Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meillä on 5,5-vuotias poika ja ongelma on yökastelu. Poika ei ole ollut missään vaiheessa yökuiva, päiväkuivaksi oppi vajaa 3 v iässä. Suunnilleen vuosi sitten kokeiltiin, onko mitään vaikutusta, jos nukkuu ilman vaippaa, mutta se kokeilu kesti kolme yötä. Parit-kolmet pissat tuli sänkyyn, eikä poika edes herännyt, vaikka sänky oli märkä. Siinä alkoi jo stressaantua sekä äiti että poika, joten neuvolan ohjeesta otettiin vaippa taas käyttöön.

Noin kuukauden ajan mies on käyttänyt poikaa puolen yön maissa pissalla, ja näin niitä kuivia vaippoja on alkanut tulla aina silloin tällöin. Neuvolan kautta saadaan lainaan kastelupatja; tosin vielä ei tiedä, miten pitkään joudutaan odottelemaan.

Jos on kohtalotovereita, niin olisi kiva kuulla. Tai jos jollain olisi antaa vinkkiä, mitä vielä kokeilla. Iltajuomista on rajoitettu, vessassa käy ennen nukkumaanmenoa. Monesti käy niin, että aamulla lirahtaa pissa vaippaan, ei ehdi ajoissa vessaan.

Mielestämme suhtaudumme yökasteluun oikein, emme yhtään syyllistä tai tee märistä vaipoista numeroa. Kuivasta vaipasta kehumme, ja kyllä poika on itsekin niistä mielissään. Alkaa vaan jo ymmärtää, että yleensä 5-vuotiailla ei ole vaippaa...

Kommentit (5)

Heippa! Meillä on tyttö 5 vuotta ja 3 kuukautta. Elokuussa jätimme vaipan pois, vaikka se olikin edelleen joka yö märkä. Mielestämme oli kuitenkin jo aika jättää se, koska kaverikuviot alkoivat olla aika tiiviit ja ihmettelyitä olisi kohta tullut. Olemme myöskin yrittäneet suhtautua asiaan ilman vouhotusta. Aloitimme n. kaksi kuukautta sitten Minirin-hoidon, joka on tehonnut ihan kivasti. Ennen hoitoa sänky kastui n. 3-4 kertaa yössä, eikä kyse ollut pikku lirusta , vaan ihan kunnon lammikko. Kyllä olisin tyttöä halunnut tuolta säästää, niin harmitti toisen puolesta kun yöt olivat tosi risaisia! Nyt lääkityksen kanssa sänkyyn tulee yksi pissa ja sekin aika pieni. Ihan mukava muutos siis! Olemme jonottamassa myöskin neuvolan hälytinpatjaan, mutta hiljaa mielessäni toivon,ettei meidän tarvitsisi sitä ottaa. Jotenkin tuntuu, että se tekisi tästä ' ongelmastamme' liian ison numeron ja lapsi jotenkin nolostuisi. Mutta kaipa sitäkin ainakin kokeillaan. Jätetään sitten vaikka kesken, jos tuntuu epämukavalta. Minä myöskin herättelin aiemmin tyttöä pissalle kesken unia. Se ei kuulemma kuitenkaan lasta mitenkään opeta aiemmin kuivaksi, sen täytyy lähteä lapsesta itsestään. Jotenkin vain halusin ' säästää' tyttöä noilta märiltä sängyiltä. Nyt en enää voikaan herätellä, kun Kelaa varten täytyy pitää tuota kastelupäiväkirjaa. No, toivotaan että hiljaa hyvä tulee! Oikein positiivista kevättä teille!

5-vuotisneuvolassa meille sanottiin tuosta hormonilääkityksestä, että se aloitetaan aikaisintaan kouluiässä. Näköjään tässäkin asiassa on eri käytäntöjä...

Kerrotko vielä enemmän tuosta Kela-jutusta? Olen kuullut, että yökastelun takia voi saada Kelalta jotain tukea, mutta miten se käytännössä toimii? Voiko yökastelupäiväkirjan aloittaa tuosta vaan vai pitääkö ensin olla joku lääkärin lausunto tms.? Saako sitten pitää öisin vaippaa vai pitääkö antaa sängyn kastua? Neuvolassa ei tästäkään mainittu yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meille sanottiin neivolassa, että 5 vuotta täyttäneelle voidaan aloittaa lääkehoito. Lääkäri määräsi lääkkeen ja mukaan saimme Yökastelijan oppaan, jossa on kastelupäiväkirja. Joka päivä täytetään onko ollut kuiva/märkä yö/päivä ja onko ollut tuhrimista. Kela siis vaatii tämän päiväkirjan tukea varten. Päiväkirjaa täytetään puoli vuotta ensin, jonka jälkeen tukea voi hakea takautuvasti. Kannattaa tutustua esim. Kelan sivuilla. Tässä oppaassa sanotaan näin:" Lapsen hoitotuki: Viisivuotiaan kastelijalapsen perhe on oikeutettu hoitotukeen. Edellytyksenä on, että kastelusta pidetään päiväkirjaa ja lasta hoidetaan aktiivisesti, mutta lapsi kastelee hoidosta huolimatta. Jos lapsi on lääkärin hoidossa, mutta kypsymättömyyden vuoksi on päädytty vaippahoitoon, perhe on silti oikeutettu hoitotukeen." Korotettua hoitotukea voi hakea, jos kastelua on hoidosta huolimatta joka yö, tai jos on myös päiväkastelua tai tuhrimista. Meillä neuvolantäti sanoi, että tämä asia olisi mukava hoitaa ennen koulun alkua. Silloin kun tulee retkiä ja yökyläilyitä, jolloin tästä tulee lapselle ylimääräisiä paineita. Ja kyllä itse olen tädin kanssa samoilla linjoilla. Www.yokastelu.net- sivuilta löytyy hyvää tietoa aiheesta ja tuolta voi myös tämän oppaan tilata. Tokihan sen voi neuvolastakin pyytää. =) Aurinkoisia päiviä!

Meillä oli yökasteleva tyttö, joka kasteli joka ikinen yö ja joskus useasti. Käytin tytöllä vaippaa, sillä vauvankin vuoksi heräilyjä oli paljon, joten yöt olisivat olleet todella katkonaisia. Vielä syksyllä olin todella epätoivoinen, sillä minkäänlaista parantumista asian suhteen ei ollut. 5-vuotis neuvolassa Minirin-lääke oli kirjoitettu, mutta en arvannut sitä aloittaa.

Sitten yhtäkkiä syksyllä vaipat alkoivat olla useina öinä kuivia ja tyttö itse heräili vessaan. Asia tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta ja voi riemun määrää! Viimeisten kuukausien aikana vahinkoja ollut enää muutamia. Tyttö nyt reilu 6-vuotias. Tässä meidän tarina. Me emme " apujuttuja" vielä kerinneet ottaa käyttöön eli ainoastaan aika auttoi.

Meillä myös poika 5 v ja 4 kk ja ei lainkaan yökuiva. Neuvolassa otettiin silloin 5 v asia esiin ja nyt mekin jonottelemme patjaa. Itse en ollenkaan usko että patja toimii meillä, kun poika on kova pyörimään unissaan ja vaihtaa vielä usein meidän sänkyyn nukkumaan keskellä yötä, niin en oikein edes tiedä mihin patjan virittäisi. Meille sanottiin, että vaippaa voi käyttää, kun ei kuulemma yhtään auta ilman vaippaa olokaan, kun ei vaan ole vielä tähän hommaan kypsä. Lääkkeistä sanottiin, että voidaan määrätä, mutta kokeillaan ensin patjaa. Kuivia öitä on meillä tosi harvassa (Joulun jälkeen ollut 2...). Yleensä pissoja tulee ehkä 1 yössä, mutta toisinaan vaippa on aamulla tosi painava. Olen ollut itse asiasta kovin huolestunut ja vähän nolokin, mutta poikaan en aio sitä siirtää eli käytetään vain vaippaa ilman että asiasta tehdään isompaa numeroa. Toistaiseksi hän ei ole itse asiaa mitenkään ihmetellyt, mutta voi olla että jossain vaiheessa ongelmia ilmenee. Ja sitä koko ajan pelkään, että varsin suorasanainen anoppi laukaisee pojan kuullen jonkun terävän kommentin asiasta... Kiva kuulla, että muitakin yökastelijoita löytyy. Esim. puistossa tuntuu, että asia on jotenkin vähän tabu.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat