Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Useista keskusteluista on tullut mieleeni, että tässä maassa hyysätään oikeasti liikaa ja tilastot on vääristyneet. Työttömyyskortistossa on paljon niitä jotka haluavat töihin, jos se on kodin vieressä, ei välttämättä vaadi läsnäoloa työpaikalla, palkaa maksetaan paljon ja vapaata saa miloin vaan, mutta vastuuta ei tarvitse kantaa. Aikataulut ei ole työntekijän ongelma eikä työ saa ylipäätään haitata työntekijän varsinaista elämää.

En ole syntynyt minkäänlainen lusikka suussa eikä elämä ole ollut ruusuilla tanssimista. Viime vuodet on olleet erityisen vaikeita ja kaikki piti laittaa uusiksi. Olen itse aktiivisesti yrittänyt löytää omaa uutta uraani ja matkani varrella olen tavannut hurjan monta elämäntapatyötöntä.

Kommentit (22)

Tuo esille sen tosiseikan, että tuloerot eivät missään ole poistaneet työttömyyttä. Eli tuet eivät ole työllistymisen este.

Ja kyseessä ei ole siis mikään huuuhaa-humanisti, vaan kauppakorkeakoulun talousasiantuntija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nythän ongelma on se että monesti kannattaa ennemmin maata kotona kuin käydä töissä! Voi olla sellainen tilanne että jos käyt työssä saat esim. 100 enemmän kuin kotona maatessa tai voi olla jopa niin että saat vähemmän rahaa kuin kotona ollessa!

Mutta jos olisi kansalaispalkka niin moni ottaisi mielellään vastaan sen vähän " huonommankin" työn koska palkka olisi jo ihan kiva kun siihen lisätään tuo kansalaispalkka.

Vierailija:

Lainaus:

niin kauan kuin se " palkka" on sellaisella tasolla, että oikeasti houkuttaa töihin. Ei mitään 700 euroa kuussa käteen, kyllä sellaisella summalla moni nuori jää kotiin lorvimaan eikä halua edes kouluttautua. Mitäs sitten kun meillä on 20-30 vuoden kuluttua tilanne, että työssäoleva sukupolvi alkaa jäädä eläkkeelle ja tämä uusi sukuplvi on kouluttamatonta ja tottunut siihen, ettei rahan eteen tarvitse tehdä töitä?

Voi suistaa suomalaisen yhteiskunnan kokonaan tuhoon, sillä kyllä työtätekeviä löytyy muualtakin. Työväki tulee tänne muualta ja/tai kaikki teollisuus katoaa ulkomaille, siinä sitä sitten saa ihmetelllä että kuin tässä näin kävi?

Tottahan jokainen saa olla kotonaan lasten kanssa niin kauan kuin tahtoo. Olkoon vaika koiran tai anopin. Mutta niitä koiria ja lapsia sopii sitten hankkia juuri sen verran kuin oma pussi jaksaa kustantaa.

niin kauan kuin se " palkka" on sellaisella tasolla, että oikeasti houkuttaa töihin. Ei mitään 700 euroa kuussa käteen, kyllä sellaisella summalla moni nuori jää kotiin lorvimaan eikä halua edes kouluttautua. Mitäs sitten kun meillä on 20-30 vuoden kuluttua tilanne, että työssäoleva sukupolvi alkaa jäädä eläkkeelle ja tämä uusi sukuplvi on kouluttamatonta ja tottunut siihen, ettei rahan eteen tarvitse tehdä töitä?

Voi suistaa suomalaisen yhteiskunnan kokonaan tuhoon, sillä kyllä työtätekeviä löytyy muualtakin. Työväki tulee tänne muualta ja/tai kaikki teollisuus katoaa ulkomaille, siinä sitä sitten saa ihmetelllä että kuin tässä näin kävi?

Kun jokainen sais tietyn summan rahaa kuukaudessa, olis ihan omissa käsissä haluaako pärjätä sillä rahalla vai hankkiiko lisää työtä tekemällä.

Viime aikoina Lintsin johtaja on tuonut esiin sitä, että kesätöihin tulevat nuoret eivät ymmärrä, että heillä on täydellinen nollatoleranssi alkoholin kanssa. Myöskään sitä ei ymmärretä, että työpaikalla tulee olla ajoissa.

Pidän tätä aika merkittävänä huomiona, koska Lintsi työllistää niin ison määrän nuoria. Nuorista puolestaan taas heijastuu, minkälaiset asenteet ovat vanhemmilla ja yhteiskunnassa kaiken kaikkiaan.

Eli kyllä joku 500 e/kk kansalaispalkkasysteemi voitaisiin ottaa käyttöön ilman mitään lisäkustannuksia jos vaan poistettaisiin kaikki ansiosidonnaiset tuet. Mutta se taitaisi olla niin radikaali veto, ettei sitä uskalleta tehdä.

Eikä kansalaispalkkaa tarvitse nähdä " ilmaisena rahana" . Sen voisi ajatella olevan Suomen valtion maksamaa OSINKOA osakkailleen (=kansalaisille).

Minusta tukia pitäisi parantaa!!!! Asun alueella jossa työttömiä on aika paljon. Asutaan täällä koska miehen työpaikka on " lähellä" 60 kilometrin päässä. Mies ei saisi oman alansa töitä läheltäkään suurempia kaupunkeja. Ja koska mies tienaa ihan hyvin ja on opiskellut useita vuosia niin mitä järkeä olisi lähteä johonkin suurempaan kaupunkiin? Tässä on vain se ongelma että itse en saa oman alani töitä täältä :( Olen hakenut alalta kuin alalta töitä mutta mitään en ole saanut. Osa-aikaisiin siivouksiinkin on hirveesti hakijoita!!! Työpaikkoja on vähän ja työttömiä paljon joten jos ei suhteita ole niin töihin pääseminen on melko vaikeeta... Katselen kyllä haikeena ja hieman ärsyyntyneenä isompia kaupunkeja joissa on paljon avoimia työpaikkoja. On paljon töitä joista maksteaan esim. 900 euroa kuukaudessa. Sellainen summa olisi minulle aivan mielettömän suuri koska nyt en saa mistään mitään!!! Tässä järjestelmässä on kyllä niin suuri aukko ja tähän asiaan pitäisi puuttua.

Jos teet lapsia ja hoidat heitä kotona mahdollisimman kauan aikaa niin siitä sitten rangaistaan. Jos miehesi tienaa jotain niin sitten et saa mitään korvauksia mistään. Olet työtön mutta et kuitenkaan tavallaan ole. Ei minua huomioida mitenkään työkkärissä koska en saa tukia :( Olen kuin ilmaa heille! Työkkärin kautta voi saada töitä jos saat Kelalta rahaa mutta muuten et kuulu mihinkään. Olen hakenut mm. sellaisiin työllistämistukipaikkoihin yms. mutta niihinkään minua ei voida ottaa koska en ole saanut aikoinaan riittävästi (500) päivää korvauksia. Onko hullumpia sääntöjä olemassakaan???? Minusta on törkeää että vain sen vuoksi että olen naimisissa ja mieheni tienaa niin minä en työttömänä saa centtiäkään mistään!!!! Ja sitten jotkut jättää menemättä töihin vaikka heille tarjotaan töitä, aarghhhh! Ja valittaa täällä että kuinka ei huvittaisi mennä töihin....

Rahat tietenkin tuleva siitä että jos meillä olisi kansalaispalkka niin monelle ei tarvitsisi maksaa asumistukea, toimeentulotukea ym. koska nämä tuet ovat jo siinä kansalaispalkassa. Kyllä minä uskon että se kannustaisi työn tekoon. Ei työttömänäkään ole kiva olla ja kansalaispalkka mahdollistaisi sen että olisi ihan " kivasti" rahaa käytössä vaikka ei ei mikään suuripalkkainen olisikaan. Ihmisillä olisi enemmän rahaa käytössä joka hyödyttäisi taas kauppoja ym. kun olisi rahaa kuluttaa enemmän. Suomalaisten vaatteiden, kenkien,luomutuotteiden ym. myynti varmasti nousisi koska nytkin moni haluaisia tukea kotimaisia yrityksiä mutta siihen ei ole mahdollisuutta kun ovat kalliimpia kuin halpatyömaiden vaatteet ym.

Nyt menee hyvin paljon yhteiskunnan varoja siihen paperinpyöritttelyyn. Kun olisi selvät säännöt niin yhteiskunnalla jäisi enemmän rahaa säästöön. Työtön tai kuka tahansa saa nytkin ne samat rahat, mutta vasta sen byrokratian jälkeen. kun olisi kansalaispalkka niin sen rahan saisi, mutta ei se todellakaan niin suuri olisi, etteikö työnteko kannattaisi. Eihän nytkään ihmiset jää mielellään työttämäksi, vaikka saisi työtä tekemättä rahaa kelalta ja sossusta.

Vierailija:

Lainaus:

Kun jokainen sais tietyn summan rahaa kuukaudessa, olis ihan omissa käsissä haluaako pärjätä sillä rahalla vai hankkiiko lisää työtä tekemällä.

Vierailija:

Lainaus:

Nythän ongelma on se että monesti kannattaa ennemmin maata kotona kuin käydä töissä! Voi olla sellainen tilanne että jos käyt työssä saat esim. 100 enemmän kuin kotona maatessa tai voi olla jopa niin että saat vähemmän rahaa kuin kotona ollessa!

Mutta jos olisi kansalaispalkka niin moni ottaisi mielellään vastaan sen vähän " huonommankin" työn koska palkka olisi jo ihan kiva kun siihen lisätään tuo kansalaispalkka.

Ensinnäkin, jos kansalaispalkkaan lähdetään niin mistähän nuo rahat kerätään? Todennäköisesti esim yritysten sekä suurituloisten verotusta lisäämällä. Mitä siitä seuraa?

Ainakin jos yritys X joutuu maksamaan enemmän veroja niin sen seurauksena yrityksen maksamat palkat pienenevät tai yrityksellä ei ole varaa palkata samoilla summilla ihmisiä tekemöään työtä kuin nyt. matalaalan palkoissa tämä voi jatkossa tarkoitaa sitä, että esim laitoshuoltaja, siivooja, hampurilaisten paistaja jne saa kansalaispalkansa päälle vain 100-200 euroa kuussa lisää tekemästään työstä.

No, onhan sekin rahaa mutta kannattaako muutaman satasen takia oikeasti tehdä 8h työpäivää, onko se kohtuu korvaus ko. työstä?

Minusta kansalaispalkka kuulostaa liian idealistiselta ratkaisulta suuriin ongelmiin. Epäilen vahvasti sen kannattavuutta ja jos tosiaan yriykset joutuvat maksumiehiksi, kuten epäilen niin se vain lisää niiden siirtymistä halpatyövoimamaihin. Ja se lisää työttömyyttä sekä koko kansakunnan köyhyyttä, koska BKT putoaa eikä ko yrityksiltä tule enää verotuloja Suomeen.

Millä me suomalaiset sitten jatkossa elämme koska ei palveluammatit ja sosiaalityö voi kaikkia elättää? Tarvitaan myös sitä teollisuutta, joka nyt muutenkin uhkaa kadota halvan työvoiman perässä pois Suomesta.

KUIN ETTÄ TYÖTTÖMYYSKORVAUS JA KOTIHOIDONTUKI PITÄÄ SAADA SAMALLE TASOLLE!!!!!

Miksi helvetissä niille työttömille kotona laiskottelusta maksetaan?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat