Vierailija

Pyöräilijät ajoivat pyörätietä pitkin ja autot tulivat sivulta päälle. Aika kamalaa. Jäin miettimään, miten turvatonta pyöräily onkaan. Pyörätie oli sama, mutta risteykset olivat siten, että yksi oli välissä.



Itsekään en tiedä liikennesääntöä: pitääkö pyöräilijän taluttaa pyöränsä tasa-arvoisen risteyken kohdalla, jos pyörätien jatkeena on suojatie. Pyörätie yhdellä puolella vain. Eli pyörät liikkuvat molempiin suuntiin. Entä jos toinen autotie on etuajo-oikeutettu.

Kommentit (9)

Jos pyörätie jatkuu suojatien jälkeen, yli SAA ajaa (siis suojatien, ei pyöräilijän, keh). Kääntyvä on aina velvollinen väistämään.



Se muutaman vuoden takainen uudistus koski vain niitä pyöräteitä, jotka ovat erillään tiestä. Niissä oikelta tuleva pyörä joutuu väistämään autoja, ennen sillä oli etuajo-oikeus. käytännössä pyöräteillä on kolmiot tuollaisissa apikoissa joka tapauksessa.



Minäkin näin tänään läheltä piti -tilanteen, jossa ei autoja ollu lähelläkään. Pyörä tuli alikulusta pyörätietä T-risteykseen, suoraan menevä pyörä tuli alas rinnettä melkoista vauhtia vasemmalta. Tämä alikulusta kolmion takaa tuleva täti vain tyynesti ylitti pyörätien kääntyäkseen vasemmalle ja ajoi rauhallisesti suoraan sen suoraan menevän (vasemmalta tulleen) eteen. No, saivat jarrutettua, mutta täti puhisi ja puisteli päätään, vaikka itse oli tunkenut sieltä eteen. Eli saisi ne fillaristitkin vähän kerrata sääntöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos jalankulkija on jalallakaan astunut suojatielle kuuluu auton pysähtyä. Alle 12 v. pyöräilijät rinnastetaan käsittääkseni kävelijöihin. Lisäksi jos auto kääntyy suojatien yli (esim. oikealle) on hänen velvollisuutensa varoa pyöräilijää. Pyöräilijä ei voi arvata, että takaa tuleva auto aikoo kääntyä. Liikenneympyröistä ulos ajettaessa pätee käsittääkseni tämä oikealle kääntyminen ja autot väistämisvelvollisia. Autoilijat ovat lähes aina vastuussa suojatie onnettomuuksista vaikka käyttäytyvätkin liikenteessä toisin.



Opetan lapsilleni, että autotielle ei ikinä mennä, ellei autoilija ole pysähtynyt päästämään tai autoja ei tule. Lapset kun eivät osaa arvioida etäisyyksiä ja siksi kaupungissa on pakko yksinkertaistaa ohjeita lapselle. Eniten pelottaa 2 kaistaisten teiden ylitys, sillä jos ensimmäisellä kaistalla auto pysähtyy suojatien eteen ei takaa tuleva kuski näe pientä kävelijää. Jos hän ei välitä liikennesäännöistä on se todella vaarallista.

Kukaan ei ollut kääntymässä, vaan ajoivat ristiin. Vain toisella reunalla oli pyörätie.



Ymmärsin kirjoitukisistanne säännöt näin: suojatien yli saa ajaa pyörällä, jos pyörätie jatkuu suojatien jälkeen.



Ja: tasa-arvoisessa risteykessä autoilija toimii pyörän kanssa kuten autojen kanssa. Väistää pyörätieltä oikealta tulijaa ja ei väistä pyörätiellä vasemmalta tulijaa.



Jos autoilijalla on kolmio, hän väistää molemmista suunnista tulevia pyöräilijöitä pyörätiellä.



Ymmärsinkö oikein?



ap

Kysyn vielä, kun kerran tiedätte paljon: Kumpaa puolta yhdistettyä pyörä- ja jalankulkutietä opetan lapseni kulkemaan. (Kaistoja ei siis erotettu.) Vasentako?



Kiitollinen ap

oikealta tulevaan nähden, vaikka ylittäisi suojatietä.



Lainaus:

Pyöräilijät ajoivat pyörätietä pitkin ja autot tulivat sivulta päälle. Aika kamalaa. Jäin miettimään, miten turvatonta pyöräily onkaan. Pyörätie oli sama, mutta risteykset olivat siten, että yksi oli välissä.



Itsekään en tiedä liikennesääntöä: pitääkö pyöräilijän taluttaa pyöränsä tasa-arvoisen risteyken kohdalla, jos pyörätien jatkeena on suojatie. Pyörätie yhdellä puolella vain. Eli pyörät liikkuvat molempiin suuntiin. Entä jos toinen autotie on etuajo-oikeutettu.

Lainaus:


Ymmärsin kirjoitukisistanne säännöt näin: suojatien yli saa ajaa pyörällä, jos pyörätie jatkuu suojatien jälkeen.




Kyllä, muuten pyöräily esim kaupungeissa olisi aika mahdotonta (siis niillä osilla, joissa osa jalkakäytävästä on pyöräilijöille)



Lainaus:

Ja: tasa-arvoisessa risteykessä autoilija toimii pyörän kanssa kuten autojen kanssa. Väistää pyörätieltä oikealta tulijaa ja ei väistä pyörätiellä vasemmalta tulijaa.




Jos pelkkä pyörätie risteää ajotien kanssa, pyöräilijä väistää aina. Tämä on ainoa poikkeus verrattuna kahden auton liikkumiseen. Nämä ovat harvinaisia risteyksiä muutenkin.



Lainaus:

Jos autoilijalla on kolmio, hän väistää molemmista suunnista tulevia pyöräilijöitä pyörätiellä.




Kyllä.







ap

[/quote]

mutta jos pyöräilijä ajaa suoraan ja auto kääntyy minne vaan niin auto väistää. eli esim jos auto japyöräilijä ajavat samaan suuntaan ja auto on kääntymässä oikealle yli pyörätien ja pyöräilijä jatkaa suoraan, on auto väistämisvelvollinen.



Harva risteys on nykyään tasa-arvoinen...

Lainaus:

Kukaan ei ollut kääntymässä, vaan ajoivat ristiin. Vain toisella reunalla oli pyörätie.



Ymmärsin kirjoitukisistanne säännöt näin: suojatien yli saa ajaa pyörällä, jos pyörätie jatkuu suojatien jälkeen.



Ja: tasa-arvoisessa risteykessä autoilija toimii pyörän kanssa kuten autojen kanssa. Väistää pyörätieltä oikealta tulijaa ja ei väistä pyörätiellä vasemmalta tulijaa.



Jos autoilijalla on kolmio, hän väistää molemmista suunnista tulevia pyöräilijöitä pyörätiellä.



Ymmärsinkö oikein?



ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat