Seuraa 

Voisitteko tehdä listaa terveellisistä tuotteita. Ja kysyisin miten luomu maito on ko se terveellisempää kuin tavallinen esim. kevyt maito? Kiitos vastauksistanne! :)

Kommentit (6)

Yhä enemmän saa lukea tutkimustuloksia, joiden mukaan rasvaton maito ei olekaan sitä terveellisintä maitoa. Itse suosittelisin kevyt- tai jopa kulutusmaitoa. Ja paistamisessa ei kannata käyttää mitään muuta kuin voita. Rypsi- ja oliiviöljy eivät ole hyviä paistorasvoja! Nykyajan suositukset ovat osin virheellisiä, mitä vähemmän rasvaa sen parempi -höpö höpö. Pääasia on, että rasvat ovat hyviä. Esim.voi on hyvää rasvaa. Vaikka tuotteessa mainittaisiin, että se on kevyttä ja vähärasvaista, on siinä yleensä vähintään yhtä paljon hiilihydraatteja kuin vastaavassa perustuotteessa. Hiilihydraatithan sokeroituvat elimistössä, joten ei kannata tuijottaa aina rasvaprosenttiin! Sokeri on pahempaa kuin rasva!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla


Makaronin terveellisyyteen ei vaikuttane juurikaan se, minkä muotoisia makaroneja käyttää ;) Täysjyvämakaronit, esim. kauramakaroni ja ruismakaroni ovat terveellisempiä kuin vehnäjauhoista tehty.



Luomumaidon terveellisyys " tavalliseen" maitoon verrattuna on lähinnä uskon asia. Huomattavasti enemmän maidon terveellisyyteen vaikuttaa rasvapitoisuus, eli maitorasvat eivät ole niitä terveellisimpiä rasvoja joten kannattaa käyttää rasvatonta maitoa. Luomua voi toki käyttää jos haluaa mutta silloin kannattaa muistaa D-vitaminilisä tavallistakin tarkemmin koska luomumaitoon ei lisätä D-vitamiinia. Toki kaikien suomalaisten ikään katsomatta olisi joka tapauksessa hyvä käyttää D-vitamiinilisää ja huolehtia riittävästä kalkin saannista.



Muusta terveellisestä ruoasta voisi nyt näin karkein suuntavivoina sanoa, että rasvaa ja erityisesti kovia maitorasvoja kannattaa välttää. Samoin valkoinen sokeri ja valkoiset jauhot ovat suhteellisen epäterveellisiä suurina määrinä käytettyinä. Alkoholista tulee paljon turhia ja " tyhjiä" kaloreita, virvoitusjuomissa on hirvittävästi sokeria, ja light-limpparit ovat hampaille huonoja. Myöskään ylenmääräistä suolan käyttöä ei suositella. Eli dieetistä pois erityisesti rasvaiset leivonnaiset, pullat ja ranskanleipä, rasvassa paistetut ja keitetyt ruoat sekä tietty kaikenlaiset sipsit, keksit, pizzat, makkarat, limparit, oluet jne...



Terveellisiä ovat hedelmät, vihannekset, marjat, täysjyväviljat (erityisesti kaura ja ruis) ja rasvattomat maitotuotteet. Lihoista kannattaa suosia vähärasvaisia lihoja ja erityisesti kanaa ja kalaa (muistaen taas nuo petokalasuositukset raskasmetallipitoisuuksien vuoksi). Rasvoja kannattaa käyttää vähän ja valita mielellään juoksevia öljyjä tai vähintäänkin pehmeitä margariineja. Kannattaa kuitenkin muistaa että kasvisruoka ei automaattisesti tarkoita sitä että ruoka olisi terveellistä. Varsinkin ravintoloissa kasvisruoissa on jopa enemmän rasvaa kuin liharuoissa. Jos kasvikset paistaa voissa ja kuorruttaa juustolla ja kermalla niin ei se kauhean terveellistä ole... Suosi siis vihanneksia, hedelmiä ja marjoja sekä täysjyväleipää ja puuroja ja käytä vain vähän rasvaa. Juo rasvatonta maitoa ja käytä vähärasvaisia juustoja ja muita maitotuotteita. Terveellisimmät tavat valmistaa ruokaa ovat keittäminen ja mikrossa kypsentäminen. Uunissa paistamisessa ei tarvitse käyttää niin paljoa rasvaa kuin pannulla paistettaessa, mutta molemmissa muodostuu karsinogeeneja (syöpää aiheuttavia yhdisteitä) kuumien lämpötilojen vuoksi.



Niin - ja niiden hampaiden kannalta käytä fluorihammastahnaa kaksi kertaa päivässä ja muiden aterioiden jälkeen vähintään kolme kertaa päivässä Xylitolipurukumia tai -pastilleja. Älä napostele pitkin päivää vaan keskitä ruokailu ruoka-aikoihin niin hampaisiisi ei kohdistu happohyökkäystä jatkuvasti.

Maidon sisältämä rasva on nimenomaa sitä kovaa, eli huonoa rasvaa, koska se eläinrasvaa. Mielestäni rypsiöljy soveltuu erinomaisesti paistamiseen. Jos paistinapannu on vuodelta 1950, niin silloin paistamiseen varmaan tarvitaan vähän järeämpiä rasvoja. Silloin suosittelisin ennemmin uutta paistinpannua.



Se on totta, että täysin rasvattomuuteen pyrkivä dieetti on epäterveellinen, rasvat ovat elimiställe tärkeitä. Mutta huonoja rasvoja ja piilorasvoja tulisi välttää. Voi ei missään nimessä ole hyvää rasvaa, se on kovaa ja huonoa. Margariinit tosin ovat pääosin hyvistä rasvoista koostuvia, ja niitä suositellaan.



Eli jos käytät rasvattomia tuotteita (mikä on kyllä hyvä, koska silloin usein se huono rasva on poistettu), muista korvata niitä hyvillä rasvoilla, kuten öljyllä ja margariinilla! Ja monet rasvattomat tuotteet ovat tosiaan korvanneet rasvan sokerilla, ja se näkyy hiilaripioisuuksissa. Itse suosin proteiinipitoista ruokaa, unohtamatta rasvoja ja hiilareita.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat