Vierailija

Kommentit (13)

Eli ei yleistetä! Meidän tyttö 1 v 8 kk puhuu normaalisti noin 4-5 sanan lauseita. Siis niin että muodostaa lauseet itse. Tuota pidempiäkin puhuu, mutta usein ne ovat ulkoa opittuja fraaseja. Osaa laulaa esim. hämä-hämä-häkki -laulun ekan säkeistön alusta loppuun. Kirjaimista ei tule r, k, eikä jostain syystä myöskään j eli välillä pitää miettiä, mitähän joku sana tarkoittaa. Sanoja on hurjan paljon ja noin päivittäiskäytössä osaa jo kaikki sanat. Värejä ei tietty kaikkia tunne (tietää musta, valkoinen, punainen, sininen, keltainen, vihreä, oranssi ja ruskea). Osaa jo yleensä monikkomuodot (välillä kyllä hauskoja väännöksiä). ja Ja ihan kotona on ollut äidin kanssa;)

Sanoi pääosin epäselvästi jo 70-100 sanaa kyllä jo ennen pph:lla menoa. Sanavarasto on nyt erittäin laaja osan sanoista sanoo kyllä epäselvästi aina samalla tavalla eli äiti ja isä ymmärtää hyvin. Tietää esim. eläimet pulusta krokotiiliin. Omiakin sanoja on joitakin vielä. Tietää jo värejä ja numerot 1-10. Sanoista tekee max 3-4 sanan lauseita, yleensä kahden sanan, joten lauseet eivät ole kovin kehittyneitä. Pystyy sanomaan jo esim. että kurkku kipeä on ja auta minua ja keksiä isi hakea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ei osaa vielä yhdistellä sanoja lauseiksi. ihan selkeästi on kehitysvaihe meneillään, kun sanoja tuntuu tulevan lisää joka päivä. itse olen alkanut puhua vasta lähes 3-vuotiaana, joten en ole mitenkään huolissani siitä, että lapseni jotenkin olisi huono tässä...

Esikko osasi n.6 sanaa ja nyt toinen puhuu 4sanan lauseita. Huimat on erot. Esikon kohdalla pidin itseäni tosi huonona äitinä kun poika oppi puhumaan niin hitaasti....niinpä niin....

Kuopus ei puhunut juuri enempää alle 2-vuotiaana kuin esikoinenkaan, mutta puhe kehittyi ihan huimasti toisen ja kolmannen ikävuoden välissä.

puhuu parhaimmilaan 4 sanan lauseita. Kun innostuu puheesta ei saa kuin äiti selvää. Sanavarasto on jo niin iso etten edes osaa arvioida. Tekee omia sanoja mm kypärä on motopipo.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat