Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Tämmöistä mietin, kun kaveri lupasi viedä minut ja mieheni sushipaikkaan syömään (ennen ei olla käyty). Onkohan siellä mitään, mitä uskaltaisi raskaana oleva syödä, kun nuo raa' at kalat ei taida meikäläisille käydä? Osaako kukaan neuvoa?

Kommentit (12)

Ihan hirveästi siellä ei ole syötävää jos oikein tarkasti katsot mitä raskausaikana saa syödä.

Raakaa kalaahan ei sopisi syödä, tosin hyvissä sushi-paikoissa (toivottavasti kaikkialla) kala on tuoretta ja siksi huomattavasti turvallisempaa raskausaikana kuin esim. se kielletty vakuumipakattu kala.

Ongelma noissa susheissa on myös se, että kaikissa niissä rullissa (=maki) on merilevää ja sehän on aivan " nou-nou" -raaka-aine raskaana.

Jäljelle jäävätkin muna, kasvis ja soijajutut. Esim california-maki on kasvis-sellainen, mutta levää on siinäkin.

Ravunpyrstöä varmaankin voisi syödä? Sitä tarjoillaan ravintolasta riippuen kypsänä tai raakana - useimmiten ilmeisesti kypsänä.

Eli näin pikaisesti ajatellen sushilautaselta poimisin tofun (=inari), munan (=tamago) ja ravunpyrstön.

Ehkäpä se ylenmääräinen soijan kanssa lutraaminen, joka susheihin kuuluu, ei ole suolapitoisuutensa takia hyväksi raskaana...

Tosi vähän on raskaana olevalle sushi-ravintolassa syötävää - valitettavasti :(

Siis kaikki herkut on kielletty.

Suosittelen kuitenkin tutustumaan. Oikein hauskaa pikkusyötävää isompaankin nälkään - raskauden jälkeenkin.

Ja erinomaista sushi on silloin kun vauva on vielä ihan pikkuinen, muttei enää viihdy vaunuissa, eikä osaa vielä istua ja siis sylissä on oltava. Silloin voi hyvin mennä sushi-ravintolaan.

Sushia kun voi syödä yhdellä kädellä ja äitikin saa oikean lämpöistä ruokaa (kerrankin) kun sushit eivät jäähdy :-D

Tämä ei monessa muussa kahvilassa tai ravintolassa luonnistu :)

Ai että merilevää ei saisi syödä? Veljenvaimo Koreasta laittaa sitä joka kerta misokeittoon runsain mitoin ja aivan vain minua varten; sitä kuulemma raskana olevat naiset syövät kotimaassaan - ja paljon. Minä myös, kun tarjotaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen syönyt mätiä, medium pihvejä, vakuumipakattua kalaa, järvikalaa, fetaa, kasviksia suoraan kasvimaalta jne. Jotenkin tuntuu, että tämä on taas tätä hysteriaa kuten aikoinaan antibakteeriset pesuaineet. Kukin taplaa tyylillään, mutta eihän raskaus ole mikään sairaus vaan olotila. Jotenkin tästä tehdään niin pirun vaikeaa..

Kommentoisin vielä sen verran, että mikäli pitää neuvolan ohjeistuksen mukaista tiukkaa linjaa, niin ravuthan eivät ole sen sallitumpi vaihtoehto kuin raaka kala tai merilevä. Ravuista mainitaan, että saksien vaaleaa lihaa voi syödä, muuta ei tulisi syödä. Sama varovaisuus pätee muihinkin äyriäisiin.

Japanissa tuskin raskaana olevat kuitenkaan rajoittavat sushin syömistä. Kuten esim. kreikkalaisetkin naureskelivat fetan syöntikiellolle. Eli aika kulttuurisidonnaisia nämä ohjeistukset.

Itse rakastan sushia, mutta olen päättänyt vetää tiukkaa linjaa ruoka-aineiden suhteen tämän 9 kk. Jokainen omalla tavallaan, riskithän ovat hyvin pienet. Esim. liukuhihnalla kiertävät sushit jättäisin kuitenkin joka tapauksessa väliin, koska niiden tuoreus voi olla sitä sun tätä.

söisin! En vain ole varma voisinko??? Oltiin työkavereiden kanssa sushi-ravintolassa viime viikolla ja otin jonkun tylsän nuudeliannoksen ja toivoin, ettei kukaan muistaisi, miten olin hehkuttanut rakastavani sushia.

Ainakin merilevärullia söisin (ei ole nounou, kun ei syö älyttömästi) ja muna/kasvis/katkarapujuttuja. Lohi/tonnikala- juttujen suhteen en osaa sanoa. Listeriahan tosiaan liittyy vakuumipakattuun, eikä tuoreeseen kalaan (ja ylipäätään muut vaarat sisältyy järvi- ei merikaloihin). Kai niitäkin voisi syödä. Koskaan ennen en ole niistä ainakaan mitään vaivaa saanut ja olin ennen melkoinen sushin ahmija.

AJL

Jos menee tiukasti ohjeen mukaan:nigiri (riisi alla täyte päällä, ei rullia) sushit ovat niitä joissa ei ole levää, päälle valitsee kananmunaa, tofua ja tonnikalatahnaa (ei ole raakaa tonnikalaa) taikka kasvista.

Merilevääei SUOMESSA suositella, koska siinä ei ole tarkistettu raskasmetallipitoisuuksia. Muutenhan se on sangen terveellistä ja on aika naurettavaa ajatella että parista sushi (maki) rullasta saisi liikaa myrkkyjä itseensä. Mitä nyt soijaan tulee niin jos ei sitä joka päivä sen kanssa läträä niin hyvin varmaan voi käyttää (ja olen käyttänyt) raskaana.

Raakoja kaloja en ole syönyt sushiravintolassakaan, vaan säästän ne herkut sitten heti synnytyksen jälkeiselle ajalle :) Rapuja tosin olen.

Rouvaii

en nyt muista mitä aikasemmin kirjoitin, en jaksanu lukea omaa tekstiä :D

mutta siis jos söisin kalaa niin en kyllä raskausaikana söisi niitä kalasusheja minäkään. tai siis tarkemmin sanottuna, niitä kalasusheja missä kala on raakaa. se on kyllä harmi että täällä suomessa on nuo valikoimat sen verran suppeita... japanissa on kaikkea kivaa lihapullasushia, lihasushia, paaaaaljon laajempi kasvisvalikoimakin.

täällä helsingissä sai ichibanista yhessä vaiheessa törkeän hyvää kasvissushia, sellaista missä oli joku hassun makuinen lehti ja retikkaa ainakin ja en musita mitä muuta, mutta harmi että se oli vain lyhyen aikaa tarjolla.

ah, niin ja pakko vielä lisätä että näin raskausaikana myös katon tarkemmin mihin mennään sushille (tai noh, ichibanista saa parhaimmat ja sinne jämähdetty aika tehokkaasti. henkilökuntakin tuntee jo kok perheen, ollut innoissaan mukana esikoisen raskautta seuraamassa ja nyt tätä) mutta siis niin, käyty välillä muissakin paikoissa ja en kyllä raskausaikana söisi esim. kabukissa. sieltä saanut huonoimmat, kuivimmat ja epämääräisimmät japanilaiset ruuat ja sushit mitä mistään...

Itse asiassa oonkin ollut sushipaikassa tässä raskaudessa ja hyvillä mielin söin mitä tarjolla oli.

Joku voi korjata faktat, mutta eikös noita kalajuttuja vältellä yleensä sen takia, että yhdistelmä vakuumipakkaus ja kala voi pesiä listeriaa.

Ja toisekseen, että jos syö yksipuolisesti ja paljon isoja kaloja ( en nyt muista mitä lajeja, hauki, lohi?) niin niihin kertyneet raskasmetallit vois tehdä sikiölle hallaa.

Kolmannekseen järvikaloistahan vois saada matoja.

Mutta, jos on kyse laaturavintolasta niin tuskin mitään noista kolmesta sattuu omalle kohdalle. täytyy vaan punnita plussat ja miinukset ja mennä sen mukaan, itelleni ei tosiaan tehnyt tiukkaakaan maistella susheja, tosin vasta kuukauden päästä nähdään kuinka nyrjähtänyt lapsesta on siksi tullut ;-)

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/suosituks... pistinkin tähän (entisen) elintarvikeviraston sivut mistä voi tarkistella noi multa puuttuneet faktatkin kohilleen. Siellä on suosituksia raskaanaoleville.

mutta mielestäni 9 kk on elämästä sen verran lyhyt jakso, että vaikka mieluummin varmuuden vuoksi jätän sushiruoat väliin. Ymmärtääkseni kun sekä kala että lihat tulisi kypsentää näinä raskauden aikoina ja raa' at/kypsentämättömät lihat ja kalat tulisi jättää väliin. En ole hysteerinen vahtija, mutta en edelleenkään ymmärrä, miksi riskeerata turhaan, kun muutakin voi syödä. Kyse on kuitenkin vain ruoasta ja sushia piisaa toivon mukaan vielä odotusajan päätyttyäkin :)

Hannele9 rv 23+5

Asun Keski-Euroopassa, ja täällä paikalliset ohjeistavat, että pitää olla " varovainen" tonnikalan ja lohen kanssa sushin suhteen. Ongelmana pidetään lähinnä elohopeatasoa, eikä listeriaa. Rullia, kasvisjuttuja ja rapuja voi syödä.

Ongelmana ei pidetty sitä, että kala alunperin sisältäisi listeriaa, vaan että se saastuisi huolimattomasti käsiteltäessä. Varsinaisestihan itse (meri)kala on pöpöistä puhdasta.

Löysin tämän linkin:

http://www.sushilinks.com/pregnancy/index.html

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat