Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen itse opettaja ja tulen kohta äidiksi, mutta en osaa sanoa. Ei tällaisille asioille yksittäinen ihminen mitään voi tehdä.

Sivut

Kommentit (32)

ne tärkeimmät mielipiteet muovautuu.

Meillä kuullaan kotona tasan tarkkaan jokaikinen opettajan mielipide. Alkaen siitä, että opettajan mielestä H -kynä on parempi kuin HB ihan siihen asti, että opettajan mielestä x:n vanhempien pitäisi ottaa vastuuta ja lukea tarkemmin reissuvihkoa. Lapset osaa kyllä lukea opettajan asenteet ja arvot rivienkin välistä.

Olen ollut nuorisotyössä joitakin vuosia ja siellä opin ihan tavallista arjenkontaktointia. Luontevaa ja helppoa. Kun toinen /uusi tulee tilaan huomaan hänet. Kyselen kuulumisia ja toivotan tervetulleeksi. Samaa teen omassa lähiympäristössä. Juttelen naaprin muksujen ja naapurien kanssa. Omassa kerrostalossani tiedän suurinpiirtein miten muilla menee.

Tärkeimpänä kuitenkin pidän arvokeskusteluja. Pyrin aina puuttumaan, jos näen mielestäni epämiellyttäviä tilanteita kiusaamista, uhkailua, väkivaltaa... Olen ollut (aikoinaan kun vielä saattoi käydä viikonloppusisin ulkona) todella monnessa tappelussa ja jopa puukotuksessa estämässä tilanteen. Soitan poliisit ehkä turhankin herkästi, mutta parempi katsoa kuin katua.

Suomalaisilla miehillä on monesti vaikeuksia sanoa, jos tuntuu pahalta. Läpiirissäni kysynkin ihan suoraan esim. avioeronyhteydessä miten voit ja annan toiselle tilaa kertoa asiasta itse.

Lisäksi kyselen sammuneilta kuntoa, availen ovia muille, päästän edelle yms. arjen huomaavaisuutta. Eikä tätä tehdäkseen tarvitse joustaa omassa elämässä mistään. Voi olla ihan tavis, mutta kun kohtaa jotain, mihin tarvitsisi puuttua, niin puutun. Mielestäni arjen välittäminen ja toisten ihmisten arvostaminen on kaiken perusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mikä on oikein ja väärin. Annan lapselle aikaa.