Vierailija

Ollessamme vielä lapsettomia pidimme usein läheisimmille sukulaisille synttärikahvit, paikalla siis alle 10 ihmistä ja tarjolla kakkua ja jotain pikku purtavaa. Vielä lapsen syntymänkin jälkeen pidimme tätä perinnettä yllä. Nyt, lapsen ollessa 2-vuotias ja elämäntilanteen raskas, en millään jaksaisi tätä kahvittelua järjestää. Olemme jo kolmekymppisiä enkä nyt näe syytä juhlia synttäreitä muuta kun oman perheen kesken. Miehellä parin viikon päästä synttärit ja nyt on kuulemma jo kyselty, koska tullaan kahvittelemaan. En jaksaisi järjestää...

Kommentit (18)

tarjotaan kakkukahvit myös aikuisten synttäreinä, lahjoja ei tosin anneta. Kahveille tulevat yleensä kummankin sisarukset (1 + 2) sekä äitini. Yhteensä vieraita on 10 molemmin puolin. Meillä kun lasten synttärit kaikki on keväällä ja vanhemmat syksyllä, tulee paremmin tehtyä kakkua, kun on vähän väliä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kaikki nimipäivätkin. Itse olen vetänyt rajan siihen, että niitä en ala järjestää ja minun syntymäpäivääni me juhlimmekin yleensä esim menemällä kahdestaan syömään. Eri asia jos juhliminen olisi epävirallisen oloista kahvittelua pienellä porukalla, mutta nämä juhlat ovat aina 15 hengen tapahtumia ja niitä riittää aika monelle viikonlopulle vuodessa, joten siinä sitä juhlimista on jo muutenkin riittävästi.

Meillä sama ja tämä perinne tulee miehen suvun puolelta. Meillä siis lähekkäin syntymäpäivä miehen kanssa, joten juhlitaan samalla molempien vanhenemista. Viime vuonna mies täytti pyöreitä ja olimme juuri muuttaneet tähän asuntoon, joten pidimme tupaantuliaiset samalla.

Tänä vuonna sanoin miehelle, etten jaksaisi järjestää eikä mielestäni ole mitään järkeä kun ei ole pyöreitä kummallakaan. Kuitenkin isomummon kahvitteluissa noin kuukautta ennen meidän merkkipäiviä anoppi mainitsi, että seuraavaksi sitten kahvitellaankin meidän luona, enkä saanut sanottua, että eipäs kahvitellakaan.

eikö elämässä ole jotain vialla jos ei jaksa edes sukulaisiaan ottaa vastaan kahvittelemaan? Eikä niiden tarjottavien mitään kummoisia edes tarvitse olla! Siivota voi vähemmänkin.

Muutenkin meidän pitäisi olla enemmän sukulaistemme kanssa yhdessä. Osoittaa välittämistä. Synttäreiden juhliminen ja tapaaminen lisäävät yhteenkuuluvuuden tunneta. Se on tosi tärkeää nykymaailmassa!

Itsekin järjestän synttäreitäni ja miehen synttäreitä. Toki ne välillä stressaavat mutta hauskaa on aina! Ovat ne ainakin syy tavata. Ja lapset tapaavat serkkujaan jne.

Oma äitini on tuollainen ettei haluaisi mitään järjestää. No mihin se on johtanut? Nyt 68-v hän istuu useimmiten yksinään kotonaan, masentuneena. Kukaan ei käy hänen luonaan koska hän ei ole "vieraanvarainen" eli sinne ei ole mukava mennäkään. Perheellämme (tarkoitan vanhempiani ja sisaruksiani) on huono yhteenkuuluvuuden tunne, tapaamme liian harvoin. MINÄ järjestän kylläkin silloin tällöin kahvitteluja, muuten olisi aika kuollutta.

Mieheni perheellä on toisin, he juhlivat aina synttäreitä ja luohan se kivaa välittämisen tunnelmaa koko perheeseen.

Meillä juhlitaan kaikkien nimipäivätkin ja vastaavat. Aina kutsutaan sukulaiset ja lähimmät ystävät kylään.

Ilman muuta juhlitaan. Mä näen sen niin, että elämässä on muuten liian vähän juhlia. Ja sitä paitsi rakastan ainakin itse saada lahjoja niin kovasti, etten todellakaan voisi olla pitämättä juhlia.

Meilläkin kolme lasta ja silti juhlimme kaikkien synttäreitä. MIelestäni kuitenkin on kiva tavata sukulaisia eikä sitä nykypäivänä kovin usein edes heitä muuten tule kutsuttua.

Ei me tungeta toisille juhlimaan synttäreitä jos ei kutsuta. Meidän mielestämme on vaan mukavaa kutsua vieraita kylään. Synttärit on syy aivan kuten rapukausi, sadonkorjuu, kevät, kesä, talvi, laskiainen jne....

Nykyään ei haluta viettää aikaa sukulaisten parissa. Eristäydytään. Pelottavaahan se on.

Miksi sitä paitsi ei niitä tarjottavia voisi ostaa kaupasta???

kutsua sukulaisia kylään ikään kuin synttäreiden 'varjolla'. Nyt kun on lapsi ja vapaa-aikaa muutenkin vähän, en millään jaksaisi siivota ja leipoa vaan viettäisin viikonlopun jotenkin mukavasti ihan oman perheen kesken.

Hahaa, meidän suvussa juhlitaan kaikkien nimipäivätkin! :D Minusta se on vain ihanaa ja mukavaa. Saa kutsua lähimpiä sukulaisia ja ystäviä kylään, ihan vain kahville ja juttelemaan. Ei sen kummempaa. Muutenkin paljon kyläillään. Miksi sen pitäisi olla ahdistavaa tai stressaavaa? Teet sen verran kuin jaksat.

syntymäpäiviä ei juuri muista, mutta nämä 26.v synttärit muistan varmasti lopun elämääni. Sanottasko että oli ikimuistoiset. :( :( :(

Meillä on ainakin pienet juhlat molempien aikuisten synttäreinä. Toisella synttärit talvella ja pienet kakkukahvit silloin. Toisella keskellä heinäkuuta ja se lienee melko ainoa aika kun suomessakin yleensä on nätti sää. Silloin grillaillaan. Oikeammin siis kesäjuhlat joille keksitään synttäreistä "syy".

synttäreitä (siis aikuisten) millään kakkukahvikesteillä juhlistaa. Toki muistamme aina synttärit, mutta vaihtelevalla tavalla ja yleensä vain oman perheen kesken. Lahja ja esim. ulos syömään/leffaan/toisen kokkaama hienompi illallinen tms. Joskus toki saatamme pyytää lähellä asuvat vanhempani kakkukahville tai sitten, jos sopivasti on ollut puhetta ystäväperheen kanssa kyläilystä,pyydämme ikään kuin synttäreiden varjolla illalliselle.

Mut joo siis aika harva tuntemani perhe viettää aikuistenkin synttäreitä jollain säännöllisillä kakkujuhlilla! Käyttekö tekin sitten muka kaikkien näiden vieraiden synttäreillä (siis järjestävätkö kaikki nekin aikuiset, jotka teille tulee kylään synttäreillänne, itse omia synttärikahveja?). Minä varmaan sanoisin ihan suoraan sille kyselevälle lähipiirille, että ajateltiin luopua näistä aikuisten synttärijuhlista, ja juhlitaan jatkossa sitten vaan lasten syntymäpäivinä...

käydään yleensä toistemme luona synttärikahveilla. Jos et jaksa, älä järjestä. Toisaalta voisiko piristääkin? Kahvileivät saa kaupasta, eli järjestelyistä pääsee halutessaan varsin vähällä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat