Vierailija

Meidän perheeseen tulee aina välillä näitä rescue elukoita ja tällä kertaa meille tuli kuukausi sitten kaksi rottaa, joita on tuskin ollenkaan käsitelty nätisti ja varsinkin tuo toinen pelkää kättä ja yrittää näykkiä. Annoin noille eilen ruokaa ja kun laitoin juomapulloa kiinni, tuo toinen puri muutaman kerran oikein kunnolla rystyseeni. Onneksi kalterit oli välissä, muuten olisi tullut pahempaa jälkeä.

Nyt nuo tuo purema alue on punainen (siinä on siis useampi pikku haava, joista tuli verta aika paljon), sormen liikuttaminen sattuu ja itse rystynen on hellänä. Lisäksi laastariin oli tullut keltaista " märkää" . Putsasin nuo haavat kunnolla puhdistusaineella ja lisäksi huuhtelin käden hyvin ja laastaroin tuon, mutta kannattaako tuota käydä näyttämässä lääkärissä?

Meillä on aikaisemminkin ollut rescue rottia, mutta ei niistä yksikään ole ollut yhtä äkäisiä kuin tuo yksi.

Sivut

Kommentit (34)

Miksi ihmiset kyselevät täällä jos jonkinlaista neuvoa, vaikkei se neuvo ole sitten edes oikeata tietoa.

Ap:llä kätössä netti ja sitten varaankin puhelin. Kantsisiko katsoa netistä (tai mikä fiksuinta, omasta kalenterista tai seinältä esim jo valmiiksi laitettuna) terveyskeskus/terveysinfo/sairaala puhelinnumero ja soittaa sinne. Siellä ne tasan varmasti tietävät mitä tehdä.

Muutenkin täällä kysellään tietoa, jonka aivan varmasti saa yhtä helposti ongittua täältä netistä samassa ajassa, ellei nopeammin, kuin että laittaa tänne av palstalle, ja sitten täällä on mutu tietoa asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Otappas selvää ennen kuin jauhat paskaa. Meiltä löytyy lapsia ja rottia on ollut monen monta kertaa aikaisemminkin. Ihania otuksia. Muutama tykkäsi aina könöttää mun tai miehen olkapäällä, kun katsottiin telkkaria tai istuttiin koneen ääressä. ap

eläinten puremat hyvin usein tulehtuvat. Käsissä vielä luut on niin pinnassa, että luukalvon tulehdus mahdollinen jos purema on syvä. Käy näytillä, saat varmaan kuurin.

Se puremakohta on tulehtunut! Onko teillä millainen lääkäripäivystys siellä missä asut. Vaikka yöllä kävisit näyttämässä. Tuollainen tulehdus voi edetä tosi nopeasti eikä ole leikin asia! Tuo jäykkäkouristusrokotuskin varmasti pitää uusia. Vaikka se on voimassa 10 vuotta, mutta sitten kun sattuu joku onnettomuus, niin uusimisväli on mun mielestä 5 vuotta. Tuosta voi tosiaan tulla verenmyrkytys ja siitä on leikki kaukana, eli lääkäriin nopeasti, ottavat tuollaisen tapauksen vakavasti!

Kotieläimenäkin pidetyn rotan puremaan liittyy rotanpuremakuumeena (rat bite fever) tunnettu syndrooma. Sen aiheuttaa rottien ylähengitysteiden normaalibakteeri Streptobacillus moliniformis, jota rotat erittävät syljessään ja virtsassaan. Seurauksena on kuumeinen niveltulehdus, joka voi hoitamattomana johtaa jopa kuolemaan. Parantumiseenkin voi liittyä jälkitauteja. Laboratoriorottia käsittelevä henkilökunta on erityisen alttiina tartunnoille, mutta periaatteessa lemmikkirotta on tartunnanlevittäjänä yhtä mahdollinen. Hiiret levittävät myös syljessään ja virtsassaan ihmiselle infektiota aiheuttavaa LCM- virusta. Sairastunut ihminen oireilee influenssaa muistuttavasti. Aivokalvontulehdus ja halvautuminen ovat harvinaisempia, mutta mahdollisia hiiren pureman seurauksia. Myös hiirien rehu voi olla viruksen saastuttamaa, jolloin eläimiä ruokkivat voivat saada tartunnan. Hiiret sen sijaan eivät viruspitoisesta rehusta sairastu, vaan ne kantavat virusta elimistössään koko loppuelämänsä. Ihminen voi sairastua myös saatuaan raivotautia eli rabiesta sairastavan eläimen pureman. Tämä pyritään estämään huolehtimalla eläinten suojaamisesta rabiesrokotuksin. Rabies voi sairastuttaa luonnoneläinten lisäksi lemmikkieläimiä, kuten koiria ja kissoja sekä hevosia. Rabiesrokotus voidaan hätätilassa antaa myös ihmiselle, jonka epäillään saaneen raivotautisen eläimen pureman.

Ihan minkä tahansa elukan puremasta voi saada tulehduksen, mutta se on aika epätodennäköistä. Mutta turhaan mä jankkaan tästä asiasta, kun harva tykkää rotista.

ap

sitten (tyttö oli 2v). Tuli aika syvät reiät käteen, hiukan ranteesta ylöspäin. Seuraavana päivänä oli koko käsi turvonnut, punoittava, sormetkin turvoksissa! Heti mentiin lääkäriin. Tyttö sai kahden viikon lääkekuurin. Lääkäri sanoi, että kissan syljessä vaika mitä pöpöjä.. Kissa oli kyllä ulkonakin välillä, ties mitä elukoita siellä syönyt ja suussa bakteereja :P

Yksi päivä nuo rotat voi tappaa lapsenne.

Tuttujen rotta oli päässyt vapaaksi ja syönyt lemmikkikilpikonnaa ja tietty konnalta meni henki.

koska minkään eläimen suu ei ole steriili. Kissan puremat yleensä syviä pistohaavoja ja siksi herkkiä tulehtumaan pahastikin. Mutta kaikkein pahimpia tulehtumaan ovat ihmisen puremat eli kannattaa välttää...

Ihania tapauksia ovat olleet ne, joita on tutuilla ollut lemmikkeinä!:)

Mutta minkä tahansa eläimen purema VOI olla vaarallinen, niin kissan kun koirankin... Kannattanee käydä lääkärissä, jos on tulehtunut niin antibiootti kuuri lienee paikallaan:)

Meillä oli kerran yksi otus, joka osasi avata itse häkin oven. Jouduttiin sitten tekemään tohon sellainen lukko.

Ja villi rotat ja kesyrotat on ihan eri asia.

Mutta, juu taidan huomenna käydä päivystyksessä.

ap

Miks sitte mulle ei oo tullu mitään tautia tai mitään kun mulla on 6 kesyrottaa ja se yks on herkun perään eli jos työntää kalterin välistä sormen puree koska luulee herkuski niin MIKSI MULLE EI OLE TULLUT MITÄÄN TAUTIA!!!???

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat