Vierailija

Multa alkaa mennä ihan hermot, kun joka jumalan kerta, kun luokassa on sijainen, tulee kotiin ihan mahdotonta palautetta. Muuten poika on ihan kiltti ja " normaali" , ei siis tule koskaan mitään negatiivista palautetta. Nyt oli taas perjantaina ollut superlevoton, häirinnyt, tapellut ja ties mitä.

Arvatkaa hävettääkö?

Missä mahtaa olla vika? Voinko jotenkin valmentaa näihin tilanteisiin?

Kommentit (11)

Kyllä meilläkin tehdään läksyt iltaisin yhdessä, mutta se yhdessä ei toki tarkoita, että minä ne teen. Sitäpaitsi ap:hän sanoi, että venkoilu alkoi jo ennen sijaisen näkemistäkin.

Mä luulen, että sitä jännittää nuo uudet tilanteet ja uudet ihmiset. Lapset on erilaisia ja reagoi eri tavalla asioihin. Siinä on ap:n lapsen kehittymisen paikka ja varmaan parin vuoden päästä tilanne on jo ihan toinen.

Meillä lapset tekee itse läksynsä ja suosittelen että siirrätte vastuun läksyistä lapsellenne mitä pikimmin hän sitä koulua käy. Kokeisiin kuulusteluy on sitten eri juttu sitä kannattaa harrastaa jos lapsi haluaa tai tarvitsee sitä.

Tulee mieleen curling-vanhemmat.

Jospa se sijainen on niin topakka että panee tämän poikanne tekemään jotain ihan itse ja siitä seuraa suuttumus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ottamalla yhteyden vanhempiin. Jos ei ota, lapset tajuavat, että nyt ei ole mitään rajaa riehumisella.

Rangaistukset peliin. Vaikka luokkaan hiipisi 100-vuotias hissukkamummeli, koulun säännöt ovat voimassa. Koulussa ei yksinkertaisesti riehuta, tapella jne. Jos sääntöjä rikkoo, kotonakin tästä tulee rangaista.

Äidin ei tule kokea syyllisyyttä vaan pojan.

ope

Meillä on aika selkeät päivärytmit ja harrastetaan paljon yhdessä. Ulkoillaan, käydään uimassa ym. Joka ilta tehdään läksyt yhdessä ja kokeisiin kysellään. Isän kanssa pojalla on omia juttuja, mutta isällä on jonkin verran iltatöitäkin.

No, jos tämä jatkuu, täytyy kai ottaa yhteyttä johonkin perheneuvolaan tai koulukuraattoriin. Eihän tästä mitään tule, jos aina uuden ihmisen kanssa menee kaikki pieleen.

Kyllä on tosi epäonnistunut fiilis, harmittaa. Poikaakin toki harmittaa ja on kovin häpeissään.

ap

Kyllä se harjaantuu ja oppii käyttäytymään tuollaiissakin tilanteissa. Kuulostaa vaan epävarmalta ja jännittyneeltä, kun tulee tuollainen erikoinen tilanne. Ei tuosta nyt pidä vielä vetää mitään ihmeellisiä johtopäätöksiä. Parin vuoden kuluttua nauratte koko jutulle.

Muu luokka kyllä huomaa esittämisen, vaikka ei mitään sanoisikaan. Kannattaisi puhua lapsen kanssa asiasta ja muistuttaa, että hän saattaa hankkiutua naurunalaiseksi käytöksellään. Ainakaan kukaan ei häntä ihaile. Hänellä ei myöskään ole oikeutta häiritä oppituntia eikä sijaista työssään eikä loukata kenenkään tunteita. Ilmoita, että hän saa rangaistuksen, jos tyhmistely vielä toistuu, ja käske kasvaa isoksi.

Oppilaat tiesivät, että sijainen on tulossa. Tämä samainen sijainen on ollut tyttäreni luokalla ja tytär sanoi, että se tätsy pistää porukan järjestykseen.

Uhkailua, kiristystä ja kovia rangaistuksia on käytetty, mutta ei tehoa mikään näihin tilanteisiin, vaikka normaalisti ei tarvitse juuri rankaisumenetelmiä käyttää. Viesti menee muutenkin perille.

Plääh, kun harmittaa. Pitää varmaan soittaa opelle ja kysyä, mitä mieltä hän on.

ap

minähän ne läksyt teenkin. Meillä on perinteisesti tehty läksyt keittiön pöydän ääressä, kun minä/mies tekee ruokaa. Siinä sitten olemme tarvittaessa neuvoneet, mutta kyllä ne lapset ihan itse ne läksynsä tekevät. En ole kyllä kuunaan kuullut kenenkään kasvatusalan ammattilaisen sanovan, ettei läksyjä saa tehdä lasten kanssa.

ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat