Seuraa 

Moi!

Tuitukos se pohti terkan painosta marmatusta ja raskaana laihduttamista? Mulle ainakin kävi niin, kun esikoista aloin oottaa, et mikään herkku tai rasvanen ruoka ei alkuun maistunut ja loppuraskaudesta vuorostaan kaikki epäterveellinen närästi niin vietävästi, että raskausaika tuli syötyä erityisterveellisesti! Ensin mulla tippu paino 5 kiloo ja vasta rv 30 oltiin lähtölukemissa!! Sitten iski raskausmyrkytys ja siitä se painonnousu sitten ponnahtikin huippuvauhtiinsa, viikossa tuli pahimmillaan 3 kiloa nestettä kroppaan... Arg... Lopputulos oli et viimisis 9 viikos 10 kiloa painoa! Että kun ekat 30 viikkoo neuvolantäti tivasi sitä, että muistanko varmasti syödä tarpeeksi, kun ei paino lähde nousuun sitten millään, niin sitten kyllä jo hieman kyseli päin vastoin, muttei kyllä ns pahasti sanonu koskaan. Äitipolilla tosin huomauttelivat asiasta ikävämmin, tosin jos kaikki hyvin menee, niin eihän siellä normaaliraskaudessa käydä kuin 1-2 kertaa, mut mä ravasin 10 kertaa.. Tyttö ultrattiin yhteensä 19 kertaa =)

Neuvolassa muutes neuvottiin kun sitä nestettä alko kertyy, et vältää salmiakkia, lakua (kohottavat verenpainetta) ja vissyä ja tekee mansikoista ja ananaksesta vaik rahkaa, niin ne taas poistaa nestettä...

No, sitten muuta, se vaaka on edelleen ostamatta... Miten mä sen taas unohdin!! Karkkiakin tuli vkloppuna popsittua, mut sitten taas tuli kärrättyä kottareilla kiviä pari tuntia sunnuntaina, kun meil on tääl pihan teko meneillään, hyvää hyötyliikuntaa! Tytön päikkäreiden ajan vois taas jatkaa projektia kun on niin kaunis ilmakin!!

Kommentit (20)

Nanne: juu, mulla laski semmoinen 8 kg alkuraskauden aikana just em asioiden takia.. mutta mitä jos nyt ei? ja taas pääsee siihen sokerirasitukseen, viimeksikin laitto vaan periaatteesta, vaikka ei ollut MITÄÄN ongelmia.. ketuttti mennä kun muutenkin äklötti..

Ihana sää tänään, loppuviikoksi lupasivat kyllä taas kylmenevää..

Päätettiin ton miehen kanssa alottaa pisteitten laskeminen, eikös paarullakin olleet ne käytössä?

Tuitu (-1,1 kg uudelleen, tosin vatsataudin jälkeen, lasketaanko sitä ;)

AAAAAAAAAAARGHHHHHHHHH! Tällaisia ovat menkkapäivät. V**u että v***aa. Eikä oo ees mitään syytä. Blllaaaaaaaaaaaaah. Tänään maailma on p**a paikka, eikä kukaan rakasta mua. Oon tyhmä ja ruma ja läski ja kaiken päälle vielä ärsyttävä kun märisen jotain turhanpäiväistä täällä. Ja kamalinta kaikessa on se, että läski olen vielä huomennakin.

Että sellaisia kuulumisia tänään. :(

Ostin lohdukkeeksi ison pussin karkkia, että eiköhän sitä muutu vielä läskimmäksi.

Tästä laihduttamisestakaan tuu mitään.

Yritin tänään ostaa uusia housuja eikä siitä tuu tällä läskitakamuksella ja mahalla mitään. Itkettää. Itsekuri hukassa. Ihrakasat täällä ja kasvamaan päin. Yöks, että vihaan itseäni. Yöks yöks yöks.

- Paaru the ärsyttävä ruikuttaja

Itsepähän kyselitte mua palstalle kertomaan kuulumisia..... *itkuinen, epämääräinen hymy*

Sisältö jatkuu mainoksen alla

lähtö vasta 3.3.2008...ne kun tarvii niin aikaisin varata. Huomenna tulee Aurinkomatkojen reissut myyntiin aamulla. Minnekäs päin Tuitu ootte menossa?

Tänään olin hierojalla...ai että oli ihanaa. Ja nyt sitten äsken anoppi leikkas ja värjäs tukan. Nyt on taas hyvä olla. ;)

Mitäs muiden keskiviikkoon kuuluu? Viikonloppu suunnitelmia? Me ollaan taas lähdössä mökille...;) oi siel on niin ihunaa....

Eli tervetuloa sinnaliina :) mukaan mahtuu !

Ja sen verran vielä tohon tieto lisää tuskaa osioon, että mä en niinkän vielä raskautumista pelkää, että ei onnistuis, vaan sitten se kaikki loppuosa siitä.. Mä kun työssäni nään/kuulen välillisesti noita ei niin onnistuneita synnytyksiä ja oon osaltani ollu pelastamassa paria synnyttävää/lasta (siis olen labrahoitaja, on siitä kyllä ollu puhetta), niin on nähnyt tota ei niin onnellista puoltakin.. Mut täytyy vaan luottaa et sit jos ja kun on raskaana niin jaksaa olla optimistinen..

mutta nyt hakemaan tyttöä koulusta, ja illaks töihin, käyn vielä moikkaamassa teitä jos ehdin :)

Mukavaa päivää kaikille!!

Arvatkaas ketkä varas tänään lomareissun etelään loppukesästä :D.. Varmaan vaikea arvata :)! Että taas tulis lisää motivaatiota saada kiloja pois..

Kiva Anessa että kävit moikkaamassa, mukava kuulla sustakin !! Mutta missäs paaru kun ei päivystä täällä ;) kukkuu, tuuppa tännekin kirjoittelemaan välillä sieltä muista pinoista, jookos?

Ei mulla oikeestaan muuta asiaa, kunhan tulin tota lomaa hehkuttamaan .. :) Anessakin taisi olla lähdössä reissuun jossain vaiheessa, muistanko oikein? Thaimaahan?

palaillaan

Tuitu

Miten olin niin sokea, etten eilen illalla huomannut Tuitu sun viestiä???

Mut joo, oon huomannut saman, tieto todellakin lisää tuskaa. Oon jo miettinyt, että teinköhän virheen kun kk sitten eksyin näille vauva-sivuille.. :/ En aiemmin tiennyt mitään pco:sta, ovistikuista, lämpökäyristä sun muusta itsensä tarkkailusta mitään! Ja nyt on sensorit pystyssä koko ajan. Tosin en pissaa tikkuun enkä mittaa lämpöjä, mutta kyllähän niitä miettii. Mut on vasta yk3 joten en koe tarpeelliseksi. Katsotaan sitten, jos tässä menee vielä vaikka puoli vuotta tai enemmän. Toisaalta, täältä on löytynyt valtavan kivoja tyyppejä (tai ainakin kuvittelen näin, emmehän me varsinaisesti tunne.. :) ja kivaa yhteisöllisyyttä.

Miten muuten olette päätyneet tänne palstalle? Mä päädyin siten, että menin nettiin etsimään raskausoireita ja yhtäkkiä huomasin päätyneeni jonkin haun kautta vauvakeskustelusivuille. Höh ja pakkohan sit oli osallistua!! :)

Sinnaliinalle tervetuloa! Täällä Elleissä pyritään juuri siihen, että tehtäisiin jotain noille omille painoille ennen kuin vauva alkaa asua mahassa. Tosin meillä kaikilla taitaa nyt olla (Jee, Tuitukin on mukana!!) yritys päällä, joten saas nähdä miten laiharin käy, jos tärppi tulee!! Ja joo, mulla on myös erittäin vakavana tuo sanoista tekoihin siirtymisen ongelma... :( Mut kuten olen sata kertaa sanonut, vielä joskus. Mies tosin eilen totesi kun meillä oli hampurilaisten jälkeen jäätelöt kädessä, että ei meistä tule ikinä laihoja.. ;) Mulla on siis joku 20-25kg ylimääräistä, miehellä ehkä 8-10.

Mitäs vielä?? Niin, Tuitu! Ihan mahtavaa, että teillä kuume nousee!! :) Kävin just jollain laskurilla tsekkamassa, että mun la olis 21.1. vissiin, joten about samaan junaan ehdittäisiin! Kivaa!!! Onnea matkaan! (Niin, ja noista la-laskureista netissä en tiennyt mitään ennen vauva-sivuille päätymistä, en edes tiennyt miten la lasketaan... )(Ja tää koodikieli on ollut ihan uutta la jtp tjot täti dpo yk kp ..)

Mikä maailma täällä onkaan!

Aina yhtä ihmeissään,

Paaru

Omas navas ei oo mittää uutta. :/

Ja kiva että taas Elleissäkin vilkkaampaa :) että päivystä vaan Paaru täällä, niin saadaan kunnon ketju ;)

Mutta missä Anessa, huhuu???

Juu, kevät olis kivaa aikaa, mulle passais toi helmi-maaliskuu niin olis jo vatsanahat ehkä vähän kasassa sitten kesällä ;) Tosin mä mahduin käytännössä omiin vaatteisiin 2 vkoa synnytyksestä, niin hyvin jäi sillon laitokselle kilot.. ja itse asiassa mulla vaan tippui paino aluksi kun tulin vauvan kanssa kotiin, kun ei itsellä ollut nälkä :) tosin se lähti kyllä korjaantumaan sitten siitä aika nopeesti :/

Mutta nyt pikkuhiljaa töihin, jos pääsis taas tänään ihailemaan vastasyntyneitä, sitä saan aika usein töissä onneksi tehdä, jotain positiivista töihin menossa, kun muuten ei oikein motivoi.. Oon muuten vaihtamassa työpaikkaa nyt kesällä, työmatka lyhenee 44 km :))

Mutta palaillaan tytöt :)

Tuitu

Anessa ja Paaru, missäs piileksitte? Paarun olen ainakin bongannut jouluisista, ja pahoitteluni tädin tulosta.. :( no, plussataan sit samaan aikaan, jos sä vaan odotat mua.. ;) Mulla vois olla ensimmäinen mahdollinen la siinä helmikuun alussa, jos päätetään jo aloittaa yritys tästä ekasta kierrosta. Alunperinhän oli suunnitelma että tasoteltais kiertoa tää toukokuu mutta taitaa toi mieskin olla aika kuumeinen.. Ja eikö ne prosentit ollu jotain 20-25 % raskautumisen mahdollisuudet per kierto? jostain muistan lukeneeni..

Ja tiiättekö mitä? Oon huomannu, että tietö lisää tuskaa, että pohdin jo nyt, että meneeköhän kaikki hyvin ja onkohan vauva terve.. Ihan tyhmää mutta niin mua .. Ei helpota yhtään että ollaan molemmat terveydenhuoltoalan ammattilaisia, melkein päin vastoin..

No mutta sellaisia täältä, kirjotelkaahan muutkin kuulumisia, ei tarvii pudotuksia laittaa jos ne ahdistaa, voidaan puhua ihan muustakin ;)

Huomisiin, Tuitu (joka on tänään ollut aika tuittu)

tiedän NIIN ton tunteen.. *halaus* Kyllä se siitä kohta helpottaa.. Toi vitutus siis. Mua ainakin vähän hymyilytti kun luin tota sun " itsekritiikkiä" , tunnistan siitä niin itteni.. Mä kyllä jo paruin tossa Greyn anatomiassa kun oli niin surullinen kohta taas.. Toivottavasti mieliala tasaantuu kun saan noi pillerit pois, mulla on ollu noita mielialanvaihteluita taas ihan riittämiin..

Anessa, Kreetalle ollaan menossa :) mä oon ihan Kreikka-fani. Mekin mietittiin tosiaan sitä Thaimaata, mutta sitten tuli a)rahatilanne vastaan b) mahdollinen raskaus. Mua nimittäin pelottaa toi yli 10 h lentomatka jos olisin raskaana veritulppariskin takia.. Vaikkei mitään alttiutta oliskaan. Mä nimittäin elättelen täällä sellaista toivetta, että tulisin yhtä herkästi raskaaksi kun nuorempanakin ;) eli aika pian.

Niin, ja hieronta kuulostais fantastiselta, itse asiassa mä haluaisin kiropraktikolle..

Että sellaista keskiviikkoon.. Viikonloppuna saunailta tyttöjen kanssa, jeeeeeeeeeeeeee :D

Missäs kaikki on? Täällä masentaa myös, eilen tuli sitten taas irtokarkkitiskin kohdalla sorruttua!!! Arg... Millähän kummalla sais ittestään irti niin paljon (?), että pääsis tuosta karkin syönnistä eroon... *Huokaus*...

Wau, kuulostaa mukavilta nuo teidän ulkomaan reissut! Me on haudattu reissuhaaveet useammaks vuodeks, kun tuli tää talo rakennettua, joten kaikki raha uppoaa tällä hetkellä tähän... Varsinkin nyt kun oon kotihoidontuella, se kun ei mikään häävi ole... No, jospa tässä pääsis kohta sitten takasin äippärahalle =) Täytyy toivoa, ettei tuu yli 3 vuotta lapsille ikäeroa, niin sais sama ä-rahan kuin esikoisesta...

Täällä odotellaan menkkoja, eka pilleritön kierto menossa, saas nähdä miten kierto tästä tasaantuu (mulla kun pysy menkat noil pillereillä kokonaan poissa, no tosin alkokin sitten 5 viikkoa sektiosta, kivakiva, vaikka täysimetin 6kk!!), yritystä tosin ei tästä kierrosta vielä ollut, ehkäpä seuraavasta... =) Kuun vaihteessa olis labrakin, jospa kilpirauhasarvot olis tasaantunut, niin sittenhän tässä alkais olla mahiksiakin! Kerrankin sitä oikeen toivoo, et alkas nyt ne menkat, niin pääsis " tositoimiin" ... heh...

Tarkennuksen tarkennus, että joo, en minäkään osaa pelätä vielä tuota itse raskautumista. Pelkään, että alan pelätä? Outoa, mutta totta. Siis sitä, että alan stressata liikaa tai stressaan sitä että mitä jos alankin stressaamaan tätä asiaa liikaa. Aika selkee tarkennus tuli nyt.. :D

Nyt ei siis vielä oo huolta ei murhetta. Keveällä otteella mennään. Mutta tietoisuus siitä, että toisilla on stressi ja näiden palstojen lukeminen kaikista ongelmista voi alkaa pelottaa. Ihan kuin Tuitu sulla tuon suhteen, miten raskauden sujuminen saattaa käydä jännittämään kun näkee miten voi mennä asiat pieleen.

Ehkä se on perisuomalainen juttu. Näin mm-kisoja odotellessa esimerkiksi voi ottaa vaikka lätkämatsin. Että vaikka johdossa ollaan, niin kaikki hokee, että kyllä ne vastustajat vielä tasottaa ja tekee voittomaalin. Aina pelätään pahinta.

Mut me ei!! Pitäisi yrittää pysyä positiivisena. Että mikään ei ole mennyt pieleen, ennen kuin on varmasti todettu että pielessä on. Aina on toivoa, ihan oikeaakin sellaista!

-Paaru

Jebu.

Oon ollut tuolla taustalla muutaman päivän. Ei oo jotenkin jaksanut kirjoitella mitään. Kevätmasennusta? Tiedä häntä. Kiirettä on pitänyt miehellä ja mulla, ei oo oikein edes nähty. Sekin vetää mieltä matalaksi. Laiharit - just joo. :(

Sinnaliina - joo mulla ihan sama homma. Vierasvaraa ei saa ikinä pitää! Kaapit niin tyhjänä kuin vain voi. Siltikin on vaara herkkuihin, kun on siellä kaupassa käytävä ja ah voih miten ne herkut houkuttaa.

Tää on ollut valitettavan hiljainen tämä Ellien ketju viime aikoina. Se kertonee siitä, miten vaikeaa tämä elämäntaparemontti meille sokerihiirille on. Ei mullakaan siihen keinoja ole. Mietin jo tuossa viime viikolla pahimman ahdistuksen kourissa, että pitäisikö sinne Painonvartijoihin taas kipittää häntä koipien välissä. Kun ei noille pisteille muuten tunnu elämä kääntyvän. Mut suoraan sanottuna ärsyttää maksaa sitä viikkomaksua punnituksesta. Se tulee yllättävän kalliiksi. Mutta jos tää mun pää sen vaatii, niin....... saas nähdä.

Näissä tunnelmissa uutta viikkoa alkavaksi odottaa,

-Paaru

Hello naiset!

Pikavisiitti BigLoven mainoskatkolla.. :)

Kyllä vain, Tuitu, meilläkin päätettiin kolmisen viikkoa sitten käydä pisteille, mutta .... Valitettavasti ruokavalio on edelleen kaikkea muuta kuin pisterajoissa. Blaaaah. Oon näitä motivaatio-ongelmia selittänyt täällä nyt viikkotolkulla enkä saa kiloja tippumaan, kun ruokavalio ei muutu. No, pitäähän Elleissä olla yks jatkuva epäonnistuja, että muut saa kuulla jotain sellaista millaista eivät itse halua olla.. :(

Nyt loppuu itsesääliruikutus! Jos ei kilot tipu itseltä, niin sitten oon vaan täällä tsempparina. Ehkä vielä jossain vaiheessa oikeasti käymme siipan kanssa pisteille.

Missäs Anessa luuraa?

Jaaha, kohta jatkuu taas ohjelma, pitää siis mennä. Nannelle vielä moikkaus!

-Paaru

Lainaus muistaakseni Paarulta: " Täällä Elleissä pyritään juuri siihen, että tehtäisiin jotain noille omille painoille ennen kuin vauva alkaa asua mahassa. Tosin meillä kaikilla taitaa nyt olla yritys päällä, joten saas nähdä miten laiharin käy, jos tärppi tulee!! "

Elän kuitenkin kovasti siinä toivossa, että jos vauva päättää massuun tulla, viimeistään sitten olisi järkeä syödä terveellisesti ahmimatta. Ei siis laiharia, mutta ei myöskään ylimääräistä painon nousua. Hyvähän sitä on ennalta suunnitella, kun ei tiedä, miten elimistö voi heittää kuperkeikkaa.. Ja tämähän ei estä sitä totuutta, että jo nyt on aika jättää herkut syrjään. Välillä se onnistuu, välillä ei. Ite oon huomannut, että jos jostain syystä oon vaikka päivän melkein syömättä, ahmimisvimma katoaa eikä tee mieli syödä ylimääräistä. Se tosin palautuu sitten, kun seuraavan kerran laitan suuhuni jotain herkkua. Ihan niin kuin yhden keksin syöminen on aika mahdotonta. Jos otan sen ensimmäisen, otan myös monta monta muuta.. Karkkipussikaan ei voi jäädä kesken, joko kaikki tai ei mitään. Pitää siis ostaa pieniä pusseja, jos on ihan pakko saada... Selvä riippuvuus.. Vierasvaraa ei kaapissa kannata pitää.

Täti tuli muuten käymään, joten nyt ehkäisy saa jäädä, kiloista huolimatta. Nää nettikeskustelut on vaarallisia kuten joku jo kirjoitti. Minäkin jo mietin, että pitäiskö ovistikkuja ostaa, vaikka ei ole vielä edes kunnolla yritetty. Saavat kuitenkin vielä odottaa ostajaansa.. Mut greippimehua on jääkaapissa. Siitä olen tosin aina tykännyt, joten suu ei mene kieroon. Toivottavasti siitä on apua, eikä ole täysin huuhaata. Niin joo, keskusteluihin törmäsin, kun aloin etsiä tietoa raskaaksi tulemisesta yms.

Nyt se vauvakuume on sit vissiin tosissaan iskeny, kun huomaa täällä roikkuvansa jatkuvasti!! Eikä kuumetta yhtään laskenu se, että kaivoin esikoisen äitiyskortin ja äippäpoli epikriisit esiin, niin ja tietysti odotuspäiväkirjan=) Ihmetellä täytyy vaan, että mitenkä ihmeessä se pahoinvoinnin, oksentamisen, närästyksen, turvotuksen jne lukeminen saa vauvakuumeen valloilleen...

Näin yhden ongelmia täyttä olleen raskauden kokeneena, on toisaalta jännä, ettei mua ainakaan vielä se pelota, et kokis kaikki uudelleen! Ehkäpä siks, et loppujen lopuks kaikki meni hyvin ja terve tyttö saatiin! Ja koska käytän kilpirauhaslääkkeitä mun raskautta seurataan äippäpolilla n 6 viikon välein, ni toisaalta siellä tuntee jotenkin olonsa turvalliseks... Se tässä hieman jo etukäteen huolettaa, että kun tuota esikoista tehtiin 2 vuotta ja saikin sitten inseminaatiolla alkunsa, että kuinka kauan nyt menee ja tartteeko taas apuja... Toisaalta meissä ei sinänsä muuta vikaa löytynyt, kuin mun aivan sekasin olevat kilpirauhasarvot, ja nythän mulla on lääkitys. Tosin arvot ei varmaan nyt vielä taas ole kohdallaan, mutta oikeaan suuntaan jo menossa!! Kevät olis niin mukavaa aikaa saada vauva, esikoinen syntyi viime huhtikuussa ja oli mukava kun pääsi heti ulos, eikä tarttennu pukea niin kamalasti. Ja sitten toisaalta ei tarttennu olla ison mahan kanssa kesähelteessä... No vastavuoroisesti huonoja puolia, ei niin kiva kulkea roikkuvan mahanahan kanssa ohuissa kesä vaatteissa ja voi sitä maitotulvaa, kun viime kesäkin oli niin helteinen, niin koko ajan paita märkänä.. " Muistelee haikeana"

Niin ja sinnaliinalle tervetuloa!

siis edellisestä raskaudesta noi jutut vatsanahasta ja vaatteisiin mahtumisesta.. ja siitä tulee kohta, toukokuussa, 8 vuotta ;) toivossa on hyvä elää että kaikki menisi tässäkin samalla lailla, sitten jos ja kun raskautuu ;)

ja nyt töihin lähtöä tekemään.. :D oikeasti..

Terve kaikille! Olen sen verran uusi kuumeilija, että oon vaan lukenut muiden juttuja eri sivuilta, mut eiköhän ole aika liittyä itse mukaan. Olen 170cm/96kg, joten pudotettavaa olisi. Kun kävin terkkarilla ihan muissa asioissa, kyselin ylipainosta raskauden aikana, mut sain vaan kannustavan vastauksen. Kuulema ylipainoisilla pyritään siihen, et paino ei raskauden aikana hirveästi nousisi. Kiitteli sitä, et mä jo hyvissä ajoin asiaa ajattelen. Se onkin sitten toinen juttu, onko ajattelu siirtynyt myös tekoihin.. Ei valitettavasti juurikaan.. (oli muuten terkkarikin vähän pullukka, ehkä siksi oli ymmärtäväinen)

Ehkäisyrengas jäi käytöstä tammikuussa ja siitä lähtien ehkäisy on toteutettu tyyliin vähän sinnepäin. Seuraavasta kierrosta on siis tarkoitus ihan oikeasti yrittää. Kierto on vielä vähän mysteeri, kun renkaan aikana se oli 28pv, mut ennen sitä muistelen sen olleen 25/27pv.. Nyt on ollut vielä lyhempi. Muutenkin vasta opettelen tuntemaan kehoani, en oo koskaan ennen ajatellut, millaisia tuntemuksia kierron eri vaiheissa voi olla. Niillä kun ei aiemmin ole ollut väliä, tulleet ja menneet..

että mua on kaivattu. Niin minullakin on ollut ikävä teitä sisko kullat.

Valitettavasti on edelleen niin, että meil ei oo kotona nettiä, joten tulee aika harvoin tilanteita, että pääsis koneelle ja ois aikaa kirjoittaa. Nyttenkin jäin töitten jälkeen vähän naputtelee sähköposteja ja tännekin jotain.

Painonpudotuksen saralla ei sitten tosiaan mitään uutta edelleen...mä oon ihan taantunut...prkl. Ei nyt lähe oikeen tää laihdutus. Vituttaa taas ku ei lastakaan saa ja ....hmm.... No tarttis käydä apteekista hakee ovis-testi ...alkais olla se aika kk:sta.

Kevät kyl on niin ihanaa aikaa muuten...ei niin hirmusesti tuu ajateltuu mitään ikäviä asioita ja tänään on ihan ihana päivä...5v. kihloihin menosta. Noh...naimisissa vasta vajaa 2v. Täytyy vaan olla tyytyväinen, että on täydellinen mies ku ei sitä lastakaan tuu...

Itse-sääli-minä....hyi minua.

Lueskelin hirmu ahkeraa kaikki teidän viestit, mutta pää on niin tyhjä, ettei löydy nyt mitään kommentoitavaa...

Tervetuloa kaikki uudet...sekaan vaan... mulla on vaan niin super surkee nicki-muisti.

Paarun ja Tuitun mä muistan...ja Nannen....?

koitan huomenna jotain keretä kirjoittelee.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat