Seuraa 

Edellisessä päiväkodissamme oli käytössä xylitol-pastillit, mutta nykyisessä eivät :-((( Nykyisessä sanottiin, että vain yhden ryhmän vanhemmat halusiavat pastillit, mutta muissa ryhmissä (3 ryhmää) asia ei saanut kannatusta. Niinpä pastilleja ei hommattu päiväkotiin, koska tukkuerät ovat kuulemma niin isoja. Seuraavan kerran asiaa käsitellään ensi syksynä vanhempainilloissa. Tähänkö nyt tämä lapsen hampaiden hoito nyt tyssäsi... Miten muissa päiväkodeissa?

Sivut

Kommentit (29)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

On sosiaalipuolen ajattelu, jos kerran päiväkotien purkka-/pastillirahoista säästävät. Hyvä hampaidenhoito opetellaan jo taaperoiässä. Ei tarvitse kauaa miettiä, mistä osaltaan johtuu koululaisten hampaiden huonokuntoisuus, jollei päiväkodissa hampaiden perushoidosta huolehdita. Siellähän lapset kuitenkin suuren osan päivästään viettävät.

Tsemppiä Ap:lle omien lasten hampaiden terveenä pitämiseen ja intoa syksyn vanhempainkokoukseen. :-)

Lila75

Hampaiden pesu happohyökkäyksen ollessa päällä vain kuluttaa kiillettä, koska kiille on silloin pehmeämpää. Lisäksi tuo tautien leviäminen kun harjat eivät pienillä pysy vain omassa suussa.

Jopa alle vuoden ikäinen osaa imeskellä pastilleja, meillä on molemmilla aloitettu ennen ensimmäisiä synttäreitä. Esikoiseni oppi vasta n. 2,5-vuotiaana pureskelemaan purkkaa nielemättä ja hänen mahansa meni sekaisin aina jos nielaisi purkan. Kuopus oppi purkan syömisen jo vähän päälle yksivuotiaana, ja nyt kun ikää on 1v9kk, osaa viedä sen jo ihan itse roskiinkin.

Täytyy sanoa että sillä äidillä jonka mielestä ksylitoli ruoan jälkeen on rinnastettavissa karkkiin, ei ole ihan kaikki tallella... Kurjaa että sellainen ääliö pääsee pilaamaan muiden lasten hampaiden hyvä hoidon!

Sen lisäksi että ksylitoli katkaisee happohyökkäyksen, se myös ehkäisee kariesbakteerin tarttumista, mikä on kaiken a ja o reikiintymisen ehkäisemisessä. Joten varsinkin suurissa päiväkotiryhmissä, josta varmasti löytyy lapsia joiden vanhemmat ovat niin tyhmiä että ovat syöttäneet samalla lusikalla (näitä näkee kerhoissakin, mikään valistus ei mene perille kun " ennenkin on niin tehty ja elossa ollaan" ), joten kariesbakteeritartunta toiselta lapselta on täysin mahdollinen. Säännöllinen ksylitolin nauttiminen estää kariesbakteeria asettumasta lapsen suuhun.

Jos päiväkotiryhmässä on henkilökunnan tai muiden vanhempien osalta vastustusta ksylitolin käyttöön, pyytäisin vaikka suuhygienistiä pitämään valistusluennon.

Lyhyt ja ytimekäs linkki; http://www.poliklinikka.fi/terveysuutiset/&id=4434915

Mikäli aihe kiinnostaa enemmän, niin väitöskirjahan on mahdollista saada käsiinsä.

En tarkoittanut sitä, että päiväkodit olisivat yksin vastuussa koko väestön hampaiden reikiintymisestä myöhemmän koulu-, nuoruus- ja aikuisiän. Lapsi saattaa syödä päivän viidestä ateriasta kolme päiväkodissa, viitenä päivänä viikossa. Silloin ei ole samantekevää, miten suunhoito on hoitopaikassa järjestetty. Tottakai vanhemmatkin ovat hoitovastuussa, en kiellä sitä, mutta päiväkodeilla, perhepäivähoiitajilla yms. on iso rooli lasten terveiden hampaiden vaalimisessa. Ksylitolihan hankaloittaa myös Streptococcus Mutanssin siirtymistä suun normaaliin bakteerikantaan. Mutanssin siirtyminen kantaan käy suhteellisen helposti alle 3v (vai oliko se alle 4v) lapsilla ja myöhemminkin flunssien yms. yhteydessä.

Lila75

Yniäinen:

Lainaus:

Kannattaa kysyä voitteko itse viedä pastillit päiväkotiin?

T: Yniäinen

Pystyisikö esim. joku päiväkodissa työskennellyt kertomaan, voiko asiaan - ja miten voi - vaikuttaa jo tässä vaiheessa vuotta? Auttaako, jos asiasta kysyy päiväkodin johtajalta?

Lila75:

Lainaus:

Ei tarvitse kauaa miettiä, mistä osaltaan johtuu koululaisten hampaiden huonokuntoisuus, jollei päiväkodissa hampaiden perushoidosta huolehdita. Siellähän lapset kuitenkin suuren osan päivästään viettävät.

Tähän väliin on pakko kiekaista eriävä mielipide. Jos lasten hampaat on huonossa kunnossa on se takuulla jonkun muun vika kuin päiväkodin. Päiväkodissa tarjottava ruoka on terveellistä meikäläistä perusruokaa ilman turhia naposteluja tai sokerisia herkkuja.

KL.

Samoin purkkaa n 1.5v on osannut syödä nielaisematta kun on opetettu ettei sitä saa nielaista. Eli eiköhän tämäkin asia ole pitkältä sieltä kotoa kiinni.

Haluaisitko itse että lapsesi laittaisi suuhunsa toisen lapsen hammasharjan ja saisi siitä hammaspöpöjä suuhunsa?? jos ei ole niitä jo vanhemmilta saanut... ja näin ollen oltaisi jo askeleen edempänä hammaslääkärin poraa...

eli eiköhän onnistu kun viet omat pastillit/purkat niin antavat sitten sinun lapselle. Kyllähän se on kiistatta parempi hampaille, että happohyökkäys loppuu syömisen jälkeen. Vanhemmat on loppupelissä vastuussa tälläisessäkin asiassa, eli vaadi, että lapsesi saa tämän ruokailun jälkeen - mielestäni ei ole iso kustannus jos meilläkin menee n. kuukaudessa yksi paketti purkkaa (alle 5¿).

Meilläpäin siis vanhemmat tuo itse lapsensa purkat ja lisää pyytävät kun ne loppuu.

Ainakin täällä etelä-mäntsälässä lapset saavat ainakin päivällä pastillit (haen lapset välillä ruuan jälkeen kotiin ja pastillit on suussa). Enpä ole tullut edes ajatelleeksi, ettei moista käytäntöä joka kunnassa tai päiväkodissa ole. Kunnan talous tuntuu täälläkin olevan retuperällä, mutta toivottavasti tästä menoerästä pidettäisi kiinni.

Eli on ihan sama syötkö lihakeittoa vai sokerimunkin--> happohyökkäys.

Meillä perhepäivähoitaja pyysi jokaista tuomaan ksylitolipastilleja. Eli jokaisella lapsella on oma pastillipurkki. Ei ole kauhean suuri rahallinen investointi...

Hampaiden hoito on yksi tärkeimmistä asioista mitä lapsen perusterveyshuollon eteen voi tehdä! Meillä pestään ehdottomasti 2x päivässä hampaat. Lounaan, välipalan ja päivällisen jälkeen suussa on aina ksylitolipastilli tai purukumi.

Se että hammasharjat on poistettu päiväkodeista ja korvattu purkalla/ ksylitolipastillilla on mielestäni hyvä asia. Itse suosin ennemmin pastillia kuin purkkaa.. purkkaa ei ole kiva irroitella hiuksista tai sohvasta :)kuten meillä on käynyt joskus :D

Esikoisen eka ryhmä osti pastillit tukusta ja pyysi vanhemmilta pastillirahan. Nykyisessä ryhmässä (saman ikäisiä lapset) vanhemmat itse vie pastillit tai purkat. Pienten ryhmässä meille ei olla puhuttu pastilleista, mutta olen huomannut joillain lapsilla siellä olevan niitä (tai purkkaa). Pitäis yrittää saada meidänkin 2,5v syömään purkkaa tai pastilleja, niin voisi viedä niitä sinne.

Eli käytännöt vaihtelee jopa päiväkodin sisällä. Kannattaa kysyä voitteko itse viedä pastillit päiväkotiin?

T: Yniäinen

kerättiin myös 5 euroa rahaa ja ostivat pastillit. Aiemmin oli purkkaa mutta sen kanssa enemmän ongelmia, pienemmän nielivät usein ja välillä purkkaa löyty vääristä paikoista.. En oikein ymmärrä miten lapsi johonkin pastilliin nyt liikaa tottuisi tai että se karkkiin rinnastettaisiin mutta onhan sitä joka asiaan erilaisia mielipiteitä. Kotona ei juuri anneta purkkaa ruuan jälkeen kun ei edes muisteta ja pastilleja ei edes ole. Mun mielestä on tosi hyvä juttu että kotona ja tarhassa on jotain erilaisia käytäntöjä.

- Sanna

Ekassa päiväkodissa piti itse viedä pastillit tai purkat, säilytettiin siellä ja annettiin ruoan jälkeen. Toisessa ei annettu mitään. Kolmannessa syksyn vanhempainillassa kysyttiin mielipiteet ja aiemman tavan mukaan päiväkoti tilasi sitten tukkumyynnistä yhteiset pastillit. Maksoi koko vuodelta ruhtinaalliset 5 e/lapsi.

Ei kai mikään estä sinua viemästä itse pastillipurkkia päiväkodin tätien säilytettäväksi ja annosteltavaksi? Tosin jos vain yksi lapsi saa ruoan jälkeen pastillin, muut voivat olla kateellisia. Mutta aina kannattaa kysyä.

Meidän lapsen päiväkodissa vanhemmat itse vievät xylitol-pasitllit, jos haluavat että lapsi niitä saa. En edes tiennyt, että jossain kunnissa kunta maksaa.

tarjotaanko pastilleja ruokailun jälkeen.... vanhemmilta kerättiin 5e/lapsi pastilli rahaa ja tämä riittää koko tioimi kaudeksi eli vuodeksi....(elo-heinä)...

hammasharjoista on aikanaan luovutttu siitä syystä että ne olisivat säilytykksessä joko lapsen hiekkaisten ulkovaatteiden kanssa omassa lokerossa/naulakossa tai wc:ssä jossa kuka tahansa lapsi voisi hiplata toisen harjaa.... eli kovin epähygienista.... vuorohoidossa voi olla yö lapsilla köäytössä... (en tiä miten toimii)

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat