Vierailija

esim. kun ilmoitin opettajalle että eräs poika oli töninyt lastamme koulun käytävällä, opettaja ilmoitti että lapsemme oli kuulemma ollut pojan tiellä ja lapsemme tulisi oppia väistämään. Eli ei mitenkään kunnioiteta lapsen oikeutta fyysiseen koskelmattomuuteen ja väkivaltaa pisteään hyväksyttävänä keinonan ratkaista asiat. Kai se liityy siihen, että Suomi on väkivaltainen maa ja väkivalat varsin hyväksyttävää, mikä ilmenee tuomioissakin.

Kommentit (12)

Itse kannatan sellaista linjaa, että lapselle tehdään alusta asti selväksi, että väkivalta on AINA väärin. Toisen käytös ei oikeuta tekemään väkivaltaa, vaan tilanteen voi ratkaista myös väkivallattomin keinoin; on fiksumpaa vaikka poistua paikalta kuin antaa takaisin. Puolustautua pitää, mutta sen voi tehdä myös sanallisesti. Tämän olen opettanut ja aion vastakin opettaa omille lapsilleni heti alusta alkaen, enkä antaa lupaa väkivallalle missään tilanteessa. Pienestäkin tönäisystä voi väärässä kohtaa tulla iso vahinko!

tuohon pitää sanoa, että puolustautuminen ja hyökkääminen on kaksi eri asiaa. Olen minäkin sitä mieltä, että puolustautua saa ja pitääkin. Ei puolustautuminen ole vihamielistä toimintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ei riitä resursseja puuttua kaikkeen. Se on erittäin ikävää, mutta valitettavasti nykyään kun luokkakoot on jumalattomia, niin ei yksinkertaisesti voi olla joka asiaan puuttumassa. Eikä toisaalta ihan kaikkea huomaakkaan.

Yhteiskunta ajaa näillä ns. säästöillä ihmiset aika hankalaan tilanteeseen.

nopeasti kiuaamiseen. Hyssytellään ja odotetaan että aika parantaa haavat.

Olen nähnyt läheltä tälläistä, koulut eivät puutu eivätkä opettajat ota vastuuta. Ennen opettajalla oli valta heittää oppilas vaikka pihalle, mutta nythän opettaja ei saa koskea oppilaaseen.

Se häiriökäyttäytyminen alkaa jo kotoa ja jos siellä vaa taputellaan päähän että hyvä poika että pidät puolesi, niin ollaan metsässä ja pahasti.

i, on että opettaja sanoo että tilannetta "seuratan". Jopa uhrin syyllistäminen on tuttua tyylin, kun se teidän poika änkyttää niin lapsista se on niin erikoista että pitää kiusata.

ja se on myös eräs kiusaamisen muoto.

Mä muistan että mulle tehtiin ala-asteella just noin. Pari kaveria asettui koko käytävän leveydeltä tielle, niin etten päässyt ohi, vaikka mulla oli hirveä vessahätä. Eikä väistäneet, kun kerran siinä tahallaan olivat. Kun sitten yritin päästä vessaan näiden ohi, he väittivät että olin töninyt. Onneksi opettajat näkivät sen läpi...

Meidän viisivuotiasta oli joku hoitaja neuvonut tekemään takaisin samalla tavalla eli jos joku esim. tönii, repii tms. niin sitten on ihan ok tönäistä takaisin. Toki on hyvä oppia puolustautumaan ja pitämään niistä omista rajoista kiinni, mutta kyllä mun mielestä sille tönijälle pitäisi aikuisen ihmisen sanoa, ettei niin saa tehdä.

pahinta näissäkin yleensä on perustelu ja selittely: Se(lapsesta) nyt vaan on sellanen. Opettajiksi pyrkivät tulisi myös psykologisin testein seuloa ettei jokainen halukas pääse paapomaan omia lempioppilaitaan.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat