Seuraa 

Tottahan toki täytyy astuntaan puuttua, mutta kun neiti on nyt kävellyt reilun kuukauden ilman tukea, niin kuinka vakavasti ja pian kannattaa/pitää toimia...

Huomasimme mieheni kanssa, että neitimme astuu toisella jalalla sisäänpäin, siis ei varpaat, vaan nilkka taipuu sisälle päin. Neiti ei ole kävellyt kauaa ja askeltaminen harjaantuu, mutta pitääkö tuo " vinous" korjata heti äkkiä jollain kengillä, vai katsoa tilannetta, miten kävely muuttuu tukevammaksi ja korjaantuuko jalan " vinous" ?

Kommentit (4)

astuu tyttö sisäänpäin toisella jalalla. 1 v. neuvolassa (rupesi kävelemään 10 kk) käskettiin katsoa pari kk ja sitten fysioterapeutille näytille, jos ei parin kunnolla kävellyn kk:n kuluessa korjaannu. Sinne ollaan sitten menossa (parin lisäjonotuskk:n jälkeen).

neuvolan lähettämänä, kun puolitoistaveetyttö askelsi vähän hassusti ja jalkaterä oli astuessa ' väärässä' asennossa. Fysioterapeutti katsoi, testasi eri tavoin liikkumista ja totesi, että jalka muuttaa kahden-kolmen ekan vuoden aikana valtavasti muotoa, joten todennäköisesti virhe oikenee itsestään. Ja niin kävikin varsin pian. Eli tuskin asiassa on suurta hätää vielä, kun lapsi on vasta oppinut kävelemisen taidon! Mutta aina asiasta kannattaa neuvolassa puhua, voi sitten fysioterapeutilla tarkistuttaa huolte pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

lievä kampurajalka jota hoidettiin heit silloin lastalla. Sitä pidettiin 6 viikkoa jonka jälkeen kirurgi olis itä mieltä ettei jatkohoitoa/seurantaa tarvita. Nilkka kääntyi siis lastan avulla ja käsin taivuttaessa oikeaan asentoon.

Nyt 6 v tarkastuksessa lääkäri kuitenkin huomasi että tämä vasen jalka kääntyy taas (tai jälleen) sisäänpäin nilkasta, mutta ei ollut huolissaan asiasta koska tytön motoriikassa tai liikkumisessa ei ole mitään poikkeavaa. Itse en ollut nilkkaan ennen tätä kiinnittänyt huomiota että oliko se jo kauan taipunut sisäänpäin vai oliko se kentien alun alkaenkin kävelemään lähtiessä jo taipunut. Jatkohoitojo lääkäri ei 6 v tarkastuksessa määrännyt. Kehotti vaan käyttämään mahd tukevia kenkiä joita on vaikeempi jo tuon ikäiselle löytää ja pyysi tyttöä kävelemään varpaillaan mahdollisimman paljon kotona ilman sukkia.

Olen ostanut ihan tavallisia kenkiä ja tyttö kävelee varpaillaan aina kun muistetaan häntä kehottaa. Tuskin siitä sen huonommaksi nilkka tulee. Itsellä myös sisäänpäin taipuvat nilkat joille ei koskaan ole tehty mitään eikä lääkäri ole edes maininnut niistä mitään. Itse olen vaan todennu että sellaset nilkat on. Eikä mulla ole mitään vaivaa nilkoistani koskaan ollu.

Tuskin siis teillä mitään hätää on, mutta jos asia mietityttää kovin voithan ottaa asian puheeksi neuvolassa.

Jos tässä nyt vähän seurailisi tilannetta ja katsoisi, mihin suuntaan kehittyy.Tuli vain huoli, ettei heti alusta lähtien mene jalka vinoon, enkä tiennyt, miten kauan muuttuu jalan asento...

Aurinkoista päivän jatkoa!

Tinttu81

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat