Vierailija

Puoliso harkitsee yrittäjyyttä, mutta itseäni asia mietityttää. Kommentteja puolesta/vastaan:

Sivut

Kommentit (28)

Hyviä puolia myös: olet itsesi pomo, ei tarvitse mennä muutakuin oman pään mukaan

Huonoja puolia: paljon töitä, olematon palkka, ei säännöllistä työaikaa, ei lomia paitsi jos saa säästettyä ja yrityksen hommat voi odottaa sen aikaa. Jos vähänkään meinaat tienata, niin verottaja vie kyllä nekin... että rikastumaan ei ainakaan pääse, tietenkin riippuu vähän töistä.

Mun mies on yrittäjä ja tekee pitkää päivää. yrittäjyyttä ennen on ollut kolmella työnantajalla töissä ja voin rehellisesti sanoa, että mies on paljon vapautuneempi ja vähemmän v. ttuuntuneempi kuin ennen, mutta palkkaa ei paljoa itselle jää, vaikka kuinka paiskii töitä.

Yrittäjyys on oikeasti harvoja keinoja rikastua Suomessa. Siinä ne positiiviset puolet onkin.

- pitkät päivät, tekevät poikkeuksetta 6-7 pv/viikkoa

- lomat, mitä ne on?

- Taloudellinen epävarmuus

- menee sairaana töihin, ei hoida koskaan sairaita lapsia vaan sinun pitää olla aina pois töistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja meidän liike on auki joka päivä (suljettuna neljänä päivänä vuodessa) ja meillä on yksi kokoaikainen työntekijä (sekä kaksi mahdollista tuuraajaa). Hyvät ja huonot puolet riippuvat tosi paljon alasta, joten vaikeaa sanoa noin yleismaailmallisesti, mutta mä listaan meidän yrittäjyyden hyviä ja huonoja puolia.

Hyviä

-Joustavat työajat silloin kun työntekijämme on töissä (voimme tulla ja mennä periaatteessa niin kuin haluamme, miten vaan työt antavat periksi).

- Voimme pitää lomamme pienillä varoitusajoilla (tyyliin kahden viikon päästä olisi edullinen lähtö etelään, kysytään tuuraajat ja työntekijältämme ja varataan matka).

- Olemme oman itsemme herroja. Ei ole pomoja kyttäämässä selän takana. :-)

- Kannamme itse oman työmme hedelmät, kun teemme työmme omaan lukuumme (molemmat ovat kokeneet vieraan palveluksessa, ettei saa hyvästä työstä tarpeeksi arvostusta).

- Tasaisen varma tulevaisuus (yrityksemme on toiminut vuodesta 1930, olemme kolmas polvi)

Huonoja/huonohkoja

- Vastuu tekemästä työstä on suuri, muttei kohtuuton meillä.

- Varmasti saisi nykyiset ansiot puolet helpommalla vieraan palveluksessa. :-)

- Välillä joutuu tekemään pitkiä putkia töitä (pari viikkoa tai vähän yli) ilman vapaita (työntekijän lomat/sairauslomat/lapsen sairastumiset. Näitä on kyllä suhteessa vähän, koska meidän työntekijämme sairastaa tosi vähän ja pyrkii aina löytämään hoitajan sairaalle lapselle mahd pian. Kesälomat ovat yleensä pisimmät putket. Mutta toisaalta, kun me ollaan lomalla, työntekijä tekee pitkän putken.

- Jos meidän lapsi sairastuu ja työntekijän lapsi sairastuu yhtäaikaa, niin ei ole vaikea arvata, kenen pitää hommata lapselleen hoitaja. Meillä on kyllä onneksi tosi hyvä turvaverkosto, joten ei sinänsä ongelmia tällä saralla.

- Stressi silloin, kun töitä ei ole tarpeeksi (alamme on sesonkiluonteinen, joten mä stressaan silloin, kun on hiljaista..).

Tässä muutamia juttuja.

Mies on jatkuvasti pois tai puhelimessa tai tietokoneella hoitelee laskentaa, suunnittelua yms. Itellä stressi kirjanpidosta ja siitä että muistaa aina alv-valvontailmoitukset postittaa ajoissa jne. Miehen ajatukset on koko ajan yritystoiminnassa ja jos joskus ollaan lomallakin niin puhelin soi koko ajan työasioiden merkeissä, ja kun hän ei sitte osaa olla vastaamatta niihin työpuheluihin. Rahaa on tietty paremmin käytössä, mutta yhteinen aika on myös tärkeää!

Itse olen vahvasti sitä mieltä, että toisen leivissä on parasta olla töissä, ei huolia firman asioista, hoitaa vaan hommansa ja sillä siisti.

Vähemmän pois on kotoa kun ennen kun oli pitkäy työmatkat pitkien päivien lisäksi. nyt yhdessä suunnitellaan, mies tekee työt, minä paperihommat. kolme pientä lasta, vanhin alle 4 ja hyvin on menny. rahaa on enemmän käytössä kun aiemmin. lomaa saa kun ottaa tuuraajan siksi aikaa. kesälomaa on kaksi viikkoa.

Mulla on tällä hetkellä vaan hyvää sanottavaa.

Se kannattaa muistaa että alkuun saattaa olla vaikeitakin aikoja. Paljon lainaa yms..

Meillä menee tällä hetkellä ihan hyvin. mies on yrittäjä tosin 2:n muun veljensä kanssa samassa yrityksessä joten miehellä aika joustavat työajat. Voin viedä pojatkin sinne työpaikalle jos haluan nuorempien kanssa lähtee vaikka kauppoihin.

Heidän alalla on kesällä enemmän töitä.

Saatta joskus pitää vapaapäiviä.

jos itellä on lääkäri/hammaslääkäriä yms niin mies pääsee tulemaan pois töistä aikasemmin tai sitten menee myöhemmin töihin.

Voin sanoa että olen todella tyytyväinen tähän tilanteeseen.

Meillä on 4 alle kouluikästä.

Vierailija:

Lainaus:

Yrittäjyys on oikeasti harvoja keinoja rikastua Suomessa. Siinä ne positiiviset puolet onkin.

- pitkät päivät, tekevät poikkeuksetta 6-7 pv/viikkoa

- lomat, mitä ne on?

- Taloudellinen epävarmuus

- menee sairaana töihin, ei hoida koskaan sairaita lapsia vaan sinun pitää olla aina pois töistä

Päivien pituuden ja työajan voi päättää itse (työtilanteen mukaan). Itse teen välillä pari tuntisiakin päiviä enkä yleensä koskaan viikonloppuisin.

Lomat voi päättää itse, esim. viime kesänä pidin 8 viikkoa ja joulun tienoilla 2 viikkoa.

Taloudellinen epävarmuus, totta. Tämän riskin voi hallita vakuutuksilla ja sillä, että tienaa sen verran, että muutama kuukausi ilman töitä ei ole mikään katastrofi.

En tee sairaana töitä, jos en jaksa. Hoidan sairasta lasta enemmän kuin mies, koska se on minulle yrittäjänä helpompaa joustaa.

Mieheni ei tosin ole yrittäjä, minä olen itse. Onko se todellakin näin erilaista?

alkuaikoina joutui tekemään viikonloppuisinkin usein töitä, mutta nykyään ihan normaalisti lähtee töihin n. 8-9, ja on kotona aina viimeistään klo 18. Plussaa myös se, että voi pitää lomaa silloin kun haluaa, ei tarvitse anella keneltäkään vapaata. Ehdoton plussa myös vaurastuminen, ei varmasti oltaisi tässä tilanteessa missä nyt ollaan, jos olisi palkkatyöläinen. Ainoa miinus oikeastaan se, että jos mies on pois töistä, ei yrityksessä ole oikeastaan ketään, joka pystyisi hänen hommiaan tekemään, vaikka siellä muitakin on töissä.

Meillä minä olen yrittäjä, mies vakityössä. Missään tapauksessa en suosittele koko perheen toimeentuloa aloittelevan yrityksen varaan.

Lasten kanssa ei ehdi olemaan ollenkaan. Joka kuukausi saa jännittää, että paljonkos nyt sitä palkkaa voikaan ottaa. Lomista ei tietookaan.

On niin kiva olla naimisissa yrittäjän kanssa..

Päivät ovat välillä ympäripyöreitä, eikä lomista ole, ainakaan alkuun, tietoakaan. Mun mies pitää vapaata käytännössä vain lauantait.

Vaikka siihen oli asennoitunutkin, niin kyllä se vaan joskus harmitti.

Joskin siihen tavallaan jossain vaiheessa myös tottui.

Myös jonkinnäköinen huoli siitä kannaattaako yritys, vai käykö huonosti? kävi välillä mielessä.

Hyvä puoli on se että, saa pitää lomaa milloin haluaa tai muutaman tunnin vapaata.

Meillä on tilanne nyt se että, kova yrittäminen kannatti. Pikkasen on päässyt " rikastumaan" , on työntekijöitä ja firmalla menee hyvin. Mies ei enää niin paljon tee töitä, mutta tekee kuitenkin :)

olkoonkin että se tekee pitkää päivää, ja mä joudun yksin hoitamaan lapset, mutta meillä ei ainakaan ole mitään taloudellista epävarmuutta, päinvastoin, isompiakaan hankitoja ei tarttee enää suunnitella niin tarkkaan kuin aikaisemmin.

mun miehellä on kausiluontoinen työ eli lomia pidetään sitten kun töitä on mahdoton tehdä. aiemmin työttömät kaudet oli myös rahattomia kausia, nykyään voi maksaa itselleen palkkaa myös sillon.

mua ei juurikaan haittaa se että puhelin soi kokoajan, koska mies kyllä sitten jättää vastaamatta jos ei jaksa vastata työpuheluun enää illalla yhdeksän jälkeen. kyllähän mies istuu koneella mutta ei mun mielestä " kokoajan" enkä mä voi kyllä väittää etteikö viettäisi aikaa lasten kanssa.

mä olen kyllä tyytyväinen!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat