Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Onkos kellekään sanottu, että missä vaiheessa turvotuksesta on haittaa? Mulla on turvotusta käsissä jo niin paljon, etten saa käsiä kunnolla nyrkkiin. Ei ne mene ilman kipua ainakaan. Puristusvoima on ihan poissa. Jalat on ollu kuin halot jo pitkän aikaa. Veriarvot ja muut testit on ihan puhtaita, joten mitään myrkytyksen oireita ei kuitenkaan ole. Elättelen toiveita, että pääsisin jo käynnistykseen, mutta onko tämä riittävä peruste lähteä sairaalaan??

-M- rv 37+2

Kommentit (6)

Valitettavasti sitä turvotusta tulee joillekin varsinkin viimeisillä viikoilla tosi paljon ilman, että mitään olisi vakavasti pielessä. Jos kaikki arvot on kunnossa muuten eli verenpaine normaali ja pissa puhdas, niin todennäköisesti pelkkä turvotus ei riitä syyksi käynnistykseen. Mulle sanottiin, kun itselläni oli esikoisesta kovasti turvotusta, että jos kasvot alkavat selvästi turvota, niin se saattaa olla merkki siitä, että jotain on pielessä. Kasvot ei siis ilmeisesti turpoa kovin helposti, paitsi sitten raskausmyrkytyksessä. En tiedä miten tämä pitää paikkansa, mutta näin ainakin mulle sanottiin. Muistakaa vaan juoda liioitellun paljon vettä ja syödä kevyesti ja vähäsuolaista ruokaa. Tietysti se päivittäinen kävelylenkkikin olisi hyvä tehdä.

Jaksamista vaan odotuksen loppumetreille!

Blomma rv 22+3

Tukisukat on kokoajan jalassa. Pitänee kertoa noista pääsäryistä ja valopalloista, en ajatellut että ne mitenkään liittyis turvotukseen. Mä laitoin ne migreenin piikkiin... Jalat varmaan vielä kestäisin, mutta nämä kädet on kyllä ihan eri juttu. Onneks ei oo pitkään aikaan ollu kenkiä, joissa olis nauhat. Crocsit rules!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Samat nakkisormet ja turpeet nilkat täälläkin, mutta ei muita oireita = ihan saan tässä odotella :). Kakkosesta oli ihan sama juttu, eli vanhan kertausta. Esikoisesta oli toksemia (ja turvotus kyllä vielä tätäkin pahempi). Se kyllä käynnistettiin (40 vk), mutta vasta kun virtsassa oli proteiinia. Sitä ennen paineet olivat olleet taivaissa pari kuukautta, päänsärkyä ja pilkkuja katseltu niitäkin viikkokausia... Tsekattavana tosin piti käydä useasti ja muuten olla levossa, ts. kaipa ne meinas että niin kauan kun virtaukset on kunnossa on ihan sama missä kunnossa äiti on :(. Silloinen neuvolan täti oli ihan hermona, lähetti mut tyyliin kerran viikossa polille ja oli ihan ihmeissään ko sieltä ne passittivat aina takaisin.

Mutta summa summarum: Päänsäryt ja pilkut kantsuu kyllä ottaa vakavasti ja mennä synnäripolille tsekkiin! Toi raskausmyrkytys kun voi haitata istukan toimintaa ja ne ongelmat ilmaantua ihan tosi nopeasti + päätyä tosi vakaviksi. Harvinaista, mutta tosiaan kannattaa silti ottaa huomioon.

Eilen neuvolassa oli verenpainekin jo 150/82 kun se on ollut n. 130/70. Painoa oli tullut vähän toista kiloa viikossa!! Pissa kuitenkin ok. Vähän on ollut päänsärkyä, ei näköhäiriöitä ja vauva liikkuu hyvin. Mulla on turvotusta vähän jo naamassakin, minkä huomasi terveydenhoitajakin. Käski lepäillä ja juoda paljon. Seuraavista oireista pitää ottaa heti yhteyttä vaikka päivystysaikaan: äkisti vielä selvästi lisääntynyt turvotus, jatkuva päänsärky, ylävatsakipu, näköhäiriöt. Mulle annettiin ymmärtää ettei näillä nykyisillä oireilla vielä ole syytä käynnistää.

Niin ja tukisukat ei taitais olla mulla avuksi koska mulla on turvotus aina pahimmillaan aamulla herätessä, siis jo ennen ylösnousua...

Ei ole tällaista ollut aiemmissa raskauksissa, liekö ikä tehnyt tehtävänsä nyt (36v).

ellu333 37+3

Mulla ollut myös tosi rajun näköistä turvotusta pidemmän aikaa. Toissapäivänä mulla särki koko päivän päätä ja eilen kävin lääkärissä, mutta jotenkin minusta tuntui, että hän vähätteli minun särkyjäni.

Minulla on kohta jo kuukauden ollut verenpaine kohollaan ja lääkäri meinas että mun pitäis liikkua enemmän...! Ihan kun en saisi tarpeeksi liikuntaa, kun joka päivä vien esikoiseni n.500m päähän esikouluun ja kun haen hänet, niin teemme melkein aina pienen metsä lenkin. No minun lääkärini onkin venäläinen ja lapseton vanhapiika...

Juttelin sitten neuvola tätini kanssa ja hän sanoi heti, että pitää olla yhteydessä häneen, jos päänsäryt vielä jatkuu. Ja hän suorastaan käski lepäämään ja pitämään jalkoja ylhäällä. Ja ananasta kannattaa syödä, sillä se auttaa turvotukseen.

Onko sinulla ollut minkäänlaisia näköhäiriöitä? Valopalloja, sahalaitakuviota? Päänsärkyjä?

Kannattaa kertoa lääkärille tai neuvolaan, jos sellaisia on.

Itsekin jo olen kovin malttamaton ja toivoisin pian saavani pienen käärön syliini.

marica 37+6 :)

Vielä sellainen "konsti" turvonneisiin jalkoihin, kuin tukisukat... Pitää laittaa aamulla ennen kuin nousee ylös. En ole kyllä itse vielä kokeillut, mutta kuulemma toimii hyvin.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat