Vierailija

eikö asiasta löydy mitään uutista enää?

Sivut

Kommentit (50)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sen huomaa täälläkin ketjuissa että kiusaaminenhna on "normaalia". Sitähän tapahtuu aikuistenkin kesken, työyhteisöissä!! Nyt pitäisi tulla jokin asennemuutos tähän ja äkkiä. Kouluissa pitäisi puhua asiasta usein ja asiohin pitäisi tarttua HETI. Vanhemmilla on tässä suuri vastuu! Kiusaajien vanhempien asenteissakin on korjaamisen varaa.

"äpärä" sulla ei ole isää.....

köyhien lapsia kiusataan, ei varaa ostaa merkkivaatteita kuin kavereilla tai harrastaa

Kaikki vaikuttaa kaikkeen

Taidat olla ruuhkasuomesta yhden lapsen teiniäiti?

Et ole edes käynyt kehäkolmosen ulkopuolella? Taisit olla itse koulukiusaaja?

Tiedätkö mistä ampuja on kotoisin?

Pohjois-Pohjanmaalta Pyhäjärven kaupungista. Tuo Pyhäjärvi on pieni kaivoskaupunki, asukkaita n. 6000. Itse asun pienessä kaupungissa, asukkaita 60.000 ja jo pelkästään omalla asuinalueellani on enemmän asukkaita kuin tuolla Pyhäjärvellä.ja asumme sentään omakotitalolähiössä.

Mitä noiden vanhempien olisi pitänyt kiusaamiselle tehdä? Ja mistä tiedät etteivät ole kokeilleet kaikkea?

Yleensähän se on niin että kiusattu vaihtaa koulua, tuollaisessa pikkukaupungissa se ei vain auta, kun kaikki tuntee kaikki, kiusaaminen jatkuu vain uusien ihmisten voimalla.

Kiusaamiselle pitää kyllä tehdä jotain, myös minun mielestäni. Sitä suuremmalla syyllä, että kyse on ongelmasta, joka koskettaa lähestulkoon jokaista koululaista. Tosin en tiedä mitä voidaan tehdä.

Siltikin tuo viittaus jenkkitutkimukseen on mielestäni tyhmä. Tottakai ampujien taustalla on kiusaamista, koska lähes kaikkien ihmisten taustalla sitä on. Tavalla tai toisella.

ainakin jos ei siihen ole puututtu ja jatkunut jopa armeijassa. Mutta ei tuo kiusaaminen lupaa anna tuollaiseen hirmutekoon. Jos on kärsinyt kiusaamisesta, niin kyllä sitä aikuisena voisi itsekin jo apua hakea (tiedän, että helpommin sanottu kuin tehty). Enkä kyllä vanhempia menisi syyttämään, varmasti hekin kärsivät siitä, mitä heidän lapsensa ovat tehneet.

Minusta syy näihin on yhteiskunnan, tää suomalainen yhteiskunta on tullut koko ajan kylmemmäksi. Nyt olisi jo aika ihmisten ja etenkin päättäjien pysähtyä miettimään, miten muutamme yhteiskuntaamme taas parempaan suuntaan. Nyt pitäisi lopetta kiire ja rahan perässä juoksu ja keskittyä elämään ja huomioimaan lähimmäisiään.

Pistää ihan vihaksi tuollaiset teot.

Tämä ei olisi ollut estettävissä.LAKI ON LAKI.Seuraava tälläinen tradegia voisi olla estettävissä, jos nyt heti ruvettaisiin lakia uudistamaan.

omasta mielestäni vielä kiusaaminen ei aiheuta tälläistä, siihen tarvitaan vielä tarpeeksi käsittelemätöntä vihaa ja ärsyke. Todennäköisesti taustalla on ollut kiusaamista, vanhemmat hyvin ankaria tunteiden ilmaisussa (vihaa, kiukkua ei ole saanut kotona ilmaista), tunteet patoutuneet ja lopulta ajatus kostosta on saanut miehen kokemaan mielihyvää että hän hallitsee elämäänsä eikä kukaan muu ja lopulta kävi näin. Itse ainakin tunnen erään ihmisen joka ei ole saanut ilmaista lapsena tunteitaan ja on heti lyöty tai muuta jos on tehnyt pahaa ja tämä kyseinen mies käyttää nyt väkivaltaa omiin lapsiin ja välillä on uhannut tappaa kiusaajansa. Lisäksi Saatanalla on osuutensa.

Surmaaja on jo vuonna 2002 ruvennut suunnittelemaan eilistä tapahtumaa, mutta kiusaamista on tapahtunut vasta lukiossa ja armeijassa. Olisikohan ennemminkin niin, että Saari on jo lukiossa ollut niin outo, että on joutunut kiusaajien hampaisiin?

Osoittaisin sormella sinne surmaajan kotioloihin. On tässä kiusattu koulussa yhtä sun toista, mutta ei minusta ja muista silti mitään ihmiskunnan vihaajia ole tullut. Jos perheessä on kaikki kunnossa ja lapsesta huolehditaan oikein, ei kiusaamisella ole näin kauaskantoisia jälkioireita.

Kauhajoen kouluampumisista epäillyn Matti Saaren tuttavat kertovat, että epäillyn käytös muuttui huolestuttavasti aivan viime aikoina. Lähipiiriin kuuluneen miehen mukaan Saari oli ihannoinut kouluammuskeluita jo vuosia.

Tuttava kertoi Iltalehdelle, että Saari oli lukiossa koulukiusattu.

"Se oli nälvimistä, luokassa nöyryyttämistä. Häntä nimiteltiin ja pilkattiin. Monien mielestä hän oli epämiellyttävä, outo, rasittava ja epäsosiaalinen", tuttava kuvaili.

Tuttavan mukaan kiusaamista tapahtui myös armeijassa. Jälkikäteen menneisyys näkyi tuttavan mukaan Saaren impulsiivisena käytöksenä. Tuttava kertoo Saaren muun muassa käyneen käsiksi häneen viime kesänä sanaharkan päätteeksi.

Tuttavan mukaan Saarella oli kaksi läheistä kaveria. Nämä olivat pohtineet, pitäisikö Saaresta puhua poliisille. He yrittivät myös keskustella Saaren kanssa ongelmista suoraan, mutta yritys oli turha.

Tuttavan mukaan Saari vaikutti viime aikoina alakuloiselta ja masentuneelta. Saari kertoi myös vihjanneensa tuttavalle, että päättäisi elämänsä.

Myös Ilta-Sanomien haastattelemat tuttavat sanoivat, että Saari oli kouluaikoinaan "syrjäytynyt". Yhden tuttavan mukaan Saari jätti koulun kesken kotipaikkakunnallaan Pyhäjärvellä.

Saaren etäämpää tunteneet tuttavat ovat kertoneet yllättyneensä ampumisista täysin. Iltalehdessä eräs tuttava kuvasi häntä "hirveän rennoksi ja tosi kivaksi kundiksi", joka viihtyi koulussa hyvin.

Myös Ilta-Sanomien haastattelema nainen kertoi, ettei osannut epäillä pahinta, vaikka tapasi Saaren kahtena iltana edeltävänä viikonloppuna.

Mutta eihän kiusaamisella ole asiaan yhteyttä, eihän?

Valitettavasti edelleen on opettajia ja vanhempia, jotka eivät kiusaamiseen puutu. Aika voimaton on silloin kiusatun vanhempi, kun ei kukaan ota asiaa tosissaan. Ei voi mennä kiusaajiakaan kovistelemaan ilman että saa heti syytteen. Apua!!

Olen ihan hyvästä perheestä, pukeuduin normaalisti, olin hyvä koulussa mutta ujo. Kiusaamiseen johti se, että eräs tytöistä (vahva persoona) puhui minusta aivan olemattomia toisille tytöille ja sai kaikki käännettyä minua vastaan. Ja se miksi hän puhui niin oli se, että ei halunnut jakaa omaa parasta kaveriaan minun kanssani! Hänhän oli kuitenkin ollut ekana paras kaveri... Joo, lässyn lässyn mutta tätä kesti 5 vuotta ala-asteella. Kukaan ei puuttunut tähän vaikka oireilin. Ei vanhemmat, eikä opettajat. Tästä on kyllä aikaa kohta 30 vuotta mutta kyllä se vieläkin vaivaa. Kuitenkaan ikinä, ei koskaan käynyt mielessä että mun pitäisi listiä ketään sen takia. Siis, pointti on se, että koulukiusaaminen ei minun käsitykseni mukaan yksin tee kestään massamurhaajaa!!!

joku tyyppi, joka on kehunut, kuinka on kiusannut armeijassa ja saanut koko tuvankin matkaan.

Tämä murhaaja oli joutunut keskeyttämään armeijankin. Kiusaajat oli saaneet jatkaa ja saavat nyt kunniaa.

Varokaahan kiusaajien vanhemmat. Jos yhteiskunta ja koulu ei voi lapsillenne mitään niin joku päivä uhri saattaa suuttua ihan tosissaan.

Lainaus:

No eihän sillä kiusaamisella tietenkään ollut mitään tekemistä pimahtamisen kanssa.

Eihän sillä että kiusataan ole koskaan _mitään_ vaikutuksia mielenterveyteen, etenkään jos on epävakaa mielenterveys. Eihän se kiusaaminen nyt sitä voi lisää horjuttaa.

Tulin keskiluokkaisesta perheestä mutta koska olin pullea, minua kiusattiin. Olin myös kiltti ja sitä käytettiin törkeästi hyväksi. Vasta seiskalla aloin sanomaan vastaan ja ihmiset alkoivat suhtautua minuun kuin ihmiseen, vähän kerrallaan. Pidettyä minusta ei koskaan tullut enkä tänäkään päivänä ymmärrä miksi!! Olin kohtelias, hymyilevä, ystävällinen ja tiesin rajani muiden kanssa toimiessa (mitä on sopiva tehdä ja mitä ei). Kotona tilannettani surkuteltiin mutta ei siihen osattu puuttua, koulussa kiusaajia ei saatu kuriin ja uusienkin ihmisten kanssa minusta tuli joka ikinen kerta se silmätikku. En ollut "hidas" tai tyhmä- vuosia myöhemmin kun sairastuin persoonallisuushäiriöön näin kiusaajani ensimmäistä kertaa todella säälittävinä, tyhminä ihmisinä. Ja siitä alkoi raivoaminen, joka kesti 5 vuotta...

Tänä päivänä persoonallisuushäiriöni vaivaa minua edelleen, mutta pysyy kurissa (tähän ei ole lääkkeitä; oma olotila vaikuttaa). En tunne sympatiaa näitä murhaajia kohtaan, sillä mielestäni pitävät vaan isoa meteliä tekemisistään ja lopuksi tappavat itsensä kuin marttyyrit. Mitä hienoa on muka siinä, että kostaa pahan olonsa viattomille sivullisille, vieläpä koulurakennuksessa?? Olisi edes tehnyt homman tyylillä ja käynyt ampumassa jokaisen kiusaajan erikseen.

koulukiusaaminen on taustalla, asian MYÖNTÄMINEN antaa LUVAN hirmutekoon. Että ei nyt vaan sanallakaan sanota, että koulukiusaamisesta ja työpaikkakiusaamisesta olis jotain haittaa, silloin koulukiusaajat rupeaa heti ampumaan toisiaan. Minä luulen että se on ihan päinvastoin. Jos koulukiusatut sais oikeutta, heidän intonsa tappaa vähenis huomattavasti. Mutta hys hys suojellaan vaan kiusaajia ja kasvatetaan kiusattujen kaunaa, sillähän se asia ratkeaa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat