Vierailija

Ensimmäistä lastamme imetin hiukan yli vuoden ja tätä toista olen imettänyt nyt 2 v. 4kk. On hiukan haikea olo, enemmän kuin esikoisen kanssa, olen jo niin tottunut imetykseen, se on kuulunut suhteeseeni tämän lapsen kanssa ja ollut selvästi tärkeää myös lapselle. Toisaalta mulla ei ollut mitään varsinaista päämäärää imetyksen keston suhteen (toki mielessä se WHO:n 2v. imetyssuositus) ja näin pitkään tämä on sitten kestänyt, omalla painollaan, loppuaikoina vain iltaisin nukkumaan mennessä ja sitäkin ennen vain kodin rauhassa. Helppoa se on ollut erityisesti nyt isompana, kun yösyöntejä ei ole olut ja imetys kestää vain pari minuuttia per kerta. Nyt kuitenkin tuntuu siltä, että itsekin haluan jo lopettaa.

Terveiset ja tsemppiä muille isojen ja pienten imettäjille :)

Sivut

Kommentit (40)

mutta palaan myöhemmin vastaamaan, jos jollain on kysyttävää. Kutsun myös muita imettäjiä vastaamaan kysymyksiin, sillä en itse ole mikään imetysguru :) toki autan mielelläni jos osaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minusta oli hienoa imettää niinkin pitkään ja lopettaminen oli haikeaa. Minua kuitenkin ihan oikeasti nolotti, kun lapsi (siellä kodin rauhassa) kaiveli mun rintoja ja oli niin omistavinaan ne. Lopettaminen on mennyt ihan hyvin, ensimmäisenä iltana tuli itku, mutta siitä päästiin yli silittelyllä ja pusimisella.

...on hassua, että minusta tuli " taaperoimettäjä" . Se ei siis koskaan ollut minulle mikään tavoite vaan vain tapahtui luonnollisesti. Esikoiselle imetys ei tuntunut olevan niin tärkeää missään vaiheessa kuin tälle kuopukselle. Minulle jää imetyksestä kauniit muistot ja ne hellät ja intiimit hetket, joita olen jakanut molempien lasteni kanssa ovat minulle korvaamattomia.

En millään tavalla halua loukata tai tuomita niitä äitejä, jotka eivät ole halunneet/pystyneet imettämään lapsiaan. Halusin vain kertoa kokemuksestani täällä ja ehkä rohkaista muitakin jatkamaan imetystä pitempään, jos se tuntuu itsestä oikealta.

Minä imetin ainokaistani (täyttää kohta 9v) 2 vuotta ja se oli meille hyvä määrä. Odotusaikana en olisi voinut kuvitella imettäväni niin kauaa, kuuluin varmaan näihin yökkäilijöihin itsekin. Mutta sitten vaan huomasin, että se oli lapselle niin paljon - ruokaa, turva, lämpöä, yhteisiä hetkiä - kerta kaikkiaan van luonnollista. Miksi olisin vaihtanut rinnan tuttipulloon?

Hyvää jatkoa sinulle ja taaperollesi! Tehkäämme kaikki niin kun parhaimmalta tuntuu ja annetaan muidenkin tehdä.

Itsellä imetystaivalta takana nyt 11kk ja tarkoitus jatkaa niin kauan kuin se oikealta tuntuu ja kunnes lapsi voi siirtyä lehmänmaitoon. =o)

Meillä on vuoden jälkeen ollut kummallakin lapsella huono ruokahalu. En usko sen liittyvän niinkään imetykseen. Eli lapselle tulee aikoja jolloin syö paremmin ja toisinaan taas huonommin.

Yöimetyksen olen itse lopettanut noin 8kk ikäiseltä lapselta. Eikä sillä tuntunut olevan mitään merkitystä ruokailuun. Toisaalta, lapsia on niin montaa sorttia että kaikki taaplaa tyylillään ; )

Siitä on kohta jo vuosi.

Meilläkään lapsi ei kyllä koskaan tissiä pyytänyt. Rintamaidolle oli ihan oma nimi, jonka lapsi oli antanut jo aika pienenä.

Yöimetys oli meillä se viimeinen imetys, josta ihan opettelemalla piti luopua. Pari yötä meni itkiessä äidin kainalossa.

Mukava kuulla, että täällä on muitakin pitkään imettäneitä!

Ja tuttavaperheissä otos on lähelle 50. Myös leikki-iässä pitkään imettäneiden äitien ja lasten suhteet ovat selvästi paremmat.

Yksi tuttavamme sanoi jo ennen lasten syntymää, ettei halua imettää vauvoja sillä se kuvottaa häntä. Vanhemman lapsen ollessa vuoden ikäinen hän kertoi jo julkisesti vihaavansa poikaa. Viime kesänä karjui pitkin leirintäaluetta lapselleen, että MÄ VIHAAN SUA!!!

Mun mielestäni se on sairasta. Muuten pitävät kulisseja hienosti pystyssä ja esittävät tyytyväisiä vanhempia. Tyytyväisiä ovat joka viikonloppu kun lapset saa muualle hoitoon.

Minä annoin lapsen vieroittua omia aikojaan ja se tapahtui, kun lapsi oli 2 v 8 kk. Hän ei vain enää yhtenä aamuna tullut rinnalle eikä sitten illallakaan enää muistanut. Hyvin kivuttomasti kävi vieroittuminen. Ei tullut paha mieli äidille eikä lapselle. Meillä myös terveydenhoitaja jaksoi kannustaa imettämisessä ja puhui pitkän imetyksen hyödyistä.

Minä olen jo kyllä salannut imettämisen aika pitkään muilta eikä lapsikaan sitä mainosta muiden kuullen :-) Ihmiset pitävät juuri ihan omituisena jos imettää pitkään joten enpä viitsi siitä puhua enää kenenkään kuullen. Ihanaa kuulla että on muitakin pitkään imettäkiä, oikeasti olen luullut että olen ainoa :-)

Vierailija:

Lainaus:

eli kiinnostaisi tietää miten puolisonne suhtautuvat asiaan? Entä muu lähipiiri ja ystävät?

Lähipiiri suhtautuu miten suhtautuu, kuten monet on sanoneet, niin tuollaisten 2-vuotiaiden imettämistä ei hirveesti mainosta...

Eli, olen lapseton, ja minua ajatuskin imetyksestä ällöttää. Jotenkin elukkamaista toimintaa, tuntisin itseni varmaan lypsylehmäksi, naudaksi, emakoksi enkä ihmiseksi, ja ajatus jostain rintapumpusta, maidon valumisesta, liivinsuojuksista jne on todella kuvottava. Toisaalta olen taas nähnyt imetysaiheisia unia, joissa olen tykännyt imettää, koska olen saanut siitä orgasmin. Sairastako, en tiedä?

Olisin siis utelias tietämään miltä imettäminen tuntuu. Tuntuuko se samalta kuin jos nyhdän nänniä käsineni? Sattuuko? Liittyykö siihen mitään seksuaalista? Entä miehenne, ovatko halunneet koskea maitoa valuviin rintoihin? Tai oletteko antaneet koskea?

Kysymykseni ovat varmaan kakaramaisia, mutta kun en tosiaan tiedä ja olen utelias. Enkä kavereilta ihan viitsi mennä kysymään, että tuntuuko yhtä hyvältä kuin jos mies imeskelisi...Ja kommentoijille jo etukäteen, EN ole yrittämässä lasta vielä vuosikausiin, vaan kyllä, aion vielä kasvaa ja aikuistua.

Minä imetin esikoisen 2-vuotiaaksi ja nyt pikkukakkonen on 1,5-vuotias eikä tässä ole mitään kiireitä lopettaa.

Lapsen luonnollinen vieroittuminen (lue: lapsi lopettaa itse) rinnasta on 3-5 -vuoden iässä ja jos tarkastellaan " luonnonkansoja" , ts. Afrikan ja Aasian maaseuduilla, jossa teollistunut yhteiskunta ei ole vielä päässyt sörkkimään korvikkeiden ja kieroutuneiden asenteiden kanssa, imetystä luonnollisempaa lapsen ruokkimistapaa ei olekaan.

Jos verrataan muihin nisäkkäisiin, niin imetyksen kesto pitäisi olla reilusti 3 vuotta pidempi...

On tämä kontrolliyhteiskunta mielenkiintoinen, kun meidän pitää muiden imetyksenkestoakin saada lyhyemmäksi. Mikähän siinäkin on??

En imetä julkisesti, ainoastaan kodin rauhassa, ennen päiväunille ja yöunille menoa, aamulla ensimmäiseksi, joskus harvoin yöllä. Eli kenenkään ei tarvitse kärsiä siitä kammottavasta näystä, kun iso lapsi on tissillä ;)

En mainosta imetystäni esim. perhekerhossa tms. En salaa sitä, vastaan kyllä jos joku kysyy imetänkö yhä tai kauanko imetin, mutta en elvistele imetyksellä. En myöskään suostu häpeämään sitä.

Lapsi ei itse kaiva tissiä esiin, eikä sano " anna tissii" .

En koe imetystä ahdistavana tms, mutta en myöskään saa siitä minkäänlaista seksuaalista tai muutenkaan epämääräistä mielihyvää. Ei se vastenmieliseltä tunnu, muttei liian hyvältäkään. Lapsi nauttii imemisestä.

Ja imetystä jatketaan niin kauan, kun tilanne samanlaisena pysyy :)

Täytyy myöntää, että itsestänikin taaperoimetys tuntui ajatuksena oudolta (ei sairaalta tai väärältä) itselleni, mutta kun siihen kasvaa oman lapsen kanssa niin ei siinä ole mitään outoa.

Ysi: meillä juuri tuo sama juttu, eli rintamaidolla oma, lapsen antama nimi.

Yösyötöistä, olen lukenut että hyvin pienen vauvan kanssa yösyötöt ovat tärkeitä maidontuotannon ylläpitämisessä, mutta uskoisin että 6kk ikäisenä se on jo jokseenkin turvattu ja kunhan muuten imettää jokseenkin säännöllisesti niiin varmasti maitoa riittää lapsen tarpeisiin, tämänikäinenhän syö jo muutakin ruokaa kuin äidinmaitoa.

Ei ole ikinä sanonut mitään. Imetän enää aamuisin, arkisin mies on jo töissä kun lapsi herää, viikonloppuisin kääntää kylkeä niin että lapsi pääsee mun viereen.

Nämä " vastaan" argumentit kun ovat niin fiksuja. Ainakin omassa tuttavapiirissäni juuri korkeastikoulutetut, älykkäät naiset ovat niitä pitkään imettäneitä :)

Siitä huomaa millaisia ihmisiä nämä (taapero)imetyksen vastustajat ovat.

jatkaa vielä pitkään, vaikka ennen olin tosi taaperoimetysvastainen.. Sitä vaan mietin, että imettääkö kakki taaperoimettäjät myös yöllä? Meillä jäi yösyötöt pois reilu puolivuotiaana, vaikuttaako tämä jotenkin maidot riittävyyteen jatkoa ajatellen?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat