Seuraa 

Ajattelin kysäistä myös tältä puolelta kun olette jo fiksumpia tämän asian suhteen ja tarkemmin asiat mielessä kuin niillä jotka nyt odottava ja joilla on edellisestä kulunut aikaa.

Eli Mitä kaikkea vauvalle ja äidille olisi hyvä hankkia jo ennen syntymää?

Ensimmäistä odotellessa kun tuntuu että ei tiedä mitä oikeasti tarvitsee,kun kaikenlaista on tarjolla niin paljon. Ja tuntuu että saattaa unohtaa jotain todella oleellista kun ei vaan osaa ajatella mitä tarvitsee.

Itselle tulee mieleen että ainakin

-turvakaukalo

-vaunut

-sänky johon patja, lakanoita, pinnasuoja

-hoitopöytä/taso

-pyyhkeitä

-amme

-tutti

-tuttipulloja

-vaippoja

-imetysliivit, liivinsuojuksia

Kommentit (16)

... ilmeisesti oletus on kaikilla vastaajilla ollut että olet ottanut äitiyspakkauksen. Sen mukanahan tulee paljon sellaista pientä

ja tarpeellista jota tarvitsee aika pian, vauvan kylvyn

lämpömittari, hiusharja (jos vauvalla hiuksia :-), tylpät

kynsisakset, eka helistin, kirja jne.

Lisäisin vielä tuohon aiempaan vauvan ' ensiapupakkaukseen'

rela-tipat, vaikka ne hintavia ovatkin, mutta niiden avulla

voi yrittää hoitaa vauvan vatsaongelmia, samoin kuin

cuplaton.

t. Sirita

Särkylääkkeistä.. Myös burana ja muut ibuprofeiini (??) tuotteet käyvät. Minulle kirjoitettiin sairaalasta 600mg buranaa särkyyn kotiinlähdön yhteydessä joten niitä kyllä voi syödä vaikka imettää.

Hoitopöytä oli meillä turha hankinta, sillä vauvaa on huollettu pesupaikan vieressä kodinhoitohuoneen pöytätasolla. Kannattaa miettiä miten tuo itse kullakin tulee toimimaan. Meillä se alkuhuumassa hankittu hoitopöytä jäi täysin käyttämättä.

Mitään uutta ei edellä mainittujen lisäksi tule mieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hei!

En ainakaan vilkaisemalla huomannut, että kukaan olisi juomapulloa maininnut. Mulla ainakin kulkee monessa mukana ja varsinkin yöllä olen loistavaksi havainnut ihan urheilukaupasta muutamalla eurolla ostetun ison juomapullon!

:) ONNANNAA

esikoinen syntyi marraskuussa ja vastaavaa tietoa sillon kaipailin. Kyllä sitä oli täysin tietämätön siitä elämänmuutoksesta ja niistä tarvikkeista, jota tarvii... eli tässäpä minun vinkkini;

- rintapumppu (mulla kaverilta saatu ainun vanha käsikäyttönen on ollut ihan hyvä)

- liivinsuojia (itse tykkään helmi merkkisistä)

- siteitä monta pakettia (vuoto on käsittämätön, jos ei ole kokenut)

- imetysliivit (mulla ostetut ei alkuun olleet hyvät eli alkuun olisin tarvinnut pehmoiset, ilman luita olevat. Nyt käytän yöllä Triumphin mikrokuituisia ja päivällä Kapphalin sellaisia, jossa on luut. Oma kuppikoko on säilynyt... pari päivää oli vain isompi, siksi alkuun " venyvät" liivit)

- itkuhälytin (Meillä vauva nukkui parin viikon ikäisestä ulkona päikkärit. Ei toki pakollinen, mutta minä käytän tosi paljon. Meillä Doro-radiopuhelimet, ladattavat eikä hyydy pakkasessa)

- imetyspaitoja en ole tarvinnut, tavalliset H&M:n t-paidat on ollu käytössä, pitkillä ja lyhyillä hihoilla.

- Bebanthen oli/on ehdoton, nänneihin ja vauvan kainaloihin ja kaulaan.

- Pieniä potkupukuja vauvalle. Mulle kaverit sanoi, että ei pidä missään tapauksessa ostaa 50cm vaatteita... meidän neiti oli syntyessään 47cm ja hukkui 56cm vaatteisiin, onneks kaverilta olin saanut muutaman potkarin. Eli ihan tavallinen kokopuku, trikoota, jalkaterillä... niitä pari.

- Meillä alkuun kävi Liberon newborn vaippa (47cm 3190g), sitten Pamperisin vastaava seuraavaksi.

- Raapimalapaset tms. Meillä oli käytössä Kapphalin pienet vauvan froteesukat käsissä.

- Muovitettua froteeta ostin Jyskistä, kaveri vihjaisi, että kangaskaupan metrihinta on kalliimpi. Jyskin muovitetun froteen saa pestä 60 astesssa.

- Meillä vauva sai tuttelia ennen kun maito nousi.... tultiin kyllä kotiin jo 2 päivän päästä.

- Tee itselle ruokaa vaikka pakkaseen, valmiisiin rasioihin, jotka voi mikrossa lämmittää. Mulla oli kauhee nälkä koko ajan. Ja just banaania, jugurttia yms. äkkisyömistä. Niin ja suklaata :) Mä en syö sitä muuten, mutta alkuun söin, varmaan joku energiantarve :)

- Hoitopöytänä meillä on toiminut kodinhoitohuoneen pöytä, jossa hoitoalusta.

Mutta kaikki tarpeet on toki yksilöllisiä, kuten vauvatkin. Jokainen löytää varmaankin itselle hyvät tavat sitten muutaman viikon sisällä kotiintulosta.

Ai niin, Emman sitteriä meillä käytettiin aika alusta saakka, sen kun saa ihan vaakatasoon. Sitteri keinuu, joten neiti hyssyteltiin siinä usein uneen ja sai nukkua olohuoneessa meidän lähellä. Lainattu ensisänky ei oikein toiminut, alusta saakka yöt nukuttiin pinnasängyssä, joka oli " pienennetty" peitto-rullilla.

-rintapumppu

-Bepanthen, punainen tuubi (rinnanpäille, voi käyttää myös muuhun)

-itelle " helppoa ruokaa" , kuten jugurttia, muroja, karjalanpiirakoita, joita oli helppo ja nopea syödä, kun meinasi se syöminen alkuun unohtua kotona.. :)

-muovialustat (siis muovitettu frotee vai mitä onkaan, saa kangaskaupasta), joilla vauva voi potkiskella huoletta ilman vaippaa ja joita voi käyttää kylässä hoitoalustoina

-harsot, joita voi käyttää melkeinpä minkä vain pyyhkimiseen (meillä on varmaan yli 20, mutta vähemmälläkin pärjäisi)

-itkuhälytin

Tässä nyt muutamia, mitä tuli mieleen... Kaikille nämä eivät välttämättä ole tarpeellisia, mutta uskoisin, että varmaan aika monelle.

Imetyspaidalle vaihtoehtona tiukahko trikoopaita (ettei valahda vauvan naamalle) ja alle hihaton aluspaita jonka kaula-aukko venyy siten että rinnan saa siitä esiin kun imettää (ei jää maha paljaaksi).

Paljonhan tossa yllä on jo erilaisia tärkeitä juttuja mainittu, mutta muutama juttu tuli mieleen.

Vauvalle:

- Pesulappuja silmille

- Vanupuikkoja

Äidille:

- Lansinoh voidetta rinnanpäihin (joku sanoi, ettei tarvinnut rasvata, mutta usein on pakko, kun rinnat aivan rikki ja tuhottoman kipeät)

- Liivinsuojuksia

- Terveyssiteitä

- Särkylääkettä varalta jälkisupistuksiin (Panadol)

- Imetystyyny jos haluaa, tyynytkin käy (hyvä imetysasento tosi tärkeä, tai hartiat aivan jumissa!)

- RINTAPUMPPU on jo mainittu monta kertaa, mutta pakko vielä korostaa että se kannattaa olla, sillä jos maito nousee rintoihin kunnolla vasta kotona eikä pumppua ole, niin on aika lirissä...

Tosiasiahan on se, että kaikkea voi hankkia vielä sittenkin kun on lapsen kanssa kotona. Jos ei itse pääse kauppaan niin toivottavasti puoliso ystävällisesti auttaa :o)

Hoitopöydälle käden ulottuvuudelle:

- vaipat

-peppupyyhkeet

- pesulappuja (pumpulia)

- bepanthen (punoittavaan peppuun + äidin kipeille rinnoille)

- hiusharja

- pumpulipuikkoja navan/korvien puhdistukseen

- taipuvakärkinen kuumemittari

- desinfiointiainetta kuumemittarin putsaukseen

- vauvan vaatteet tai osa vaatteita vaikka pieneen koriin

- harsoja + pieniä pehmeitä pyyhkeitä

Muuta:

- leikattuna sopivia paloja muovitettua froteeta mm. vauvan sänkyyn patjansuojaksi, hoitolaukkuun (yleisissä hoitohuoneissa kätevä suojata alusta + mukava vaihtaa vauvan vaippa puhtaalla alustalla)

- kunnon ruokaa pakkaseen valmiiksi + hedelmiä yms. jääkaappiin (äidin pitää syödä monipuolisesti)

rintapumppu!!

ei tarvi ensimmäisenä kotia tultua lähteä pumppua ostamaan.. itsellä kävi niin ja kun oli viel pyhä välissä ni ei paljon naurattanu ku meinas tissit räjähtää.. tosin aikas yksilöllistähän se maidon tulo on.

oli laitoksellakin kipeiden rintojen hoitoon. Toimii aivan loistavasti kun rintoja alkuun kuumottaa ja kihelmöi. Itse tungin kaalia liiveihin varmaan koko ensimmäisen kuukauden ja helpotti oloa huomattavasti.

Varsinkin paperiset liivinsuojat saattaa " ottaa kiinni" nänniin (mulla ainakin rasvauksesta huolimatta) ja sitte sattuu kun koittaa repiä irti. Jos rinnanpää vielä on rikki niin tässä vaiheessa se yleensä repeää uudelleen eikä koskaan oikein pääse parantumaan. Kaali estää nänniä " kuivettumasta" imetysten välillä ja viilentää ja rauhoittaa aristavaa ihoa. Eli ensin rasvaus bepanthen/lansinoh, sitte pala kaalia ja sitten liivinsuoja ja liivi. Vaihdetaan uuteen joka syötöllä. Ei näy liivinsuojan alta, eikä mun mielestä haissutkaan miltään vaikka etukäteen vähän epäilytti. Jotkut neuvoo myös rikkomaan kaalinlehden pintaa että se mehustuu ennen käyttöä.

Yksi mitä itse ainakin kaipailin ja mun mielestä ei vielä sanottu, on pieni lasten uimarengas äidille istuinalustaksi, alussa kaikki istuminen on tukalaa. Tähän käy myös esim. pyyhkeestä rullattu ja hevosenkengäksi muotoiltu käärö, mutta uimarengas on helpompi. Sen lisäksi että alusta helpottaa äidin oloa se myös ehkäisee ikävien veritahrojen ilmestymistä sohvaan/tuoliin...

Kommenttia aikaisemmin kirjoitettuun-

ei tarvi itkuhälytintä, ainakaan minä en ekaan puoleen vuoteen laskenut vauvaa koskaan korvakuulon ulottumattomiin. Jos pääset vauvasta irti, hommaa vasta sitten hälytin.

Imetyspaita pitää olla. Itse olin rinnat esillä kaikki päivät, olisi helpottanut jos olisi ollut helpompi ja esteettisempi tapa imettää. Pulloruokittu tietty ei imetyspaitaa tarvi :)

Pieniä pesulappuja riittävä määrä. Niillä voi kuivata, pestä ja pyyhkiä. Sain lahjaksi Pompolin valmistamia bambuisia pesulappua, voin suositella (ovat pehmeämpiä kuin puuvilla).

Rasvoja ei tarvitse, meille ei synnärillä suositeltu rasvaamista ollenkaan. Eli nekin hommaat vasta, kun tulee todellinen ongelma.

Kosteudenpitävä kuivittelualusta ja pari vaihtoalustaa on loistava juttu. Ilmakylpyjen aikana alunen kastui aina, eli n. 10 krt pv...

onhan ne kaupat olemassa ja auki vielä vauvan synnyttyä ;) Ei sitä alkuun oikeasti paljon tarvitse. Sairaalamatkallakin voi kipaista jotain mitä tulee mieleen, mies kävi ostamassa rintapumpun ja -kumit, tosi mielellään ;). Lisäisin silti vielä tuttipullon ja pari purkkia korviketta kaiken varalle. Ja harsoja on hyvä olla joka sohvan nurkalle, jos vauva kova pulauttelemaan. Joko oli mainittu äidille jumbositeitä esim. yömallisia myös päiväkäyttöön. Eka viikot osoittaa miltä vauvaelämä alkaa näyttää, nukkuuko esim. ulkona jolloin itkuhälytin ihan must, viihtyykö pelkästään sylissä jolloin joku kantoväline voisi helpottaa arkea!

Onnea odotukseen!

hyviä vastauksia on tullut. lisäisin vielä että kotona kannattaisi olla

pieni vauvan hoidon ensiapupaketti, varsinkin jos apteekkiin on

hankala matka, eli suolaliupsta nuhaisen nenän huhteluun ja rähmäisten silmien pyyhkimiseen, suppoja tai nestemäistä panadolia särkyihin

sekä mahdollisesti puuduttavia korvatippoja.

äitiyspaketin vaatteet ovat aika suuria joten vastassyntyneen vaatteita

on hyvä olla jonkin verran. pieni puuvillainen tai silkkinen myssy vauvan päähän oli myös tosi hyvä.

t. Sirita

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat