Vierailija

Hämmästyin erästä keskustelua (minun ja tuttavani välillä) niin, että tuli tarve kirjoittaa siitä heränneistä ajatuksista tänne. Tuttavani on uskovainen ja minä ateisti (agnostikko). Juttelemma tavatessamme monenlaisia asioita, harvemmin uskonnoista mitään.

Kerran kahveekupposen äärellä tämä tuttava pamautti, että "-Minun täytyy kyllä myöntää, että minulla on vaikeuksia muistaa että olet ateisti." Tämä ajatus tuli hänen suustaan kuin se olisi ollut suurempikin uutinen.

Vasta tuon lauseen kuultuani aloin pohtia, että voisiko ei-uskovaisuuteni joillekin niin kova pala, että se olisi este ystävyydelle? Onko se sellainen asia, joka pitää uskovaisen ihmisen koko ajan pitää mielessään ja asetella sanansa niin kaikissa keskusteluissa, että voisi vaikka edes salaa saada viestiä perille? Miksi se pitää mielessä koko ajan, kuka kukakin on?

Ja tärkeimpänä: voiko uskovaisen ja ei-uskovaisen ihmisen välillä vallita aito ja reilu ystävyys?

Kommentit (1)

Minulla on paljon ateisti ystäviä (lähes kaikki läheisimmät), mutta myös muutamia uskovaisia. Uskovaisiakin on montaa sorttia. minusta tuntuu, että niissä uskonnoissa, joissa ei ole tikkaa "yksi miespuolinen parrakas jumala"-käsitystä on helpompaa olla avoin myös ihan ihmisen omasta moraalista lähtevillä perusteluille. Kristityille tuntuu monesti elämän peruskysymykset kietoutuvan jumalan tahdon ympärille ja sillä perustellaan toisistaan hyvinkin poikkeavia näkemyksiä, mutta niille, joiden maailmankuva pohjaa enemmän ajatukseen hyvästä elämästä on ainakin minulle läheisempi suhde.

Hyvää elämää pidän itsekin elämän mittapuuna. Siksi esim. minulla moraalikoodisto on hyvin tiukka. En suvaitse mitään väkivaltaa, kiusaamista taikka toisten ihmisten tuomitsemista taikka panettelua. Hyvään elämään pääsee minusta vain aidosti kunnioittamalla kaikkia ihmisiä sellaisina kuin he ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat