Vierailija

Eikö purkkiruoka ole tarkasti mietittyä ja koostettua lapsen tarpeita ajatellen, vitamiinit ym.?

Sivut

Kommentit (44)

Kaupan mössöjä oli aina varalla kaapissa ja tulihan niitä syötetyksi. Tein myös pakastimeen itse soseita. Hedelmäsoseet ostin melkein aina valmiina. Turetta hedelmäraastetta annoin kyllä, mutta mitään kiisseleitä en keitellyt. Hedelmäsoseita annoin enimmäkseen puuron kanssa, en pelkiltään.

Vierailija:

Lainaus:

. Pelkkää purkkiruokaa syövistä lapsista tulee helposti nirsoja ja hankalia syöjiä myöhemmin.

Meillä ei pidä paikkansa. Purkkiruokia syöneet lapset ovat hyviä syömään ja syövät kaikkea. Nuorimmaiselle tein itse soseita ja edelleen ( yli 1v. ) oksentaa pienimmästäkin kokkareesta.

Uskon että nirsoilu ja muut syömisongelmat johtuvat kyllä ihan jostain muusta kuin siitä onko syönyt purkkiruokaa vai ei. Jos teidän lapsenne on syönyt vaan kotisoseita ja on helposti siirtynyt tavalliseen kotiruokaan, niin mistä te voitte tietää ettei samanlailla olisi käynyt vaikka olisi syönyt purkkiruokia, ettehän te ole kokeillut sitä vaihtoehtoa. ???

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Purkkiruoan suurin " synti" on niiden koostumuksessa: liian paljon lihaa ja valkoisia jauhoja (esim. muuta kuin täysjyväpastaa) suhteessa vihanneksiin. Eikä niissä ole kunnon makua. Jos kotiruoan tekemiseen jaksaa oikeasti panostaa, on se terveellisempää (mutta ei välttämättä halvempaa juuri laadukkaiden raaka-aineiden takia).

Itse olen tehnyt sekä itse että ostanut purkkiruokia. Näin lapset on huolineet molempia alusta asti hyvällä ruokahalulla :) Olen nimittäin kuullut liian monta tarinaa siitä, kuinka vaikeaa on ollut siirtyä pelkästä purkkiruoasta perheen yhteiseen kotiruokaan. Ja vastaavasti yksi kaveri manasi, ettei mikään purkkiruoka kelvannut reissussa, kun lapsi oli tottunut vauvasta asti 100% kotiruokaan. Ottivat sitten pakasteena mukaan kuutioita kylmälaukkuun, mutta hermo meinasi kuulemma mennä ;) Eli eiköhän kultainen keskitie ole tässäkin jees.

Vierailija:

Lainaus:

Vierailija:

Lainaus:

-lapsi oppii helpommin sitten tavalliseen ruokaan. Meillä siirryttiin ilman ongelmia yhteiseen ruokaan yksivuotiaana ja kaikki kelpaa.

Meillä lapset söivät ekan vuoden purkkiruokia, eikä todellakaan ollut mitään ongelmaa siirtyä 1 v. tavalliseen kotiruokaan. Eli ei vaikuta siihen. On jossain muussa vika jos on ongelmia siirtyä tavalliseen ruokaan.

ei saa mahdollisuutta harjoitella sitä pienestä pitäen. Tai siis tähän " nromaaliruokaan" tottuminen on ainakin vaikeampaa. Teollisesti valmistettu ruoka on erilaista kuin kotiruoka, johon kuitenkin lasten kanssa kannattaa pitkällä tähtäimellä tähdätä. Ja totuttelu ja opettelu kannattaa aloittaa mahdollisimman varhain. Pelkkää purkkiruokaa syövistä lapsista tulee helposti nirsoja ja hankalia syöjiä myöhemmin.

Itse innostuin esikoisen kanssa tekemään soseita itse. Silloin aikaa oli paremmin ja sain siitä kivan " harrastuksen" . En usko että noissa ruuissa koostumukseltaan mitään vikaa oli. Mutta... Ongelmia tuli siinä ettei lapsi sitten meinannut tarvitessakaan huolia noita kaupan purkkiruokia mitä olisi ollut helppo ostaa matkalta kun reissu yllättäen venyy pidemmäksi mitä on suunniteltu. Me ollaan myös aina oltu paljon liikenteessä ja nuo valmispurkkiruuat on helpompi alntaa kahvilaas lämmitettäviksi kuin jäiset, omatekoiset soseet.

Tämän kakkosen kanssa olen ollut niin laiska etten noiden ensimmäisten makutotutteluiden jälkeen ole enää itse ruokia tehnyt. Tyttö on siis syönyt viimekuukauden lämpimät ruokansa pelkästään purkistä, enkä usko hänellekään siitä mitään ikävää koituvan. Luotan että ruuat ovat laadukkaita ja terveellisiä.

vuosikausia ei ole hyvää ravintoa.

Itse emme syö valmisruokia niiden heikon ravitsevuuden ja korkean lisäainepitoisuuden takia, miksi ihmeessä pitäisi syöttää lapselle moista?

Hedelmäsoseet on olleet aina kaupan valmiita.

En oo myöskään koskaan tehnyt soseita pakkaseen. Ainoastaan lihaa olen pakastanut valmiiksi keitettynä, kuutioina. Ruoka-aikaan kypsensin vihanneksia, riisiä, perunaa, mitä nyt milloinkin - sulatin lihan pakkasesta ja laitoin soseen.

Pienenpi vaiva vauvanruoan teko on kuin että pitää tehdä ihan oikea ruoka lapsille joka päivä. Eikös?

jos purkissa lukee lihaa ja vihanneksia, olettaisi saavansa lihaa ja vihanneksia. Pienellä präntättynä sitten lukee, että PERUNAA, porkkanaa ja lihaa. Ja sitä perunaa on suuri osuus. Ja jotain täytetärkkelystä lisäksi.

Hedelmäsosepurkitkaan eivät sisällä hedelmäsosetta vaan " kiisseliä" joka saattaa sisältää vähimmillään alle 30 % sitä hedelmää. Loppu on maissi tms. tärkkelystä.

Eli jos kotona tekee soseita samanlaisilla ainessuhteilla niin luulisinpa, että hinta on halvempi kuin kaupan soseilla. En kylläkään käsitä että miten kukaan saa perunan pakastettua niin, että se on vielä syömäkelpoista. Minä pakastin liha/vihannesmössöjä ja keitin perunan aina tuoreena. Halpoja hedelmäpilttejä ja vihannespilttejä meillä syötiin vaivattomuuden takia. Eipä ole tullut mangosta kiisseliä tehtyä, eikä se säilyisikään paria päivää pitempään.

Eli molempi parempi...purkit on helppoja ja itsetehty (hyvistä aineksista) takuulla ravitsevampaa.

Ainoastaan av-mammoille ei purkkiruoka kelpaa... Siis perimmäinen tarkoitus tässäkin oman sädekehän kiillotus, eikä lapsen ruokkiminen ;)

MUTTA se edellyttää kuitenkin että raaka-aineet ovat hyviä. Osaatko valita hyvän omenan? Osaatko koota täysipainoisen ruoan lapselle? Noissa purkkiruoissa on mun mielestä liian vähän rasvaa, meillä kun ei ole taipumusta lihavuuteen niin sitä ruokaöljyä kyllä tarvittaisiin liha-vihannesruoassa.

Ja soseiden pakastaminen vesittää sitten koko itse tehdyn soseen idean eli entsyymit häviävät ja se tulee huonommin sulavaksi eli vain tuore sose on tuoretta sosetta. Käytännön syistä meillä on käytetty purkkeja päivittäin, silloin on helpompi pitää lapsen ruoka-ajat säännöllisinä. Olen sitä mieltä että molempia kannattaisi käyttää, sekä tuoreista itse tehtyjä että purkkiruokia. Joitakin ruoka-aineita ei löydä mistään mutta vauvanruokapurkissa ne ovat hyvässä muodossa, esim. ruusunmarja...

sivistyneessä maassa tehdään sellaisia valmisruokia vauvoille, mitkä on niin epäterveellisiä ja huonoja syöttää lapsille. Kaikki äidit nyt vaan reippaasti tekemään soseita itse ja unohtakaa nämä kaupan soseet. Ettekö te nyt tääläkin huomaa kuinka paheksuttavaa niitä on lapsille syöttää. ;)

Kun lähdemme johonkin makalle, niin otan mikronkestävään purkkiin ruokaa mukaan. Ei mitään ongelmaa. Kun teen joka päivä muutenkin ruokaa, niin vauvan ruoan teko menee siinä samalla. Helposti saa eri makuja kun ostaa pakasteesta jotain vihannessekoituksia tmv. Siihen lisää kalaa taikka lihaa. Hyvin uppoaa ainakin meidän tytsyyn :D

Varmasti nuo kaupan valmiit lastenruoat ovat yhtä hyviä, mutta itse en niitä osta. Mulla on joku kammo niihin, näyttävät jotenkin ei-niin-herkulliseltä :)

Kun ostaa soseita voi olla varma että lapsi saa hyvää ja terveellistä ruokaa, jossa on sopivasti rasvaa ja vitamiineja. Hinta-laatusuhdekin on parempi kuin itse tehdyissä mössöissä, joita kuitenkin ylikypsennetään, tuhotaan vitamiinit, ei käsitellä hygieenisesti ja saadaan aikaan ruokamyrkytysbakteereja. Soseiden vääntö on todellakin hihhulointia kun kaupasta saa laadukkaampaa ja tutkittua ruokaa halvalla.

Puolet vettä ja jotain riisitärkkelystä eli aika säälittävää kamaa. Kattokaa miltä se näyttää kun lämmityksen jälkeen seisoo jonkin aikaa pöydällä. Ihan lirunkia.

Maisteluvaiheessa meillä käytössä valmissoseet ja sitten kun menee jo ei-niin-hienojakoinen sose niin olen valmistanut soseet itse. Ja varmasti ovat maukasta ja hyvää ruokaa ja monipuolista myös. Vaihtelen eri raaka-aineita.

Valitsen jälkimmäisen ja teinkin suurimman osan lasten ruoista jo vauva-aikaan.

Vaatii viitseliäisyyttä mutta kun muodostuu rutiiniksi ei sitä pidä minään ihmetekona. Lisäksi on mahdollista tehdä suurempi erä kerralla ja pakastaa annoksiin. Erilaisia kasviksia ja lihaa sekä broileria keitin ja hienonsin ja pakstin jääpalamuotteihin joita ostin kahdeksan kappaletta.

Kun tuotteet jäätyivät kapautin irti ja laitoin pussiin siihen samaan johon olin laittanut sen jääpalamuotin.

nyt 3,5 vuotiaan kuopuksen ollessa vauva, tein " kotitutkimusta" aiheesta. Ostin esim. pussillisen porkkanoita, keitin, soseutin, laiton vauvanruokapurkkeihin, laskin hinnan ja vertailin valmiisiin soseihin.

Johtopäätöksiä seuraavaa:

Riippuu tietysti paljon vihannesten hinnasta. Nyt esim. porkkanoita saa pilkkahintaa Lidilistä, mutta suurin osa ostaa " normaalihintaa" esim. Citymarketista, Prismasta ym. Välillä vauvansoseita saa todella edullisesti (olen unohtanut jo hinnat). Näin ollen itsetehdyn ja valmiin soseen välinen hintaero oli vain muutaman sentin. Jos ottaa huomioon vielä veden ja sähkön (ja työn ja kuluneen ajan) ei kannata tehdä itse

-soseet ulkolaisista vihanneksista (maissi, parsakaali ym.) tulevat kalliiksi itsetehtyinä. Lisäksi esim .espanjalaisista vihanneksista ei voi tietää kuinka paljon lannotteita, torjunta-aineita niiden viljelyssä on käyttetty. Sen sijaan valmissoseiden raaka-aineiden tuottajat ovat kaikki pohjoismaisia (siis ne, joita yleensä täällä voidaan viljellä) ja tarkassa seurannassa. Valmissoseet siis osoittain turvallisempia.

-liha-, kala- ja kanasoseet tulevat halvemmaksi itsetehtyinä

Päädyin siis systeemiin, jossa valmistin lihan ja kalan erikseen (pakastin kuutioina jääpalamuoteiseissa) ja ostin valmiina kasvissoseita. Sitten vain yhdistin nämä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat