Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kommentit (6)

n. viikolla 30. Komennus kaksi vuotta ja hyvät vakuutukset tulivat miehen firman kautta.

Olimme niin kauan Suomessa, että ehdin saada ä-pakkauksen juuri ja juuri mukaani (muuttokontti lähti ennen meitä) ja sieltä ostimme sitten kaikki muut tarvittavat.

Kaikkein suurin työ oli löytää minulle lääkäri, olin jo niin pitkällä raskaana, että 8 lääkäriä kieltäytyi enää hoitamasta minua. Lääkärin saamisessa ei paljon vakuutusfirma auttanut, he kyllä lähettivät tiedot vakuutuksestani lääkärilleni.

Kaikkein mukavin kuitenkin oli, kun jo ennen lähtöä tutustuin määränpäässä jo asuvaan suomalaisnaiseen, joka oli siellä lapsensa saanut. Hän neuvoi minua paikallisissa asioissa paljon. Expattien sivustoja löytyy paljon, niiden kautta on hyvä tutustua kohdemaahan etukäteen.

Onnea matkaan!!!

Tietenkin käytännön asiat riippuu kovasti siitä, mihin maahan olet muuttamassa. Voithan tulla vaikka kotimaahan sitten synnyttämään. Niin minä tein. Tulin mummolaan asumaan 2 kk ennen synnytystä ja kävin yksityisellä neuvolassa (Väestöklinikan neuvolassa, kela korvasi osan, kun keräsi merkinnät samaan hakemukseen kaikista käynneistä. Olin silloin vielä kelan piirissä lähetetyn työntekijän puolisona.). Sitten vaan synnyttämään marssein Suomessa suoraan sairaalan ovelle, kun poltot alkoi oleen siihen malliin, että vauva oli tulossa. Mukisematta ottivat sisään tietenkin. Kannattaa hieman kysellä vaikkapa ulkomaanmammojen kokemusta maakohtaisesti ja noita on myös yahoo-ryhmä expatriatemoms tai jotain sinnepäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat