Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

7 kk:n ikäinen vauvani sanoi ensimmäisen sanansa. Kehuin aikaisin aamulla kun paijasi koiraa hellästi eikä repinyt turkkia ja vauva matki perässä " hyvä" . Perjantaina sanoi " hyvää" kun kysyin onko sose hyvää.

Olen ihan äimän käkenä, en tiennyt että näin pienet kykenevät muodostamaan sanoja. Matkimistahan tuo on vielä eikä tietoista puhumista vaikka ymmärtäisikin sanan merkityksen. Äiti on silti pakahtua ylpeydestä. ;)

Kertokaa lisää tarinoita ekoista sanoista!

Kommentit (20)

ja aika hitaasti on puhe siitä kehittynyt. Kaksivuotianeuvolassa epäiltiin jo jotain ongelmaa, mutta nyt kolmevuotiapäivän lähellä poika puhua pälpättää tosi paljon. Osa sanoista on vieläkin epäselviä, eikä välttämättä muut kuin vanhemmat ymmärrä.

syömisen ja vaipanvaihdon yms. yhteydessä, selitetty asiat. Nykyisin katseleekin tiukasti suuni liikkeitä eri tilanteissa ja hieman tapailee äänettömästi suun liikkeillä sanoja. Tästä varmasti johtuu aikainen puhuminen. Luen myös paljon satuja vauvalle.

Suosittelen muuten kirjaa Opi kuuntelemaan vauvaasi (Melinda Blau ja Tracy Hogg). Siinä korostetaan juuri vauvalle asioiden selittämisen tärkeyttä puheen kehityksen kannalta. -ap

Lainaus:

Joten jatka samaan malliin vuorovaikutusta, puhu ja kerro mitä kulloinkin teet. Minä selitin odotusaikana niitä hommia mitä tein ja juttelin vauvalleni. Uskon että siinä on selitys varhaiseen puhumiseen, tyttö puhui paljon jo 1 vuoden iässä ja selkeää kieltä. s ja r kirjaimet tuli heti jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suomessa kun on tapana että omista lapsistaa ja heidän kehityksestään EI SAA TEHDÄ NUMEROA! Aina löytyy joku parempi ja vaatimattomampi :)

Jos ilostuttaa niin senkun hymistele vain itsekseen sitten turha tänne palstalle on tulla leveilemään!!!

Vierailija:

Lainaus:

Meillä tyttö sanoi 7 kk:n ikäisenä äiti, ja tarkoitti sillä myös selvästi äitiä (ja sanoi varmaan kymmeniä kertoja päivässä). 8 kk:n ikäisenä oppi sanomaan isi. Sen jälkeen on mennyt pari kk, uusia sanoja ei ole tullut, mutta nuo kaksi suosikkia ovat aktiivikäytössä.

Poika oppi aikanaan sanomaan " hei hei" 10 kk:n iässä, tämä oli eka sana. Puhui kuitenkin pitkiä lauseita jo 1,5-vuotiaana, joten en oikein usko tuohon ensimmäisen sanan ennustearvoon.

Yksivuotiaana oli jo iso sanavarasto ja kaksivuotiaana puhui jo lähes normaalia suomen kieltä, paitsi että jotkut äänteet olivat vielä hakusessa. Poika taas puhui 2-vuotiaana lähes vaan yksittäisiä sanoja joita oli alkanutkin (muutamaa yksittäistä sanaa lukuunottamatta) puhua vasta 1,5 vuotiaana.

Tyttö taas sanoi ekan jotenkin ymmärrettävän sanansa vasta 10kk ja 1v 2kk iässä yksittäisiä sanoja oli ehkä maksimissaan 10. Eikä siis tietoakaan mistään lauseista! Muuten kyllä tyttökin toki kommunikoi kovasti, lähinnä eleillä ja omalla kielellään :)

Niin nuo ovat tosiaan yksilöllisiä kaikki. Yleisimmin ekat sanat sanotaan n. 6kk-18kk välillä, eli melkoinen on ihan jo normaaliharukkakin! Jotkut alkavat puhua kunnolla (lue: ymmärrettäviä, pitkiä lauseita) muutenkin vasta 3-vuotiaina, toiset 1-2-vuotiaina.

Minusta oli rehellisesti sanottuna kätevämpää, kun poika puhui ennemmin kuin kiipeili tms. liikunnallista, mutta toisaalta oli tytön oman höpötyksen siivittämää vipellystäkin hauska seurata rauhallisen esikoispojan jälkeen :)

Tämän ihmeen olen kokenut jopa kaksikin kertaa. 5 kk iässä tyttäreni sanoi äiti, 7 kk iässä isi, 8 kk iässä äitin tyttö

On se niin mahtavaa !

Joten jatka samaan malliin vuorovaikutusta, puhu ja kerro mitä kulloinkin teet. Minä selitin odotusaikana niitä hommia mitä tein ja juttelin vauvalleni. Uskon että siinä on selitys varhaiseen puhumiseen, tyttö puhui paljon jo 1 vuoden iässä ja selkeää kieltä. s ja r kirjaimet tuli heti jne.

Haki pallon ja sanoi ' pallo' , osoitti isää ja sanoi ' pappa' (ollaan suomenruotsalainen perhe), yms. 8 kk iässä vilkutteli kaikille ja huusi ' hei hei' . 1-vuotiaana osasi puhua jo aika hyvin, 3-4 sanan lauseita. 1½-vuotiaana lörpötteli jo niitä näitä kahdella kielellä: meille syntyi silloin vauva, ja tyttö selitti kaikille että ' tuo on minun pikkuveli ja siltä ei saa ottaa tuttia pois muista se!' , yms.

Mutta pikkuveli, joka on nyt tasan 1 v, ei sano vielä muuta kuin äiti, pappa, ei saa ja tutti.

Tai se oli sellaista äittätätätätääittä. Vähän ennen kuin täytti 8 kk uskoin että kyllä se äiti on, koska käyttö oli sen verran johdonmukaista. Seuraavien sanojen joukossa oli eioo ja eiaa eli ei ole ja ei saa. En millään meinanut uskoa että se valkkaa tuollaiset sanat seuraavaksi :).

Meillä ainakin lapset on oppineet kielelliset ja motoriset taidot aika omassa tahdissaan, vaikka kaikille on juteltu, laulettu ja jopa luettu satujakin paljon jopa raskausaikana :D

äitä ja hei hei.

Noin 9kk iässä olin lapsen kanssa lähikaupassa ja kauppaan tuli nainen joka huudahti ovelta " moi mä tulin taas!" Tähän lapseni vastasi kassajonosta " no moi moi" Muita ihmisiä nauratti tapahtuma, mutta minä olin ihmeissäni yllättävästä sanavarastosta.

Vierailija:

Lainaus:

Tämän ihmeen olen kokenut jopa kaksikin kertaa. 5 kk iässä tyttäreni sanoi äiti, 7 kk iässä isi, 8 kk iässä äitin tyttö

On se niin mahtavaa !

Emme aluksi uskoneet että hän todella tarkottaisi niilä jotain, ajattelimme että jokeltelu vain sattuu kuulostamaan ihan kun siinä tulisi sanoja.

On se vaan uskottava, että hän todella sanoo nämä sanat, ja tarkoittaa niitä, sillä esim. kun jompi kumpi meistä tulee kotiin oltuaan poissa hän huudahtaa " äiti" tai " iti" nähdessän meidät.

Samoin aamulla, hän nukkuu meidän vällissä, on ihan herätä siihen että pikkumies taputtelee naamaa ja sanoo äiti

Samainen poika ei sittten taas esim. käänny vielä, kovasti yrittää muttei hoksaa homman juonta.

Meillä tyttö sanoi 7 kk:n ikäisenä äiti, ja tarkoitti sillä myös selvästi äitiä (ja sanoi varmaan kymmeniä kertoja päivässä). 8 kk:n ikäisenä oppi sanomaan isi. Sen jälkeen on mennyt pari kk, uusia sanoja ei ole tullut, mutta nuo kaksi suosikkia ovat aktiivikäytössä.

Poika oppi aikanaan sanomaan " hei hei" 10 kk:n iässä, tämä oli eka sana. Puhui kuitenkin pitkiä lauseita jo 1,5-vuotiaana, joten en oikein usko tuohon ensimmäisen sanan ennustearvoon.

ajoissa niin olkaa oikeesti tyytyväisiä :) Moni asia vähän vanhempana helpompaa. Lapseni puhui vasta 3v yksittäisiä sanoja ja nyt koulussa lukivaikeutta.

lastemme osaamisesta sen sijaan, että nielemme ylpeytemme ja olemme nöyriä, kilttejä ja harmaita suomalaisia. Mitä haittaa voi olla aidosta ilosta lapsen pienistä saavutuksista matkan varrella? -ap

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat