Vierailija

Kaipasin infoa tilanteeseeni, joka on aika mutkikas... Olen tällä hetkellä kotona reilun vuoden ikäisen tyttöni kanssa. Minulla ei ole työpaikkaa odottamassa, joten vanhempainloman päätyttyä ilmoittauduin työttömäksi ja saan siis ansiosidonnaista päivärahaa. Töitä olen katsellut jonkin verran, mutta alallani ja tällä alueella tilanne on varsin huono. 3kk suoja-aika on jo ajat sitten umpeutunut, eli minulla on velvollisuus vastaanottaa myös muita töitä.

Ongelmani on se, että en aio minkään työvoimatoimiston tarjoaman nollakurssin/ilmaistyöpaikan/huonon työpaikan takia lastani hoitoon laittaa. Työttömyyteni pitkittyeässä työvoimatoimistossakin on aktivoiduttu ja sieltä ahdistellaan jos milläkin kursseilla (esim. viikoksi opettelemaan työnhakua ja cv:n kirjoittamista). Näistä kursseista ei ole itselleni mitään hyötyä, enkä odota työvoimatoimiston minulle kunnon työpaikkaa löytävän - se on kyllä haettava itse. Minut kuitenkin voidaan määrätä jollekin kurssille ja sen jälkeen useamman kuukauden " palkattomaan työharjoitteluun" . Lienee turhaa mainita, että kysymys on töistä, joissa ei vaadita mitään, ei opi mitään jne. - näitä työkkärin juttuja siis. Tällaisen paikan takia en lastani halua hoitoon laittaa, varsinkin kun hänestä tulisi päivähoidossa aivan heittopussi, ennen kuin vakituinen paikka löytyisi.

Jos siis tiukan paikan tuleen kieltäydyn tarjotuista toimista, niin mikä on sanktio? Karenssi tietysti, mutta voidaanko työttömyyskorvausta peria takaisin jotenkin takautuvasti siksi, että heidän arvionsa mukaan en olisi aikaisemminkaan ollut käytettävissä? Entä, jos tässä tilanteessa jättäydyn suoraan hoitovapaalle?

Korostan vielä, että etsin kyllä itse koko ajan kunnollista oman alan työpaikkaa ja olen välittömästi valmis aloittamaan työt, kun sellainen löytyy. Akateemiseksi kopioavustajaksi tai arkistoijaksi en kuitenkaan ryhdy. Mahdetaankohan työttömille miehille (alasta riippumatta) tarjota näitä naisten alojen pohjasakkahommia, vai ainoastaan meille naisille?

Kommentit (10)

Teillä on kumman aktiivinen työvoimatoimisto kun minä olin ehtinyt olla 1300 päivää työttömänä ennen äitiyslomaa eikä kukaan ollut kertaakaan kysynyt perääni.

Miehenikin kävi juuri uudistamassa työnhakunsa ja korvaus juoksee vaikka hän ei otakaan vastaan omaa koulutustaan vastaavia hommia ja sanoi suoraan, että työ ei saa häiritä hänen perhe-elämäänsä. Eli lasten lääkäriin ja terapiaan viemisiä ym muita perhejuttuja. Jos sellainen työnantaja löytyy kenelle passaa, että hän tulee ja menee kuin haluaa niin menee sitten sinne hommiin, jos ala sattuu kiinnostamaan.

Mieheni taitaa muuten olla ainoa ihminen jolla on psykiatrin ja terapeutin diagnoosi ' laiska' . Edes Kelan rahoittama terapia ei tätä valitettavaa tautia parantanut...

minkälainen koulutus ja tausta sulla on? Olen itsekin ansiosidonnaisella (ylempi akateeminen loppututkinto) ja olen ollut nyt yli vuoden ja aika rauhassa olen työvoimatoimiston puolesta saanut olla. Niille työnhakukursseille olen luvannut mennä elokuussa, kun ajattelin, että se voi olla ihan ok, saa kerrankin hyvän cv:n. Muuten mulle on sanottu suoraan, että mun tasoiselle ihmiselle työkkäri ei tarjoa mitään. Olen myös itse sanonut, että koulutus ei mua kiinnosta, ja se on hyväksytty ilman suurempia mutinoita. Ihmettelen siksi tilannettasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja lisää kommentteja odottelen.

Pitää vielä lisätä, että täällä päin ainakin tuntuu työvoimaviranomaisilla olevan aivan liikaa rahaa näiden konsulttifirmojen järjestämien kurssien ostamiseen. Itselleni niitä on tarjouttu kahdesti viimeisen 3 kk:n aikana. Sisällöltään siis lähinnä " mikä on cv, mistä löytyy työpaikkoja, millaisia työhakemuksia on" jne. Keskustelin aiheesta virkailijan kanssa, ja hänkin totesi, ettei niistä ole minulle mitään hyötyä. Asia jäi siihen, että hän laittoi minut jonotuslistalle sanoen, että kurssille ei ole pakko tulla, jos se muuten täyttyy, mutta jos sitä ei saada täyteen, niin siellä minun on istuttava, jotta toiminta näyttää tehokkaalta. Tämä systeemi mättää oikeasti todella paljon. Ainoat, jotka tuntuvat hyötyvän, ovat nämä Kettu&Repolainen Consulting -fimat.

Nämä ovat niitä ns. osoituksia, joihin on pakko hakea, ja työkkäri päättää, ketä kursseille otetaan.

Olen moneen kertaan yrittänyt selittää tilanteeni, eikä heitä kiinnosta. Ilmeisesti minut on johonkin siivottava, tai sitten vaan halutaan savustaa pois kortistosta hoitovapaalle.

Lapsenhoidon järjestyminen ei ole työvoimahallinnon mukaan ongelma, koska kaupungin on pakko se järjestää kahdessa viikossa. Käytännössä äitinä tämä on minulle kuitenkin tosi iso kysymys; tuossa ajassa mitään pysyvää paikkaa ei voi saada, ja jatkuvasti vaihtuvat hoitajat ja hoitopaikat eivät ole inhimillinen tapa pienelle lapselle aloittaa kodin ulkopuolista hoitoa. Ja kuten sanoin, en suostu tekemään sitä sellaisen asian takia, joka mielestäni on täysin turha. Kotona minua tarvitaan vielä paljonkin. Normaalin, alaa vastaavan työpaikan tullessa vastaan lapsi menee hoitoon, mutta ei taatusti siksi, että opettelen jossain tietokoneen käyttöä...

ihan rauhassa työttömänä työnhakijana vaan.

Jos kieltäydyt jostain järkystä työstä, niin ei hätää. Saat toki 3:n kk:n karenssin, mutta karenssin ajalta saat kotihoidontuen. Karenssin jälkeen työttömyyskorvauksesi jatkuu entiseen malliin.

Ja kyllä, olen noin tehnyt. Tosin vuosi karenssin jälkeen löysin sen oman työpaikkani, mutta oli kyllä kiva olla lasten kanssa kotona ja saada työkkärista rahaa sen onnettoman kotihoidontuen sijaan. Niin, sen 3 kk vaan jouduin kitumaan sillä, mutta kyllä silti olen reilusti plussalla jos vertaa kokonaan kotihoidon tuellä elämiseen.

ellei sitten todella ole käynnissä joku äitien ajojahti.

Ymmärrän hyvin ratkaisusi, rahapulassa sitä tekee minkä parhaaksi näkee.

Sitä en valitettavasti tiedä miten siirtyminen työnhakijasta hoitovapaalle onnistuu. Periaatteessa en ymmärrä miksi siinä olisi mitään ongelmaa.

Koulutukseltani olen ekonomi, ja työkkäristä on kyllä myönnetty, että ei heillä oikein mitään hyödyllistä minulle ole - en sitä odotakaan. Mutta todella aktiivisia tuntuvat olevan kaiken hyödyttömän tarjoamisen suhteen - paras oli muutaman viikon kurssi, jossa siis pientä kirjallista askartelua, jonka jälkeen 3 kk palkaton työharjoittelu. Jos oikeasti noista kursseista on jollekin hyötyä, niin luulisi niille olevan tunkua. Jos ei, niin jättäisivät ostamatta, eivät ne varmaankaan ihmisten tilannetta paranna.

Niin, ja kerran kuukaudessa pitää siellä paikan päällä käydä, puhelinsoitto ei riitä.

taidot. Ihmisiä ne työkkärin virkailijatkin on ja asiat keskusteltavissa.

Vierailija:

Lainaus:

Koulutukseltani olen ekonomi, ja työkkäristä on kyllä myönnetty, että ei heillä oikein mitään hyödyllistä minulle ole - en sitä odotakaan. Mutta todella aktiivisia tuntuvat olevan kaiken hyödyttömän tarjoamisen suhteen - paras oli muutaman viikon kurssi, jossa siis pientä kirjallista askartelua, jonka jälkeen 3 kk palkaton työharjoittelu. Jos oikeasti noista kursseista on jollekin hyötyä, niin luulisi niille olevan tunkua. Jos ei, niin jättäisivät ostamatta, eivät ne varmaankaan ihmisten tilannetta paranna.

Niin, ja kerran kuukaudessa pitää siellä paikan päällä käydä, puhelinsoitto ei riitä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat