Vierailija

Mieheni poika oli eilen meillä, ja jouduin eilen sanomaan miehelleni, että älä nyt ihmeessä katso uutisia ennenkuin poika on nukkumassa. Minusta ne uutiset eivät sellaisenaan ole sopivaa katseltavaa 7-vuotiaalle..

Sivut

Kommentit (27)

Juttelin kyllä asiasta hänen kanssaan, koska koulussa asiasta varmasti puhutaan. Ja kerroin että jos hänelle herää kysymyksiä asiaan liittyen, niin aina voi tulla juttelemaan vanhemmille.

Näin hänen ilmeestään kun kerroin asiasta, että järkyttyi. Siksi minusta nuo uutiset eivät sovi lasten katsottavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

käsitellä tällaisia asioita,muuttuu itse todella agressiiviseksi tällaisten uutisten jälkeen (jokela). Toki asiasta puhutaan,muttei seuraa tiedotusvälineitä,toisin kuin tuo 14v

En kertonut heille vuosi sitten juuri mitään enkä nytkään kertonut asiasta keskustellaan tarvittaessa tänä iltana.

En osaa sanoa missä määrin ekaluokkalaisten vanhemmat antavat lasten muutenkaan kuulla näistä hommista. Katsellaan ja kuunnellaan tunnelmia sitten koulun jälkeen.

Minulla on tässä hommassa ikuinen ongelma kun en halua valehdella lapselle joten en voi sanoa, että tätä ei voi käydä sinun koulussa.

että ehditte ennen ennen kuin joku muu ottaa ne koulun pihalla puheeksi?

Mä en ymmärrä miksi alakouluissa pitäisi puhua koulun puolestakaan koko asiasta, Kauhajoella ja lähitienoolla korkeintaan ehkä.

En voi kuin ihmetellä tätä joidenkin uutiskammoa, onhan se toki kamalaa jos lapsi tietäisi jotain ympäröivästä maailmasta. Suomessa uutislähetykset eivät edes ole mitenkään kammottavia toisin kuin monessa muussa maassa.

Koska mulla sattui olla uutiset päällä kun ekaluokkalainen tuli kotiin. Hän sitten kyseli mitä oli tapahtunut ja mä kerroin hänelle. Ei hän sitä sitten sen kummemmin miettinytkään ja mä sammutin sitten radion. Myöhemmin ei kateltu uutisiakaan kuin vasta kun lapset nukkuivat.

puolitangossa poika heti aamulla kysyi, että miks se ei oo ylhäällä. Ei niille tarvii kertoo yksityiskohtia, mutta kuulee ne asiasta jokatapauksessa joka päivä radiosta ja televisiosta. En minä ainakaan aio elää uutispimennossa.

Kerrotteko kaikki muutkin maailman kauheudet ihan vaan siltä varalta

että ehditte ennen ennen kuin joku muu ottaa ne koulun pihalla puheeksi?

Tajuat kai, ettei se nyt ihan noin ollut tarkoitettu!

Asiasta juteltiin illalla, koska käsitellään kuitenkin koulussa tänään. Kolmasluokkalainen luuli että on kysessä sama juttu kuin viime vuonna. Ekaluokkalaiselle uusi juttu, ei tiennyt viime vuoden tapahtumista.

Lainaus:

ei heitä voi pumpulissa pitää ja suojella kaikelta pahalta

Ikään sopivalla tavalla voi kertoa ja vastailla jos lapsi kysyy, ihme hyysäämistä minusta

että ekaluokkalaisen kanssa asiasta ei puhuttu eikä uutisia katsottu, ei myöskään viime vuonna.

Teini-ikäisten kanssa asiasta juteltiin. Ekaluokkalainenkin tulee kuulemaan jotain asiasta ja jutellaan sitten asiasta, kun eteen tulee ikätasoisesti. Mielestäni kyse ei ole ollenkaan hyysäämisestä. Ekaluokkalaisen maailma on vielä ihan erilainen, kuin teinien. Hänen ei tarvitse kohdata välttämättä kaikkia maailman pahuuksia. Hän saa olla lapsi. Viime vuonna hän ymmärsi, että joku oli ampunut metsässä kantoa jne. Lapsuus on myös suoja ja turva. Teini-ikäiset, jotka jo liikkuvat itsekseen ja ovat tässä ympäröivässä maailmassa eritavoin läsnä ovat oikeampi kohderyhmä käsitellä asiaa. Itse pidän järkevämpänä tapaa, että otetaan lapsen ikä ja kehitystaso huomioon.

Ai ikävä asia saadaan pois kun ei kerrota? Kyllä meillä oltiin heti puheissa mitä on tapahtunut. Minusta se on parempi käydä itse läpi kuin että lapset kuulee kavereiltaan väritettyä juttua.

Meillä ei ole kouluikäistä,mutta eskarilaiselle kerrottiin hyvin lyhyesti. Omat vanhemmat ovat kuitenkin ne turvallisimmat, jotka tuollaisista kauheuksista kertovat.

Opettajat ovat velvollisia kertomaan asiasta lapsen ikätason mukaisesti koulussa.Mielestäni on outoa ja jopa kamalaa, jos joku lapsista kuulee vasta koulussa eke kerran koko asiasta. Kouluun tullessaan hän näkee lipun puolitangossa ja todennäköisesti tietää sen viestittävän surusta. Mielestäni on kamalaa, minkä pelon ja epävarmuuden valtaan lapsi hetkellisesti joutuu, jos ei yhtään tiedä mitä on tapahtunut.

Kumpi loppupeleissä olisi parempi, se, että vanhemmat kertovat lyhyesti ja turvallisesti faktaa, vai

se että toiset lapset antavat koulun pihamaalla ensimmäisen "tiedon", joka saattaa olla kovin väritettyä ja dramatisoitua.

Vanhempien kertomattomuus on mielestäni tavallaan pelkuruutta ja asian salaamista. Kuka asiasta osisi paremmin kertoa kuin omat vanhemmat.

Kuitenkaan lapsi ei nykypäivänä valitettavasti jää tuollaisten uutisten kuulumattomiin.

ei heitä voi pumpulissa pitää ja suojella kaikelta pahalta

Ikään sopivalla tavalla voi kertoa ja vastailla jos lapsi kysyy, ihme hyysäämistä minusta

No ei tietenkään lapselle voi valehdella, että hänen koulussaan ei tule tuollaista kauheutta tapahtua.

Voi sanoa, että on erittäin epätodennäköistä, että sellaista hänen koulussaan tapahtuu, mutta että kukaan ei voi luvata, ettei sellaista tapahtdu.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat