Vierailija

Olen raskaana, alussa vasta, enkä ole vielä kertonut asiasta juuri kenellekään. Työpaikallani (koulussa) haluan ehdottomasti salata raskauden vielä vähintään kuukauden. Olen ollut noiden ruokasuositusten suhteen melko tarkka ja varsinkin maksaa olen välttänyt kaikissa muodoissaan täysin. Tänään sitten oli ruokana maksalaatikkoa ja porkkanaraastetta ja itselläni kauhea nälkä. Ei sitä nyt pelkällä raasteella koko päivää jaksa, joten söin sitä maksalaatikkoa ihan normaalisti. Oliko maksa juuri sellainen ruoka-aine, jossa sitä A-vitamiinia on satunnaisesti ihan huippumääriä? Pannahinen! Miten te muut olette onnistuneet välttelemään tuollaisia ruokatilanteita?

Kommentit (18)

Vuosia sitten sitä lisättiin sianrehuun ja sitä kautta maksan a-vitamiinipitoisuudet nousivat. Tuohon aikaan raskaana oleville vielä suositeltiin maksan syömistä joten siitähän se soppa sitten syntyi. Vuodesta 1989 alkaen maksasta EI ole mitattu korkeita a-vitamiinipitoisuuksia (koska sianrehusta poistettiin vitamiinilisä).



Tästä vielä nykyäänkin vellovasta maksakohusta oli mielenkiintoinen artikkeli Tieteen Kuvalehdessä vuonna 2002. Siinä haastateltiin sitä tutkijaa joka toi aikoinaan esille sen, että a-vitamiinipitoisuudet olivat korkeita. Tutkijaa kummastutti miksi sitä ei olla haluttu kuulla, että ne korkeat vitamiinipitoisuudet ovat olleet jo pitkään historiaa. Juttu jäi mieleen kun odotin silloin perheemme toista lasta ja tietysti nuo ruokarajoitukset kiinnostivat minua.

Kuka tosin muutenkaan popsii sitä useammin kuin kerran viikossa... Jotkut ohjeet tosiaan ovat aika skitsoja, kuten juuri tuo raaka kana tai pesemättömät kasvikset. Suomessa kyllä jaetaan tosi ristiriitaista tietoa noista kielletyistä ruoista ja suositelluista ravintoaineista. Kun siis jossakin tuo maksa on ollut täysin kielletty ja foolihaposta taas oma gyneni sanoi vuosi sitten, että sitä saa normaalista ruoasta täysin riittävästi.



Olen yrittänyt tasapainoilla oman kaupungin ohjeiden ja netistä lukemieni ohjeiden välimaastossa. Ja syön myös foolihappoa lisäravinteena :-) Ei vara venettä...



AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

maksaa vältin ja alkoholia tietysti. Juustoja söin normaalisti, samoin kasviksia. Tietysti kannattaa ajatella, että elää siten, ettei tarvitse jossitella (syyttää itseään), mikäli lapsella jotakin poikkeavaa ilmenee. Lyhyestä ajastahan on kuitenkin kyse.

ja sitten saa taas vapaasti mässätä.



Olin tarkka raa' an lihan, kalan ja kanan suhteen (toksoplasmoosiriski)

Katsoin etten syö liikaa samaa kalaa (ympäristömyrkyt)

Tuorejuustot ja vakuumipakatut jätin väliin (listeria)

Kasvikset pesin huolellisesti ja olin tarkka raakaa lihaa/kalaa/kanaa valmistaessani etten törkännyt käsiä suuhun niitä käsiteltyäni.

Salmiakkia ja lakritsaa ja suolaa vähensin (tämä oli vaikein, minulla taipumusta verenpaineeseen)



Söin kyllä sitten työpaikkaruokaloissa normaalisti salaattejakin, vaikka niiden pesemisestä ei niinkään varmuutta ollut. Lisäksi söin majoneeseja, vaikka niissä on käytetty raakaa kananmunaa.



Nyt en muistakaan mitä muuta välttelin. Luontaistuotteita en muutenkaan käytä.

Muita tärkeämpiä muistettavia on alkoholi (kohtuurajaa ei tunneta, joten miksi testata itse?), listeriariskin sisältävät tuotteet (esim. vakuumipakattu raaka kala ja ulkomaiset tuorejuustot), runsas yksipuolinen kalansyönti (etenkin isot petokalat) sekä perusjutut epäterveellisistä aineksista (esim. just pesemättömät vihannekset). Foolihappolisästä on eniten hyötyä alkuraskaudessa, mutta kyllä sitä saa tosiaan tavallisestakin MONIPUOLISESTA ja paljon vihreitä kasviksia sekä kuitua sisältävästä ruokavaliosta. Harva vaan jaksaa syödä kovin hyperterveellisesti...

Vierailija:

Lainaus:


Olen raskaana, alussa vasta, enkä ole vielä kertonut asiasta juuri kenellekään. Työpaikallani (koulussa) haluan ehdottomasti salata raskauden vielä vähintään kuukauden. Olen ollut noiden ruokasuositusten suhteen melko tarkka ja varsinkin maksaa olen välttänyt kaikissa muodoissaan täysin. Tänään sitten oli ruokana maksalaatikkoa ja porkkanaraastetta ja itselläni kauhea nälkä. Ei sitä nyt pelkällä raasteella koko päivää jaksa, joten söin sitä maksalaatikkoa ihan normaalisti. Oliko maksa juuri sellainen ruoka-aine, jossa sitä A-vitamiinia on satunnaisesti ihan huippumääriä? Pannahinen! Miten te muut olette onnistuneet välttelemään tuollaisia ruokatilanteita?

pyrin noudattamaan suosituksia, mutta jos jälkeenpäin huomaa poikenneensa suosituksista, niin ei kannata kamalasti hysterisoida. Esim. välttäisin pastöroimattomia tuorejuustoja, koska en haluaisi, että tarvitsisi sitten loppuelämän miettiä miksi oli pakko sitä juustoa saada _jos_ tulisi listeria ja vauvalle sattuisi jotain. Vaikka se riski on älyttömän pieni.

Maksakiellosta kysyin ja se kielto oli jo silloin historiaa. Ainoa mitä suositeltiin oli pakastevihannesten keittäminen ennen syömistä. Se onkin ollut ihan helppo toteuttaa :o)



ollut. Luontaistuotteet oli listalla ja niistähän on muutenkin kirjoitettu, että ovat pitoisuuksiltaan tosi epätasaisia....listeriavaaraa sisältävät tuotteet olivat ja juuri nämä kalojen rajoitukset. Itse noudatin neuvolan ohjeita suht tarkasti, kun oli musta luontevaa. Itsellä oli mieletön salaatin himo ensimmäiset kuukaudet, saatoin syödä picnicissä lempisalaattini kahdesti ja illalla vielä salaattia, että siitä taisi tulla foolihappoa tarpeeksi. Jossain vaiheessa oli myös appselsiinin himo. Suurimpia ällötyksiä oli pitsa ja burgerit, niitä en syönyt lainkaan, eikä ne kyllä ole mun herkkuja vieläkään. Se, että söit kerran maksalaatikkoa, tuskin vaavia vaaransin mitenkään. Älä huoli.

terveydelle, että jos alkuraskaudessa on yhtään pahoinvoiva, söisin sen lisäravinteen muodossa. Kukaan ei mätä niin paljon pinaattia, että päivittäin sen tarpeellisen määrän sitä saisi.



Maksa sitä vastoin on ihan hyvää syötävää, maksalaatikossahan on paljon muitakin aineksia. Maksa nostaa hemppaa, mikä on vain hyväksi.

Olen töissä pienessä koulussa, eikä meillä ole kuin yksi ruoka kaikille. Toki allergisille tehdään maidottomana tms, mutta se ei tänään olisi maksaongelmassani auttanut.



AP

Mun käsittääkseni se maksan syönti rajoitus ei koskaan perustunu niinkään siihen A-vitamiiniin, vaan siihen, että maksa suodattaa kaikki epäpuhtaudet, siinä siis voi olla kaikenlaisia myrkky ja raskasmetalli jäämiä. Jossain päin maailmaahan tuota A-vitamiinia käsketään ottaa purkista raskaana lisää.

Mun gyne sanoi, että vältä päihteitä, talidomidia ja sytostaatteja, sekä varmista foolihapon saanti.



Siinä koko ohjeistus, äippäpolin gyne tämä.



Turha stressatakaan liikaa. Terveellä järjellä potkii pitkälle, tuskin ei-raskaanakaan syöt raakaa kanaa tms?

Minulla on 3 lasta, enkä ole yhdenkään raskauden aikana tuohon ruokavalioon kauheasti kiinnittänyt huomiota. OK, sanotaan suoraan, en edes tiedä nykyisiä suosituksia. Mä pidän niitä turhana hysterian lietsomisena.

nimittäin mahdolliset raskasmetallikertymät:



" Odottavalle äidille suositellaan, että maksaruokia ja maksamakkaraa vältetään koko raskauden ajan. Myöskään A-vitamiinipitoisia vitamiinivalmisteita, kuten kalanmaksaöljyä, ei tulisi käyttää. A-vitamiinin lisäksi maksa kerää raskasmetalleja, jotka ovat sikiönkehityksen kannalta epäedullisia. A-vitamiinin saantisuositus raskauden aikana on sama kuin suositus aikuiselle naiselle eli 800 mikrogrammaa RE/vrk. Imetyksen aikana saantisuositus on 1200 mikrogrammaa RE/vrk." Lähde: evira. fi



Itse en yhtä kertaa ryhtyisi hysterisoimaan, ja maksaa lienee ruokalistalla muutenkin kerran kuudessa viikossa. Itse olin opettajana toimiessani enemmän huolissani pakastevihanneksista salaateissa, kun samaan aikaan uutisoitiin eräässä lehdessä, kuinka suuressa osassa ulkomaisia pakastevihanneksia on listeriaa ja olin syönyt jotain herne-maissi-paprikaa koulussa ennen kuin tiesin tästä listeriariskistä mitään. Tuo taisikin olla ainoa " ylilyöntini" ruokavalion suhteen koko raskausaikana.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat