Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Eli meneeks se nyt niin, että jos nostan kesältä tuet, sillä ei kuitenkaan oo väliä millon ne kurssit suoritan? Että siis se vuoden kokonaissaldo ratkaisee? Kun en syksyllä nosta tukea, mutta teen kuitenkin muutamia kursseja, niin voisin periaatteessa nostaa kesällä ne tuet... Fuksi kun oon niin oon noviisi näissäkin hommissa...

Sivut

Kommentit (30)

tamaan, saitko tarvittavat ov:t. Ei ainakaan mun kohdalla oo ollu niin,vaikka jätin jotain ilmoittamiani tenttejä tekemättä. Mut se suunnitelma pitää olla, et saa myönteisen päätöksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ja kaiken kukkuraksi kesätyötäkin otetaan vain silmänlumeeksi, jotta voi sitten syksyllä valittaa, miten raskasta oli kun kesällä ei ehtinyt levätä laisinkaan.. Puuh.

Sai kyllä sen käsityksen, ettei sulla ole aikomustakaan opiskella kesällä. Mutta hyvä jos olet tullut järkiisi, ja opintotuen vastikkeeksi aiot suorittaa myös kursseja.

Tai opintopisteitähän ne nykyään on... Eli sit syksyllä on tehtävä töitä kahta kauheammin... Ja mitä tuohon työntekoon tulee, niin varmaan on paljon noitakin tyyppejä. Ja sit meitä muita jotka tekee töitä koko vuoden opiskelujen ohella :)

T:nro 11, itsekin jo valmistunut

Sun pitää ihan oikeasti saada ne pisteet kesän aikana silloin kun nostat tukea. Ja sulla pitää olla suunnitelma, mitä ja miten opiskelet kesän aikana, jotta voit edes hakea kesäopintotukea. Ei se ole mikään läpihuutojuttu.

Että: Saan kyllä sen vaadittavat 60 pojoa, tai jos pilkkua viilataan, niin 61 op, kasaan toukokuuhun mennessä yliopistolta. Lisäksi suoritan 15 opintoVIIKKOA toisen asteen opintoihin. Lisäksi siivoan joka perjantai lomaosakkeita. Ja samaa paskaduunia pitäis siis tehä koko kesä. Ja olen 2-vuotiaan yh. Olenko mä lusmu, häh?! Ensi vuonna siis suoritan sen 2. asteen opinnon kahden sadan kilsan päässä loppuun, eli en opiskele päätoimisesti yliopistolla. Siksi ajattelin nostaa ne tuet kesällä, että kun kuitenkin teen sinne yliopistolle niitä tenttejä syksylläkin, mutta tuolloin nostan sitä 2. asteen tukea... Nyt vaan alkaa tuntua siltä, että mä tarviin kesällä kunnon hengähdystauon, muuten en jaksa pendelöidä kahden kaupungin väliä koko ens vuotta.

Ymmärtääkö? Vai oonko mä vieläkin vaan lusmu? Kyllä mä mielestäni ihan duunia niiden tukien eteen teen. Ja niinhän se on, että jos joku oikeasti lusmuaa, niin ne tuet peritään takaisin...

ap

kemään töitä. Ei ole mitään lusmuilua, jos tekee ne vaadittavat opintopisteet. Tyhmähän sitä olisi, jos ei nostaisi niitä opintotukia, jotka itselle kuuluvat. Ja sillä taas ei moraalisesti pitäisi olla mitään merkitystä, koska ne pisteet tekee. Sama työhän siinä on, tekeekö niitä hissukseen pitkin kuukausia, vai kiireellä sitten tietyissä kuissa. Miten tämän nyt rautalangasta noille lusmua huutaville vääntäisi. Jos joudut tekemään 40 tuntia töitä yhden opintoviikon eteen, ja opintoviikkoa kohti saat tietyn määrän tukea, niin mitä eroa sillä on, oletko tehnyt jonain viikkona nolla tuntia töitä ja toisena 80 tuntia töitä, kun työtuntia kohden saat kuitenkin tietyn määrän tukea?! ja tämä siis nyt sanottakoon tuolta moraaliselta kannalta.

Käytänön kannalta sitten taas sen verran, että saattaa olla koulukohtaista, mutta ainakin yliopistolla se toimii juuri niin kuin seiska sanoi. Kunhan sinulla on suunnitelma, sen perusteella myönnetään kesätuet. Sitten lukuvuosittainen opintojen eteneminen tarkistetaan erikseen, ja jos olet tehnyt vuosittaisiin tukiin nähden tarpeeksi opintopisteitä, kaikki on hyvin. Lukuvuosittaisiin tukikuukausiin sitten vain lasketaan myös ne kesäkuukaudet. Itsekin olen yliopistolla opiskelevana yh:na tehnyt noin. Nostin tukia kesä- heinä-ja elokuulta, mutta opiskelin niistä vain kaksi kk. (Heinäkuussa olin kotona 2v lapseni kanssa, kun en häntä päivystävään tarhaan halunnut noin pienenä laittaa). Tein sitten vaadittavat viikot syksyllä. Ja mitä lusmuilusyytöksiin tulee, niin OMIA opintotukikuukausianihan minä siinä sitten kulutin. Olisin voinut myös hakea toimeentulotukea sille heinäkuulle. Näin olisin saanut ilmaista rahaa, jonka eteen ei olisi missään vaiheessa tarvinnut tehdä mitään töitä. Ja muuten, toimeentulotuki olisi ollut enemmän rahaa, kuin millä opintotukikuukausina elin...

Teet juuri niin kuin sanoit ap, ja pää pystyssä!

Häh. Nyt oon ihan ulkona tästä jutusta. Siis mitäs väärää tässä mun suunnitelmassa niinku on? Mä vaan koitan saada selville, voiko niin tehdä, että suorittaa sen op-määrän jonain muuna ajankohtana kuin just kesällä, tai siis osan siitä. Kaikesta näköjään saa täällä väännettyä aika monimutkaista.

Vaan kattoo koko vuoden saldoa. Kyllä ajattelin muutaman tentin kesällä tehdä, mutta aattelin vaan ettei se homma kaadu, jos teen vaan 5 op:n tentin enkä saa sitä 5,5 op/kk... No, kai mä sitä haen oikein suunnitelmien kera, saa nähdä vaan kuinka suunnitelmat toteutuu...

ap

Siis jos musta tuntuu, että en jaksa olla koko kesää duunissa, en jaksa. Ja suoraan sanottuna en tunne ketään toista yh:ta, jolla olisi kaksi opiskelupaikkaa kahdessa eri kaupungissa ja vielä 1 pv/vk töitä päälle. Aivan, ei kukaan oo mua tähän pakottanu, mutta kai se on juuri ihan sama, millon ne op:t tekee. Musta vaan tuntuu, että sellanen 1-2 tenttiä per kuukaus on kesällä ihan tarpeeks mulle. Ja tentin koosta riippuen siitä ei vältsiin tule sitä 5,5 op/kk. Ainakaan niillä tenteillä, joita olen suunnitellut.

ap

Ihan kuin kukaan teistä valittajista ei nostaisi tukia, vaikka ei periaatteessa niitä tarvitsisi. Joku lapsilisäkin ei ole ollenkaan tarpeellinen suurimmalle osalle perheistä, mutta se vaan nostetaan, koska se on mahdollista.

Ja vastaus kysymykseen - ihan sama milloin teet tarvittavat ointoviikot/pisteet, kokonaismäärä ratkaisee. Ja minkään johatjan tms allekirjoituksia ei todellakaan mihinkään tarvitse.

Itselläni on mahdollisuus nostaa 65 kuukautta opintotukea, josta aikaisempiin opintoihin käytetty 9 kk. jäljellä siis 56 kk. Tähän mennessä ja vielä tänä ja ehkä ensi vuonna nostan ympäri vuoden eli 4x12 kk, koska kesätyöni yliopistolla, vaikkakin on uran kannalta erittäin hyödyllistä, ei ole rahallisesti kovin kannattavaa (700¿/kk miinus verot). Opintotukikuukausien loputtua elätän sitten 1vuoden ja 1 kuukauden opintojen ajan + kesä" lomat" itseni pelkästään työnteolla nostamatta minkäänlaisia tukia, koska tuolloin pääsen jo alan töihin ja palkkaa tippuu hieman enemmän. Eli kaikki kuukaudet käyttäisin joka tapauksessa, ei se " teidän kunnollisten veronmaksajien" pussista pois ole, että nostan kesätukea.

Sulla pitää olla suunnitelma ja koulutusalajohtajan allekirjoitus papereihin. Sillä ei ole merkitystä suoritatko sen 3,5ov/kk kesäkuussa vai palautatko kaikki ennen koulun alkua. Kesäkuukausina nämä on kuitenkin tehtävä.

Niin, mitäs te urputtajat mulle sitten vastaisitte, kun tulisin vuoden päästä tänne valittamaan, kun oon niiiiiiiiiin väsypoikkirikki, kun en oo saanu levätä yhtään ja lapsi on vaan pk:ssa... Aivan, teen niin kuin minä parhaaksi koen tässä tilanteessa.

Vaikka suorittaisit 9 kuukauden aikana 75 opintopistettä muttet yhtään kesällä, et ole oikeutettu kesäopintotukeen. Kesällä on siis opiskeltava oikeasti, ellei joku ymmärtäväinen opettaja suostu kirjaamaan ennen kesää suorittamaasi kurssia kesäkuukausille.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat