Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Poika 5kk on alkanut täristää kummasti. Kun hän istuu esim. sylissä ja nojautuu eteenpäin katsomaan jotain kiinnostavaa lelua tms. niin tärinä alkaa. Samoin käy aina kun asento on vähänkin etunojainen. Tuntuu että poika jotenkin jännittää ja siksi tärisee, tai ainakin toivon että se on vain sitä. Vai voiko tämä olla jokin neurologinen oire tms? Huolestuttaa..

Kommentit (8)

Meidän vauva (nyt 10kk) on väristellyt jo ihan pienestä (n. parikuisesta suurinpiirtein) asti. Värinä on sellainen n. sekunnin-kahden mittainen " puistatus" (tyyliin vilunväre tai esim. minulla itselläni joskus voi pissahädässä tulla sellainen puistatus). Mainitsin siitä neuvolassa ja lopputuloksena olimme jopa Lastenlinnassa uni-EEG:ssä. Aivosähkökäyrätutkimuksella haluttiin sulkea pois kaikki mahdollinen ja mitään ei sitten onneksi löytynyt! Itse olin ihan hermona mutta olo helpottui kun puistatusten sanottiin olevan ihan normaaleja, vauvan hermoston kehittymättömyyteen liittyviä oireita. Toisaalta puistatus voi johtua esim. jos vauva syö yhtäkkiä jotain hapanta tai hirmu kylmää. Meillä saatta puistatus tulla joskus em. tilanteissakin tai sitten niille ei ole mitään selvää syytä. Nyt vauvan ollessa 10kk puistatuksia on enää tosi harvoin - ehkä n. pari kertaa viikossa. Eipä siis syytä huoleen!

annelie ja lilli 10kk

...että tätä tärinää alkaa esiintymään, kun vauva alkaa hahmottamaan omaa kehoaan. Itseänsä jännittämällä ja tärisemällä vauva kokee omaa kehoansa, eli tunnustelee, et siellähän ne jalat ja varpaat on ja kädet ja sormet. Vauva tulee tietoisemmaksi omasta kehostaan ja sen aistimuksista. Ja tämä tosiaankin häviää ennen yksvuotis synttäreitä.Normaalia siis on ja tässäkin tapauksessa vauvat on persoonia.

Mutta itsekin olen sen verran pohtija tyyppiä, että jos vähänkin jokin asia itseä epäilyttää niin kannattaa tutkituttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mä olen myös huomannut meidän vauvalla tärinää. Tosin kädet vaan tärisee, ei koko vauva, mutta tärinä on kyllä huomattavaa ja ihan hallitsematonta. Tärinä liittyy selvästi niihin tilanteisiin, kun vauva innostuu kovasti tai kun hän on aivan uudessa tilanteessa eli varmaankin on jännittynyt.

Ei ole tullut neuvolassa kysyttyä vaikka olen minäkin miettinyt onko tuollainen tärinä ihan normaalia. Täytyypä yrittää muista kysäistä! :)

Meillä poika 8 kk, ja usein istuessaan lattialla ja katsoessaan jotain mielenkiintoista, osoittaa kohdetta käsillään, vaikkapa nyt lelua, ja jännittää varpaitaankin, ja usein vielä päästää suustaan pärinän, mielestäni jonkin " kommentin" asiaan.

Olen ilman muuta ajatellut, että hän reagoi näin uusiin ja huippuhienoihin juttuihin, joita haluaisi katsoa tarkemmin tai koskettaa. Monesti hän vielä pöyrittää samaan aikaan nilkkoja tai ranteita. Sitten vielä ehkä katsoo äitiin tai isiin ja uudelleen vielä pärsitää suuullaan niin että kuola lentää. :)

Hyvät jatkot!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat