Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Terve!

Täällä yksi joka on kokenut soseiden aloituksen varsin " vaikeaksi" . Poika nyt 5kk3vkoa ja ollaan jo kolmisen viikkoa sillon tällön MAISTELTU jotain. neuvolassa kylläkin koko ajan sanottu ettei mitään vielä tarvitse antaa mutta omalla päätökselläni olen maistatellut jo.nyt ajattelin alkaa antamaan vihanneksia ja siinä määrin että se jo masuakin täyttäisi mutta kuuluuko imetyksen jäädä pois kun annan " lounaan" kun tuntuu ettei molempia jaksa vai imetänkö ensin?ja jätänkö nyt sen välipala makeen pois? eli haluaisin kuulla teiltä imettäviltä miten tissittely on yhdistetty soseisiin ettei maidontulo kuitenkaan ehtyisi koska jos vaan poika haluaa niin imetän siihen asti kunnes siirrytään lehmänmaitoon.

milloinka olette aloittaneet puuron?neuvolassa sanottiin että vasta puolen vuoden jälkeen.

saakohan maissinaksuja antaa jo hampaattomalle melkein puolivuotiaalle sormiruuaksi?

onko kakka muuttunut heti soseiden alotuksesta eli onko normaalia että kun syödään porkkanaa niin poika kakkaa porkkanaa jne...tuntuu ettei siitä imeydy mitään kun tulee samanlaisena ulos kun meni sisäänkin...!!!???

olipas epäselvästi kysytty mutta kiitos teille jotka jaksatte lukea ja vastata!!

Kommentit (4)

Mekin aloitettiin 5kk kiinteet, kun tytön paino notkahti aika reilusti.

maidon tulossahan pätee sellainen kysynnän ja tarjonnan laki, eli sitä kyllä yleensä tulee niin paljon kun vauva " tilaa" . ELi periaatteessa maidon tulo pysyy vakiona suunnilleen sen mukaan, että paljonko sitä päivittäin vauva imee. ELi ei se maito mihinkään häviä kiinteiden aloitettua, määrä kyllä vähenee tarpeen vaativaksi, kun vauva ei enää niin paljoa tarvitse kun syö jo muutakin. Itse imetän aamulla noin tunti ennen puuron syöntiä. Lounaaksi vauva syö kasvissoseen+hedelmäsoseen jonka jälkeen imetän vielä ennen kuin menee päikkäreille. välipalaksi jugurttia. päivälliseksi liha/kala/kanasose+marjasose +imetys iltapalaksi puuro + maissivelli tuttipullosta (kun nyt siihen velliin on tottunut iltarutiinien takia, mutta siihenkin voisi vielä laittaa imetyksen) Yöllä tyttö tissittelee vielä 1-2 kertaa. ELi hyvin meillä syödään, silti tosi hoikka plikka ;)

Tärkeintähän on muistaa, että vauva tarvitsee vielä 6-8dl maitoa päivässä.. eli kunhan sen saa! Mäkin ajatellut, että turha mitään korvikkeita alkaa antamaan, kun kerran imetyskin nyt noin hyvin sujuu, eli sitten lehmänmaitotuotteisiin suoraan joskus vuoden ikäisenä.

SIitä puurosta, sen antoahan suositellaan siksi vasta myöhemmin, kun viljat niin allergisoivia. varovasti kokeilemalla aloittele esim. kauralla sitten kun tuntuu että on hyvä aika aloittaa.

kakkakysymys, kyllä meilläkin tuli esim. maissit aika sulamattomana aluksi ulos, nyt ihan selvästi sulaa jo paremmin.. ja kyllä se aika pian ihan oikean kakantyyliseksi muuttui. Luumua annan jos ihan hirveen kovaksi vatsa mennyt.

Meilläkin alettiin maistelemaan kiinteitä 5kk ikäisenä ja tosiaan aluksi tissittelyn jälkeen muutama lusikankärjellinen kerrallaan. Yhtä ruoka-ainetta syötiin 4 päivää, jonko jälkeen maisteltiin uutta. Maistelut otettiin aina aamupäivällä, siltä varalta että tulee masukipuja, niin ei tarvitsisi öitä valvoa.

Ekan kuukauden soseita meni todella vähän, yksi purkki riitti 2-3 päivää, mutta nyt pojalla on ilmeisesti mahalaukku venynyt sen verran, että hedelmäsoseita menee purkki päivässä ja ns. tuhdimpaa tavaraa purkki kahdessa päivässä + lisäksi puurot ja iltavelli.

Kakkaamiseen kiinteisiin siirtyminen on vaikuttanut niin, että pojan kakka on muuttunut kiinteäksi ja toisinaan haju on aika karsea :/ Poika kakkaa vaihtelevasti kerran kolmessa päivässä tai kolme kertaa päivässä.

Nyt poika on reilu 7kk ja syömisrytmi on suurinpiirtein seuraavanlainen:

*klo6 tissittely

*klo7 aamupuuro jonkin hedelmäsoseen kanssa + pullosta vastiketta reilu desi

*klo11 peruna/riisi/makaroni + liha/kana, tissittely

*klo14-16 hedelmävälipala + pullosta vastiketta reilu desi

*klo18-19 iltapuuro hedelmäsoseella

*klo20 iltavelli pullosta

*klo02-04 yötissittely

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meidän nyt 8kk vanha maito-ja kananmuna allergikkovauva aloitti kiinteät kun oli 6kk vanha. Aloitin teelusikallisella per ateria, ja aika pian sai kaksi ateriaa päivässä. Parin viikon jälkeen ateriakoko oli n 2 ruokalusikallista /ateria. Itse olen aina imettänyt ennen ruokaa, ½-1h ennen kun on saanut soseita. Meidän päivärytmi:

5-7 imetystä useampi kerta, mutta nukutaan vielä

8-9 riisipuuro ja päärynä tai mustikkasose

isoveljen kanssa puistoon, jos vauva nukkuu vähän, tod näk haluaa tissiä.Kotiin tullaan n klo 12, jolloin vauva haluaa heti tissiä (tyyliin eteisen lattialla :)

13 lounaaksi bataattia ja relatipat

14 nukutustissi

17 välipalaksi riisikakkua ja tuoretta päärynää sormiruokana(riisikakku tökkii tosi paljon nykyään, se kelpaa vain hirveään nälkään jos oikea ruoka ei vielä valmis)

18-20 tissiä muutamaan otteeseen

20 riisipuuro ja päärynä/mustikkasose

21 unitissitys, alkuyöstä herää 1-2 krt ennen kuin menen itse vauvan viereen nukkumaan.

Alkuun olin tosi tarkka siitä että tissiä tuli ennen sosetta, kun maidostahan sen pääenergian pitäisi tulla. Nykyään mennään ihan tilanteen mukaan, kun tiedän että vauva kyllä vaatii maitoa tarpeeksi, ei ole pelkoa että vierottuisi :' )

Meillä tosiaan sopivia kiinteitä löytynyt tosi huonosti, seuraavat ei sovi: maissi,omena,banaani, kesäkurpitsa,kurkku. Ainoana lihana ollut lammas on nyt myös jäähyllä.

Sormiruoasta vielä, itse olen aloittanut sormiruoalla, ja oli ajatellut jos ruoka ei uppoa soseina,niin sitten saa syödä ormiruokaa soseiden tilalta. Eli iso pala keitettyä bataattia ja kokonainen tuore päärynä oli ne millä aloitettiin, ja aika pian sai myös riisikakkuja. Maissinaksuista sai kovat vatsakivut, siksi niitä ei saa, mutta tykkäsi niistä tosi paljon. Riisi aloitettiin n 7kk iässä, puurona, riisinä ja riisikakkuina.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat