Seuraa 

Jo toinen tyttäremme pipo varastettiin päiväkodista, eli uutta etsimään

:( Tämä varusteiden varastaminen tuntuu olevan tuttu ongelma, kaikki vähänkin " kivemman" näköiset ja kalliimmat asusteet katoavat.

Muuten en ole paljoa jaksanut asiasta välittää, mutta nyt on hävinnyt viikon välein pipot joiden " metsästämiseen" oli käyttänyt kohtalaisesti aikaa. Pipoihin kun on vaikea kirjoittaa isolla ja näkyvästi nimet :(

Miten te muut merkitsette lastenne vaatteet?

Sivut

Kommentit (32)

Varkaita varmasti myös päiväkotimaailmassa riittää, mutta suurin osa katoamisista lienee vahinkoja.

Keskimmäisellä lapsellani on päiväkodista lasta hakiessani ollut tänä kuivana keväänä n. 5 kertaa iltapäiväulkoilulla viereissä naulassa kuravaatteitansa pitävän lapsen joko molemmat tai toinen kurahanska. Toisella lapsella on myös punaiset, mutta eri valmistajan hanskat.

Toinen tapaus: syksyllä juuri ostamani Rukan kurahanskat olivat hävinneet päiväkodista ja pengoin pariin kertaan kaikki kuravaatteet. Parin kuukauden kuluttua eräs äiti tuli luokseni ja sanoi hanskojen löytyneen sattumalta heiltä.

Kolme tapausta: Etsin lapseni Kuoman talvisaappaita naulakosta, mutta ei löydy. Samanlaiset mutta mahdollisesti erikokoiset, jopa 2 numeroa, löytyvät kyllä. Epäilen saappaiden omistajien ottaneet meidän saappaat. Päiväkodin täti soittaa saappaiden omistajalle ja aina ovat saappaat löytyneet, tosin saappaiden ottajat eivät millään kerralla ole huomanneet vielä säilyttävänsä väärän lapsen saappaita eteisessään.

Oma tapaukseni lukio ajalta. Olin saanut uuden takin joka oli aika kallis. Uuteen takkiin tuli heti alussa ikävä pieni musta öljytahra Lintsiltä kainalon taakse. Jonain päivänä olin ruokalasta tullessani ottanut jonkun toisen samanlaisen, mutta numeroa suuremman takin. Käytin takkia varmaan pari viikkoa ja en huomannut takin vaihtuneen ja tahran hävinnneen. Kerran eräs ope otti minua hihasta kiinni ja kysyi olisiko takkini mahdollisesti vaihtunut. Takkeja kansliassa vertailtuani tajusin tahrasta takkini vaihtuneen. En nähnyt takin oikeaa omistajaa ollenkaan, mutta mahtoi häntä harmittaa, kun luuli minun varastaneen takkinsa ja jättäneen likaisen tilalle.

Viikottain: Omassa lokerossa on jonkun toisen vaatteita, tai omat puuttuvat vaatteet löytyvät viereisestä lokerosta. Ja kun vanhimman lapseni eskari loppui yhdet collegehousut olivat hukassa ja tarkastin löytötavaralaatikon ja siellä oli jopa toiset collegehousut, joiden katoamista en ollut huomannut. Nimikoin kaikki lasten vaatteet ja olen yleensä tosi tarkka katoavien vaatteiden kanssa. Varsinkin sukat olivat eskaripojalta usein hukassa (nukkarissa riisui sukat ja nukkarin jälkeen niitä ei löytynyt).

Eli nimikoi vaatteet kunnolla, niin omat vaatteesi voivat palautua sinulle. Näkyvä nimikointi on myös hyvä siltä varalta, että et itse ota vahingossa vääriä vaatteita. Ja varkaita varten näkyvään paikkaan nimi.

Sisarusten vaatteiden nimikoimisesta: Jos omaat lyhyen sopivan sukunimen, niin kirjoita se. Tosin silloin mies meillä ei tiedä minkä lapsen lokeroon vaatteet pitäisi viedä. Itse kirjoitan sen lapsen nimen jolla vaatteet ovat ja seuraavalle kirjoitan nimen vähän paksummalla päälle. Yleensä nimi on haalistunut siinä vaiheessa sopivasti. Tai lapussa lukee vanhemman lapsen nimi. Nuorempien hoitajat tuntevat kyllä varsin hyvin lasten sisarukset ja varsinkin, kun samannimisiä ei nuoremman ryhmässä ole. Ja onhan mulla vaatteita, joissa lukee kahden lapsen nimet. Vaatteet ovat tilanteen mukaan jommalla kummalla (esim. kurahanskoja, kintaita, pipoja).

Vilijonkka:

Lainaus:

Tosin mistäs sitä ihmisten varallisuutta välttämättä tietää... Kysyn tätä vain siksi kun meiltä ei ole koskaan varastettu mitään (ja merkkivaatteitakin kyllä käytetään, myös Reimatec-hanskoja). Vaikutelma on että pienen hoitopaikkamme kaikki asiakkaat olisivat tavallisia keskiluokkaisia perheitä. Viedäänkö tavaroita sellaisissa hoitopaikoissa, joissa on heikommin toimeentulevia mukana, vai sittenkin ihan kaikenlaisissa paikoissa?

Aika erikoista ajatella, että ihmiset, joiden tulotaso on huonompi, olisivat muita epärehellisempiä. Me asumme alueella, jos käytännössä katsoen on vain vuokra-asuntoja, suurin osa vieläpä kaupungin sellaisia! Ja suuri osa lapsista maahanmuuttajataustaisia! Hui kauhistus! Meiltä ei ole hävinneet Reimatecit, ei Jonathanit, ei uudet eikä vanhat. Kurakamppeet hävisivät kerran, ja kolme päivää kesti selvittää, kenen matkaan olivat hävinneet ->kun täällä pienituloisten alueella me ostamme yleensä tarjouksesta tällaiset tarvikkeet, niin samannäköisiähän ne ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä on kaikki merkkivaatteita, ja ennen pelkäsin, että entäs jos joku varastaa tarhassa (lähinnä kuullut sitä nettipalstoilta, muuten en olisi osannut varmaan edes pelätä...).

Meiltä ei ole tuota laukkua lukuunottamatta viety mitään, vaikka en todellakaan kirppisvaatteisiin pue. Tuntuisi aika turhalta ostaa kivoja vaatteita ja säilöä niitä kaapeissa. Käytettäväksi ne on tarkoitettu...

Ei ole tullut mieleenkään et varastettais mitään. Vaihtunut on kengät ja paita kerran, saatiin takas kun kyselin, oli viereisen naulakon lapsella, kun oli samanlaiset eri kokoiset vaan.

Itse yleensä unohdan merkitä.

Laitan sukunimen -ei tarvi vaihtaa toiselle lapselle, eikä ole epäselvyyttä kuka matti tai maija. Meillä on reimatecitkin, mut omat on tallessa.

Jos on samanlaiset itsellä voisin vahingossa sekoittaa itsekin. En tahalllani. Laittakaa lappua oveen: KADONNEET VARUSTEET !!

palauta henkilökunnalle ja lista alle ja kynä et muutkin voi laittaa jos jotain hukassa.

Kouluissa olen huomannut et lapset ei edes tunnista omia vaatteitaan, säkeittäin löytötavaroita -Ihan uusiakin.

Kyselkää niitä vanhempainilloissa ja muutenkin

Eli äiti varastaa toisen lapselta. Ei kovin ansiokasta.

Meillä päin ' katoamisia' tapahtuu usein kauden alussa eli juuri ne upouudet reimatecin hanskat, hatut, kurarukkaset on niitä, jotka häviää. Ja usein nimikoinnilla ei ole merkitystä. Meiltä ' katosi' mustat reimatecin hanskat tänä keväänä (olivat ekaa kertaa päällä) ja päiväkodin henkilökunta kertoi juuri mustien ja tummansinisten olevan suosikkeja. Ovat kai niin neutraaleja, ettei kukaan voi väittää omakseen. Ensimmäiset meiltä ' kadonneet' oli farkut, jotka omasta mielestäni sitten näinkin kauppareissulla tarhakaverin lapsella. Mutta en kehdannut kysyä ja on ihan kauheaa katsella muita lapsia sillä silmällä, että onkohan tuolla meidän vaatteita päällä. Joten pakotin itseni lopettamaan. Mutta yhä katselen ko. tytön vaatetusta epäilevästi ;) Ja toivottavasti ihan aiheetta.

Uskoisin, ettei ' katoamisia' tapahdu joka päiväkodissa ja kai asialla usein on yksi henkilö, joka sitten riittääkin ' hävittämään' useamman lapsen vaatteita.

Meillä kyllä katoaa vaatteita, vaikka joka ikinen on nimikoitu. Nimikointi on selvä, kiitosta on tullut päiväkodin hoitajiltakin. En sanoisi, että kyse on lasteni päiväkodissa varkaudesta, vaan enemmänkin vanhempien huolimattomuudesta. Kaikki eivät välttämättä tunnista oman lapsensa vaatteita, perustavaraa on paljon samannäköistä ja lasta hakeva voi olla eri ihminen kun aamulla tuoja.

Lapsen hakijana voi olla myös isovanhempi. Niinpä väärät tavarat kulkeutuvat väärän lapsen kotiin tai autonperään ja ellei kukaan pura kassia ja ihmettele, miksi eteisessä on esim. kahdet samanlaiset kumisaappaat, niin siellä ovat. Joillakin tavaran palautus saattaa kestää pitkään ja joukossa on aina niitä, jotka toistuvasti unohtavat palauttaa vieraat tavarat. Jos meille tulee vahingossa väärän lapsen vaatteita, palautan ne seuraavana päiväkotipäivänä. Mutta ihan kokemuksesta voin sanoa, että ainakaan mieheni ei tunnista kaikkia lasteni vaatteita, vaikka niissä olisi lapsen nimi.

Hanskoissa auttoi, kun aloin ostamaan Lennen ja Jonathanin hanskoja ja kirjoitin niihin lapsen nimen isolla ja näkyville siihen kämmenselän heijastinnauhaan :) Sitä ennen katosi Reimatecit ja muutamat muutkin :( Myös kurahanskat katoavat, jollei niihin kirjoita näkyviin nimeä.

Onneksi ongelma ei koske sisävaatteita, kun niitä ei säilytetä eteisen lokerikoissa (lapsilla on erilliset kaapit varavaatteille nukkarissa). Eli sisävaatteet eivät katoa, vaikka merkkivaatteita yms. käytämmekin myös päivähoidossa.

Ja en kyllä usko, että niin usein nämä asusteet menisivät " vahingossa vääriin koteihin" , sillä me emme ole ainoita joilta asusteita katoaa (ja kaikissa vaatteissamme on ollut ja on nimi jossain). Henkilökunta on tietoinen asiasta ja heiltä sainkin vinkin tuossa hanska-jutussa.

Mutta tätä on elämä ;) yritän ajatella, että jollain on todella tarve niille vaatteille ja otan opikseni varusteiden merkkauksessa.

Uskon, että löytyivät sattumalta, koska olisin itse huomannut, jos hanskat olisivat päiväkodissa käyneet. Ja en usko, että olivat kotikäytössäkään, koska lapsen oma tyttö on jo melkein 5v ja saattaa itse osata lukea tyttöni nimen, joka on kurahanskassa näkyvällä paikalla ja ainakin isoveli 6v tunnistaisi nimen. Ja vaihdan yleensä muutaman sanan äidin kanssa, kun osumme samaan aikaan päiväkodille.

Se on kyllä riittävä merkintä rehellisiä ihmisiä varten mutta kun meitä ihmisiä on valitettavasti joka junaan.

Tuo nimen kirjoittaminen tussilla hanskoihin näkyvälle paikalle varmaan estää pitkäkyntisiä helpommin. Mutta miten sitten kun pienempi sisarus perii vaatteet, kirjoitatteko viereen taas uuden nimen vai miten teette?

deuxpetits:

Lainaus:

eli olen tilannut niitä nimikoituja naudoja, jotka taitan kahtia poikittain ja sitten harsin nimikointinaudan kaksinkerroin taitetusta päästään kiinni pipon/sukan/sormikkaan reunaan siten, että nauha jää repsottamaan ulkopuolelle. Ei ole kauhean häiritsevää, jos tilaa kauniin nauhan ja nimi on näin aina näkyvissä.

eli olen tilannut niitä nimikoituja naudoja, jotka taitan kahtia poikittain ja sitten harsin nimikointinaudan kaksinkerroin taitetusta päästään kiinni pipon/sukan/sormikkaan reunaan siten, että nauha jää repsottamaan ulkopuolelle. Ei ole kauhean häiritsevää, jos tilaa kauniin nauhan ja nimi on näin aina näkyvissä.

Todella valitettavaa tavaroiden katoaminen on. Tosin täytyy sanoa, että meillä kokemusta nyt 4 päiväkodista ja missään ei ole meiltä tavaroita kadonnut/varastettu, ainoastaan sekoittunut jokisin aikaa.

Uskotteko te ihan oikeasti että joku varastaa lapsenne vaatteita päiväkodissa? Minulle ei kyllä tulisi mieleenkään epäillä moista, vaan otan ne harvat katoamiset kyllä ihan oman laiskan nimikointini piikkiin. Pari kertaa on pojalla ollut päällä jonkun toisen sukat tai sormikkaat, ja olen ne kiikuttanut takaisin.

Miksi kukaan varastaisi kenenkään vaatteita? Ehkä tätä tosiaan tapahtuu sitten vaikka joillain huonommilla alueilla, mutta olemme kai sitten onnekkaita, kun oman poikani ryhmän vanhemmilla on varaa ostaa ihan omat, ei tarvitse varastaa muiden.

En usko, että toi varastelu ( jos sellaista esiintyy) on välttämättä kiinni varallisuuudesta. Ihmisiä joilla on mennyt oikean ja väärän raja sekaisin esiintyy valitettavasti hyviosaisissakin perheissä =( Olen itse vähän laiskasti nimikoinut, mutta tärkeimmät kyllä. Niin ja koska lapsi on vain muutaman päivän viikossa tarhassa katson kyllä aina, että on omat vaatteet mukana ja täditkin kysyvät heti hakiessa onko tämä oma, jos eivät ole olleet varmoja =) Tuntuvat ihmeen hyvin muistavan minkälaiset vaatteet kenelläkin on ollut aamulla. Ainoastaan kauhu-Kuomat ovat välillä vaihtuneet, mutta jos euraavana päivänä on vaihdettu takaisin omiin.

useampaan paikkaan vaatteessa, pienellä, selvästi, siististi (kintaat kämmenpuoli, joku sopiva heijastin tms. ja pesulappu, kengät sisälle, ulkopohja, tarransisäpuoli tms. ovela paikka, kun sen avaa niin paljastuu/ottaa helposti silmiin kenen kamat on), paitsi haalareihin tms nimilappuihin lisäksi VAIN SUKUNIMELLÄ, niin saa sisarukselle merkitä sitten etunimen alku kirjaimen siihen mukaan muualla, esim heijastimes tms nimikirjaimin

isommalla (= 5v) sellaset vaatteet jotka ei periydy mitä ilmeisemmin toiselle laitan pesulappuun etunimen kans, koska jo lukee tutut sanat ja kirjaimet ok, erottaa kaveriensa nimiä ja jopa suknimen ekat kirjaimet kun on 2 samannimistä kaveria ryhmässä.

Meillä 6 ryhmäinen n. 120 lapsen hoitopaikka ja välillä vaihtunut jotain jota palauteltu pkodille tai tutuille kotiin........

Varastelua en usko olevan.

Meillä on lapsen päiväkotiura ollut vain 10kk, mutta muistan, että sinä aikana katosi tytöltä yhdet L&B:n collegehousut ja punaiset Kontion saappaat... Saappaita etsittiin ihan joka osastolta ja laitoin ilmoituksia muistutukseksi. Nuo housut eivät niin harmittaneet, mutta kerran näin yhdellä tarhakaverilla samanlaiset housut jalassa ja olisi tehnyt mieli nähdä pesulappu, jonne meidän tytön housuissa oli kirjoitettu mustalla nimi. Samoin saappaat oli tosi selkeästi nimikoitu.

Varmasti tavaraa menee vääriin koteihin ihan vahingossa, kyllä meilläkin mies toi tunnollisesti lapsen vaatekorissa olevat vaatteet kotiin ja olihan siellä vääriäkin vaatteita joskus, mutta kyllä me ne väärät vaatteet tunnollisesti kiikutimme takaisin päiväkotiin. Minun on vaikea uskoa, että niin monet väärään paikkaan menneet vaatteet muka vahingossa jäävät kateisiin, varsinkin jos ovat nimikoituja. Kyllä minä ainakin tunnistan lasteni vaatteet...

Pointtini jäi ehkä tuon aiemman viestini kätköihin vähän epäselvänä, mutta tahdoin siis sanoa, että sukunimellä merkitseminen on päiväkodin henkilökunnalle paljon vaikeampaa kuin etunimellä merkitseminen. Näin ainakin olen itse kokenut sijaistaessani päiväkodissa. Lyhyessä ajassa oppii kyllä lasten etunimet, mutta ei välttämättä sukunimiä. Ja näinhän se voi olla myös lasten tarhakaverien vanhemmilla; he tietävät muut lapset etunimiltä ja osaavat kyllä palauttaa etunimellä nimikoidut vaatteet oikeisiin lokeroihin, mutta vaatteessa oleva sukunimi ei välttämättä sano yhtään mitään, ja vaate nakataan kiireessä " nimettömien" vaatteiden laatikkoon.

Meillä 3-vuotias tunnistaa oman etunimensä kirjoitettuna, joten siinäkin mielessä minusta etunimellä nimikointi on järkevämpää. Poika tunnistaa mahdollisten samanlaisten vaatteiden joukosta omansa ilman aikuisen apua.

Tuntuisi hassulta, että vain ne menisivät vahingossa muiden koteihin ;) Ja todellakaan nimikoinnilla ei tunnu olevan mitään merkitystä, ellei nimi lue ISOLLA ja näkyvästi :) (ja normaalia vaateiden hetkittäistä hukkumistahan on jokaisessa päivähoitopaikassa)

Ja ei tässäkään ole kyseessä mikään " vähäosaisten päiväkoti" , vaan erittäin hyvätuloisia näkyy vanhemmat olevan ja olisi varmastikin kaikilla varaa ostaa useatkin varusteet lapsilleen. Muta kuten joku jo tokaisikin, ei varastelu ole vain " vähäosaisten juttu" . Mielestäni on aika tylyä ajatella, että päiväkoti mistä varastetaan on heti jossain " ankeessa ja köyhässä lähiössä" ja täynnä " köyhiä lapsia" :(

Asuimme aiemmin alueella, missä oli paljon mm. opiskelija-asuntoja ja vuokra-asuntoja, eikä siellä kyllä kadonnut mitään päiväkodista.

Tosin mistäs sitä ihmisten varallisuutta välttämättä tietää... Kysyn tätä vain siksi kun meiltä ei ole koskaan varastettu mitään (ja merkkivaatteitakin kyllä käytetään, myös Reimatec-hanskoja). Vaikutelma on että pienen hoitopaikkamme kaikki asiakkaat olisivat tavallisia keskiluokkaisia perheitä. Viedäänkö tavaroita sellaisissa hoitopaikoissa, joissa on heikommin toimeentulevia mukana, vai sittenkin ihan kaikenlaisissa paikoissa?

vaikka vaatteet yms. tavarat eivät ole ihan halvimpia ja kaikki ovat uusia (ainakin aluksi). Hyvää tuuria? Muutaman kerran olen löytänyt lapsen omia vaatteita päiväkodin ' nimettömien' vaatteiden korista, vaikka laitan aina nimen jokaiseen vaatteeseen.

Usemmankin kerran olen löytänyt vieraan lapsen vaatteita yms. tavaroita oman lapsen lokerosta (välillä niin ylhäältä että lapsi ei ole sinne ylettänyt). Olen vienyt nämä tavarat hoitajille, jotka ovat kuulema vahingossa laittaneet ne lapseni lokeroon. Minä kyllä tunnen kaikki lapseni vaatteet, mutta jos esim. mieheni olisi ollut hakemassa hän ei olisi huomannut takuulla mitään ihmeellistä. Jos kotiin asti olisi tullut vääriä vaatteita, olisin tietenkin palauttanut ne. Mutta ehkä jotkut äiditkin ovat yhtä hajamielisiä (?) kuin mitä miehenikin on.

siis, meiltä on tähän mennessä hävinnyt yksi espritin collegetakki, 30 eur, muistan siitä, kun oli varmaan ainoa vaate mitä ikinä olen espritiä ostanut normaalihintaan. Harmitti kyllä, vaikken uskokaan, että kukaan tietoisesti nappasi lokerosta. Meni varmaan vahingossa jonkun kotiin ja sinne jäi.

Nyt olisi sitten toinen mikä potentiaalisesti voisi kelvata, ulkomailta ostettu champion-collegetakki joka on minusta niin ihana, etten ole uskaltanut antaa tytön laittaa sitä tarhaan. Täytyy vaan yrittää kirjoitella nimet niin isolla ja näkyvästi, että se estäisi..

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat