Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen itse opettaja ja tulen kohta äidiksi, mutta en osaa sanoa. Ei tällaisille asioille yksittäinen ihminen mitään voi tehdä.

Sivut

Kommentit (32)

ne tärkeimmät mielipiteet muovautuu.

Meillä kuullaan kotona tasan tarkkaan jokaikinen opettajan mielipide. Alkaen siitä, että opettajan mielestä H -kynä on parempi kuin HB ihan siihen asti, että opettajan mielestä x:n vanhempien pitäisi ottaa vastuuta ja lukea tarkemmin reissuvihkoa. Lapset osaa kyllä lukea opettajan asenteet ja arvot rivienkin välistä.

Olen ollut nuorisotyössä joitakin vuosia ja siellä opin ihan tavallista arjenkontaktointia. Luontevaa ja helppoa. Kun toinen /uusi tulee tilaan huomaan hänet. Kyselen kuulumisia ja toivotan tervetulleeksi. Samaa teen omassa lähiympäristössä. Juttelen naaprin muksujen ja naapurien kanssa. Omassa kerrostalossani tiedän suurinpiirtein miten muilla menee.

Tärkeimpänä kuitenkin pidän arvokeskusteluja. Pyrin aina puuttumaan, jos näen mielestäni epämiellyttäviä tilanteita kiusaamista, uhkailua, väkivaltaa... Olen ollut (aikoinaan kun vielä saattoi käydä viikonloppusisin ulkona) todella monnessa tappelussa ja jopa puukotuksessa estämässä tilanteen. Soitan poliisit ehkä turhankin herkästi, mutta parempi katsoa kuin katua.

Suomalaisilla miehillä on monesti vaikeuksia sanoa, jos tuntuu pahalta. Läpiirissäni kysynkin ihan suoraan esim. avioeronyhteydessä miten voit ja annan toiselle tilaa kertoa asiasta itse.

Lisäksi kyselen sammuneilta kuntoa, availen ovia muille, päästän edelle yms. arjen huomaavaisuutta. Eikä tätä tehdäkseen tarvitse joustaa omassa elämässä mistään. Voi olla ihan tavis, mutta kun kohtaa jotain, mihin tarvitsisi puuttua, niin puutun. Mielestäni arjen välittäminen ja toisten ihmisten arvostaminen on kaiken perusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mikä on oikein ja väärin. Annan lapselle aikaa.

KOHTELEN KAIKKIA IHMISIÄ IHMISARVOISESTI. Ihan jokaista. Sitä juoppoa ojassa ja mielenterveyspotilasta ja "omituista" tyyppiä.

Nyt todellakin heräsin. Jokelan surmien kohdalla ajattelin, että vain yhden seonneen nuoren aikaansaama, mutta nyt ei voi enää niin ajatella! Mikä sitten syynä - 90-luvun lama, pyssypelien yleistyminen 90-luvulla väkivalta pelit ovat aina vain aidoimpia!), koulukiusaaminen, yksinäisyys (lasten)..

Meidän perheessä muuttuu (muuttui) arki tällä tavalla:

Kaikki leluaseet heitin roskiin, en anna vastaisuudessakaan lasten pelata pyssypelejä, ampumisharrastukset saavat lapsilla jäädä väliin. Ajoin keskustella asiasta lasten kanssa, kunhan kasvavat - siis aseista ja muista asioista, pyrin olemaan perheelleni läsnä..

Yhteiskunnalta odotan jotain reaktiota tähän ja ajoin osallistua siihen miten yksilönä tai perheenä ikinä voinkaan osallistua.

Nämä on loputtava! Seuraavalla kerralla voi jo olla meidän lasten vuoro! Osaanottoni omaisille.

- päivähoidon ja peruskoulun resurssit yläs ja ryhmäkoot alas

- nykyistä _huomattavasti_ tiukemmat aselait

- perhepalveluihin ja ennaltaehkäisevään mielenterveystyöhön sekä lasten- ja nuortenpsykiatriaan lisää rahaa

Yksilöistä se yhteiskunta juuri koostuukin.

Tämä menee juuri niin kuin rahamaailman sanonta - pennissä on miljoonan alku. Kun tarpeeksi moni yksilö "herää" ja alkaa vaatia jotain muutosta - yhdessä , luo se muutospaineita. Ja nämä muutospaineet kyllä vaikuttavat ainakin pitkällä tähtäimellä myös yhteiskuntaan.

Mutta toki jos asenne on tämä, että ei yksilö voi tehdä mitään, niin ei se varmasti sitten onnistukaan. Ajattelutapa on aivan väärä! Ollaanpa vaan lampaita, jotka määkivät ja uskovat, että se vika on jossain - vaikka yhteiskunnassa. Siinä isossa ja pelottavassa!

Te yhteiskuntaa syyttävät: Sinä kuulut myös siihen mainitsemaasi yhteiskuntaan. Olet pienin yksikkö yhteiskuntatermissä!!

aselakien tiukentamista.

Jokainen ihminen voi vaikuttaa osaltaan! Ihan lapsellista nostaa kädet pystyyn ja sanoa, ettei mun panos kuitenkaan mitään auta. Varsinkin opettajana vaikutat oppilaittesi mielipiteisiin todella paljon!

Eikös yhteiskunta ole sen muodostavat ihmiset? Jos tarpeeksi iso osa yhteiskunnan muodostavista ihmisistä muuttaa edes hiukan suhtautumistaan, pikku hiljaa koko yhteiskunnan arvot ja asenteetkin muuttuvat.

Pikku pojat kun aseensa saavat vaikka kynästä. Pyssyleikit kuuluu ihan normaaliin kehitykseen ( lue vaikka J.Sinkkonen*), eivätkä ne sinällään ole vaarallisia.

Lainaus:

Tuon ikäinen ja tuon ikäinen.

Arvon kakkonen: Pistetäänpä tähän lisää aikaa parikymmentä vuotta. Nämä pienet lapset ovat kasvaneet aikuiseksi ja ehkä - ehkä yksi tämäntapainen surullinen tapahtuma oltais voitu estää, vain sillä, että joku viisas äiti tai isä on laittanut tietokonepelit pannaan ensimmäiseksi 10 vuodeksi tai ainakin keskustellut lastensa kanssa ja kahtonut vähän perään mitä he pelaavat tai tekevät. Koska varmasti yksi osatekijä näissä surmissa voi olla nämä raaistuneet tietokonepelit ja elokuvat. Laki määrää sen, ettei niitä saa näyttää alaikäisille, mutta vanhemmat näyttävät silti eivätkä välttämättä usko. Mutta ehkä uskovat näiden surmien tähden...

Yhteiskunnan on todella vaikea puuttua tähän pelkkänä yhteiskuntana - isona mönttinä. Kyllä tämän muutoksen tulee tapahtua myös ihan pehreen sisältäkin! Tässä on monta näkökulmaa eikä voida vain yhteiskuntaa syyttää! Ongelma on kokonaisuudessa!

Mutta aina se ei riitä.

2

Lainaus:

ne tärkeimmät mielipiteet muovautuu.

Meillä kuullaan kotona tasan tarkkaan jokaikinen opettajan mielipide. Alkaen siitä, että opettajan mielestä H -kynä on parempi kuin HB ihan siihen asti, että opettajan mielestä x:n vanhempien pitäisi ottaa vastuuta ja lukea tarkemmin reissuvihkoa. Lapset osaa kyllä lukea opettajan asenteet ja arvot rivienkin välistä.

Minun mielipiteelläni erilaisten kynien paremmuudesta ei ole mitään merkitystä.

Yksilöistähän se juuri muutos lähtee! Jos kaikki ajattelevat noin kaikki vain jatkuu samanlaisena hamaan hautaan asti! Pienetkin teot voivat olla hyväksi...

ap

Lainaus:

Eikös yhteiskunta ole sen muodostavat ihmiset? Jos tarpeeksi iso osa yhteiskunnan muodostavista ihmisistä muuttaa edes hiukan suhtautumistaan, pikku hiljaa koko yhteiskunnan arvot ja asenteetkin muuttuvat.

mutta yhteiskunta ei aina toimi sen arvojensa mukaisesti. Tarpeeksi iso osa ei riitä, kun aina on muutamia, jotka kylvävät kauhua ympärilleen.

2

Lapset kasvatetaan kunnioittamaan asetta se ei ole mikään lelu. Ja sitä ei anneta kaikille hulluille ja Matti Meikäläisille. Se myöskin otetaan välittömästi pois jos sillä uhkaillaan netissä tai muissa yleisissä paikoissa.

Harvoin oon näin vihainen mutta nyt olen.

Ei ehkä. Mutta tämä aloituksen tarkoitus olikin. Jokainen miettii mitä pieniä tekoja jokainen meistä voi tehdä, jotta asiat olisivat tulevaisuudessa paremmin.

Ajattele miten nämä surmat ovat lähteneet pienestä yksilöstä! Yhdestä ihmisestä, jolla on ollut vääristynyt mielikuva itsestään ja yhteiskunnasta yleensäkin! Entä jos tämän nuoren äiti tai isä olisi aikaisemmin hoksannut tehdä jotain asialle... Olisiko tämä ollut estettävissä.. Mitä voimme yrittää muuttaa, että nämä ei lisääntyisi jokapäiväisiksi tulevaisuudessa...

Ja yhteiskunta tekee oman osansa - toivotaan ainakin niin.

Mutta ajatellaanpa esim. 70-lukua ja tätä aikaa. Miten monta pienokaista tai ihmishenkeä olemme säästäneet, kun autoihin on tullut turvavyöt ja sun muut nykyään pakolliset lastenistuimet. Moniko lapsi pelastuu tulevaisuudessa, kun ne istuimet ovat pakollisia. Ja vielä kun yksilöt yksilöinä käyttävät lapsillaan niitä istuimia.

Opetan lapselleni toisten ihmisten huomioonottamista, kunnioitusta ENKÄ HYVÄKSY KIUSAAMISTA! Kaikkien kanssa ei tarvitse (eikä voikaan) olla ystävä tai edes kaveri, mutta mitään kiusaamista ei meidän perheessä suvaita.

Lainaus:

aselakien tiukentamista.

Jokainen ihminen voi vaikuttaa osaltaan! Ihan lapsellista nostaa kädet pystyyn ja sanoa, ettei mun panos kuitenkaan mitään auta. Varsinkin opettajana vaikutat oppilaittesi mielipiteisiin todella paljon!

Että ne, jotka eivät työskentele tämän kriisin keskellä, ovat parhaimpia asiantuntijoita. Riittääkö muka se, että vaikuttaa mielipiteisiin? Ei. Tuon ikäisellä on jo omat mielipiteet ja vakiintunut käsitys maailmasta, johon ei välttämättä voi enää vaikuttaa.

2

Kasvatan poikani empatiakykyiseksi perussuomalaiseksi. Olen mielummin liian tiukka kuin kaveriäiti, vaikka joskus väsyttääkin ja tekisi mieli antaa periksi. Itse olen 23 ja nähnyt pelien ym. nuorten miesten addiktioiden vain lisääntyvän, osaan siis mielestäni välttää aika hyvin nämä "se on vain peli"-jutut.

mielestäni se lähtee tältä tasolta. Tuossa oli ihminen jota ihan jokainen koulussa kiusasi, muut oppilaat, aikuiset eli opettajat, ihan kaikki. Olihan hänellä omat omituisuutensa, mutta mitä siitä! Kyllä niitten kanssa voi elää eikä tarvi ylimmäksi ystäväksi ruvetakaan.

"Olin töissä yhdessä koulussa it-hommissa, en opena. Ko. koulussa oli myös it-alan koulusta. Mulle annettiin työharjoittelijaksi ryhmän musta lammas, johon ihan joka ainut suhtautui halveksivasti ja naureskellen. Kohtelin tuota alle parikymppistä opiskelijaa kuin ihmistä ja parin viikon päästä opiskelijan koulutuksen koulutussuunnitelija sanoi että "Liisi" on oppinut puhumaan. Ei se oikeasti vaadi muuta kuin vähän suvaitsevaisuutta erilaisia ihmisiä kohtaan. Ei siitä ihmisestä tarvi pitää (vaikka en minä häntä inhonnutkaan suinkaan, aika neutraalit fiilikset), kunhan kohtelee niin kuin ihmistä."

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat