Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Eikö pelota, että lapsestanne tulee rötväleitä, teinipissiksiä? Minusta hyvä(t) harrastukset pitävät ihmisen oikealla polulla.

Minä olen köyhä opiskelija, mutta olen aina saanut revittyä lapselleni lukukausimaksut harrastuksiin. Tämä on prioriteeteissä tärkeimpiä (ruan, ja asumisen jälkeen). Toinen tärkeä elementti on, että olen mukana lapsen harrastuksessa en sysää lastani vain harrastamaan vaan olen aktiivisesti mukana.

Joskus järkyttää kun ihmiset tekee monta lasta ja sitten eletään niin kädestä suuhun, ettei ole yhtä kunnollista harrastusta varaa tukea.

Hyvät elintavat& hyvä vuorovaikutus perheessä on tärkeintä!

Kommentit (10)

Enemmän pelottaa,mitä käy nille lapsille,joiden elämä on ohjelmoitu jokaista minuuttia myöden.

Hyvää vuorovaikutusta ja elintapoja voi olla perheessä,vaikka ei olisi mitään ohjattua harrastusta.

voi ilmaisia/halpoja asioita. Ja monet eivät tunnu pitävän esim. lukemista harrastuksena mutta sekin voi olla sitä.

Minulla ei ollut pienenä mitään yleisesti hyväksyttyjä harrastuksia, en käynyt missään osallistumassa säännöllisesti, mutta sen sijaan luin paljon, keräilin postimerkkejä, opettelin ruuanlaittoa jne. Ja kaikki tämä ihan ala-asteen puolella jo

Sisältö jatkuu mainoksen alla

tämän vuoden numero. Miten kunnollisesta urheilia tytöstä tuli narkkari. Elämä oli vaan harrastuksia ja kun ne joutui lopettamaan äkillisen sairastumisen myötä, ei elämässä enää mitään ollutkaan joten tille tuli huumeet...

Mun pointti ei todellakaan ollut raha, vaan perheen halu tukea harrastuksia. Mun poika on harrastanu ilmaisia ja maksullisia. Hänen mielenkiintojensa mukaan. Minusta harrastukset on vaan niin tärkeä asia, että minusta on ajattelematonta perheeltä jos niitä ei tueta.

Mutta mä en itse harrastanut lapsena ja nuorena mitään. Ei se mistää rahasta ollut kiinni, vaan yksinkertaisesti siitä syystä että mua ei mikään harrastus kiinnostanut niin paljon että olisin viikottain halunnut niissä käydä.

Ja ihan kelvollinen aikuinen musta on tullut. Koulut on käyty kunnialla loppuun jne.

Lukemisesta olen pitänyt aina, monethan lukee sen harrastukseksi. Ei harrastuksen tarvitse välttämättä mitään maksaa.

vaan harrastusten tukemisessa (joskus se kysyy myös rahaa). Minä olen tehnyt päätöksen, että kun lapseni 5v sitten halusi aloittaa salibandyn niin saa harrastaa sitä niin kauan kuin intoa on. Tämän ohjatun lisäksi käymme uimassa 2x viikko ja lenkillä 1x viikko. Telkkaria ei meillä ole, eikä pleikkaria.

mutta lähipiirissäni jo kovasti 4-vuotiainakin harrastetaan. Olen miettinyt tätä harrastusasiaa kovasti. Onko se vanhemman nautinto vai lapsen nautinto? En usko että lapsi joka ei harrasta mitään, olisi jotenkin huonompi. Harrastuksia voivat olla kotonakin vaikka käsityöt, maalaaminen, musiikki omaksi iloksi, kirjoittelu, oman koiran kanssa touhut jne.

Liikuntaharrastuksista moni on kilpailuhenkinen. En usko itse siihe, että kaikista lapsista kasvaisi positiivisia kilpailijoita. Osa voi jopa kokea jatkuvaa häpeää ja huonoa oloa jos ei pärjää.

Lähipiirissäni lapset ovat enemmän harrastuksissa kuin kotona. Koen että pitkän päivän jälkeen lapsi tarvitsee aikaa itselleen, rauhallista oloa ja aivojen rentouttamista myös muuten kuin jatkuvalla suorittamisella mitä koulussa jo päivällä on. Ja itse väsyisin kyllä totaalisesti jos minulla olisi vaikka 4 lasta joista jokainen harrastaisi eri päivinä!! Itsekin haluan olla lasteni kanssa enkä sysätä heitä harrastuksiin.

Musiikkiharrastus tulee todennäköisesti olemaan meidän lasten juttu. Annan heidän kuitenkin vielä rauhassa kasvaa tässä ilman jatkuvia iltamenoja. Uskon että heille riittää metsäretket, peuhaamiset, pallon peluut sun muut asiat.

Riittää, että aikuinen lähtee vaikka muutaman kerran viikossa tunniksi pelaamaan sählyä tai jalkapalloa tai koripalloa lapsen kanssa läheiseen puistoon. Tai maalaa tai askartelee pienemmän lapsen kanssa säännöllisesti, pitää yhteisiä lukuhetkiä.

Tärkeintä on pitää lapsi aktiivisena ja kannustaa liikkumaan, pois tietokoneelta ja pelikonsoleiden luota. Lapsi on tärkeä oppia nauttimaan fyysisestä tekemisestä ja saada sitä kautta elämäniloa. Tämän "taidon" avulla pärjää myöhemmin vaikeissa elämäntilanteissa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat