Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

En hae mitään sääli pisteitä, mutta välillä elämä potkii päähän ja kovaa!

Ja tuntuu että sitä tapahtuu meidän perheelle vähän liikaakin!

Ala mäki alkoi kun isäni kuoli muutama vuosi sitten. Häneltä jäi firma, talo ja kaksi autoa. Kuolinpesää ei jaettu, koska äitini asuu talossa siarusteni kanssa. No siitä sitten rapsahti tuntuva perintövero maksettavakseni.

Minulla ei ollut maksaa yli tuhannen euron veroa kotiäiti kun olen.

Siitä sitten tuli luottotietoihin merkintä ja niin edelleen... Äitini maksoi muiden lasten perintöverot heidän saamillaan lapsen eläkkeillä (jotka he siis saavat joka kuukausi kunnes täyttävät 21 ja ovat koulussa).

No, minä sain käyttööni toisen autoista, kunhan maksoin siitä vero- ja vakuutus- maksut noin 175¿/kk.

Avo mieheni tuli (noin vuosi isäni kuoleman jälkeen) työ kyvyttömäksi.

Tapaturma ei sattunut töissä, joten hän ei saanut siitä mitään korvauksia. Hän joutui jäämään " työttömäksi" .

Eikä tuokaan vielä riittänyt meidän perheen osalle, vaan joku aika sitten mieheni ajoi pahan kolarin tuolla meillä käytössä olleella autolla.

Auto meni lunastukseen, mutta onneksi mieheni pääsi pelkällä säikähdyksellä. Sairaalassa hän kun on ollut yhteensä noin puoli vuotta, viime kesästä lähtien.

Viime kuukausina mieheni on muuttunut koko ajan hankalammaksi.

Hänellä on kaiketi joku viivästynyt kolmen kympin kriisi tai vastaava, koska hän kuvittelee voivansa elää " poikamies elämää" ja olla siinä sivussa kolmen lapsen isä ja puoliso. Sen nyt jokainen tietää ettei siitä mitään tule!

Miehestäni on tullut todella välinpitämätön ja itsekäs yksilö.

Välillä tuntuu että asun kaikkea vastaan kapinoivan teini pojan kanssa, enkä suinkaan yli kolmikymppisen miehen! Nykyään en enää voi luottaa edes siihen että hän tulee kotiin siihen aikaan, kun on sanonut tulevansa.

Lisäksi raha-asiat ovat päin persettä. Kun kuopus täytti 9kk ja äitiyspäiväraha kausi päättyi, vein kotihoidontuki hakemuksen kelaan.

Silloin loppui yllättäen kotihoidontuen maksu muista lapsista!

Samalla viikolla mieheni työttömyysturvan maksukin loppui, syynä se ettei hän ollut ilmoittanut ajallaan uutta osoitettamme ja ei siksi ollut saanut lappua jolla hänet velvoitettiin menemään työhön ohjaus kurssille. Hän kun oli luullut, että pelkkä maistraattiin tehty osoitteen muutos olisi riittänyt, eikä Kelaan olisi erikseen tarvinnut osoitteen muutosta tehdä. Tuosta seurasi hänelle 5kk karenssi, jolloin hän ei saa rahaa kelasta. Minä puolestani sain noin 1,5kk kuluttua hakemuksen viennistä lapun kelalta, jossa ilmoitettiin että kotihoidontuki maksetaan takautuvasti noin 1,5kk tuosta ajankohdasta eteenpäin!

Nyt sitten olen täyttänyt toimeentulohakemuksen, minkä käsittely vie VÄHINTÄÄN kaksi viikkoa. Vuokrat on rästissä ja rahaa tilillä kaikki 37centtiä. Ruokaa olen onneksi ostanut pakkaseen, mutta juuri kaadoin viimeiset maidot lapsen tuttipulloon.

Mieskin on kaverinsa luona, koska hermostuin tänään häneen. Oli tulossa kotiin seitsemän jälkeen illalla, vaikka aamulla sanoi tulevansa viimeistään puoli yhdeksi (päivällä).

Nyt sitten ihmettelen mistä saisin maitoa siihen asti, kunnes lapsilisät tulevat. Ja vaippojankin pitäisi jossain vaiheessa ostaa.

Onneksi sentään sain sovittua, että vuokrat maksetaan vasta kun nuo takautuvat kotihoidontuet tulevat tililleni. Häätö se tästä vielä olisikin puuttunut.

Ei nämä Suomenkaan systeemit oikein tunnu toimivan. Päättäjät ilmeisesti olettavat ihmisten elävän pelkällä vedellä (joka tosin sekin maksaa meillä kulutuksen mukaan, kuuma ja kylmä erikseen hinnoiteltuina. Asumme kaupungin vuokra-asunnossa).

Eikä tuossa tosiaankaan ollut läheskään kaikki vastoin käymiset !

Niitä riittäisi vielä vaikka kuinka paljon.

Sivut

Kommentit (29)

Totta, että jos olisin jaksanut tuolloin hoitaa tuota perintövero asiaa, olisin välttänyt nuo luottomerkinnät.

Isäni kuitenkin kuoli aivan yllättäen, alle viisi kymppisenä ja se oli kova shokki niin minulle kuin äidilleni ja sisaruksillekin. En siinä tilanteessa tullut hoitaneeksi tuota verovelka-asiaa.

Ja tiedän kyllä, että voisin halutessani vaatia kuolinpesän jakamista.

Minulle ei kuitenkaan tulisi mieleenikään häätää äitiäni ja (alaikäisiä) sisaruksia pois kodistaan! Sillä talo olisi myytävä, jos pesä jaettaisiin.

Äitini olisi varmasti auttanut maksamaan perintöveroani, jos hänellä siihen olisi ollut mahdollisuus. Hän on kuitenkin ollut minun syntymästäni lähtien kotiäitinä, joten eipä hänelläkään ollut rahallisesti helppoa isäni kuoleman jälkeen.

Takaisin nyky tilantaaseen...

Lauantaina sain tarvitsemani pari purkkia maitoa, kun pyysin äitiäni tuomaan samalla kun tuo esikoiseni harrastuksesta takaisin kotiin.

Ja eilen löysin kahden euron kolikon.

Tänään sain myytä netin välityksellä yhden tavaran, jota ilmankin tulemme toimeen. Sain siitä sen verran rahaa, että saan ruoat ja maidot siihen asti kunnes lapsilisät tulevat.

Mieheni TEKI OSOITTEEN MUUTOS ILMOITUKSEN postin kautta maistraattiin ja luuli sen sitä kautta menevän myös Kelan tietoihin, mutta eipä mennytkään. Tuo kirje ei enää tullut uuteen osoitteeseen, koska se kuukauden määrä aika, jonka posti kirjeet kääntää uuteen osoitteeseen oli jo umpeutunut. Nyt hänen on joko oltava töissä 5kk tai koulutuksessa, ennen kuin saa työttömyyskorvausta. Hän ei pysty terveydentilansa takia tekemään useimpia töitä joita olisi tarjolla ja joita hän on aiemmin tehnyt. Hän on yrittänyt saada B-lääkärin lausunnon terveydentilastaan jo jonkin aikaa, se vain ei ole niin yksinkertaista kuin luulisi!

Sinä joka sait sossusta rahat tilille samana päivänä. Missä asut? Meillä päin (hki) on saanut odotella kuukaudenkin ajan päätöksen käsittelyä!

En todellakaan tiedä miksi Kela katkaisi kotihoidontuen myös muiden lasten osalta! Se tuli myös minulle yllätyksenä, samoin kuin yllätti myös päätöksessä ollut maksu päivämäärä. Maksu päivä määrä kun oli lapun saapumisesta puolitoista kuukautta eteenpäin!

Rahaa en haluaisi keneltäkään lainata. Onneksi ei nyt tarvinnutkaan!

Toisella kerralla rahat tuli tilille kahden päivän päästä kun oli siirretty eri pankista kuin meidän oma pankki ja käynnin jälkeen täti vielä soitti perään, että olisitteko tarvinneet ruokalippuja lähikauppaan vai pärjäättekö nämä 2 päivää.

Laskuihin saa neuvoteltua maksuaikataulun. Kun käy kelassa sevittämässä tilanteen niin kiirehtivät päätöksiään.

On noita muillekin sattunut, mutta niistä selvitään. Ja niin selviät sinäkin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kelan sivuilta näki jo viimevuonna tietonsa ja tapahtumat, esim viimekesänä seurasin sieltä omat äitiyspäivärahapäätökset ym ja miehen työttömyysasiat. Sieltä saattoi ihan helposti tarkistaa omat tietonsa ja asioidensa käsittely vaiheet. Vuodenvaihteesta alkaen on voinut täyttää työtöntyötön ilmoituksensa netissä.

Nyt Kelan sivuille on pistetty oikein tuo isompikin linkki, että sokeampikin löytää asiointipalveluihin.

saitko minimiäitiyspäivärahaa? Kuinka vanhoja muut lapsesi ovat? Paljonko sait heistä?

kun kerran asut pk-seudulla, on täällä niitä eu-ruoanjakopisteitä, ota selvää niistä, ja monet seurakunnat ja esim manna-apu antaa ruokaa.

miten se aina onkin niin, että kaikki isot laskut ja yllättävät menoerät kasaantuvat aina yhteen!

" Sossusta mennä hakemaan rahaa" .

Ei sieltä niin vaan haeta rahaa, ja ap:han sanoi täyttäneensä toimeentulohakemukset.

Oletpa todella empaattinen yksilö, yök.

Voimia ap:lle, uskomaton tilanne!

Olen pahoillani tilanteestanne. Pakko kuitenkin sanoa, että vikaa on myös siinä miten itse asoita hoidatte. Ei siinä luottotietoja mene, jos ei pysty perintöveroa maksamaan. Silloin pitää ottaa yhteyttä veroviranomaisiin ja sopia maksuaikataulu, joka sopii itselle.

Jos muuttaa, tehdään muuttoilmoitus postiin. Posti kyllä toimittaa perille vanhaan osoitteeseen menevät kirjeet. Eikö työkkäriin muutenkin olla yhteydessä, jotta voi tarkistaa yhteystietojen oikeellisuuden.

Miten niin kotihoidontuen maksu loppui?

kirkosta voi saada ruokakasseja, soita ja tiedustele. miehesi kuulostaa masentuneelta. sano hänelle että sinä kaipaat nyt tukea ja olkaa johon nojata. toivottavasti hnestä loytyy se voima kantaa naistaan nyt vaikeana hetkenä, jos ei niin anna mennä.

Kovalta tilanteesi tuntuu. Tekstiäsi, kun lukee tekisi mieli sanoa, että mies pihalle ja heti menet itsellesi hakemaan koulutusta tai töitä. Hyvä, jos sossusta saat ensi hätään apua, mutta tarsitset nyt pidempiaikaisia suunnitelmia, että saat taloutesi ja lastesi elämän sitä myöten kuntoon.

Olisiko snulla lähipiirissä ketään kenelle voisit rehellisesti avautua tilanteestasi esim. äitisi.

Kun meidän isä kuoli niin mä jouduin maksamaan yli 15 000 ¿...

Mut onneksi mun äiti ei katsonut oikeudekseen asua rauhassa talossa ja antaa meidän vaan maksaa perintövero vaan auttoi maksamisessa.

Kun meidän perhe ensimmäisiä kertoja haki toimeentulotukea, saimme oikein törkeää kohtelua. Minua inhotti ja raivostutti sieltä avun hakeminen, vaikka useimmiten lähetämme vain kirjeitä.

Sitten viime kesänä oli kesäsijaisena yksi sosiaalityöntekijä, joka oli todella kiva. Hän soitti perään ja tarkisti, että asiat ovat kunnossa. Hän muutenkin hoiti hakemuksen nopeasti. Siten uskon, että muitakin vastaavanlaisia löytyy.

Olen yrittänyt käyttäytyä sosiaalitoimistoa kohtaan aivan asiallisesti. Silti jotkut työntekijät ovat edelleen erittäin epäkohteliaita. Jotkut taas ovat oppineet vastaamaan samalla mitalla kuin minä heille ja saan heiltä ihan mukavaa kohtelua. Mutta heidänkin kohdalla on käynyt niin, että ensin minä olen ollut se asiallinen ja mukava ja vasta sen jälkeen he ovat alkaneet käyttäytyä minua kohtaan hyvin. Ainoa, joka oli alusta lähtien mukava työntekijä on juuri tuo kesätyöntekijä, joka oikeasti hoiti meidän asiamme asiallisesti ja tarkisti vielä, että asiat on hoidossa.

Vierailija:

Lainaus:

Karenssia voi saada maksimissaan 90 päivää. Voi tarkistaa työkkärin sivuilta.

Sitten sen rahan saa takaisin vasta, kun on PÄÄSSYT koulutukseen. Ei siis riitä, että hakee koulutukseen, vaan täytyy päästäkin johonkin koulutukseen ja sitten vasta saa uudelleen päivärahat. Niin ja sen koulutuksen täytyy kestää vähintään kaksi kuukautta ennen kuin koulutuksen jälkeen saa työttömyyspäivärahat takaisin.

Työkkärin sivuista en tiedä, mutta käytännön elämästä tiedän. Eräälle tutulle kävi juuri näin.

Tuo kelalle ilmoittaminen on ollut minullekin rasite. Olen kuvitellut usein, että asiat menevät suoraan osastolta toiselle, mutta ei se kuulemma menekään. Sitten sinne vielä pitää viedä muutos henkilökohtaisesti. Onneksi sen voi sentään jättää postilaatikkoon, joten ei tarvitse jäädä jonottamaan, jos on muuten kiirus. Puhelimella ei voi ilmoittaa mitään, eikä netin kautta. Siinä mielessä ymmärrän ap:n sekaannuksen osoitteen kanssa.

Tsemppiä! Meilläkin on sattunut kaikenlaista ja olemme törmänneet tähän tukiviidakon ongelmiin. Muuten seurakuntakaan ei auttanut, kun tuli hätä. He olivat sitä mieltä, että me tarvitsemme ruoan sijasta velkaneuvontaa.

Meillä auttoi kananmunat ja pannarit. Tein usein pannareita, kun oli nälkä. Siihen tarvitaan vain kananmunia, jauhoja, sokeria ja vettä tai maitoa. Kananmunat keitettynä ovat hyvin ruokaisia ja täyttävät mahaa enemmän kuin moni muu ruoka. Siten tuli nälkäkuurilla keitettyä munia, jotta vatsa ainakin tuntui täydeltä.

Toivottavasti löydät paikan, mistä saa esimerkiksi leipää. Minä olen sellaisia paikkoja löytänyt. Enkä tarkoita varsinaisia leipäjonoja, vaan erään seurakunnan tilaisuuksissa niitä saa ottaa kuka vaan, eikä siellä kysytä, onko ottajalla rahapula vai ei.

Itse vien neljän viikon välein tasaisesti ilmoituksen työttömyyspäivärahasta. Ensimmäisen kerran näin ilmoituksen helmikuun alussa, koska olen sellainen netin käyttäjä, että heti tietysti innostuin asiasta. Eli helmikuun 9. päivä vein anomuksen ja silloin Malmille oli tullut ilmoitus, että sen voi nykyään täyttää netissäkin. Teinkin seuraavan ilmoituksen eli maaliskuun 9. heti netissä.

Tammikuussa vein työttömyysilmoitukseni 11.1. ja silloin ei vielä ollut kerrottu, että ilmoituksen voi tehdä netissäkin.

Ei sillä ole mitään tekemistä käyttäytymisen kanssa. Yleensäänkään virkalijat ei hoida toimeentulotukitapauksia vaan etuuskäsittely ja silloin tukea saa odottaa 2-3 viikkoa.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat