Vierailija

jos tuntematon kysyy jotain, hyvä että uskalletaan vastata mitään, julkisisissa välineissä hipi-hiljaista, siis oikeasti ihan epänormaalia!!

Ja se käytöstapojen puute... ovet nenän edestä kiinni, ei kiitosta, ei anteeksi, siis ei hellllvetti...

Onneksi päästään parin vuoden päästä muuttamaan täältä pois! :-)

Sivut

Kommentit (89)

Minä en ole huomannut mitään omituista. Metrossa on täysi hälinä päällä; vieraat mummot juttelevat toisilleen jne. Mielestäni Hgin metrossa on enemmän keskustelua kuin Brysselin metrossa. Lisäksi moni puhuu ummet ja lammet, hassua, miten olenkaan juoruillut vieraiden ihmisten kanssa.

Ainoa, joka minun silmiini pistää on hienoinen epäkohteliaisuus. Mutta ei sekään niin räikeää ole. Kyllä ne ulkomaalaisetkin tuijottavat hississä varpaisiinsa.

Räikein silmiinpistävyys on spurgut ja muuta epämääräiset yksilöt.

Mieheni valittaa jöröydestä ja kyräilystä. Olenkin miettinyt, että ehkä se on enemmän miesten ominaisuus. Naisissa en ole sitä huomannut. Olenkin siis sitä mieltä, että eniten ihmisten käyttäytymiseen vaikuttaa se, miten minä itse käyttäydyn heitä kohtaan. Muista se, ap!

ne alemman sosiaaliluokan ihmiset on kyllä tosi idiootteja (huom: ei aina, tietenkään!!!). Keskiluokka on niitä " normaaleja ja tavallisia" , ihan niinkuin koko Suomi on käytännössä. Yläluokka on joko niin sivistynyttä, että sopeutuu joukkoon kuin joukkoon, eikä tee itsestään numeroa tai sitten koppava yläluokka on kaiken yläpuolella ilan mitään käsitystä normaalielämästä.

Kyllä suomi on tämän ulkosuomalaisen silmin tosi normaali paikka normaaleine i (ihanine) hmisineen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tässä keskustelussa tulee selvästi esille se, että mitä kauemmin vastaaja on asunut ulkomailla, sitä vähemmän hän on samaa mieltä ap:n kanssa.

chitchättiä lasten jutuista. Lasten jutuista jutellaan alussa, jotta saadaan juttu luontevasti alkuun ja kontakti toiseen äitiin. Siitä sitten on helppo siirtyä muihin aiheisiin. Ja mitä paremmin toisen tuntee, sitä suuremmista asioista voi keskustella.

israelissa on paljon eurooppalaisen näkösiä ihmisiä, en ollut mikään nähtävyys. Enkä puhu vaan itsestäni, minulla oli israelil. mies joka sanoi suomalaisista lähes samaa kuin ap.

Esim. mun miehella on autistinen veli ja just tuollaiset sun kaltaiset aaliot on niita, jotka toljottaa sita niissa mainitsemissasi busseissa ja metroissa.

Mita ulkomailla asumiseen taas tulee, tulet huomaamaan parin vuoden ulkomailla vietetyn vuoden jalkeen, miten noloja ovat ne piilosuomalaiset (jollainen itse olet), jotka selostavat kaikkialla miten hirvea ja nolo maa suomi on, kun siella on aina kylmaa ja pimeaa, siella asuvat ihmiset ovat ihan kauheita (tai sun tapauksessa kehitysvammaisia ja autistisia), siella ei ikina tapahdu mitaan jannittavaa ja arkkitehtuurikin on ihan perseesta.

Jos joku " ihmisryhmä" ei sinua miellytä, miksi et vain anna heidän olla. Nimitteletkö muitakin ihmisryhmiä tuohon tyyliin? Kuinka kasvatat lapsesi kohtaamaan erilaisia ihmisiä? Et varmaan saa kovin hyvää palautetta kyseiseltä ihmisryhmältä, jos lähestyt heitä tuolla asenteella.

Keskimäärin ihmiset ovat ihan kohteliaita, mutta minua ärsyttävät sellaiset tyypit (sekä miehissä että naisissa), jotka uuden tyypin tavattuaan vain kyräilevät kulmien alta, tuskin esittelevät saatikka tervehtivät. Uusi ihminen voi olla vaikka kuinka kohtelias ja puhelias, mutta hänen tervehdyksiinsä tai muihin normaaleihin kanssakäymiseen liittyviin puheenvuoroihin tuskin vastataan tai lähdetään jopa pois. Olen niin monta kertaa törmännyt tällaisiin ihmisiin, että olen päättänyt että en välttämättä halua ensitapaamista pitemmälle tuttavuuttani viedä. Itse en ole ollenkaan sitä mieltä että vaikeneminen on kultaa: aika monessa tapauksessa se on erittäin tylyä ja epäkohteliasta!

Vierailija:

Lainaus:

Minä en ole huomannut mitään omituista. Metrossa on täysi hälinä päällä; vieraat mummot juttelevat toisilleen jne. Mielestäni Hgin metrossa on enemmän keskustelua kuin Brysselin metrossa. Lisäksi moni puhuu ummet ja lammet, hassua, miten olenkaan juoruillut vieraiden ihmisten kanssa.

Ainoa, joka minun silmiini pistää on hienoinen epäkohteliaisuus. Mutta ei sekään niin räikeää ole. Kyllä ne ulkomaalaisetkin tuijottavat hississä varpaisiinsa.

Räikein silmiinpistävyys on spurgut ja muuta epämääräiset yksilöt.

Mieheni valittaa jöröydestä ja kyräilystä. Olenkin miettinyt, että ehkä se on enemmän miesten ominaisuus. Naisissa en ole sitä huomannut. Olenkin siis sitä mieltä, että eniten ihmisten käyttäytymiseen vaikuttaa se, miten minä itse käyttäydyn heitä kohtaan. Muista se, ap!

Tottakai vaikuttaa miten itse käyttäytyy, mutta nyt en puhunut sellaisesta, vaan lähinnä sivullisena tarkkailijana tehdyistä huomioista.

Että turhaan yrität meikäläistä syyllistää, suomalaiseen tyyliin. ;-)

ei kai sitä kukaan ota tosissaan?

ok, mulla on kokemusta vain 2 vuoden ajalta, ehkä pitempi asuminen kyseisessä maassa antaisi toisen kuvan.

Oma mentaliteettini sopii paremmin keskeiseen Eurooppaan, jossa olen asunutkun huomattavasti pitempään kuin jenkeissä.

Raivostuttavaa, kun bussissa ikkunapaikalla istuva ei voi sanoa käytäväpaikalla istuvalle sanaakaan, että olisi jäämässä pois, ponkaisee vaan yhtäkkiä pystyyn. Tai että vaikkapa kaupassa joku haluaa kapealla käytävällä ostoskärryjen kanssa ohi ja jää vaan selän taakse seisomaan tuppisuuna ja näyttää siten ihan närkästyneeltä kun häntä ei huomata - tai sitten lopulta työntää ne kärryt suunnilleen päälle jos ei muuten huomata väistää. Tai että ovea ei pidetä auki heti perässä tulevalle. Onhan näitä.

Luin ketjun läpi ja haluaisin tietää, missä päin te asutte, jotka pidätte suomalaisia juroina? Voisiko tämä olla alueellinen ominaisuus meissä suomalaisissa.

Pohdittuani asiaa minulla on yksi sangen negatiivinen seikka suomalaisuudesta. Se ei ole puhumattomuus, vaan yleinen poliisiasenne ja nipottaminen. Täällä ei anneta kaikkien kukkien kukkia, vaan nipotetaan mitä saa tehdä ja miten.

Esim. olimme metsässä lasten kanssa kävelemessä. Poikani huitoi kuusimetsän kuolleita alaoksia kepillä. Eräs mies käveli ohi ja huomautti, ettei noin saa tehdä. Just joo...

Juu, ja tuo liikennetavat ja minä-minä-meininki on kamalaa täällä.

Otan opiksi. Seuraavan kerran, kun joku normaali ulkomaalainen alkaa viritellä small talkia kanssani raitiovaunussa, keskustelen hänen kanssaan säästä, tieteistä ja taiteista eloisan eteläeurooppalaisesti. Varaudun myös värikkäämmillä vaatteilla ja taidan laittaa huulipunaakin. Elehdin käsilläni. Olen äänekäs.

Onko muita vinkkejä? Kuinka minusta tulisi vielä kelvompi?

ja en kyllä näe suomalaisia mitenkään moukkina, itse asiassa arvostus suomalaisia kohtaan on vain kasvanut. Täällä ollaan välillä niin teennäisiä, että ällöttää. Myös se pakonomainen small talkin puhuminen jne. Jos ei ole mitään puhuttavaa niin mielummin olisin ihan hiljaa. Yleistuntumana vaan, että enemmän täällä on juuri niitä kyttääviä rouvia, jotka aina juoruaa kaiken eteenpäin.

Olen viihtynyt molemmissa paikoissa, molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Samoin eri kansalaisuuksissa on hyvää ja huonoa, mutta ei suomalaiset mitään erityismoukkia ole.

Itsekin aikoinaan ulkomaille muutettuani näin kaiken heti positiivisisena ja Suomi tuntui kamalalta maalta, miten siellä on voinut joskus asua. Mutta niin se aika vain vierähtää ja yhä enemmän ja enemmän tulee täällä esiin asioita, jotka ovat Suomessa paljon paremmin. Ne on ne alkuajat yhtä ruusunpunaista kuherruskuukautta.

P.S Känniläisiä ja spurguja näkyy kyllä muuallakin, eivät todellakaan ole mikään Suomen etuoikeus. Itse asiassa heitä on mm. monissa Euroopan maissa ja Amerikassa enemmän katukuvassa kuin Suomessa.

Avasin oven, nuori tyttö tuijottaa silmiin, eikä sano mitään. Minä sanon sitten " moi" , tyttö ei sano mitään vaan tyrkkää luettelot syliin. Sanon " kiitos" , tyttö ei mitään.

Entäpäs äsken sitten? Avaan oven, postinkantaja, nuori nainen, ei katso silmiin, eikä sano mitään, työntää vaan pakettia minua kohti. Sanon " hei" ja " kiitos" , ei mitään vastausta, ei silmiin katsomista.

Kyllä, minustakin nämä käyttäytymismallit ovat hyvin omituisia.

Juu ja vaunujen kanssa kukaan ei auta, sitä en ole edes osannut odottaa, olen niin tottunut, että vaikka olis lumisohjoon juuttunut, niin autotkin ajavat kantapäitä hipoen, että suksi ämmä lapsines hittoon siitä.

häh? Tämä on muuten ensimmäinen kerta, kun minua epäillän provosta!

Kyllä olen muuttanut Brysselissä tasan kuukausi sitten. Asuin siellä kolme vuotta. Aikaisemmin olen asunut parissa muussakin maassa kaukana Aasiassa (en tunnistamisen vuoksi mainitse näitä harvinaisia maita). Silloin olin muuten sitä mieltä, että kaikki eurooppalaiset ovat samanlaisia, niin italialaiset kuin suomalaiset. Koska se ero oli niin räikeä sikäläisen kulttuurin ja eurooppalaisuuden välillä.

Nyt minun pitää mennä viemään lapset päiväkotiin, mutta palaan katsomaan keskustelua vielä!)

5

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat