Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Huutonetissä törmää usein vaatteiden kuvauksiin, joissa mainitaan että vaatteissa on pesunukkaa. Mitä tuo pesunukka mielestäsi on? Viitsisitkö kuvailla sitä muutamalla sanalla?

Minä käsitän pesunukan harmaana nukkana, " pölynä" kankaan pinnassa. Kankaan pinta on tällöin siis sileä, mutta siihen on tarttunut hieman materiaa muista vaatteista. Asia mietityttää, sillä ostin huutiksesta puseron jossa mainittiin olevan vähän pesunukkaa. Kuitenkin paidan koko etumus on nypyssä, sellaisessa jota tulee esim. kun kangas hinkkautuu tai vaate on muuten huonolaatuinen. Onko tämä nyppy todellakin pesunukkaa jonkun mielestä, eli olenko minä oikeassa vai väärässä?

Kommentit (8)

Kannattaa kysellä ennen huutoa myyjältä tarkemmin , selviää vaatteen kunto paremmin . On niin monta mieltä kuin on miestäkin.

Itse huusin paidan, jossa maininta vähäistä pesunukkaa. Paidan saatuani ihmettelin, että missäs sitä pesunukkaa on ? Oli kuin uusi !!

...on mielestäni sellaista, joka saattaa tulla puuvillavaatteeseen jo yhdenkin pesun jälkeen, eli pinnan päällä on sellaista kevyttä höytyvää. Nyppy taas on selkeää nyppyä. Tuo " pientä pesunukkaa" on aika yleinen kuvaus, joskin ongelmallinen: välillä saa uudenveroisia tuotteita, kun taas kerran sain niin kulahtaneen ja nyppyisen unihaalarin, että meni suoraan pölyrätiksi. Toinen vastaava on " ehjä ja siisti" - siis ei reikiä eikä tahroja, mutta muuten vaate saattaa olla vaikka kuinka kulunut.

Sehän noissa määrittelyissä on aina ongelma, että ne ovat niin tulkinnanvaraisia. Esim. " kerran poljettu" polkupyörä oli sitten ollut puoli vuotta ulkona säilytettävänä, niin että siihen oli tullut ruostetta (ja kumit olivat myös ihan tyhjät).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mitä se pesunukka oikeasti on. Alkuun ostin vaatteita ja jos jossain oli maininta pesunukasta, siinä oli juuri sitä " nypyn esiastetta" tai pientä nyppyä. Huuutiksen slangissa oletin pesunukan siten tarkoittavan nyppyyntymistä. Itse mainitsen lähes joka vaatteessa olevan vähintään hieman pesunukkaa, ettei kukaan suurennuslasilla vaatteita tutkiva ostaja pääse antamaan negaa, kun ei ole kerrottu vikoja. Pitääkin miettiä oikeampaa kuvausta, kun mitään irtonukkaa ei myymissäni vaatteissa koskaan ole. Pesunyppy?

kuvailisin pesunukan juuri noin kuin sinäkin teit. Tuossa toisessa tapauksessa kangas on nyppyyntynyt. Sitten on vielä sellainen harmaa välimaasto esim. joissain collegeasuissa. Eli kangas ei ole nypyillä, eikä kyse ole pesunukastakaan mutta kankaan pintaan nousee sellaista pehmeää nukkaa, jota ei saa nypittyä pois. Miten tätä pitäisi kuvailla? Nyppyjen esiastetta?

-Tintti

Itse käsitän asian näin: pesunukka= kankaan pinta on hieman pehmentynyt, nukkamainen, mutta esim silittämällä tämä saan piiloon.

Mutta sitten jos taas on ollut jo kovassa käytössä niin pesunyppyjä olisi oikeampi termi tai sitten pitäisi sanoa " runsaasti pesunukkaa" . Näitä enää saa harvemmin silittämällä piiloon.

Tupuna

Enpä ole ajatellutkaan pesunukan syvempää olemusta vaan laittanut huutonettiin maininnan pesunukasta esim. collegepaitaan, jonka pinta ei ole enää ihan sileä. Oikeampi voisi tosiaan olla vaikka pesunyppy. Mitään harmaata nukkaa meillä ei kyllä vatteissa ole.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat