisteita

Muuten neuvoksi annan PULLOVESI ja mieluusti isosta marketista ostettu. Meillä mies sai vatsataudin pullovedestä, joka oli ollut auringossa. Pienillä marketeilla harvoin on tiloja säilyttää juomia varjossa, joten ovat siinä auringon pahteessa ties kuin kauan. Ja vaatteita en täältä kans raahais mukaan, ku ihan välttämättömimmät. Sieltä saa kivoja... Samoin vaippoja mukaan vaan pariksi päiväksi.

Hyvää matkaa, hyvin se menee!!!!!!!!

Mellu ja poika

Itse olimme mummolassa viime lokakuussa lomailemassa ja tässä muutama vinkki sinulle: ensinnäkin; käytä vain ja ainoastaan pullotettua vettä kaikkeen!!! elikkä niin tuttipullojen keittäimiseen puurojen tekoon jne. jopa suosittelisin pesuvedeksikin pullotettua vettä. nan maitoa ei turkista löytynyt; tiedustelin sitä ennen lähtöä täältä suomen päästä, joten me otimme mukaan nanmaitoa jauheena. ruokaa otimme mukaan aluksi muutamaksi päiväksi; niin hedelmä-kuin ruokasoseitakin. vaippoja ei kannata raahata täältä suomesta asti, käyttökelpoisia ja mielestäni ihan kohtuuhintaisia löytyy sieltäkin. muista ottaa mukaan myös maitohappobakteerijauhetta, jonka käyttö kannattaa aloittaa jo täällä kotona ja muutoinkin varautua hyvällä " vauva-apteekilla" .

ennenkaikkea sanon omasta kokemuksesta sen, että puhtaana pito ja hygienia on kaikkein tärkeintä!!! en nyt halua peloitella, mutta meidän tyttömme(tuolloin 10kk) sairastui ripuliin ja pissatulehdukseen, vaikka olimme varautuneet kaikkeen ja olimme erityisen huolehtivaisia ja tarkkoja. Lomastamme vietimmekin sitten toisen viikon sairaalassa ja tyttö tiputuksessa. Joten hyvä vakuutus kannattaa olla.

ja selvittelin Migroksen hintoja...

Kalliimpia on vauvan ruoat Turkisa kuin täällä Suomessa!!!

Useita euroja jopa hinnat korkeampia...

Vellejä ei tosiaan ole Turkissa. NAN maitoajauhetta on, se on aika arvokasta, mutta olkoon.

Koetan kaikenlaista raahata mukana, tosin ollaan 5kk reissussa, en mitenkään voi niin paljon ottaa. Pakko pärjätä.

Vauvalla saa olla 10 kg matkatavaroita + vaunut. Meillä varmaan toi 10kg ruokaa:)

Mietin vaan vieläkin otanko vaunut vai matkarattaat mukaan. Vauveli vasta 4kk. Mitenkähän matkarattaat kulkee niillä mukulakivikaduilla?

Kaksi viikkoa aikaa pähkäillä...

angut

purkkiruoat on turkissa kalliimpia kuin suomessa ja valikoima on supea. Vellejä en ainakaan viime kesänä nähnyt. niitä saattaa löytyy apteekist. Suosittelen, että otat ruoat mukaan jo senkin takia, että niiden maku on täysin erlainen kuin suomessa. Meidän tytöt ei juonu maitoa koko kuukauden aikana, kun se muka haisi ja maistui pahalta. vaipoja en lähtis kuletaan.

Ihanaa, voiku vois iteki olla koko kesän...No mut kerronpa eräitä vinkkejä, turkista ei muistaakseni saa vellejä, mut muita esim. Nan (maito)tuotteita löytyy ainaki Migroksista ja muista suurista kaupoista, mutta ne ovat jauheena. Soseita ja puuroja löytyy ihan mukavasti, myös anopit yleensä mielellään tekee itse. vauvanruoka on yleensä kallista verrattuna muihin hintoihin. Vaipoista paras on omasta mielestäni Molfix, ellet satu Liberoa löytämään, myös Prima pampers on kohtalainen... Jos muistan viel jotain nii laitan lisää listaan...

- Jos joudutte kulkemaan autolla, kannattaa ottaa oma turvakaukalo Suomesta mukaan. Sen saa helposti lentokoneessa menemään matkatavarana. Turkissa turvakaukaloita käyttävät todella harvat, lapset kulkevat sylissä takapenkillä.

- Varaudu siihen että siellä on TODELLA KUUMA. Kesäkuusta syyskuuhun me tehtiin aina niin, että ulkoiltiin aamuvarhaisella ennen klo 10 ja sitten taas vasta klo 17 / 18 jälkeen illalla, koska muuten ulkona oli niin kuuma että lapset tuskastuivat aivan täysin.

- Varsinkin jos lapsi ei ole tyypillisen turkkilaisen näköinen, kannattaa tosiaan pitää tarkasti silmällä rattaita / vaunuja esim kaupoissa jne. Mulle on käynyt useammin kuin kerran niin, että ventovieras on yrittänyt ottaa vauvan vaunuista syliin ja onnistunutkin pari kertaa. Kerran joku ukkeli nappasi taaperon rattaista syliinsä ja alkoi pussailla kasvoihin. Arvaa inhottiko. (En siis halua mitenkään pelotella, mutta tämä on turkkilaisessa kulttuurissa ihan normaalia että lapsia saa kuka tahansa pussailla, ja jos et itse tätä halua niin kannattaa pitää silmällä tarkkaan)

- Kuten muutkin ovat maininneet, maitohappobakteereja kannattaa ottaa mukaan. Lisäksi niitä lääkkeitä joita kotona muutenkin on, lasten panadolia esim. ettei tarpeen tullen tarvitse lähteä apteekista metsästelemään jotain vastaavaa.

Mukavaa matkaa :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat