Seuraa 

Eli onko kaikissa päiväkodeissa näin?

Lapseni päiväkodissa on usein aamupalana vain muroja, maitoa ja hilloa. Minusta aika huono aamupala, varsinkin kun murot on sokeroituja riisimuroja. (kotiin en sellaisia koskaan edes osta)

Voin kuulostaa ylihuolehtivalta hössöltä:)?

Mutta kun lapset tunnetusti ovat nälkäisinä usein kiukkuisia, niin ihmettelen tällaista aamupalaa. Kun ruoka on seuraavan kerran n.4 tunnin päästä aamupalasta, niin luulisi lapsille jo tulevan nälkä siinä ajassa. Tuskin niitä muroja nyt kovin montaa/suurta lautasellista syö kuitenkaan...

Kommentit (14)

Mä sanoisin päiväkodissa että " x" ei saa syödä muroja kuin silloin tällöin, esim. kerran viikkoon. Jos on useammin pyydä vaikka ilmoittamaan tai sano että voisiko hänelle tarjota jotain muuta. Perusteluiksi itse sanoisin että makea muroaamiainen vie kunnon ruokahalut lopuilta päivän aterioilta, meillä se ainakin pitää paikkansa. Pitäisihän päiväkotien yhteinen ruokalista pitää, ei niihin saa oman laiskuuden tai mielen mukaan lisätä joka päivälle muroja. Kyllä päiväkodin henkilökunta tietää tämän, etkä todella järkiperustein voi leimaantua nipottajaksi.

meidän kunnan päiväkodissa on PÄIVÄKOTINEUVOSTO / vanhempainneuvosto joka toimii juuri mm. tälläisten asioiden kimpussa, kuulun itse tähän neuvostoon ja meidän kautta voi nimettömänä laittaa terveisiä etenpäin hoitotädeille. kokoonnumme vähintään joka toinen kuukausi ja tarvittaessa useamminkin, jos jollain jotain puitavaa asiaa.

Osallistumme myös retkien, tapahtumien jne. organisointiin, tuomme vanhempain näkökulmaa asioihin.

Ota selvää onko teidän päiväkodissa tällaista " neuvostoa" jonka kautta voi kiperiä asioita tuoda esille.

TAI SITTEN ROHKEASTI OTAT ASIAN ESILLE ITSE, SINÄ MAKSAT LAPSESI HOIDOSTA JA SINULLA ON OIKEUS SAADA RAHOILLESI VASTINETTA, ELI SITÄ TERVEELLISEMPÄÄ JA EDULLISEMPAA PUUROA.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meidän päiväkodissa on vissin kolmena aamuna viikossa puuroa, yhtenä jugurttia ja yhtenä MUROJA.

Minusta niin on hyvä - kylläkai ne lapsetkin joka aamuiseen puuroon kyllästyy.... Joten parempi tarjota monipuolisia aamupaloja kuin kyllästyttää lapset puurolla niin, että sekään ei lopulta maistu kunnolla.

Lisänä on näkkäria, juuresta ja joskus tuoretta leipää ja leikkelettä ,ja yhtenä aamuna viikossa aina keitettyä munaa (taitaa olla just se muro tai jogurttiaamu)...

Muuten; Lapsillehan voi aina tarjota aamupuurot jo kotona, jos ei päiväkodin tarjonta miellytä

Itse olen työskennellyt yksityisessä pk:ssa jossa aamupla valmistettiin itse. Siellä oli aamupalalla jos jonkinnäköistä ruokaa, kunnes aloitettuani työt pyysin omistajaa muuttamaan aamupalaksi puuron. Suurin osa lapsista söi aamupalan päiväkodilla ja jopa eskarilaiset söivät yllättävän hyvin puuron ja leivän.

Pojan päiväkodissa on tarjolla joka aamu puuroa, muroja yms ehtii syödä välipalalla ja sitten isompana vaikka kuinka paljon. heillä ainakin viahtelua puuroihin tuo mehukeitot, eri puurot yms.

Ehdottomasti kannattaa kysyä ja tarkistaa asiaa päiväkodilta, ottaa puheeksi johtajan kanssa ja esim. vanhempainillassa. Ja koska kyse taisi olla kunnallisesta pk:sta voi yhteyttä ottaa myös päivähoidon johtajaan/ aluepäälikköön.

Ei päiväkodeissa yleensä tarjoilla muroja kovin usein, lähinnä juuri niissä tapauksissa kun keittäjä on sairaana, eikä hoitohenkilökunta kyllä ehdi puuroja aamulla keittelemään.

Toisaalta puuron ongelma on se, että iso osa varsinkin isoista ei enää suostu sitä syömään. tai kyllä mannapuuroa, mutta se nyt ei kyllä ole ravintoarvoiltaan sen parempaa. Monta kertaa lasten syömät puuroannokset ovat tosi pieniä, joten siitä vasta nälkä jääkin.

vain puuroa aamupalaksi. Ja tietenki leipää ja jotain juureksia. Mutta muroja, ei ikinä!

Onko lastenne päiväkoti yksityinen? Jos siellä hoitajat/joku työntekijä valmistavat ruoan itse niin on helpompaa ja nopempaa ostaa muropaketti kaupasta. Mikä kyllä minun mielestäni antaa todella epäilyttävän kuvan ko. paikasta. Mietityttää että mitä ihmettä siellä annetaan esim. vuoden ikäisille lapsille, niitä samoja murojako? Ja varsinkin kun alle 3v. lasten pitäisi välttää mahdollisimman paljon kaikkea missä on sokeria (hampaiden takia).

Sinuna ottaisin asian puheeksi mutta aika varovasti kannattaa kysyä. Nimittäin jos lapsesi itse on kertonut aamupaloista, niin se voi olla täysin mielikuvituksen tuotetta. Serkun lapsi oli sanonut että hoitopaikassa oli kuulemma ollut 2vk putkeen lounaalla jauhelihakeittoa. Eikä pitänyt paikkaansa kun äiti oli kysynyt hoitajilta.

vai tuleeko se valmiina jostain keskuskeittiöstä?

Tätä on nimittäin pelätty tulevaisuuskuvana, että aamupalat on valmiskamaa kohta, kun ruoka tulee muualta eli päiväkodissa ei omaa henkilökuntaa ruokaa valmistamassa.

Ja jos esim. onkin joku puuroa keittämässä - niin kun hän on sairaana, joutuu joku tädeistä/ laitossiivoja/johtaja tms. laittamaan aamupalan tarjolle = syödään muroja paketista, kun muuta ei voi tehdä siihen hätään.

Tämä tuli ekana vaihtoehtona mieleen syyksi muroihin. Meidän päiväkodissa ei taida koskaan olla ollut muroja aamiaiseksi, edes isojen puolella. Pääasiassa puuroa -vellejä ja näkkäriä/juureksia, joskus sit tuoreleipä + kaakao vaihtoehtona. Pienet syö puuroa myös iltapäivävälipalana, jos varsinainen välipala ei maistu heille / on liian kevyt.

Eli kyllä se on puuro, joka nälän pitää loitolla.

Kannattaa siis kysyä asiaa!

Lapseni on siis ihan kunnallisessa päiväkodissa.

Ja keittiöhenkilökunta tekee ruoat.

Vien aina itse lapsen päiväkotiin aamupalan aikaan, joten olen siis itse nähnyt. En kyllä olisi uskonutkaan, jos tyttö olisi kertonut, että aamupalana oli muroja;)

Ei siinä mitään, jos muroja olisi kerran viikossa, ja ne olisivat terveellisiä täysjyvä muroja...mutta sokerisia riisimuroja, ja niiden kanssa vielä hilloa! Tänään juuri kuulin, kun hoitaja kysyi lapseltani, haluaako tämä murojen kanssa hilloa. Halusi totta kai;)

Usein on puuroa, tai velliä aamupalana. Puuro kuitenkin välillä loppuu kesken vai onkohan sitä lisää keittiössä, hoitaja ei vaan viitsi hakea?

ja sitten on taas vaan muroja...

Päiväkodeissakin pitäisi olla palautelaatikko, johon voisi nimettömänä antaa palautetta...en vaan mitenkään viitsisi tästä asiasta sanoa (=nipottaa)

Ja tosiaan, voisi lapseni syödä aamupalan kotonakin, mutta kun hänelle ei heti herättyään mikään maistu.

Et hössötä lainkaan turhaan!

Sokerimuroissa on huonot ravintoarvot, ne eivät pidä nälkää pitkään vaan antavat lapsille kauhean sokerihumalan. Puuro olisi myös varmasti halvempi valmistaa - näin mutu-arviona. Eri asia olisi esimerkiksi täysjyvämurot tai murot muun aamupalan, kuten leivän, lisukkeena. Mutta kyllä puuro on parasta aamupalaa!

Meidän tyttömme syö aamupalaa kotona (puuroa, niinpä), mutta myös meidän päiväkodissamme näyttäisi olevan useimpina aamuina puuroa aamupalaksi.

Meillä tuntuu kyllä useimpina aamuina olevan päiväkodissa puuroa tarjolla. Ihan tarkkaan ei voi kyllä tietää, kun ei ole katsomassa, mutta niinä aamuina on ainakin ollut, kun ollaan poika viety vasta aamupalan aikaan.

Katsoin juuri päiväkodin kymmenen viikon ruokalistan netistä eikä siellä ollut kuin kerran muroja. Kahtena aamuna viiliä ja leipää, muina puuroa tai velliä.

Aika omituiselta siis tuntuu että muroja olisi joka aamu.

Ei luulisi enää näinä aikoina, jolloin jatkuvasti puhutaan/kirjoitetaan lasten liikalihavuudesta ja hampaiden huonosta kunnosta, tarjottavan päiväkodissa mitään sokerimuroja.

Jos nyt JOSKUS tarjotaankin muroja, niin olisihan olemassa myös kuitupitoisia ja vähäsokerisempia vaihtoehtoja tarjolla.

Meilä ainakin olen seurannut pk ruokalistoja kyllä niissä on puuroa. Murot ovat todella kallista ja ei kaupungeilla ole edes varaa tuolaiseen. Puuro on halpaa ja hyvää ja täyttää masut.

Meidän tyttöltä kun kysyy mitä aamupalaa? se on aina kaakaota ja leipää vaikka ei todellakaan ole, mutta mielikuvitus on aika hyvä ja toiveet olisi siitä.

Minusta tuo on kyllä aika outoa, eihön murot todellakaan pidä nälkää ja lisäksi ovat todella sokerisia.

Meillä pojat olleet päiväkodissa nyt yli vuoden ja siellä on aina puuroa, voileipää ja joku juurestikku tms. En edes tiennyt että muroja on missään päiväkodissa ikinä, muuta kuin välipalalla ehkä leivän kanssa.

Kyllä musta puuro ja leipä kuuluu pienten aamuun, niillä jaksaa lounaaseen asti. Joten mielestäni et ole turhan vauhko.

Minä myös kysyisin suoraan päiväkodista asiaa -ei käynyt ilmi että mistä tämä tieto oli peräisin. Tietysti jos olet itse nähnyt että muroja tarjoillaan vähän väliä, silloin ainakin minä sanoisin jo paljon tiukemmin :P.

Olen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja, eli aina ei lapsen sanaan ole täysin luottaminen. Ei lapsi tarkoituksella valehtele, mutta saattaa vakavissaan olla sitä mieltä, että joo-o, tänäänkin syötiin muroja. Monta kertaa olen koululaisilta kysynyt, mitä oli lounaaksi, arvatkaapa muistavatko...

KL.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat