Seuraa 

VIIKONLOPUN PINOT:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10062280&p=2&tmode=1&smode=1

Huomenia ja onnea viikonloppuna nimetyille!

Tytteli istuu sitterissä ja pelaa roikkuvilla leluilla, kun täällä nautitaan aamulattea. Saa kohta tyttökin oman lattensa vähän viileämpänä tosin ; )

Upea päivä jälleen tulossa, taidetaan toivottavasti kävellä postiin hakemaan proteiinipatukoita tänään : )

Tuli viikonloppuna mietittyä kovasti jo 2008:aa - miten yhteensovittaa työ ja tyttö. Viikon aloitus G:

Oletteko muut jo miettineet hoitoasioita? Kotona, päiväkotiin, perhepäivähoitoon vai mitä ja milloin? Miksi?

Nyt tuntuisi siltä, että tekisin mielelläni osa-aikatyötä ensi vuoden pelkillä tuttavien avustuksella, mutta täähän voi olla pelkkää hormonihöyryjen aikaansaamaa ajatusta... jos olenkin toista mieltä jouluna. Kokemuksia kellään siitä, että mieli olisi muuttunut kun vuoden ikään tullaan? Tai siitä, että mies on aivan eri mieltä ... : /

AURINKOISTA VIIKON ALKUA!!!

T.Sporttari ja Milli melkein 2,5 kk

Sivut

Kommentit (47)

Ihana päivä taas pihalla. Meillä nukkuminen tapahtuu nykyään ulkona vaunuissa. Eilenkin poika nukkui 4,5h päikkärit vaunuissa ja jos on sellainen päivä, ettei pääse pihalle niin nukkuminen sisällä takkuilee. Ottaa vain sellaisia 1/2-1 tunnin unipätkiä. Mutta joskus kyllä saattaa olla sellaisia päiviä, että nukkuu vaan sisällä ja herää vaan syömään. Näin kyllä tapahtuu harvemmin. Auton kyytiin poika kyllä nukahtaa heti ja kauppareissut menee nukkuessa. Ja jos mennään kyläilemään niin sitten autoilun jälkeen kyllä jatkaa unia sisällä.

Hiuksista- Mulla ei millään tavalla muuttunu hiukset odotusaikana, mutta kauhea juurikasvu oli. Sanoin miehelleni vielä kun odotin, että kun on vaan mahdollista niin menen kyllä parturinpenkille. Kävinkin sitten ennen ristiäisiä värjäämässä ja leikkuuttamassa hiukset ja mies oli sen aikaa tinon kanssa. Onneksi meillä asuu kaikki lähisuku (vanhemmat ja sisarukset) tässä lähi maastossa. Jos on joku meno niin voi viedä hetkeksi hoitoon tai joku tulee hoitamaan tähän meille kotiin.

Jälkivuodosta kyselisin vielä, että onko kenelläkään kokemusta pitkään jatkuvasta jälkivuodosta??Mulla on siis synnytyksestä asti vieläkin jatkuvaa vuotoa. välillä oli hiukan vähäisempää. Onneksi huomenna kyllä on lääkärillä jälkitarkastus. Alkaa vain hiukan jo tympimään koko vuoto. Ja synnytyksestä nyt kuitenkin on jo 7vko:a. Eikä loppua näy.

joo mutta kirjoittelempa kun taas ehdin.

-hanna ja tino-

ROTA: Just kyselin tänään neuvolassa ja seuraavat faktat sain:

Annetaan suun kautta ja voidaan antaa samalla eka annos kuin muutkin 3 kk rokotteet. Rokote haetaan itse etukäteen reseptillä apteekista ja reseptin saa lääkäriltä vaikka puhelinajalla. Ja ensimmäinen annos pitäisi antaa ennenkuin lapsi on 14 vkoa.

HEPATIITTI B: Tarttuu veriteitse eli lapselle tarpeellinen lähinnä jos vanhemmilla on tauti. Tyypillinen IV-huumeiden käyttäjille - ei siis tosiaan mikään lastentauti eikä helpoisti saatavilla matkustellessakaan kun ei tule ruuasta kuten hepatiitti A. Ulkomailla saatu verensiirto siis lienee suurin riski, mutta kuinka moni sellaista saakaan??

Näin perustein me päätettiin jättää tutkimukseen osallistuminen väliin - tuntui vähän kiusanteolta antaa vauvalle 3 ylimääräistä piikkiä + verinäytteenotto. Tuon rokotuksen kun voi sitten itsekin ottaa vanhempana jos kokee sitä tarvitsevansa.

ja nla kuulumiset:

Käyrillä kasvetaan:

57,5 cm (49 cm)

5050 g (3420 g)

ja ikää en enää viikkoina tiedä, 9.2. synt.

Fuzzy Bunzit: Ompelin juuri tänään kahdet. Ekat falskasi puolessa tunnissa lahkeen suusta, mutta saattaa olla siksi, että sisimpänä oleva fleece ei ollut kertaakaan pesty, joten ei ehkä imenyt pissaa kyllin nopeasti. Liivinsuojia olen myös ommellut itse kun vaipoista jää noita kosteussuojakankaan jämäpaloja. Mitään liimaa/tarraa ei ole niissäkään, mutta pysyvät ihan hyvin paikoillan.

öitä,

äippä + unimurmeli (nukkui tänään aamulla klo 11 asti + lähes koko päivän!!!)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

HANNELE:

Mä ulkoilutan vauvaa kahdesti päivässä ulkona, samalla isommat lapset on puistossa joten siellä seison ja hytkytän välillä vauvaa jos meinaa herätä kesken kaiken. Jos ei jakseta olla niin kauan ulkona kuin vauva nukkuu, jätän hänet nukkumaan ulos ikkunan alle itkuhälyttimen kanssa. Joskus nukutan vauvan keskipäivällä myös omaan sänkyyn sisälle jos en saa tyttöjä liikkeelle tai joku on kipeenä tms ettei mennä ulos mutta vauva nukkuu vain tunnin aina sisällä. Eli yleensä on järkevämpää laittaa suosiolla ulos koska vetelee siellä kolme tuntia unta putkeen. Joskus unien loppupuolella vauva alkaa huutaa vaunussa ja en jaksa koko ajan ravata sillä ja pukea päälleni. Silloin otan hänet sisälle ja yleensä nukahtaa uudestaan eteisessä, jossa avaan vaan makuupussin ja haalariin vetskarin. Nytkin nukkunut tuossa kohta tunnin aamu-ulkoilujen päälle vaikka oli olevinaan tunti sitten että herää jo.

UNET: vauva on siirtynyt (toivoakseni pysyvästi lähikuukausiksi ellei sit jätä koko yösyömistä) yhteen syöttöön yöllä. Eli nukkuu 20.30-2.30, syö ja nukahtaa taas ja herää puoli 7 aikaan aamulla. Ja nukkuu aamuyölläkin nyt melko sikeästi, korkeintaan muutaman kerran laitan tutia tai ei lainkaan. Näillä unilla jaksan hienosti päivän, ainakin verrattuna alkuviikkojen lussutusten öihin... Vielä en " nuolaise" ennenkuin tämä jatkuu, kokemus tyttöjen vauva-ajoilta:

Juuri kun totut johonkin rytmiin, se muuttuu.

Tänään on neuvola ja täytyy taas kysyä siitä silmätulehdusasiasta.

TUKKA: Millaiset tukat teille on tullut imetysaikana? Mulla on vaalea oma väri ja se tummeni kovasti raskauden aikana. Nyt kasvaa valeeta juurikasvua! Pitäis mennä raidottamaaan tukka tms koska näyttää kuin oisin värjännyt tummaksi ja ois siksi vaaleeeta juurikasvua. Raskauden alkuaikoina kävi raidoittamassa tummemmaksi jotta näytti luonnollisemmalta. Näiden kolmen pienen kanssa on vaan lähs mahdotonta lähteä kampaajalle väriin. Leikkaus hoituisi juuri ja juuri mutta 3- ja 5-vuotiaat + vauva on katastrof jos ois jaksettava pari tuntia siellä. Kävin hiljattain hammaslääkärillä näiden kanssa, oli puoli tuntia myöhässä, vauva hereillä ja tytöt villejä. KÄÄK mikä reissu. Ja kun siinä hammaslääkärituolissa ei voi oikein komentaakkaan ketään!

Miten hoidatte tuollaiset käynnit, otatteko lapset mukaan?

Mulla ei ole ketään sukulaisia tms missään täällä ja ystävät päivisin töissä. Viime viikolla kun olin 39 kuumeessa rintatulehduksesta ja ois pitänyt ottaa lapset mukaan jonottamaan terveyskeskukseen, oli ONNEKSI ystävällä vapaapäivä ja hän tuli siksi aikaa tänne kahden lapsensa kanssa. Mutta yleensä hänkin on töissä ja on omatkin pikkulapset.

Nyt jotain järkihommaa ennenku vauva herää. tytöt leikkii jotain outoa roolileikkiä kylppärissä, pitää käydä vilkasemassa mitä.

unohtu edellisestä viestistä, että meidän poika painaa 6, 260kg ja on 59senttiä pitkä ja pipon ympärys 40,5. Iso mies on :)

-Junebug & leksa

HEINÄ ei oo silmätulehusta, mutta varmaan sun on kai vaan taas soitettava neuvolaan ja kysyttävä? Meilläkin toinen silmä rähmii pahasti mutta keitetyllä veellä on helpottanut, kunnes taas kohta alkaa rähmimään. Se silmä rähmääntyy silloin kn poika itkee.

ON: Täällä on kaksi itkuista päivää taas takana ja viimeyökin keppurointia. Väsyttääääää..... On joku huonompi kausi sekä äitillä että vauvalla että ei oikeen jaksa kirjottaakaan.

PAITSI LISÄKYSYMYS ulkoiluun liittyen: jotka ulkoilutatte kaks kertaa päivässä niin nukkuko vauva lisäksi sisälläkin? Harkitsen aloittavani minäkin 2x päivässä ulkoilun.

HANNELE + SAMPO

Isot tytöt (3 ja 5) on tapelleet kaiken aamua. kaiken lisäksi sataa vettä, joten en oikein tiedä tuosta ulkoilustakaan kun sataa niin paljon.

Vauva on unelmavauva, vaikka mulla on antibioottikuuri, vauva on mussukka. Huusi ekan illan kuurillani, mutta kun aloin antaa gefiluskapseleita, mahavaivat väheni huutokynnyksen alapuolelle. Tosin meijän pojan huutokynnys on korkea, on niin tyytyväinen ja sopuisa kaveri.

HOITO: vein tytöt hoitoon heti äitiysloman loputtua taloudellisista syistä ja itkin ekat kuukaudet töissä + alkoi hirmu sairastelukierre jonka vuoksi olin joka kolmannen viikon sairasta lasta hoitamassa ja sitten aina seuraavan viikon ite kipeenä töissä kun en enää voinut omien tautien takia olla pois. Tällä kertaa en mene ennen 1,5 vuotta missään tapauksessa töihin vaikka joituis sen takia lyhentämään asuntolainasta pelkkiä korkoja. Toisekseen jos maatilan sukupolvenvaihdos toteutuu jo ensi vuonna, teemme niin seuraavat vuodet että mies tekee tilalla aikaisin aamulla aamutyöt eli ruokkii emolehmät ja mä olen lyhennetyn päivän töissä jonka ajan mies hoitaa lapset. Sitten kun tulen 6 h:n päästä kotiin, mies ruokkii karjan ja mä olen lasten kanssa. Näin lapset voi olla kotona ja kahdet työt tulee tehtyä, joskin sitten on vähemmän aikaa miehen kanssa. Maatilalla kun voi ajoittaa enemmät työt viikonlopuille ja tietysti kesällä on enemmän töitä, mutta mun työ maatilaneuvojana keskittyy talviaikaan jolloin on paperitöiden tekoa tiloilla joten voisin olla kesät jopa kokonaan pois lasten kanssa. Eli mitä ilmeisemmin lapset ei mene ollenkaan hoitoon tai jos nuorin haluaa seuraa kun isommat on jo koulussa, hän voi käydä läheisessä ryhmiksessä puolipäivähoidossa kun olen osa-aikaisesti töissä.

Kokoaikatyö osoittautui tosi raskaaksi pienten kanssa. Aina oli kiire joko töihin tai töistä pois ja illalla oli äkäinen väsynyt äiti tekemässä kotitöitä. Lasten kanssa ei jäänyt oikeesti aikaa kuin viikonloppuisin. toisaalta työ antoi paljon intoa mulle, koska tykkään työstäni. JOten osa-aikainen työ olisi kaikista paras vaihtoehto. Ilman maatilaa se tulisi vaan liian kalliiksi, mutta kun pystyn tekemään oman tilan paperityöt (isolla tilalla on jatkuvasti paljon paperityötäkin) illallakin kun lapset nukkuu tai vain viikonloppuisin ja mies hoitaa muuten tilan työt, riittää rahatkin. Vapaa-aikaa ei tuolla järjestelyllä ole, mutta eihän sitä ole nytkään paitsi lasten kanssa ollen, josta tykkään.

Nyt vauvan kakkaa pesemään ja aamupäiväunille laitto, jatkan myöhemmin...

Heinä ja poika reilut 2 kk

Heinä: Meillä myös pojalla toinen silmä rähmii. Alkoi viikko synnytyksen jälkeen ja yhtä lääkettä kokeiltu mut koska ei kauheasti siitä apua niin putsaan vaan säännöllisesti eikä meillä kyllä silmä punoita lainkaan. Ilmeisesti se kyynelkanava tukossa ja terkka ja lääkäri neuvoivat varovasti puhdistuksen yhteydessä pikkusormella silmän alta hieromaan siis samansuuntaisesti kuin puhdistus tehdään. Lääkäri sanoi et jos ei aukea puolenvuoden ikään mennessä niin sitten lähete operointiin. Yleensä kai menevät ohi tuohon puolenvuoden ikään mennessä , nou hätä ;O)

Hiukset: Aika lailla samanlaiset kuin ennenkin.

Omat käynnit: Meillä mies on joka toinen lauantai töissä ja näin ollen hänellä sitten arkivapaa välillä. Yritän järjestää käyntini sellaiselle päivälle ja myös sisko asuu lähellä jolle voi tarvittaessa lapset viedä.

Nyt ei muista mitä piti muuta kommentoida ;oP

Aurinkoa kaikille!!!

calmus

Nyt ehdin jotain varmaan kirjoittaakin..Vilppu se nukkuu miten sattuu ja aikaisemmin tänään ei kunnon päiväunia taas saatu aikaiseksi..Puolen tunnin unia vaan koko aamupäivä.

Pappi on nyt vihdoin varattu ja ristiäiset pidetään 6.5.

Nimikin saatiin päätettyä, mutta pidän minäkin sen vielä omana tietonani.

Isommat pojat yrittää kovasti mua saada kertomaan nimi jo ennen ristiäisiä, mutta jos kerron sen niille niin sen tietää kaikki muutkin..

SITTERI on meilläkin kovassa käytössä ja selkänoja on ihan pikkasen kohollaan, mutta melkein vaakatasossa kuitenkin.

Jumppamatolla lattialla oon pitänyt nyt useammin kun sellaisen ostin.

..jaahas taitaa poika jälleen olla hereillä..

Taas yksi valvomispäivä näköjään..

mammutti ja Vilppu huomenna 7vk

Saatiin ristiäiset vietettyä ja nyt on meidänkin tyttö saanut sitten virallisen nimen eli Ronjaksi häntä nyt sitten kutsutaan. Ronja päätti huutaa koko toimituksen ajan joten papin puheista ei paljoa kuulunut. Pappi oli kuitenkin ihan mukavan tuntuinen tyyppi vaikka en häntä ollutkaan aikaisemmin edes tavannut. Väsyneitä oltiin kaikki tuosta päivästä ja varsinkin Ronja joka ei tykännyt yhtään kun kaikki vieraat häntä riepottelivat sylistä syliin ja hän kitisikin aika lahjakkaasti koko sunnuntain. Maanantai ja tiistai meillä menikin sitten toipuessa noista juhlista ja siivotessa sotkuja.

Ulkoilusta: Meillä ulkoillaan myös päivittäin, mutta vähän on vielä hankalaa ajoittaa kunnolla ulkoiluja kun ei meillä ole selvää päivärytmiä. Aamupäivällä nukkuu kuitenkin yleensä vähän pidemmät unet ja silloin rynnätään koko porukka pihalle, paitsi tänään kun vettä on satanut oikein urakalla koko aamun =(

Syöttämisestä: Mä olen antanut kyllä tissiä vähän joka kitinään ja vikinään kelloa katsomatta, tiedä sitten onko hyvä vai huono, mutta Ronja kyllä heti ilmoittaa kääntämällä pään pois jos ei ole nälkä vaan joku toinen syy kitistä. Meillä kitistään myös hyvin herkästi märästä vaipasta.

Hoitogalluppiin: Mä en tiedä vielä yhtään mitä aion tehdä, voi olla että olen kotona sen 3-vuotta tai sitten en, mutta varmaan kuitenkin ainakin tuonne v 2008 syksyyn saakka olen kotona kun silloin esikoinen menee eskariin. Jos jostakin syystä joudun aikaisemmin töihin niin perhepäivähoito on melkein ainut vaihtoehto, koska muuten kaikki lapset joutuvat varmaan eri ryhmiin ja muutenkin on sitten hankalaa kun ei aina muista kenellä on ohjelmassa mitäkin. Me lyhennetään koko ajan lainaa nyt ja jos tosi tiukkapaikka tulee niin voihan noita pelkkiä korkojakin maksella sitten. Nyt kyllä tullaan onneksi ihan hyvin toimeen pelkällä miehenkin palkalla.

Nyt täytyy lähteä valmistelemaan ruokaa ja neuvolaan lähtöä pikkuhiljaa, joten palailen myöhemmin asiaan.

T.Kaisa ja Ronja 5 viikkoa

Meidän pimu on aloittanut uuden juttelutavan: kiljumisen. Eli ihan tyytyväisenä ollessaankin kiljahtelee kimeästi ja välillä päästelee kiljuntaa pidempäänkin. Omassa vauvakirjassani lukee 4 kk kohdalla että juttelin vallan kiljumalla. Liekö joku meidän suvun erikoisuus...

Toinen hassu juttu sattui aamulla kun syötöstä oli kulunut kaksi tuntia ja alettiin pukea päivävaatteita. Tyttö katseli sängyllä kun riisuin yöpaidan ja hymyili leveästi. Sitten kun aloin pukea vaatteita päälle tuli itku eikä rauhoittunut kuin tissille. Nälkä ei varmaan ollut kun meillä syöttövälit on AINA vähintään 3h. Mutta lopulta hoksasin että raukka luuli saavansa tissiä kun katseli mun riisumista ja pettyi kun laitoinkin vaatteet päälle! Eikä tissilläkään kunnolla imenyt, huvikseen lutkutti.

Miten muuten muilla, odotatteko että vauva selkeästi ilmaisee nälän vai tarjoatteko tissiä esimerkiksi heti päiväunien jälkeen? Mä jostain luin että vauvaa ei saisi päästää tuntemaan nälkää koska " nälkä on ikävä tunne" (!!!) ja hän ei saisi joutua itkemään ruokansa perään yhtään! Itse kun olen toiminut aika lailla toisinpäin, eli vaikka kello mukaan onkin syöttöaika, niin olen odottanut, että vauva selvästi ilmaisee nälkänsä kitinällä/itkulla. Näin vauva myös oppii että hänen tarpeitaan kuunnellaan ja niiden ilmaiseminen kannattaa eikä aikuinen voi aina vaan arvata toisen tarpeita. Pitkään ei meilläkään tietysti tarvitse ruuan perään parkua, mutta mielestäni lapsen on hyvä myös oppia tulkisemaan omia tuntemuksiaan kuten nälkää. Eikä alati enemmän ja enemmän ylipainoisille suomalaislapsille olisi huono tapa varmaan sekään että vaan nälkään syödään eikä kaapilla/tissillä olla jatkuvasti. Kuulostaa ehkä julmalta pikku vauvan kohdalla, mutta toimii ainakin meillä. Ja heti kun tyttö näkee että tissiä aletaan kaivaa esiin niin huuto loppuu ja jalat vaan sätkii kärsimättömästi ruokaa odottaessa :-)

Hoitoon laittamisesta: Yritän saada neidin perhepäivähoitoon mahdollisimman lähelle kotia heti kun vanhempainrahakausi päättyy. Taloudellisestikin tämä on pakko, kun talopaketti valmistuu loppukesästä ja pitää alkaa lyhentää lainaa. Toisaalta työaikani on joustava, joten voidaan aloittaa lyhemmillä päivillä ja voin tehdä osan työtä iltaisin kotona kun mies katsoo lapsen perään. Olemme muuttamassa uudelle asuntoalueelle, jossa ei toistaiseksi toimi yhtään perhepäivähoitajaa, mutta jossa on paljon nuoria perheitä. Niinpä jos kunta ei pysty järjestämään hoitajaa samalle alueelle, yritän varmaan kerätä porukan jolla saisimme yhteisen yksityisen hoitajan jonkun kotiin.

Toisaalta työsopimukseni on toistaiseksi vain tämän vuoden loppuun, ja jos sitä ei jatketa vuodelle 2008, en tietenkään mene marras-joulukuussa muutamaksi viikoksi töihin vaan pidän siinä kesälomat ja jään sitten työttömäksi kotiin (jolloin tulot on huomattavasti hoitovapaata paremmat).

Joku varmaan jo miettii miksi minäkin olen lapsen halunnut kun huudatan sitä nälässä ja vien heti hoitoon, mutta tyytyväiseltä tytteli pääosin vaikuttaa :-)

julmuri-äippä + pinja-päivänpaiste

Ihana ilma! Oltiin taas leikkipuistossa monta tuntia. JOskus tosin alkaa kyllästyttää ikuiset lapsijutut joita äitien kanssa puhutaan puistossa. Itse tekis mieli jutella enemmän vauvasta mutta muilla nuorimmaiset on 1v joten heitä ei kiinnosta mitkään pikkuvauvan kakkajutut... Olisi löydettävä jutunjuurta jostain ihan muusta, eikä aina vaan lapsista. Kun muutenkin hoitaa lapsia joka päivä koko päivän, onko järkeä vielä puistossakin puhua lapsista kun lapset leikkii keskenään ja vauva nukkuu! No pääasia että on aikuista seuraa kuitenkin joka päivä.

Nyt alkoi vauva örisemään vaunussa, herääköhän.

Viime yönä vauva itki ja piereskeli, mullakin oli eilen maha sekasin antibiootista. Onneksi tänään on viimeinen lääke illalla.

AMMATTI: olen maatilaneuvoja, eli teen maatiloille erilaisia kasvituotannon ja taloussuunnitelmia ja kierrän kesäisin peltoja tunnistelemassa erilaisia ilmiöitä kasvustoissa. Jonkin verran olen myös työterveyshuollossa mukana, jossa teen työterveyshoitajan ja lääkärin/fysioterapeutin kanssa tilakäyntejä joissa toimin " maatalouden näkökulmana" . Osa työstä on erilaisten pienryhmien ohjaamista. Tykkään kovasti työstäni. Joten sen puoleen voisi mennä töihin vaikka heeti äitiysloman jälkeen kun on vakipaikkakin, mutta ei tuota pojua raaski jättää niin pienenä vieraalle hoitoon. Täällä ei ole päiväkotia pienille ja perhepäivähoidosta kokemukset on aika nihkeitä (hoitajan mies osoittautui tuurijuopoksi, huomasin hänen olevan kännipäissään eli sain kiinni mitä olin jo epäillytkin... ja esikoinen kertoi miten pitäis antaa piiskaa yhdelle pikkupojalle hoidossa joka on niin kamala kun se on villi jne.) Ei kiinnostais että pienen ihmisen alkutaipaleella joku ihan muu täti antaa vaikutteita. Jos poika on pakko pilata jollain, teen sen mieluiten itse...

Nyt Hän heräs, tissiä suuhun

Poika ei oo nukkunu tänään oikeestaan ollenkaan..aamupäivällä reilun puolentunnin unet vaan..

Kovin kiltisti se on kuitenkin ollut ja hommat on tullu tehtyä pojan " leikkiessä" sitterissä tai jumppamatolla.

Nyt illasta kuitenkin alko olla jo niin väsyny, että olis pitäny kanniskella ja hyssytellä uneen, mutta esikon tukanleikkuu oli kestäny jo yli puolituntia (nirhesin sen saksilla, kun konetta ei tähän hätään saatu ja tukka oli ihan liian pitkä!) Oli siis pakko laittaa vauva omaan sänkyyn ja tutti suuhun..no ei menny aikaakaan kun huuto alko, mutta pakko oli isompi poika päästää pulasta ja leikata se tukka valmiiks.

Vauva aikansa huudettuaan oli nukahtanu ja mulla HIRVEEN huono omatunto tapahtuneesta = / !

Haluaisin vauvan ollessa noinkin pieni, olla ihan sen käytettävissä (vaikka se onkin mahdottomuus) ettei sen tarttis itkeä itseensä uneen..

Ammattina mulla on ravitsemustyöntekijä tai joku sellanen, en ihan tarkkaan sitä nimitystä tiedä..

Päivääkään en oo sitä hommaa tehny ja hankin pari vuotta sitten uinninvalvojan pätevyyden ja olinkin uimahallissa uinninvalvojana vuoden verran.

Työpaikkaa ei tällähetkellä ole.

..muita galluppeja en muista..Taitaa mun yläkerta pehmentyä ihan täysin!

mammutti ja Vilppu

Viikon aloitus G: En ole vielä miettiny töihin menoa, taikka hoitoon laittamista mut näillä näkymin kun menen töihin (aikaisintaan vuoden päästä) niin päiväkotiin järjestetään paikka. Jos vielä asutaan täällä, niin tuohon läheiseen pk:iin jossa olin itsekin työharjoittelussa vuosi sitten.

Siiten kuulumisia: Viivi meni tosiaan perjantaina mummulle hoitoon ja me lähdimme miehen kanssa kaupoille. Nopsasti saatiin lähes kaikki ostokset ostettua, kun haimme neitiä kotiin jo tunnin päästä =P Oli neiti sitten ollu kiltisti ja nukkunu koko ajan. Saadaan kuulemma viedä uudestaanki. Lauantaina käytiin koko perheen kanssa sit ostaa vielä raaka-aineet leipiin ja kakkuun.

~#~ seuraavaa pätkää ei ehkä kannata lukea - sisältää rutinaa ~#~

Eilen oli ristiäiset. Kaikki sujui hienosti, Viivi nukahti kesken papin lässytyksen ja silmiäkin vain hiukan aukaisi kun pää kasteltiin. Ei itkenyt. Kaikki kutsutut oli paikalla. MUTTA se pappi! Eilen itkin, oikein harmitti!! Vieläkin harmittaa. Pappi oli sama kuin miehen mummun hautajaisis reilu kuukausi sitten ja se veti nää ristiäiset oikein kunnolla päin h*lvettiä. Ei ole ainakaan kaavoihin kangistunu. Puhu siellä sitten omasta uskoon tulemisesta - juoposta papiksi jne. Oma äitini on alkoholisti, ei tuntunu kivalta ja mitä hänen vanhat juopottelunsa Viivin kasteeseen liittyy??! Anteeks nyt kovasti.., toivottavasti ymmärrätte.

Kakkukahvit tarjoiltiin kirkkotuvalla. Muuta suuhunpantavaa oli kääretorttu, kuivakakku, voileivät ja piparit. Pienellä budjetilla :D Kotona otettiin vielä kastekuvat, joista teetetään kiitoskortit (omasta kamerasta loppu patterit kirkossa, oli ladatut..) ja muut kuvat saadaa mun isältä sähköpostilla. Viivi oli ihan väsyny kun tultiin kotiin ja nukahtikin kun oli ensin saanut kakattua, itsekin menin aikaisin nukkumaan ja yöllä sitten herättiin kertaalleen syömään. Enää en kyllä itse järjestä isompia juhlia, se kun mukavasti imee voimat.

Tällä viikolla onkin sitten paljon tekemistä.. Omilla serkuillani (2) on synttärit, pitää heitäkin muistaa. Huomenna oma jälkitarkastus, keskiviikkona Viivin rokotus(tutkimus) ja torstaina sitten lastenvalvojan tapaaminen jotta saadaan isyystunnustus tehtyä.

Olikohan joitakin galluppeja? No vastailen toisella kertaa, nyt keittelee kahvia ja vielä siivoomaan leipomisen jälkiä :)

terkuin,

Heidi & virallisesti Viivi (pian 2kk)

Täällä poika on ollut koko loppuviikon niin ihana, mutta tänään taas itkenyt kovasti. Tuntuu itestä heti niin masentavalta että turhaanko tässä on maidottomalla ja muutenkin vaisulla ruokavaliolla, mitään omituista en oo nyt tietääkseni syönyt. Ainut muutos edelliseen on että aloitettiin kestovaippailu, ei kai vauva siihen voi reagoida? Omatekemiä vaippoja käytetään ja hyvin toimii. Kuukausi sitten kun kokeiltiin niin jalat oli niin laihat että lahkeista valu tavarat...

TYÖ-G: Ainakin hoitovapaata pidän kunnes poikaon vuoden, senkin jälkeen ois kiv ajatkaa tai vähintään osittaisella, mutta miten lie taloudellinen tilanne antaa periksi... Päiväkotin varmaan vieään, ihanaa ois jos vaikka mummo vois tulla kotiin hoitamaan ;o)

HEIDI harmi että ristiäiset oli papin takia epäonnistuneet! Kaste on iloinen juhla, ei siinä ehkä kuulu kertoa tollasia juttuja...

MITEN TE VOITTE ULKOILLA jatkuvasti? Me käyään kerran päivässä ulkona vaunuilla muuten ollaan sisällä. Nukutatteko useamman kerran päivässä ulkona?

HANNELE + SAMPO

Terveisiä pihalta...aamusta hieman satoi ja ulos päästiin vasta ruuan jälkeen. Mutta sitäkin tehokkaampaa...kerrankin vauva nukkui vaunussa suht tyytyväisenä ja sain laitettua perennapenkkiä kuntoon. Yleensä ulkoillaan aamu-ja iltapäivällä mutta käytännössä jos on kaunis ilma niin esikoinen on käytännössä pihalla koko ajan ja itsekin tulee oltua. Pikkuinen sitten vaunussa(harvemmin nukkuu tuntia kauempaa siellä) tai liinassa.

Töihin paluusta:

Junebug:mulla myös sama tilanne et ei ole työpaikkaa valmiina mutta olen sairaanhoitaja ammatiltani ja tiedän että töihin pääsisin vaikka heti.

Mutta tarkoitus on olla hoitovapaalla=kotihoidontuella se 3vuotta. Nyt olen ollut ennen äitiyslomaa 3vuotta lasten kanssa ja sitä ennen olin vuoden verran töissä. Esikoisen jälkeen menin töihin hänen olessa noin2 vuotta. Ammattitaitoa pidän yllä opiskelemalla lisää.

Se miksi olen kotona johtuu siitä että yksinkertaisesti tykkään olla lasteni kanssa ja inhoan sitä kiirettä ja häslinkiä mitä aiheuttaa molempien vuorotyö. Rahaa on toki vähän käytössä ja laina lyhenee vain vähän mutta olemme ajatelleet että se kuitenkin kannattaa. Mies siis samaa mieltä kotona olostani.

Jotain osa-aika työtä vaisi harkita mutta kokopäivä työ tuntuu vähän hurjalta ajatukselta.

hannamamma:Tervetuloa joukkoon kirjoittelemaan!!

calmus

ei ole viiville tullu mitään. sillon oli vaan keskiviikko-iltana hiukan ärtyisä ja itkuinen, mut ei muuta. ja vauvathan reagoi eri tavoin...

me otettiin tuo rokotus ihan sen vuoksi kun koskaan ei tiedä mitä tapahtuu ja onpa ainakin suoja, ettei tarvi myöhemmin katua.

Eilen sähläsin pinojen kanssa taas ja omat höpötykset jäikin siihen " omaan" pinoon..

Silmätulehduksesta sen verran, että vanhan kansan oppien mukaan parempi keino silmän huuhteluun on lapsen oma pissa..!

Eli tehokkaampi kuulemma kun keitetty vesi.

Toinen juttu onkin sitten että ilkeääkö pissalla silmää puhdistaa..

Ja jos lääkekuurikaan ei oo auttanu, niin saattaa olla että ei auta huuhtelut pissalla, eikä vedellä.

Ihana ilma ulkona!

Pojalla menossa rytmit varmaan uusiks kun nukkuu vieläkin. Tosin eilen oli taas valvomispäivä ja poika nukkui vain parit puolen tunnin unet koko päivänä..Tänään sit varmaan nukutaan taas koko päivä!

Ulkoilusta;

Meillä nukutaan ulkona päikkärit jos ilmat sallii, mutta jos on huonot ilmat, niin poika nukkuu sit sisällä.

Normaalin rytmin mukaan aamulla nukutaan eka puoli tuntia ja sit herää kakalle ja syömään ja sit n. 11 menee kunnon unille, heräilee 13.30-14 syömään ja melkein heräämättä jatkaa unta iltapäivään klo 17-18 saakka.

Illalla taas puolen tunnin unet ja sit syödään taas, tehdään iltapesut, vielä vähän syödään ja sit yöunille n. klo 22

Nyt poika heräs, pitää mennä

mammutti ja Vilppu 6vk

Soitan joo neuvolaan. Sinne voi soittaa vain 8-9 aikaan ja unohdan sen aina! Ilmeisesti on lääkäriltä tuo haettava kuitenkin. Hitsi kun en tajunnut jo aikasemmin kun oli vauvallakin pari viikkoa sitten lääkärineuvola. Päätettiin ottaa se rokote vasta pari päivää sitten kun aloin ajatella asiaa. Neuvolassa asiasta ei ole mainittu sanallakaan.Kallishan se on, mut sekin on kallista ja varsinkin kamalaa jos vauva joutuu sairaalaan ja menee heikoksi kuten esikoinen meni ja on isotkin lapset hoidettava silloinkin.

Täällä on ollut taas itkuisia päiviä ja eilen mamma olikin aika masentunut. Kävin muuten sitten kanssa kaksi kertaa ulkona ja aion kyllä jatkaa niin, ihana kun pääsee itsekin useammasti. Toisella käynnillä haravoin itse pihaa. Ja keräsin havut kukkpenkin päältä, siellä kovasti sipulikasvit oli nousseet =o) Viime yö oli oikeen hyvä, ensin nukkui 4 h, heräs klo. 3, söi ja nukkui taas 3 h. Ja heräs 6.30. Eli yhellä syötöllä! Alku meneekin yleensä noin mutta sitten heräilee kolmen jälkeen useammin.

SITTERI: On käytössä, nyt alkaa viihtymäänkin, joskus sieltä kattelee äidin keittiötöitä ja se on äidin mielestä lähes parashetki vauvan kanssa, saa itse touhuta ja vauva sieltä kattelee! Makuuasennossa se on. Ihan alusta asti on yritetty sitä käyttää mutta eihän se alussa sinne jäänyt. Suihkuun otetan yleensä aina mukaan, vauva kattoo sitteristä kun äiti ja isi käy suihkussa ja vaikka oli mikä huutokohtaus niin suihkun ajan on hiljaa. Aamuisin Sampo nukahtaa sitteriin kattoessaan äidin aamutoimia joten nukkuu ensimmäiset päikkärit siinä, en ole alkanut sitä siitä siirtämään.

AMMATTI: Insinööri sähköpuolella. Vakipaikka on joten on mihin palata äitiysloman jälkeen.

HIUKSET: MÄä oon käskeny parilla vika kerralla kampaajan tehä semmonen tukka että on hieno vaikkei laittaskaan. Ja on onnistunut siinä ihan hyvin. Eka kerran sillon ennen synnytystä ja toka kerran ennen ristiäisiä. Nyt on melko tumma ja siinä ja siinä että yltääkö enää ponnarille (no se oli vähän pettymys koska sanoin että pitää yltää)

Vauvan tukasta muuten meillä oli syntyessä parin sentin tumma tukka, nyt on kasvanut sentin verran vaaleaa, on hupasen näkönen kun on JUURIKASVUA, eli vaaleat juuret ja tummat latvat! Pojalla on siis jo pitkä, noin kolmen sentin tukka.

SYÖTTÖ: Mää tarjoen päikkäreitten jälkeen heti, jos siis on nukkunut pitkään yli 2 h. Muuten niihin huutoihin joita toisinaan on niin paljon että välillä tulee tarjottua vääriinkiin huutoihin ja se saattaa aiheuttaa vielä pahemman raivarin. Mutta kyllä mää yritän huutokohtausten aikanakin välillä tarjota jos sattus kelpaamaan. Meillä selvästi tissi on ruoka-automaatin lisäksi myös lohtu. Enkä ole sitä alkanut karsimaan. Iltasin haluaa usein nukahtaakkin tissille, ei selvästi oo enää nälkä mutta tahtoo vielä tulla viereen, ottaa parit imut ja nukahtaa siihen.

TERVETULOA UUSILLE

HANNELE + SAMPO jokohan on 2,5kk

Heipä hei taas pitkästä aikaa. Ja onnea kaikille nimen saaneille :)

Meillä oli ristiäiset kanssa viikonloppuna sunnuntaina. Oli täällä pohjoisessakin todella kaunis ilma. Pappi oli hiukka hassu, kun se puhui niin siltä tuntui ajatus hukkuvan aina välillä ja piti simmoisia hassuja taukoja. Tytöstä tuli sitten Saara Pauliina. Minun äitini kaima. Äidillä ei ollu mitään hajua, kun oltiin pidetty salassa nimi. Melkein kyynelissä oli ja kyseli että ihan oikeestikko se on hänen kaimansa että Saara kahella aa:lla :)

Hieman mielipahaa aiheutti mieheni kummitäti joka höpötti heti paikalle saavuttuaan jonkun mikälie tyypin kuolemasta. Ei toisen ristiäisissä puhuta kuolemisista!!!

Papu oli todella mallikkaasti ja kun ilmakin oli niin kaunis, oli mulla itkussa pidättelemistä. Miks tää kuopus nyt saa mut ihmeen herkaksi tunteissa?? Ei voi käsittää, en mie ollu tämmöinen itku-iita esikoisen kohalla.

Hoito G: Mie olen penskan kanssa kotona ainakin kolme vuotta. Niinkuin esikoisenkin kohdalla. Talolainaahan tässä lyhennellään, mutta kuitenki ollaan pärjätty. Esikoisenkin kanssa olin kolmevuotta kotona ja silti oli ihan kauheen huono omatunto laittaa se hoitoon silloin. Muksu meni kyllä mielellään.

Me kärrytellään ainakskin kerran päivässä, jos ei ilma antaisi periksi mennä pihalle niin Papu hermostuu kun on tottunut jo siihen että saa nukkua päivisin semmoisen 4 tuntii rattaissa. Yötkin menee hienosti. Me mennään isännän kanssa koisaamaan siinä 12 aikaan yöllä. Papu on siihen mennessä jo herännyt ekan syötön ja sitten seuraava olkin joskus seittemän aikaan. Sitten Papu syö ja nukkuu viel pari tuntii. Koko yön nukkuu omassa sängyssään. Päikkäreitä ja välillä aamulla jos mie olen väsy enkä jaksa nousta viel otan papun juoruumaan viereen.

Hirmu kiltti vaavi tuo on ei oikeestaan itke muuta ku nälkänsä ilmoittaa ja jos hiukka masua kipristää.

Mammuttiko se kyseli korvike annostelua? Meillähän ollaan kokonaan korvikkeella kun miusta ei ole mihinkään tuossa tissittely asiassa :(

Ei mene oikeestaa ollenkaan hukkaan maitoa, ihan vaan hyvin harvoin aamupulloa ei syö kokonaan. Maidon määrä testaamalla saatiin selväksi, eli tyyliin ensin vaiks 80ml ja jos se meni kokonaan niin sitten lämmitettiin 10ml-20ml lissää ja taas lissää jos vaikutti tyytymättömältä. Ehkä pari kertaa tuli turhaan lämmitettyä, kun ymmärsi väärin mitä papu halusi.

-Emppu ja Saara " Papu" 2kk

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat