Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Hei,

Olen kahden lapsen yh, asumme vuokralla tällä hetkellä edullisessa kaksioissa, vra 400 ¿/kk. Haaveenani on rivarinpätkä. Tällä hetkellä en pysty ottamaan lainaa, kuin max 100 000 ¿ ja vähän sen alle saa meidän alueelta korkeintaan kaksion. Olisiko se dorkaa ostaa ensin kaksio ja sitten myöhemmin kolmio. Kolmion saisi ehkä 120 000 ¿.

Mikään ei olisi niin ihanaa kesällä, kuin istua oman rivarikämpän takapihalla ja ennen kaikkea sekin, että lapset saisivat ulkoilla keskenään, jos asuisimme maan tasalla.

Mitä mä teen?

Kommentit (17)

Jossain vaiheessa tulee hintojen notkahdus, ja silloin fiksu tekee kaupat. Mutta jos on pakko ostaa, niin kannattaa ainakin varautua korkojen nousuun.

Jotenkin olisi kiva maksaa tätä kasioita tovi ja sitten ottaa lisää lainaa.

Toisaalta lapset on jo isoja, vuoden päästä menevät kouluun, että sitä tilan tarvetta tulisi aika pikaiseen...kamalan vaikeaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Totta: ehdottomasti järkevää ostaa/vuokrata sellainen asunto, johon rahat hyvin riittävät.

Itselleni olisi pahin painajainen sellainen tilanne, että joutuisi koko ajan murehtimaan rahojen riittämistä ja stressaamaan hirveällä velkakuormalla.

Jos otat, ota siis sellainen asuntolaina, jolla hyvin selviät, ja jossa on vähän joustonkin varaa. Jos korot nousee, jos joudut työttömäksi tms. Joustoa tuo esimerkiksi se, että pystyt tarvittaessa pidentämään laina-aikaa ja siten pienentämään kuukausikulua.

Tuli vielä mieleeni, että joskus voi löytää jonkun vähän huonokuntoisemman asunnon halvemmalla. Tulisiko sellainen kyseeseen? Remontointi yh:na voi tietysti olla liian raskasta, mutta monestihan niitä remonttejakin voi lykätä. Tai onko sulla avuliaita kavereita, jotka tulisivat talkoisiin?

noinhan sitä on iät ajat tehtykin. Otetaan sellainen pienempi, johon rahat riittää (vaikka vähän ahdaskin) ja sitten siitä pikkuhiljaa isompaan.

Siitä olen samaa mieltä, että oma kannattaa, jos aikoo piakkakunnalla pysyä ja että kaksio voi toimia kolmiona, jos vain olohuoneesa on tilaa jakaa siitä makuusoppi. Aikuinen ei tarvitse kovin isoa tilaa, jos ei harrasta tms. Ja vaatekaapit saa sinne lastenhuoneeseen.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat