Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Siis virallisestihan olen edelleen lapseni yksinhuoltaja. Ja jos poistuu, niin miten ilmoitan asiasta ja mihin? (soitto kelaan?)

Sivut

Kommentit (39)

kaikkien aikuisten tulot, eli kun lapsilisät loppuvat näissä uusperheissä isä/äitipuolet katsotaan maksumiehiksi, ja opintotuet jäävät saamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mistähän tuon keksit?

Minä solmin kaksi vuotta sitten uuden AVIOliiton, eivätkä uuden mieheni tulot ole vaikuttaneet millään lailla aiemmasta liitostani olevien kahden lapsen elatustuen määrään.

Minua henkilökohtaisesti kiinnosti vain tuo ilmoitusvelvollisuus tuohon yh-korostukseen liittyen, mutta kuten olen jo todennut, ymmärrän enemmän kuin hyvin keskustelua ja valitusta muistakin tukiasioista! Onneksi olen jo opiskellut loppuun ja työllistynyt, sillä pari kolme vuotta sitten ollessani opintotuilla graduani vääntävä opiskeleva yh, yhteenmuuttaminen todella olisi ollut taloudellinen itsemurha, ja erittäin kuormittavaa uudelle miesystävälleni, joka on ollut työelämässä jo 10 vuotta. Hyvähän se on, että näistä asioista puhutaan, sillä tukijärjestelmässä (niin hyvä kun se onkin) on todella porsaanreikiä! Elämäntilanteitakin on niin moneksi.

Nyt poistun kokonaan kurkkimasta tätä ketjua, sillä menee työaikaa vähän liikaa hukkaan ;-)

Hauskaa kevättä kaikille!

ap

tai lastenvalvojalle niin saat tarkkaa tietoa. Olkoot vaan kaksi aikuista maksajana perheessä niin mielestäni väärin,että uusi mies joutuu maksumieheksi lasten menoihin.

Vanhempina pidetään hakijan omia tai ottovanhempia. Jos vanhemmat ovat eronneet tai asuvat pysyvästi välien rikkoutumisen vuoksi erillään, huomioon otetaan sen vanhemman tulot, jonka luona hakija asuu tai viimeksi asui. Jos opiskelija on viimeksi asunut molempien vanhempien luona, kummankin vanhemman tulot otetaan huomioon.

Kun opiskelija asuu toisen vanhemman luona, myös tämän vanhemman uuden aviopuolison tulot lasketaan mukaan, jos hakija on alle 18-vuotias.

utenkaan). Uusi mieheni sen sijaan on ihana isähahmo lapselleni, sekä taloudellisesti vakaavarainen. Itsekin olen ihan hyväpalkkaisessa ammatissa, joten ei tässä rahojen takia tarvitse yhteiselämää lykätä tai systeemiä huijata.

Minusta tämä yhteenmuutto ja oikean perhe-elämän aloittaminen on ihaninta ja hienointa, mitä itselleni tai lapselleni voi tapahtua. 36 euroa kuukaudessa on siitä pieni hinta =).

Kiitti vastaajille!

ap

Omat asumismenoni olen maksanut jo jokusen vuoden ajan ilman mitään tukia, ja käytännössä olemme enempi vähempi asuneetkin minun asunnossani (meille kolmelle tosin aivan liian pienessä) jo viimeisimmän vuoden ajan. Nyt vain sijoitimme siihen ihan oikeaan yhteiseen kotiin, johon siis pääsemme muuttamaan vapun aikaan.

Ja lapsi menee ensi syksynä kouluun, joten pieni korotus päivähoitomaksuissa ei koske enää kuin muutamaa kuukautta (sekin vain esikouluopetuksen ylittävää hoitoaikaa koskien, sillä eskarihan on maksuton).

Halusin vain tietää tuon yh-korotus-asian.

Ymmärrän kyllä kaikkia vastaajiakin, sillä olen ollut opiskeleva yh ja näin erittäin tietoinen tuista, sotkuisesta byrokratiasta niiden takana ja omituisista säädöksistä, jotka todella pistävät uusperheiden uudet tulokkaat aika ikävään asemaan, eli käytännössä jakamaan saman tien elatusvelvollisuuden puolison aiemmista lapsista. - Nykyinen mieheni tosin tämän tekee jo nyt, ja ihan omasta halustaan.

ap

Kuten 33 jo totesikin, yh-korotus oli ainoa, mikä ap:tä kiinnosti. Ja sekin vain siltä osalta, että kysyi loppuuko se hänen muuttaessaan yhteen miehensä kanssa ja tarvitseeko hänen siitä ilmoittaa Kelaan itse.

t. 31

Ja hepun tulot on todella hulppeat. Silti veljeni lasten elatustukea ei ole rukattu uuden miehen tulojen mukaan. Ja veljeni ex-vaimo käy itsekin töissä. Joten perheellä on todellakin muhevat tulot.

na asuvaa lukiolaista, joka olisi nostanut opintotukea! Eiköhän kaksi työssä käyvää vanhempaa pysty kotona asuvan nuorensa elättämään, ja lukiolainen voi käydä myös kesätöissä. Enkä kyllä ihan tosi vielä jaksa miettiä ihan noin pitkälle asioita. Onko täällä oikeasti porukkaa, joka on sitä mieltä, ettei minun nyt kannata muuttaa uuden miesystäväni kanssa saman katon alle virallisesti (naimisiinkin olimme ajatelleet mennä parin vuoden sisällä), koska - biologisesti vain minun - lapseni ei sitten ehkä saisi opintotukia 10 vuoden päästä yhtä paljon? =D

Onneksi miesystäväni kuuluu niihin miehiin, joka haluaa myös uuden naisystävänsä lapsen " pakettiratkaisuna" ja rakastaa lasta ihan yhtä lailla kuin minua. Enemmän mies tuntuu lapseen jo tänä päivänäkin olevan valmis törsäämään (harrastuksiin, harrastusvälineisiin, yhteiseen puuhasteluun ja lomiin) kuin minä. Meillä tämä rahapolitiikka ja kulujen jakaminen ei siis ole minkäänlainen ongelma.

Mutta joo, olen kyllä samaa mieltä siinä, että byrokratian koukeroita pitäisi sillä tavalla muuttaa, että tuoreessa ihmissuhteessa ei joutuisi heti maksumieheksi toisen lapsille. Ja toinen asia on sitten tämä opiskelevan ja työssäkäyvän vanhemman liitto; se kun näyttäisi kanssa olevan täysin mahdoton yhtälö. Jos toinen on töissä ja toinen opiskelee, verotetaan opiskelijalta melkein kaikki tuet, ja sitten työssä käyvä joutuu omasta palkastaan maksamaan koko perheen elatuksen. Tiedän pari perhettä, jotka asuvat tästä syystä virallisesti erillään toisen vanhemman opiskellessa. Sairasta, että yhteiskunta ei voi tukea perheiden yhdessä pysymistä tai uusien perheiden muodostamista! Taloudellisempaa pitää kahta kämppää...

ap

Kai tässä ketjussa nyt taas on nähtävissä se, että suurin osa av-mammoista suunnittelee elämänsä sen mukaan, että saa yhteiskunnalta mahdollisimman paljon tukia. Itse eivät haluaisi/viitsisi tehdä mitään tuloja saadakseen, vaan kaikki pitäisi tulla yhteiskunnalta automaattisesti.

Mukavaa jatkoa sinun uudelle perheellesi :)

Kun me muutettiin yhteen niin yh-korotus lähti samoin asumistuki ja tilalle tuli päivähoitomaksut, siihen asti ei tarvinnut maksaa. Menot siis lisääntyi ja tuet pieneni 700¿/kuussa, miehelle jää elereiden jälkeen 900¿ kuussa joten eipä olis kannattanu yhteen muuttaa kun miehellä oli sitä ennen ilmainen asunto.

Juuri tässä pari kuukautta sitten on päivitetty lasteni isän osalta perintää ihan elatusaputoimiston kanssa yhteistyössä, nokikkain virkailijan kanssa, joka oli erittäin tietoinen uudesta liitostani kaikin puolin (esim. uusi sukunimi ja raskaus). Ihan sain lapsien tukeen indeksikorotuksenkin, niinkuin muutkin tuossa keväällä. Ja juteltiin virkailijan kanssa jopa nykyisen mieheni työasioista. Ja silti tukea ei siis ole leikattu millään tavalla. Eli otapa nyt itse jonnekin yhteyttä ja tarkista asia :)

10

lakisääteisesti kuuluvan tuen? Siis tuen jota saa lalien mukaan, ei huijaten ja valehdellen???

Veikkaan ettei kovin moni, joten se siitä: toisia sitä vaan kiinnostaa ne tuet. Ja huom! kotihoidontuki on TUKI aivan kuten lapsilisät, yksityisen hoidon tuki jne.....

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat