Vierailija

Onko mitään järkeä ostaa tavallista kolmivaihteista vai pitäiskö vajaan 10 kilsan vaihtelevaan maastoon hankkia jo useampi vaihteinen pyörä? Onko eroa, ajaako 3-vaihteisella tai esim. 7-vaihteisella?

Kaikki vinkit kuulen erittäin mielelläni.

Kommentit (14)

Jos pyöräilen sillä lähikaupunkiin 15 kilometrin matkan, aikaa ei mene kuin 5 minuuttia kauemmin kuin jos lainaan äitini uutta 7-vaihteista pyörää.

Ihmeellistä " ylpeilyä" , että pärjää jollain 3-vaihteisella.

Kannattaa huomioida, että nivelille ei tee hyvää vetää liian isoilla vaihteilla voimien äärirajoilla. On paljon terveellisempi vaihtoehto päästä säätämään ja pitämään nopeuden ja voimakkuuden samana maastosta riippumatta.

Kannattaa ihan oikeasti satsata niihin kunnon pyöriin! Vaikka jousitukset on tarkoitettu lähinnä maastokäyttöön, niin kyllä se ajo kummasti on mukavempaa ja pehmeämpää, kun on joustot edessä ja takana myös kaupunkiajossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

Ite poljin 4 vuotta töihin 3 kilometrin matkan 3-vaihteisella. Mutta noin lyhyellä matkalla se kai on ihan se ja sama, millanen pyörä on. Pitemmillä matkoilla on sitten jo väliä.

Miten te jaksatte polkea noin pitkiä matkoja? Me ollaan nyt muutettu kauemmas keskustasta ja mun työmatka ois 12 kilsaa. Ajattelin, ettei sitä tulis ikinä pyöräiltyä, mutta täytyy kai se kokeilla jos näköjään muutkin kulkee tollasta matkaa polkupyörällä. Kauanko teillä kestää tuollaisen matkan polkeminen? Mistä saa motivaatiota?

Periaatteessa ihan ok, mutta koska mulla on paha vika lähteä aina liian myöhään joka paikkaan, halusin päästä kovempaa = ottaa hyödyn irti matkan lukuisista alamäistä. 3-vaihteisella ei alamäissä pystynyt polkemaan lisää vauhtia ellei sitten vatkannut jalkojaan kuin singeri =) Toisaalta ylämäet menivät kyseisen pyörän 1-vaihteella sitten ihan kevyesti.

Nyt on tilattu 7-vaihteinen ja toivon, että siinä suurimmissa vaihteissa on sen verran " vääntöä" että matka taittuu nyt tarvittaessa nopeammin. Sen useampia vaihteita en usko tarvitsevani, kolmekin olisi ollut sopiva jos suurin niistä olisi ollut riittävän raskas.

Mietin ostanko kolmivaihteisen vai 21-vaihteisen. Hintaeroa olisi n. 60 euroa pähkäilemieni fillareiden välillä. En yhtään tiedä, kumpaan kannattaisi satsata. Aion pitää lasten turvaistuimen takana, joten en oikein tiedä, pitäisikö olla jalkajarrut ja sitämyöten vähemmän vaihteita?????

Kertokaa nyt kokeneemmat.

Voisin käyttää sitä kesälläkin, mutta käytän mieluummin omaa 15 vuotta vanhaa 3-vaihteistani, jolla pääsee kovempaa.

Kumpikin ns. kaupunkipyöriä. Mieheni oma Helkaman 7-vaihteinen jalkajarrullinen, oma tosiaan vanha 3-vaihteinen Tunturi.

Käsijarru löytyy, mutta en koskaan käytä sitä. Pyöräilen pyöräteitä pitkin, välillä ylä- ja alamäkeä, ja kilometrin pätkä hiekkatietä. Hyvin on sujunut, kesällä menee matkaan noin 20-25 minuuttia. Yhden ylämäen joudun välillä taluttamaan pyörää, jos on jotain painavaa kuten kauppakassi tms mukana.

Mä ainakin olen tyytyväinen, en tarvitse mitään " hienouksia" .. Noo, kaikki muut töihin pyöräilijät kyllä menevät aina ohitseni niillä vaihdepyörillään.. :)

Ite poljin 4 vuotta töihin 3 kilometrin matkan 3-vaihteisella. Mutta noin lyhyellä matkalla se kai on ihan se ja sama, millanen pyörä on. Pitemmillä matkoilla on sitten jo väliä.

Miten te jaksatte polkea noin pitkiä matkoja? Me ollaan nyt muutettu kauemmas keskustasta ja mun työmatka ois 12 kilsaa. Ajattelin, ettei sitä tulis ikinä pyöräiltyä, mutta täytyy kai se kokeilla jos näköjään muutkin kulkee tollasta matkaa polkupyörällä. Kauanko teillä kestää tuollaisen matkan polkeminen? Mistä saa motivaatiota?

vanhalla tunturilla. Ihan kuntoilun vuoksi en halunnut vaihdepyörää. Eikä kiinnosta varkaitakaan niin paljon.

jos matka on noin pitkä, ehkä vaihteet olisivat jo paikallaan, joskus voi olla vastatuulta, sadetta ja nuhasta nuutunut olo, silloin pieni helpotus on tervetullut. Mutta äkkiä se kunto kasvaa eikä välttämättä vaihteet ole sillai tarpeen, mutta mukavuustekijänä ihan kivat.

talvisin menee muutama minuutti enemmän matkaan, ja pahimmat kelit olen kävellyt tai mennyt bussilla. Eli silloin kun on todella liukasta, tai todella kova pakkanen. :)

En ehdi kuntoilla iltaisin, joten tämä on sopiva tapa pitää itsestäni huolta. Samalla tulee kivasti nollattua päivä, kun polkee kotiin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat